Heb jij je al aangemeld voor de Dragen en Voeden MegaMeet op 29 september 2018?
Niet te lang twijfelen en gewoon doen! Klik hier om alle informatie over het leuke Dragen en Voeden verjaardagsfeest te vinden.

Missie meer groenten eten voor volwassenen

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Hope

Berichten: 3352
Lid geworden op: 20 sep 2016 10:42
Hobbies: Paarden, hond en katten.

Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Hope » 23 jan 2018 21:47

Goed, er zullen vast veel peuters zijn die geen groenten lusten maar die leeftijd heb ik niet meer. Ik lust maar weinig groenten en daar zou ik graag verandering in brengen. Ik kom nu met moeite aan mijn 200 gram per dag.

Als kind ben ik stevig aangepakt. Verplicht proeven, net zo lang alleen aan tafel zitten tot alles op was etc. Mijn moeder maakte iedere week hetzelfde menu en dat ging er in. Boontjes, bloemkool, rode kool, andijvie, wortels, spitskool en spruiten. Dan heb je het zo'n beetje wel.

Ik heb dat uit weten te breiden met witlof, komkommer, courgette, paprika, zuurkool, boerenkool en broccoli. Maar nu is mijn inspiratie op. Ik weet niet wat ik zou lusten en ik weet niet hoe ik het dan klaar moet maken. Simpel en redelijk snel want ik ben geen topkok. Ik zoek ook een manier om meer groenten naar binnen te krijgen dan alleen wat doodgekookte groenten bij het avondeten.

Dus, tips? Recepten?
Mensen die mee willen doen aan missie meer groenten eten? Ik zou wel een lotgenoot kunnen gebruiken hahahaha.
Dochter L geboren april 2017

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 sep 2015 19:33
Hobbies: vanalles

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Wichie » 23 jan 2018 22:10

Koolrabi schillen. Kruis in kerven en daar een blaadje laurier in drukken. In pakken in ontbijtspek. Dat weer in pakken in zilverfolie waar je wat olie op hebt gesmeerd. Alles in de oven drukken totdat het gaar is. Dat kun je testen door er een mes in te prikken. Je kunt koolrabi ook rauw eten dus als hij een keer niet helemaal gaar is dan is dat geen ramp. Afhankelijk van grootte ontbeert longeveer 45 mins op 180. Maar daar kun je mee spelen. Hier is anderhalve op wel de max. Ook vl krijgt dat doorgaans maar met moeite op. En prima zelf te kweken in de tuin als je daar aan doet ;)
mamma van een Grunnings wicht en een kleine beer

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 1742
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Rosalinde » 23 jan 2018 22:19

Peulvruchten, zoals linzen, kun je voor vanalles gebruiken en zijn groenten. Bijvoorbeeld linzen- of Kikkererwtencurry: allerlei groenten met currypasta, kokosmelk en linzen o.i.d. samen koken (zie google voor specifieke recepten, ik doe altijd maar wat.)

Zoete aardappel (bataat) kan je gebruiken i.p.v. aardappelen en telt als groente. Gewoon gekookt vind ik het niet zo geweldig, uit de oven of door stamppot wel. Bijvoorbeeld stamppot van spitskool met bataat.
Ons geschenk van 4/2014 en ons tweede wonder van 10/2016

Gebruikersavatar

caroline1985

Berichten: 3082
Lid geworden op: 04 apr 2012 12:24
Hobbies: thee drinken

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door caroline1985 » 23 jan 2018 22:27

Venkel is lekker. Aan de boven kant stengels eraf snijden, door midden, harde kern eruit, onderstuk wegsnijden, eventueel buitenste laag weghalen. Dan in de lengte door snijden, tot je stukken van ongeveer 2 cm breed hebt.
In de pan roomboter of olijfolie (melkvrij ;). Even flink aanbakken tot mooie bruine kleur, daarna op lager vuur laten pruttelen of stoven met deksel op de pan. Of in de oven met kaas erover tot ze gaar zijn. Niet te gaar. Ik gebruik peper en zout, meer niet. Ik kan je even geen tijdspanne geven, maar je kunt vast en zeker wel ergens een recept vinden met venkel, maar zo op gevoel is echt wel makkelijk en lekker!
Als je de venkel klein snijdt in blokje en dan bakt, is het ook lekker door de puree als stamppot. Met opgebakken gerookte kip en rucola bijvoorbeeld er nog doorheen (deze combi aten wij gister)

EN pompoensoep ook lekker gezond en makkelijk. Genoeg recepten online t evinden denk ik zo. (ik moet nu dringend naar bed!)
Dl november 2011, ZL december 2013 en baby ZL november 2016


ivy1986

Berichten: 425
Lid geworden op: 27 apr 2015 17:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door ivy1986 » 23 jan 2018 22:36

Ik eet niet vaak één type groente bij het eten, maar een mengelmoesje. Bv afgelopen week (wat ik nog weet) lasagna met saus van tomaten en Italiaanse roerbakmix (courgette, wortel, prei, paprika, ui), hartige taart gevuld met wortel en paprika, aardappelkroketjes met bruine bonenburgers en krop sla met appel, banaan en kaas (dat zal wel geen 200 Gr groente zijn geweest), pasta ovenschotel met ratatouille (dat maak ik in bulk en vries ik in), risotto met bietjes en geitenkaas, stamppot rode kool met gehakt en veel ui. Doordat er van alles in zit, is het makkelijk om er erg veel groenten in te doen zonder dat je echt voor je gevoel grote hoeveelheden moet verstouwen. 200 Gr courgette word ik ook niet blij van. Nu ik wat meer thuis zit vanwege verlof, snack ik ook groenten tussendoor: een salade (geraspte winterpeen en rode biet met wat rozijnen en nootjes en rode wijnazijn erdoor), een paprika, cherrytomaatjes en zo kom ik er wel.
februari 2015 - januari 2018

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10150
Lid geworden op: 19 jun 2012 15:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Luna » 23 jan 2018 22:40

Leuk topic. Ik ben geen lotgenoot, want ik ben dol op groente, maar ik houd het meestal wel veilig bij de boontjes, rode kool, bloemkool, dat soort dingen. Ik lees mee voor inspiratie [smile]
Wat gaat de tijd toch snel, gisteren nog zag ik haar voor het eerst, lag ze hier in mijn armen.

3 prachtige meiden ❤❤❤ dec 09 okt 13 mrt 16


Albertine

Berichten: 1364
Lid geworden op: 23 sep 2013 11:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Albertine » 23 jan 2018 22:50

Ik vind dat jij best veel verschillende groentes op jouw lijstje hebt staan. Om aan de 200 gram te komen scheelt het denk ik om te combineren, ik eet ook niet makkelijk 200 gram bloemkool weg. Maar met lasagne eet ik met gemak 200 gram. Verder niet echt tips maar vind het een leuk topic om mee te lezen. Meteen het eerste recept van de koolrabi staat al op mijn lijstje!


Lies2014

Berichten: 805
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Lies2014 » 23 jan 2018 23:01

Je komt makkelijker aan je dagelijkse (minimale!) 2 ons groente als je niet alles in 1 maaltijd probeert te stoppen. Dus bij het ontbijt al een smoothie met wat bietjes of wortel of spinazie erdoor. Bij de lunch een groentesoep of rauwkost (komkommer, tomaatjes, worteltjes, radijs). Groentesoep kan je prima in veel maken en dan invriezen in porties. Rauwkost kan ook als tussendoortje ipv koekjes of fruit. Bij avondeten vooral varieren met de groenten die je sowieso lust. Dus bijv bloemkool in de Indiase curry vinden veel mensen lekkerder dan op z'n Hollands. Sperziebonen, wortel, kool en tauge in de gadogado. Marokkaanse stoofpotjes met pompoen, courgette en tig andere groenten etc. Of koolhydraten vervangen door groenten, bijv courgette slierten ipv spaghetti en bloemkool ipv couscous; maar dat zou voor mij te weinig calorieën zijn. En dan nog een salade (van gewoon sla, of rauwe bleekselderij of venkel) of rauwkost ernaast. Als je geen idee hebt waar je beginnen: op AH.nl vind je veel simpele gevarieerde gerechten; je hoeft alleen maar de groente naar keuze in te vullen in de zoekbalk. Onze grote favoriet vanwege de veelzijdigheid en rijkheid aan vitaminen: broccoli.

Gebruikersavatar

Plectra

Berichten: 2576
Lid geworden op: 04 aug 2011 18:17
Hobbies: -
Locatie: Groningen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Plectra » 24 jan 2018 06:44

Ja, helemaal eens met Lies!
Groente de hele dag door eten, bij de andere maaltijden en als tussendoortjes. In smoothie, rauwkost, soep en bij de avondmaaltijdde groente opleuken.
En ik vind ook dat je best veel groentes lust!
Ik heb m'n hele kindertijd groenten geweigerd, dus had er wel een klus aan om ze vervolgens toch te gaan eten, later. Eerst verwerkt in gerechten als lasagne. Dan overheerst de smaak van vlees, kruiden, saus.
Wat ik later deed als ik een nieuwe groente bij mezelf wilde introduceren, bijvoorbeeld iets dat ik als rauwkost zou willen eten, is me voornemen het op 10 momenten te eten (naast iets dat ik wel lust) en mezelf te vertellen dat ik het pas de 10e keer lekker hoef te vinden. Bij mij werkte het en vind ik de smaak na een keer of 3 'te doen' en begin ik het vanaf een keer of 6 te waarderen.
Trotse (draag)moeder van ons eigen (S.2011) en andermans (J.2016) ICSI- wonder


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 20:28
Hobbies: Lezen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Maria80 » 24 jan 2018 07:42

Wat hierboven staat inderdaad.
Zelf probeerde ik eerder ook om die ruim 2 ons bij het avondeten te halen, maar ben geen grote eter. Dat lukte dus nooit.
Ik zit nu zeker op 3 ons, en dat komt door de rauwkost en de variatie per maaltijd. Want die eet ik nu over de dag verdeeld.
Verder lust jij gewoon best veel groenten zie ik. Misschien je eigen idee erover? Dat het te weinig zou zijn?
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016


Pien Pinda

Berichten: 1400
Lid geworden op: 05 okt 2013 09:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 24 jan 2018 07:47

Groente meenemen naar werk als lunch (bijv restje vd maaltijd ervoor, of salade of rauwkost)
Kleuterpinda 3-13 en kleine pinda 1-16

Gebruikersavatar

gutje

Berichten: 2434
Lid geworden op: 01 okt 2010 07:51
Hobbies: Internet, Lezen, kids etc...
Locatie: zeeuws-vlaanderen

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door gutje » 24 jan 2018 08:07

Pompoen, zoete aardappel, ui, paprika, wortel, aardappel en wat je dan ook lekker lijkt met eventueel chorizo in blokjes in de oven.

Penne met spinazie, spekjes, ui, tomaatjes en roomkaas.

Quiche kan je ook met een hoop groente maken.

Wat ik ook vaak doe na een periode te weinig groente is soep maken. Tomaten-groentesoep met heel erg veel groenten erin is erwtensoep. Of inderdaad lasagna.

Salades ernaast?

En inderdaad tussendoor tomaatjes (ook lekker op het brood) komkommer, en andere dingen tussendoor snacken helpt ook vast.

Ik vind je lijstje ook niet heel beperkt hoor. Ik denk dat de meeste mensen zich uiteindelijk beperken tot een aantal dingen die ze het liefste eten.
Ik mag me de trotse mama noemen van een heerlijke jongedame van 20 en een lekkere knul van 15, een schattige dochter van 9 en nog een lieve knuffelknul van 7...<3


Vogeltje80

Berichten: 2457
Lid geworden op: 12 aug 2015 08:41
Hobbies: .

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 24 jan 2018 08:24

Omdat ik weinig koolhydraten eet, veel groente op het menu hier. Zeker wel 500 gram per dag. Nu is dat misschien een beetje veel om daar heen te gaan, maar hier wat ideeën.

Knolraap, pastinaak en wortel samen koken en tot puree stampen. Het smaakt heerlijk en de kinderen eten het ook nog eens graag! Ernaast eet ik nog een losse groente.

Soep bij de maaltijd van groenten. Pompoensoep met knolraap (lekker pureren weer), of paprika/courgette/uien/champions goed gaar bakken, tijd laten pruttelen tot het pap is, kilo tomaten erbij en 200 ml water, lekkere dikke soep.

Ook doen we groente roerbakken bij het vlees. Paprika, paksoi, courgette, uien, maar je kan ook brocolli of wat je wilt doen. De groente krijgen door het braden met vlees een andere smaak dan koken en dat is lekker voor de afwisseling en erbij als extratje.

En fijngesneden bloemkool die je opbakt in de pan is ook lekker als rijstvervanger. Dan maak je er een lekkere kruidige saus bij (waar je ook groente in stopt) en jeb je zo al weer meer binnen. Stoofschotel is ook lekker erbij en daar kan je ook veel in verstoppen.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 3898
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door Violette » 24 jan 2018 08:25

Lees mee, leuk onderwerp. Ik streef naar minimaal 600gr per dag voor 2 volwassenen. Als dat bij de avondmaaltijd niet op gaat, dan eten we het als restje de volgende middag. Dus het komt dus ook wel op.
Mijn strategieën:
- minimaal 2 verschillende groentes per dag eten. In sommige maaltijden gaat dat vanzelf (bijv curry met rijst), maar in meer agv-achtige maaltijden maken we er vaak een salade naast. Dat is niet perse met sla, maar kan ook bijv mozzarella met tomaat en balsamico azijn zijn, of komkommer/paprika/tomaat met een yoghurtdressing (yoghurt met een scheutje citroensap en bieslook en peterselie (uit een potje gedroogd, wel zo makkelijk).
- peuter krijgt vaak al een bakje rauwkost voor de tv. Denk tomaatjes, paprika, komkommer, olijven, augurk, blokje kaas.
- we hebben een groente-abonnement. Ok, dit is misschien een uitdaging voor gevorderden. Maar wij halen elke week onze odin-tas op met daarin genoeg groenten (5 verschillende soorten) om met wat aanvullingen in de vorm van rauwkost de week door te komen. Er zit een blad bij met recepten. De website van Odin heeft ook al die recepten. Je kan zoeken op groente-soort en er volgt meestal een eenvoudig recept dat anders is dan ik vroeger thuis kreeg.
- nog een tip voor recepten: de dikke vegetariër. Veel groentenrecepten die allemaal eenvoudig tot vrij eenvoudig zijn. Veel ideeën voor soep, salade, groentestoofpot, eenpansgerechten, losse groentegerechten.
- meer groente klaarmaken betekent minder aardappels/pasta/rijst klaarmaken. Gewoon die verhouding veranderen, dan moet je vanzelf meer groenten eten om vol te zitten. Ik zie dat als jezelf mild nudgen/voor de gek houden. Werkt goed.

Belangrijkste tip: variatie! Binnen je maaltijden.
Groente-slurpers zijn bijv soep (meestal half uurtje koken, met alleen snijwerk voor jou) en tomatensaus, dank en groentestoofpotten. Eigenlijk alles waar je meerdere groenten samen klaar maakt.

Concreet voorbeeld: als ik tomatensaus maak voor bij de pasta, dan gaat daar in:
Ui (100gr)
Tomaten uit blik (400gr)
Courgette (400 gr gemiddeld denk ik, ik doe gewoon een hele in kleine blokjes)
Paprika (150 gr)
Verder gaan er nog kruiden en soms gehakt in, of we eten kaas over de pasta, maar qua groenten zit je dan voor 2 volwassen en een peuter al op 1050gr, zeg 100 gr voor de peuter en 450 gr per volwassene.
Laatst gewijzigd door Violette op 24 jan 2018 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
dochter van voorjaar 2014 en zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Missie meer groenten eten voor volwassenen

Ongelezen bericht door bigou » 24 jan 2018 08:52

Plectra schreef:
24 jan 2018 06:44
En ik vind ook dat je best veel groentes lust!
Vind ik ook hoor. Er zijn al veel leuke tips gegeven, maar wat mij opviel in je post is dat je groentes niet lijkt te combineren en daar valt wel winst te behalen denk ik. Idd met bijv. soepen, pastasauzen, ovenschotels, quiches, maaltijdsalades etc. Ik eet af en toe wel eens een losse groente (gister toevallig broccoli) maar meestal verwerk ik allerlei groenten in eenpansgerechten. Ook peulvruchten gebruik ik graag, prima vleesvervanger. En door creatief te kruiden etc. kun je bepaalde groenten op allerlei manieren verwerken (curry, italiaans, mexicaans..).
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Plaats reactie