Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Freecell » 30 mei 2018 22:43

Kleuter is 1 ding (die van mij is ook wat kritisch) maar van een bijna 10- jarige verwacht ik dat hij minimaal een baby-portie eet. Heel stom volgens hem ;)
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

billybob

Berichten: 3555
Lid geworden op: 23 jul 2010 20:22
Hobbies: tv-kijken, lezen, internetten
Locatie: Kwintsheul

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door billybob » 30 mei 2018 23:17

Hier ook zo'n 10-jarige die uberkritisch is. Maar dan wel de hele dag zeurt dat hij honger heeft en wat wil eten. En ik ben dan superstom als hij alleen: brood met "gezond" beleg, rijstewafels, crackers (in allerlei soorten en maten), fruit, groente, kaas, worst, noten, etc mag. Want dat lust hij niet of heeft hij geen trek in.

Hij eet gelukkig graag fruit en rauwkost, en ik snap dat je dat als tussendoortjes wel zat wordt. Maar ik kan er ook niks aan doen als je alle andere verantwoorde tussendoortjes dan afkeurt. Ik kan (helaas) nog steeds niet toveren en nee, je mag niet elke dag een mars en chips tussendoor. Ga later maar klagen bij je psycholoog over je hele zware leven [cheesygrin]
broer Z. (12/05/08) en zus I. (15/05/10)


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Maria80 » 31 mei 2018 12:51

Niet willen eten kan ik best hebben.
Zeuren over/mopperen op eten niet. Ik word van weinig boos, maar dat maakt me echt woest. Ook omdat ik een hekel heb aan boodschappen doen en koken. Ik vind dat iedereen echt dankbaar moet zijn dat ik dat iedere dag doe, en ook nog eens zeer gevarieerd. Daarover mopperen is dus echt een no go.
En dat weten ze inmiddels heel goed.
Zal inderdaad vast voer zijn voor een psycholoog later. ;)
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Freecell » 31 mei 2018 13:16

Niet eten vind ik nogal wat acceptabeler dan klagen (al moet ik zeggen dat onze autist nog wel eens roept dat het het allervieste is oooit! en het vervolgens lekker helemaal opeet [think] , ik weet nooit zo goed of ik dan beledigd ben)
Maar 9 jarige heeft behoorlijk ondergewicht (spriet!) Eet gelukkig genoeg brood, fruit, rijstwafels (al dan niet met kaas of kip) maar loopt inderdaad de hele dag te 'grazen' dat mag niet meer na 5 uur.
We eten vaak rond kwart voor zes *prikpriprikprik, max 1 hap* en dan na het eten: 'mag ik een ijsje als toetje?' of 'mag ik nog een rijstwafel?'
Nou, nee dus, want een toetje is TOE na een maaltijd, zonder maaltijd geen toetje. En eten doen we niet meer na het eten.
En geloof me, dit gaat vervelen als het altijd zo gaat [lol]
meestal gaat het goed


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Jessie342 » 31 mei 2018 16:04

Ik las 'wat at je kind vandaag' in de topic lijst, en dacht 'wat at hij eigenlijk niet????'. Zl zit midden in een groeispurt, het lijkt wel alsof hij elke ochtend als hij wakker wordt weer een stukje gegroeid is. Hij krijgt nu zo'n smal snoetje en uitgerekte armen en benen, er valt voor hem gewoon niet tegenop te eten. Dinsdag had hij zijn eigen spaghetti op, daarna het restje wat dl had laten liggen, en toen hij later de keuken in kwam at hij ook nog maar even de koude spaghetti die nog in de vergiet lag op want 'ik heb zo'n hommer de héle tijd, mama.'

Aangezien het kind met 'hommer' niet slaapt hebben we afgesproken dat hij altijd gezonde dingen mag pakken, appels, vleeswaren, brood, rijstwafels, tomaatjes, yoghurt, etc. Ongezond spul moet hij vragen. Dat gaat redelijk (er ontstaat soms discussie over de definitie van gezond), maar hij loopt dus wel de hele tijd te grazen. De ervaring leert wel dat hij daar straks weer mee op houdt als hij deze groeispurt weer door is.

Oh! En een grappige maar niet vandaag en niet mijn kind 😇: ik vierde zaterdag mijn verjaardag en had sushi besteld met wat warme bijgerechten. Zus, haar man en vijfjarige zoontje waren er ook, en zus had gezegd dat zij geen sushi lusten. Dus ik had voor hun pizza besteld.

Neefje heeft 6 maki op, een miniloempia, een schaaltje edamame, udon noodles, gebakken rijst, stukjes gember, sakitori, California roll, en één hapje pizza, maar die vond hij 'een beetje saai' 😂😂😂


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Maria80 » 31 mei 2018 16:26

Welke vleeswaren vallen onder gezond?
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Jessie342 » 31 mei 2018 16:31

Kipfilet met name. Soms hebben we ham. En plakjes zalm. Verder hebben we niet veel in huis.

De discussies gaan met name over (appel)moes, nootjes en kaas(jes). Best oké om te eten, maar wel met mate.

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door bigou » 31 mei 2018 16:39

Maria80 schreef:
31 mei 2018 12:51
Niet willen eten kan ik best hebben.
Zeuren over/mopperen op eten niet.
WSS
Ik houd best rekening met voorkeuren en eventueel wat aversies tegen bepaald eten, maar stel (bij schoolkinderen en ouder) ook een duidelijke grens bij 'pietluttigheid' aan tafel. Op zich heb ik niet zoveel klagen hier, maar de laatste tijd vergelijken ze weleens met anderen (in de klas, op You tube filmpjes,..) en dan willen ze bijvoorbeeld de pasta ineens met alleen pesto of 'mac 'n cheese' omdat groentesaus vies is. Of dan 'lust' er een geen rijst meer, waardoor er tig gerechten uit de gratie zijn. Gelukkig draait dat redelijk snel weer bij, maar ergerlijk is het wel ja!
Ik verwacht van de volwassenen ook wel dat ze positief zijn over wat er is gekookt, het is soms best een opgave om dagelijks een gevarieerde maaltijd op tafel te zetten :)
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Maria80 » 31 mei 2018 16:42

Diek schreef:
31 mei 2018 16:31
Kipfilet met name. Soms hebben we ham. En plakjes zalm. Verder hebben we niet veel in huis.

De discussies gaan met name over (appel)moes, nootjes en kaas(jes). Best oké om te eten, maar wel met mate.
Ah, oké.
Vleeswaren vallen hier onder uitzondering,vandaar.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Jessie342 » 31 mei 2018 16:58

Maria80 schreef:
31 mei 2018 16:42
Diek schreef:
31 mei 2018 16:31
Kipfilet met name. Soms hebben we ham. En plakjes zalm. Verder hebben we niet veel in huis.

De discussies gaan met name over (appel)moes, nootjes en kaas(jes). Best oké om te eten, maar wel met mate.
Ah, oké.
Vleeswaren vallen hier onder uitzondering,vandaar.
Die van mij zijn niet dol genoeg op kip of ham dat het een probleem wordt. Het gaat hooguit als tussenlaag op een rijstwafel tussen de (room)kaas en de groenten, of wordt rond een augurken gerold of zo. Is dus echt af en toe een plakje. Ik heb daar niet zo veel moeite mee.

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Freecell » 31 mei 2018 19:28

Haha Diek! Ergens ook wel lekker dat hij zo goed eet toch?

En ik vind óók dat volwassenen wel iets positiefs kunnen zeggen over het eten. Zeker als ik de enige ben die kookt in huis. De kinderen moeten het érgens van leren zou je denken.
Sorry. Dit is een absoluut frustratiepunt van mij. Een ja, ik heb het hem heus al vriendelijk verteld, onvriendelijk verteld... geschreeuwd ook al enige keren.... al 15! FRIKKING jaar. Maar hij doet het niet. Nooit. Net zo vaak als koken zeg maar [headbang]
(verder is hij tof genoeg om al 15 jaar bij te horen ondanks dit absoluut onacceptabele gedrag, dat scheelt)

O en on-topic: wij aten 'dingetjes' vanavond. Dat is hier een absolute tophit, dus vrijwel alles was op. Commentaar was beperkt tot middelste die de pesto er vies uit vond zien (die hij niet hoefde....) en daar niet over op kon houden.
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 31 mei 2018 19:39

Spinazie met rijst en witvis.
En hij wilde meer!
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door pompedom11 » 31 mei 2018 19:49

1 arancini(risotto in een bal gevorm, kaas in het midden en dan gebakken). 1stuk zalm, 1aardappel, 5 aardbeien.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Friek » 31 mei 2018 20:00

Beide ZL's aten aardig wat patatjes uit eigen frituur, drie mini snack dingetjes en een aardig bakje rauwkost (snackpaprika, snoeptomaatjes, komkommer en worteltjes)
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Wat at je kind vandaag? (avondeten)

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 31 mei 2018 20:48

K at uit school een mini ijsje, stroopwafel en 2 crackers. Met avondeten wilde hij geen aardappelen met spinazie want "dat stinkt" en at eerst een raketje en perzik, daarna alsnog zijn bordje spinazie nadat hij een hapje moest nemen (toch lekker) en een rauwe winterpeen want hij had nog honger. En ook nog wat worst.

Zijn lintworm is weer wakker. Of een groeispurt.
Laatst gewijzigd door Appelgebakje op 01 okt 2019 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]

Plaats reactie