Tips voor koken met kinderen

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
HM

Berichten: 542
Lid geworden op: 22 aug 2008 18:31
Locatie: Omgeving Velsen

Tips voor koken met kinderen

Ongelezen bericht door HM » 29 mar 2018 22:21

Wat voor gerechtjes zijn geschikt om te (laten) koken door kinderen van 10 en 11 jaar?

Bruinoog is bijna jarig en wil op haar feestje graag koken met haar vriendinnen. Het zijn in totaal 11 kinderen en Bruinoog heeft bedacht dat het drie gangen moeten worden en dat er in duo’s of trio’s gekookt wordt zodat er bij elke gang verschillende hapjes zijn. Ik denk zelf dat het misschien het handigst is om zelf voor enkele hoofdgerechten te zorgen en de kinderen zich te laten richten op voorgerechtjes en nagerechtjes. Maar ben hoe dan ook benieuwd naar ideeën voor drie gangen.
Moes van twee dochters

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Tips voor koken met kinderen

Ongelezen bericht door Wichie » 29 mar 2018 23:12

Muffins altijd goed. Kan hartig, kan zoet.
Bakken groenten voor een gemengfe salade
Kip uit de oven. Desnoods til jij hem erin en eruit.
Dimsum die ze kunnen stomen.
Spiesjes met groenten, fruit of vlees
Trifle
Pasta met broccoli, gerookte zalm en knoflookroomkaas.
Tapas.

Eerlijk gezegd zou ik haar wat laten uitzoeken en dr gang laten gaan.... hoogstens niet zelf laten frituren of zware dingen de oven in of uit laten tillen...
mamma van een wicht en een batteraaf


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Tips voor koken met kinderen

Ongelezen bericht door Jessie342 » 30 mar 2018 08:13

Zl had voor zijn zevende verjaardag een MasterChef junior feest. We hadden drie teams, die bepaald werden door het trekken van gekleurde schorten. We waren met drie volwassenen, zodat elk team begeleid werd.

Team 1: soep maken: gehaktballetjes maken, soep koken, vermicelli er in, bolletjes en crouton im bakjes, kruidenboter maken van roomboter met verse kruiden.

Team 2: gourmet: vlees klein snijden/ kleine hamburgertjes maken, groente en champignons snijden, van vooraf bereid deeg broodjes malen.

Team 3: trifle: cake snijden, fruit snijden, met vla, fruit, cake en glitters lagen maken in een schaal.

Daarna even buiten spelen zodat ik de tafel kon opzetten voor de soep, soep eten, weer even spelen zodat de gourmetstellen aan konden, gourmetten, weer buiten spelletjes, trifle op tafel met kaarsjes uitblazen, prijsuitreiking (het was immers MasterChef. Plottwist! Iedereen won en kreeg een gouden lepel). Met de net gekregen lepels de trifle zo uit de bak eten. Daarna gingen de kinderen met mijn vl naar de speeltuin tegenover ons huis en ruimden broer en ik de ravage op.

Het was echt een topfeest! Volgens de moeders hadden alle kinderen het geweldig gevonden, en voor zl was hef precies geweest zoals hij zich had voorgesteld.


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Tips voor koken met kinderen

Ongelezen bericht door Jessie342 » 30 mar 2018 08:22

Zeven is natuurlijk wel jonger dan 10/11, maar wat ik er van geleerd heb:
- maak het niet te ingewikkeld. Sommige kinderen hebben nog nooit een mes vast gehad, sommige maken hun handen niet graag vies, sommige lusten niks. Simpele gerechtjes zijn het beste.
- plan activiteiten tussendoor zodat je wat kan opruimen
- als er veel kinderen koken is er al snel véél eten. Apart nog hoofdgerechten maken zou ik niet doen.
- zorg voor gerechtjes die ze (bijna) zelfstandig kunnen maken: te veel hulp van een 'grote mens' is niet leuk.
- er moet niet te veel kook/baktijd zijn, want dat is loze tijd. Heb voor die tijd een plan om de kinderen te vermaken / zichzelf te laten vermaken

Een paar ideeen die zl en ik nog hadden (misschien voor volgend jaar):
- mini pizza's beleggen
- mini quiches maken
- bruschetta maken
- eton mess
- eitjes vullen
- pavlova (met een gekochte bodem)
- muffins (kan ook hartig) of cakejes
- Griekse salade en köfte, tzaziki, pita brood met humus

Oh, en vraag je dochter vooral wat ze zou willen maken! Bij ons was het menu grotendeels samengesteld door zl, en die wist heel goed wat zijn vriendjes wel en niet lustten. Zo hadden we zalm bij de gourmet voor een vriendje die dat het allerlekkerste vindt, en geen groenten in de soep want dat lust vriendinnetje niet.

Gebruikersavatar

caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: Tips voor koken met kinderen

Ongelezen bericht door caroline1985 » 30 mar 2018 08:39

Wat een leuk idee
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Plaats reactie