Missie meer groenten eten voor volwassenen

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 30 jan 2018 15:08

En wat eet je daar dan bij, bij die kikkererwten?
Wij hadden gisteren de kikkererwten curry met mango van vegan challenge. Lekker!
https://veganchallenge.nl/recepten/kikk ... met-mango/


ivy1986

Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 apr 2015 18:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door ivy1986 » 30 jan 2018 15:21

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... t-groenten hier kan je ook veel groente in kwijt, meer dan in het recept staat in ieder geval. Ik maak de ratatouille doorgaans zelf in bulk en gebruik een ontdooide portie. Kunnen ook extra tomaten op. Ook makkelijk van te voren te bereiden en op werkdagen alleen nog afbakken.
Laatst gewijzigd door ivy1986 op 30 jan 2018 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
februari 2015 - januari 2018 - maart 2021


-suuz-

Berichten: 900
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:00
Hobbies: * * *

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door -suuz- » 30 jan 2018 15:42

...
Laatst gewijzigd door -suuz- op 31 aug 2019 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Luna » 30 jan 2018 15:50

Izzie schreef:
30 jan 2018 10:04
Luna schreef:
26 jan 2018 22:44
Pannekoeken blender ik vaak groente doorheen. Zo krijg je gelige pannekoeken met gele paprika en roze met rode paprika of schrekpannekoeken met spinazie (en dan beetje wit beslag overhouden voor de ogen). Ik maak pannekoeken met 1 deel bloem (of volkoren) en 2 delen water, waar dus groente doorheen geblenderd is. Verder scheutje olie en beetje zout. Tres simple en groot succes hier! Ontbijt, lunch of avondeten met flinke salade ernaast.
Ik volg ook even, fijn draadje.

Doe je er geen ei doorheen? Ik heb wel eens wat geprobeerd zo, maar bij mij vallen de pannenkoeken dan uit elkaar? [think]
Ik bak ze altijd zo (sinds ik voor dl op dieet ging) en werkt prima. Idd zonder ei. Ik staafmixer het wel goed en doe er dus olie doorheen. Beslag moet niet te dun zijn (ook niet te dik) en pas draaien als bovenkant helemaal droog is.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Izzie

Berichten: 1461
Lid geworden op: 25 nov 2013 14:53
Hobbies: Crossfit!

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Izzie » 30 jan 2018 16:28

Luna schreef:
30 jan 2018 15:50
Izzie schreef:
30 jan 2018 10:04
Luna schreef:
26 jan 2018 22:44
Pannekoeken blender ik vaak groente doorheen. Zo krijg je gelige pannekoeken met gele paprika en roze met rode paprika of schrekpannekoeken met spinazie (en dan beetje wit beslag overhouden voor de ogen). Ik maak pannekoeken met 1 deel bloem (of volkoren) en 2 delen water, waar dus groente doorheen geblenderd is. Verder scheutje olie en beetje zout. Tres simple en groot succes hier! Ontbijt, lunch of avondeten met flinke salade ernaast.
Ik volg ook even, fijn draadje.

Doe je er geen ei doorheen? Ik heb wel eens wat geprobeerd zo, maar bij mij vallen de pannenkoeken dan uit elkaar? [think]
Ik bak ze altijd zo (sinds ik voor dl op dieet ging) en werkt prima. Idd zonder ei. Ik staafmixer het wel goed en doe er dus olie doorheen. Beslag moet niet te dun zijn (ook niet te dik) en pas draaien als bovenkant helemaal droog is.
Dank! Ik ga het eens proberen :) dl en zl zijn dol op af en toe pannenkoeken als lunch, mooie gelegenheid om er weer wat groenten in te krijgen zo [thumbright]
Trotse moeder van zl september '14 en dl maart '17

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Wichie » 30 jan 2018 21:25

Pasta kun je trouwens ook goed zelf maken door het ei te vervangen door gepureerde groenten.

En in het najaar eten wij vaak caponata. Ik gebruik daarvoor een recept van nigella maar in de basis is het een stoofpotje van aubergine, bleekselderij en tomaten. Laat zich ook goed invriezen.

En een lasagna van aubergine, tomaten en mozzarella gaat hier ook altijd goed naar binnen en is snel klaar want behalve wat snijden en laagjes maken doet de oven het werk:)

Cobbsalade staat hier op het voorjaar vaak op het menu.
mamma van een wicht en een batteraaf


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 30 jan 2018 21:56

Vandaag vervingen wij de macaroni door erwtenpasta. Het was heel erg lekker en meteen een berg groenten extra binnen gekregen! https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... glutenvrij

Gebruikersavatar

Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Marjan » 19 feb 2018 13:10

Ik ben wel benieuwd @Hope , smaakt die erwtenpasta dan een beetje als pasta (ook qua structuur), of vooral naar erwt?

Hier zijn sauzen ook wel echt dé manier om extra groenten binnen te krijgen. Maar wat mij nog het meest helpt is regelmatig wat groenten snacken. Ik neem altijd naar mijn werk een bakje groenten mee, met stukjes wortel/komkommer/tomaat/paprika/radijsjes. Ik moet eerlijk zeggen dat het meestal bij die soorten stopt, maar toch. Op die manier heb ik gedurende de dag vaak al iets van 150 gram groenten op. Ook lunch ik vaak met het avondeten van de vorige dag, als daar iets van over bleef. En 't is een beetje gewoonte geworden om in de tuin blaadjes te eten. Blaadje Oost-Indische kers, aardbeienblaadje, tuinkers, venkel, hapje bieslook, rucola, paardenbloem, eeuwig moes etc... zo krijg ik toch heel gevarieerd wat extra's binnen. Qua grammen is het niet veel, maar wel gevarieerd.
Als ik alleen bij het avondeten groenten eet, is het lastig om die 250 gram altijd te halen.

En ik at gister worteltaart, telt dat ook? :P
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Friek » 19 feb 2018 13:47

Haha Marjan ik zie een soort geitje voor me die in de tuin lekker aan de blaadjes knabbelt [biggrin]

Vorige week nasi gemaakt met bloemkoolrijst ipv rijst, was heel lekker.

Verder eet ik ook vaak restjes avondeten als lunch of maak ik soep van overgebleven groenten.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Moederdevrouw

Berichten: 6600
Lid geworden op: 25 dec 2009 18:28

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Moederdevrouw » 20 feb 2018 22:00

Ik ben ook niet bepaald dol op groente, daarom verwerk ik het in stukjes gehakt en met verschillende soorten in ovenschotels, roerbakgerechten, in groene smoothies en in soep.
Ik heb sinds een paar maanden een soupmaker van Philips. Sindsdien eten we 2 x per week soep. Zo krijg je ook best snel een aardige hoeveelheid groente binnen.
Zoon 2009, dochter 2007


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 26 feb 2018 21:53

Sorry @Marjan , ik zie het nu pas.
De pasta was lekker! Ze hebben hem ook met rode linzen maar die vonden we iets minder. De erwtenpasta is wat "zwaarder" dan gewone pasta maar hij had een echte pasta-structuur en was zeker voor herhaling vatbaar.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Luna » 26 feb 2018 22:23

Wij aten vanavond koolraapfrietjes met vis. We vonden het allemaal erg lekker (behalve de jongste, maar die eet wel vaker alleen maar 1 onderdeel van de maaltijd en ze is dol op vis). De kids wilden het vaker eten en dan moest ik meer maken [thumbright]
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Violette » 27 feb 2018 10:33

Ik weet niet hoe je koolraapfrietjes maakt, Luna. Maar als het gefrituurde reepjes koolraap zijn, is het net zo (on)gezond als gefrituurde reepjes aardappel. In NL noemen we aardappel geen groente, maar het is een voedzame knol die je absoluut niet uit je dieet hoeft te weren. Met patat is het frituren (vet) het probleem, niet dat het van aardappel gemaakt is. Zo eet je als je tempura eet technisch gezien ook groenten, maar ik zou nooit iemand aanraden om met tempura je 250+ gram groenten te halen.
[sorry] als dit te zeikerig is.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Rovi » 27 feb 2018 10:38

Aardappels hebben een slechte naam omdat er veel koolhydraten in zitten, maar ze zitten ook bomvol vitaminen. Niks mis met de aardappel dus!

Gisteren had mijn vriend kip met boemboe gemaakt en daar nog wat aubergine tussen gedaan. Vond ik een erg goed idee van hem! Kip slinkt vaak al heel erg en dan is het zo'n sneu hoopje als je 100gr kip eet. Nu leek het nog ergens op en toch weer 1/3e aubergine op. Daarbij gewoon de normale portie sperziebonen en wat rijst. Bij de lunch een stuk komkommer en wat cherrytomaatjes op.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Luna » 27 feb 2018 10:41

Nee, de koolraap leek op frietjes (wat het voor mijn kinderen al een smakelijker gerecht maakt [lol] ), maar kwam uit de oven en smaakte alles behalve naar friet [lol]

Ik had ze in reepjes gesneden, beetje kruiden eroverheen en toen in de oven. Dat is wel gezond toch? Wij gebruiken de frituur zelden, er zit momenteel niet eens vet in [cheesygrin]

Wij eten regelmatig aardappels uit de oven, gewoon in partjes snijden, ui en knoflook erbij, kruiden erover en 45 minuten in de oven. Daar eten de kids ook veel van. Zijn aardappelen echt net zo goed als groente? Ik dacht dat er in aardappelen veel meer koolhydraten zaten?
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Plaats reactie