Missie meer groenten eten voor volwassenen

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Pet » 25 jan 2018 11:32

Zo, in het kader van de goede groenten-voornemens staan er nu twee ovenschalen in de oven voor de pastasaus van vanavond.
Normaal maak ik die saus met ui en tomaat, en soms een paprikaatje.
Heb er nu ook een halve pompoen bij gedaan. Pompoen vinden we alledrie echt niet lekker, zo weeig van smaak, zoetig, en dan ook nog zo'n kruimelige zanderige textuur. Bjuk.
Maar goed, proef op de som. Misschien is een halve pompoen tussen een kilo tomaat en een paprika wel te doen?
Ik ga proberen ml en zl niet te vertellen dat de pompoen erin zit, kijken of ze het merken!

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 25 jan 2018 11:43

Staafmixer erdoor en dan blijft alleen die zoetige smaak over.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 25 jan 2018 12:59

Ik eet met dl een boterham met paprika spread. Ik vind het helemaal niet verkeerd! Voor vanavond heb ik pompoen soep op het menu staan. Die at ik laatst op visite en dat was best lekker.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door WZK » 25 jan 2018 13:27

Je lust best wel aardig wat groenten. Je schrijft dat je het tot snot koken zat bent ook, dat snap ik. Ik denk dat een deel ook zit in meer variaties leren kennen.

Je lust bijvoorbeeld wel boontjes. Ik weet niet of je sperziebonen bedoeld. Maar zo ja, dan hier wat recepten:

- sperziebonen met uitjes, tomaatjes, champignons en spek.

Kook de sperziebonen kort.
Bak de spekjes, ui, tomaatjes en champignons in een pan.
Hussel de sperziebonen erdoor.

- sambal boontjes
Sperziebonen met sambal en ketjap bakken. Met wat rijst enzo.

- sperziebonen in een bobotie ovenschotel met gehakt, kerrie en ananas.

Voor bieten idem ditto:

Stamppot bieten met Spekjes, dille en aardappel. Smeuïg maken met wat Griekse yoghurt.

Salade van bieten met haring, uitjes, yoghurt.

Bietenrisotto

Bloemkool

- gekookt met een papje met aardappelen en karbonade. 😊
- met kidneybonen en curry en rijst
- door de pasta ovenschotel samen met kip, cashewnoten, Boursin roomsaus, gedroogde tomaatjes en een toppunt van amandelschaafsel en kaas.
- als gezonde pizzabodem
-
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

junipermay

Berichten: 5124
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:46

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door junipermay » 25 jan 2018 14:30

Idd verschillende bereidingswijzen, sperziebonen kort bakken is bijvoorbeeld ook erg lekker of bloemkool geroosterd uit de oven.
Ik kook denk ik een beetje als violette, meerdere groenten bij het avondeten en een uitje. / paprika / past er altijd wel bij.
mama van 2 meisjes, (2008) en (2011)

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Luna » 26 jan 2018 19:02

Geldt ui als groente? Ik had vandaag uiensoep gemaakt met zelfgebakken kaas-uienbrood. Het was superlekker, in totaal een kilo uien gebruikt en het is (2 volwassenen en 1,5 etende kinderen) bijna op! Zal wel winderig worden hier in huis vrees ik [lol]
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

junipermay

Berichten: 5124
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:46

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door junipermay » 26 jan 2018 19:13

Tuurlijk geldt dat!
mama van 2 meisjes, (2008) en (2011)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Violette » 26 jan 2018 19:26

Vandaag at ik bij de lunch een salade met gemengde sla, avocado en sinaasappel (gekocht in de kantine op mijn werk) en boterhammen (zonder groente). Vanavond aten we a-g-vis, door mijn man gekookt, klassiek gekookte aardappels en groenten met gebakken vis. De groenten waren een combinatie van wortels, broccoli en bloemkool. De peuter heeft er best goed van gegeten. Ikzelf heb 2x opgeschept van de groente, maar ik weet niet of ik de 200gr gehaald heb bij het avondeten.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 26 jan 2018 19:55

@Hope is er een groente die je graag zou willen eten? Ik vind je lijstje ook best uitgebreid.


Overigens, pesto (of salsa verde) hoef je niet perse van basilicum te maken. Alle groene blaadjes zijn geschikt. Niet alles is even lekker, maar met gewoon uitproberen kom je al een heel eind.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 26 jan 2018 20:00

Er is niet perse iets wat ik wil eten. Het punt is vooral dat mijn enige moment van groenten inname de avondmaaltijd is en ik dan alleen doodgekookte groenten eet.

Ik heb veel en vaak honger en ik eet heel veel brood. Soms wel 14 plakjes brood per dag. Dat lijkt me nou niet erg gezond meer...

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Rosalinde » 26 jan 2018 20:36

Friek schreef:
24 jan 2018 11:34
Soep kan je overigens met bijna alle groenten maken (ook sla of kool bijvoorbeeld).

Uitje en knoflook fruiten, groente even meebakken, bouillon erbij, koken tot de groenten gaar zijn, staafmixer erdoor en klaar. Evt nog room, kaas of bijv gerookte kipfiletreepjes erdoor om het op te leuken. Ook handig voor overgebleven restjes groente in de koelkast.
Zo maak ik ook regelmatig soep. Bij broccoli- of bloemkoolsoep gooi ik er meestal ook nog een aardappel in kleine blokjes in voor een iets zachtere structuur.

Witlof roerbak ik in reepjes en voeg dan beetje balsamico azijn en schepje suiker toe. Op die manier eten we snel een paar stronkjes.

Waar ik zelf ook van houd is iets meer avondeten koken (bijna geen extra werk) en de extra portie als lunch eten (of ontbijt, maar daarin ben ik wat raar). Of alleen de groentes en daarvan omelet maken (als je weer ei kunt eten).

Je kunt ook pannenkoeken maken met pompoen of andere groentes. Ik kan me slecht aan recepten houden, waardoor ze bij mij steeds mislukten doordat de verhouding verkeerd was, maar het idee vind ik leuk. Alleen weet ik niet of er vegan-glutenvrije recepten zijn.
Edit: ja, bestaat, bijvoorbeeld deze:
https://www.eatpurelove.nl/recepten/veg ... enkoekjes/
Het recept komt me zelfs bekend voor, maar volgens mij had ik het uit de losse pols nagemaakt. Met veel meer pompoen erdoor worden ze niet stevig, zo bleek.

Veel ui als smaakmaker gebruiken, bijvoorbeeld door gehaktballen. Is rabarber eigenlijk groente? Zo ja, kan je rabarbermoes als toetje of ipv appelmoes eten.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 26 jan 2018 21:46

Hope schreef:
26 jan 2018 20:00
Er is niet perse iets wat ik wil eten. Het punt is vooral dat mijn enige moment van groenten inname de avondmaaltijd is en ik dan alleen doodgekookte groenten eet.

Ik heb veel en vaak honger en ik eet heel veel brood. Soms wel 14 plakjes brood per dag. Dat lijkt me nou niet erg gezond meer...
Tenzij je doodgekookt echt lekker vindt, ik kook de groenten maximaal 10 minuten, dat smaakt mij een stuk beter.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 26 jan 2018 22:12

Als ik zelf kook dan lukt dat. Ml kookt alles tot snot hahahaha.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Luna » 26 jan 2018 22:44

Pannekoeken blender ik vaak groente doorheen. Zo krijg je gelige pannekoeken met gele paprika en roze met rode paprika of schrekpannekoeken met spinazie (en dan beetje wit beslag overhouden voor de ogen). Ik maak pannekoeken met 1 deel bloem (of volkoren) en 2 delen water, waar dus groente doorheen geblenderd is. Verder scheutje olie en beetje zout. Tres simple en groot succes hier! Ontbijt, lunch of avondeten met flinke salade ernaast.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Pet » 27 jan 2018 20:24

Pompoen door de tomatensaus was nieg meer proefbaar, en dus geslaagd experiment! Ml wist nietvdat hij (een klein beetje) pompoen op had!

Deze week zit er savooiekool in het groentepakket... dat heb ik nog nooit gegeten.
Iemand nog een lekker recept met savooiekool? (liefst geen stamppot of agv, maar iets pittigs?? Bestaat dat met deze kool??)

Plaats reactie