Missie meer groenten eten voor volwassenen

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Violette » 24 jan 2018 18:38

Ik heb er vandaag even op gelet bij het koken. Ik maakte een mix van bietjes (gekookt, 500 gr vacuüm verpakt), tuinbonen (uit de diepvries 400 gr), ui (ik schat 100 gr, ik had 2 kleine uien), spekreepjes (100gr) en feta kaas (100gr). Als smaakmakers rozemarijn en balsamico azijn er door. Ik schat in een kwartiertje om klaar te maken. Spek en ui bakken in de pan, rozemarijn erbij, daarna tuinbonen erbij, doorwarmen, blokjes biet erbij, doorwerken, feta erbij. Op het bord balsamico erover naar smaak. Feta is gemakkelijk weg te laten (was toevoeging van mij, lag in de koelkast...). Erbij had ik aardappels gekookt.
We aten dus 400+500+100gr =1000 gr groenten met 2 volwassenen en 1 peuter. Er bleef ik schat 1/5 over (dus 200 gr?), dat eet ik morgen in mijn lunchpauze. Dus per persoon toch bijna 400gr groenten binnen. Peuter at verwaarloosbaar weinig (2 tuinbonen en spekjes en feta [rolleyes]), die had ik voor het eten al een bakje rauwkost gegeven. En s middags bij het brood ook nog een stuk komkommer. Ikzelf at vanmiddag koolsalade (zelf gemaakte, restje van een eerdere avondmaaltijd) naast 2 boterhammen. Zo lukt het dus om de 250 gr per dag ruim te halen.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 24 jan 2018 19:08

Ik at ook nooit salade, en vroeger bij mijn ouders thuis ook weinig variatie in de groentes. Toen ik eenmaal op mezelf woonde, ben ik veel meer gaan experimenteren.

Sla was bij mijn moeder gesneden kropsla, gekookte aardappels, een gekookt ei , slasaus uit fles en gesmolten boter’saus’. Juk.
Mijn vriend heeft me geleerd dat salade best lekker kan zijn. Zelfs als bijgerecht of als gezonde touch bij een pizza. Maar dan wel knapperige ijsbergsla met geraspte wortel, stukjes paprika, komkommer. Scheut yoghurtdressing uit een fles erbij maakt het ook al heel anders.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Maria80 » 24 jan 2018 19:15

Of zelf een honing mosterd dressing maken.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Wichie » 24 jan 2018 19:32

En wat dacht je van wortelcake en chocoladebietentaart 😊
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door mirte_g » 24 jan 2018 19:34

In dat kader: courgette cupcakes
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...


ivy1986

Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 apr 2015 18:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door ivy1986 » 24 jan 2018 20:24

Vanavond ook eens opgelet: paddenstoelen 550 gram, 250 Gr tomaten, 300 Gr courgette. Ik had eigenlijk ook nog wat uien willen doen in de saus, maar geen tijd. 1100 gram groente. Man en ik aten elk 1/3 en dat is ongeveer 350 gram groente. Peuter vond er weinig aan en at 1/12. Het was overigens cannelloni gemaakt van lasagna bladeren. Wij zijn geen heel grote of kleine eters, maar de maaltijd bevatte met name groenten. Daarnaast 12 lasagnavellen a 250 gr, 200 ml melk, 100 Gr parmezaanse kaas, bloem en wat kruiden.
februari 2015 - januari 2018 - maart 2021


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 24 jan 2018 20:38

Wij aten vandaag samen 500 gram witlof. Uit de oven, met peer en walnoten. Ml durfde bijna niet aan tafel, haha, maar we vonden het beide eigenlijk h heel aardig smaken.

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7134
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Boukje » 24 jan 2018 21:01

Hier ook veel groenten en vooral ook verspreid over de dag. Jongens krijgen elke dag groente mee in hun broodtrommel, naast 2 boterhammen eten ze dan al een of 2 dikke plakken komkommer, 3 cherrytomaatjes en een stuk paprika. Totaal is dat zo 50-100 gr heb ik wel eens gewogen. Ik at vandaag 2 boterhammen met rauwe spinazie, tomaat, komkommer en hummus. Vanavond rijst met dahl, stoof van linzen, zoete aardappel en verse spinazie. Vaak lunch ik ook met salade en dan alleen een cracker erbij, of niets.

Voor op brood kun je ook groentespread maken van pompoen bijvoorbeeld of biet. Soep eten we hoe ook vaak, van courgettesoep via pompoensoep tot snert. Salades aanvullen met veel 'snoepjes': gedroogde tomaat, olijven, feta, mozzarella, pompoen- of pijnboompitten, noten, tonijn uit blik, gebakken zoete aardappel of pompoen, of paddenstoelen, fruit (bijv combi veldsla komkommer peer blauwe kaas walnoten of nectarine geitenkaas amandelen) en lekkere balsamico met wat olijfolie.

Bij friet eten we dus ook gewoon sperziebonen of salade. Ik vind een maaltijd echt niet compleet zonder groenten. Thuis aten we vroeger altijd al soep als voorgerecht voor pannenkoeken, dus dat is er wel goed ingeramd. Pasta 4 kazen zonder groenten, daar kun je lekker paddenstoelen door gooien ofzo. Altijd wel iets te bedenken!

Edit: wauw goed bezig! kun je ook combineren met wortel en pastinaak, die moeten wel een stuk langer in de oven.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Pet » 24 jan 2018 22:44

Hier zouden we ook wel wat meer groente mogen eten. En meer soorten ook.
Ik lees mee!

Wat wij concreet gedaan hebben als eerste stap: een groente-abbo genomen. We krijgen nu sinds een paar maanden wekelijks een tas met groente, en daar zit ook groente bij die je zelf in de supermarkt niet gekozen zou hebben. Maar ja, weggooien doen we niet, dus recepten zoeken en proberen maar!
Nu 'moeten' we wel winterpostelein eten (en dat blijkt lekker! Als salade!) , en bataat, pompoen, andijvie, paksoy.
(wij kiezen in de supermarkt altijd hetzelfde: sperziebonen, bloemkool, tomaat, komkommer, paprika, courgette, wortel, bleekselderij, sla)

Het viel me wel op hoeveel je blijkbaar 'hoort' te eten. We hadden een pakket voor 2 personen, 3 dagen in de week. Wij aten daar de hele week van en hadden zo vaak nog een hele pompoen plus een zak zuurkool,over als de volgende tas alweer kwam, dat we het teruggeschroefd hebben naar de hoeveelheid voor 1 persoon, 3 dagen.
En daar eten we met 2 volwassenen en een peuter (die bijna niks eet hoor) 7 dagen van!
In ons eenpersoonspakket zat deze week een struik andijvie die bijna niet jn de koelkast past zo groot, daar eten we denk ik wel 4x van omdat we het gekookt niet lekker vinden. Dus alleen stamppot rauwe andijvie of salade.
En bijv 6 struikjes witlof. Is dat een eenpersoonsportie?! O dear.


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 24 jan 2018 23:12

6 struikjes witlof! [eeks] Die aten wij vandaag met twee en dat woog 500 gram. Ik ging in mijn uppie echt geen 500 gram witlof opeten!


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Lies2014 » 24 jan 2018 23:17

Pet schreef:
24 jan 2018 22:44
En bijv 6 struikjes witlof. Is dat een eenpersoonsportie?! O dear.
Wij eten 5 struikjes witlof kort gestoofd in ui, creme fraiche en mosterd met walnoten erover door de (volkoren) pasta. Peuter eet alleen de pasta en walnoten eruit, dus 5 struikjes krijgen we makkelijk op met 2 volwassenen. Daarnaast eten we dan nog een salade.
Als ik witlof als salade klaarmaak (met mandarijnen en studentenhaver!) gebruik ik 3 struikjes voor twee volwassenen. Is dus afhankelijk van de bereidingswijze hoeveel je gebruikt pp


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Pet » 24 jan 2018 23:23

Dat bedoel ik idd!
Wij aten het als salade, ik zou dan zelf denk ik 3 of 4 struikjes hebben gekocht voor 2,5 persoon.
Maar nu had ik dus voor 2,5 persoon (volgens de porties in het pakket) 15 struiken witlof moeten maken!!

Gebruikersavatar

billybob

Berichten: 3555
Lid geworden op: 23 jul 2010 20:22
Hobbies: tv-kijken, lezen, internetten
Locatie: Kwintsheul

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door billybob » 24 jan 2018 23:45

Hier let ik er altijd wel op dat er minstens 250 geam groente pp bij de maaltijden zit (de kids dan niet voluit meegerekend, zl eet s'avonds bijna niks meestal).
Ook overdag probeer ik er vaak groente in te krijgen bij iedereen. Ml eet geen brood dus vaak salades of left-overs mee naar zijn werk.
Zl en dl naar school al wat rauwkost mee en s'middags ook nog. Als ze s'avonds nog tv kijken gaat er vaak ook nog een bak snoeptomaatjes of snoeppaprika's oid in.
En dl eet graag koude gekookte groente, die snackt zo een hele broccoli weg, of boontjes, bloemkool, spruitjes ed. Dus ik zorg meestal dat ik iets in de koelkast heb staan.

Bij het avondeten ook vaak recepten met veel groentes. Sinds kort heb ik ook regelmatig de allerhande box. Echt een aanrader! Ik was blij verrast te zien dat er echt heel veel groentes per maaltijd inzitten. En veel variatie qua smaken/combinaties. Waar ik zelf niet altijd op kom, ik ben niet zo'n kookwonder :)
broer Z. (12/05/08) en zus I. (15/05/10)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Violette » 25 jan 2018 10:18

Hope schreef:
24 jan 2018 23:12
6 struikjes witlof! [eeks] Die aten wij vandaag met twee en dat woog 500 gram. Ik ging in mijn uppie echt geen 500 gram witlof opeten!
Ik ook niet hoor. Ik zou daar 2 dingen van maken: witlofsalade a la waldorfsalade en witlofovenschotek m et bonen en nachos en kaas. Ik houd niet zo van witlof maar deze twee recepten vind ik goed te doen, vandaar. De ovenschotel als avondmaal, de salade bij de lunch.
dochter 2014 en zoon 2017


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Leonike » 25 jan 2018 11:25

Deze broccoli stamppot hadden wij gister, errug lekker.
Er zit ook veldsla door, erg lekker (en toch weer extra groente). Spinazie erdoor zou ook erg lekker zijn.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... dvertorial

In het soepen draadje staan een aantal lekkere maaltijdsoepen.
De broccoli-courgette soep (met blauwe kaas) is mijn favoriet daaruit.
Pompoensoep en erwtensoep vind ik ook erg lekker.
Ik neem regelmatig soep mee naar mijn werk. Afhankelijk van de soort soep soms nog een boterham of cracker erbij, vaak ook niet.

Een uitje fruiten (en vaak ook een knoflookteentje, sorry collega's), groente erbij, water erbij, bouillonblokje (kan gezonder maar ik vind het wel prima), wat extra kruiden naar smaak. Kan met bijna iedere soort groente.
Soep kun je opleuken met kaas (geraspt of blokjes), room, crème fraiche, roomkaas, etc. Voor een extra bite zijn geroosterde zaden/pitten erg lekker eroverheen. Net als uitgebakken spekjes, reepjes gerookte kip, reepjes ham, reepjes omelet. Croutons zijn ook lekker (en kun je vast zelf maken van glutenvrij brood).

Bij de zuurkool eet ik tegenwoordig half gewone aardappel, half zoete aardappel (= groente). Ovenschotel of stamppot, beide lekker.

Qua nieuwe smaken leren kennen:
Iets nieuws bij iets bekends maakt het vaak makkelijker om te proeven/de smaak te leren waarderen.
Pastinaak is voor mij zo'n groente. Ik ken(de) het niet vanuit huis en vond het de eerste keer niet lekker. Maar dat was als 'hoofdgroente'.
De combi van pastinaak/zoete aardappel/wortel/knolselderij/... uit de oven was veel beter.

Plaats reactie