Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Jessie342 » 05 okt 2017 14:27

Mijn toekomstige chefkok zl heeft gevraagd of we in de herfstvakantie een dag uit kunnen trekken om echt uitgebreid te koken. En dan dus niet 'gewoon' soep/spaghetti/koekjes, maar iets uitgebreids en ingewikkelds. Curry leek hem wel wat, want dat maken de kindjes bij MasterChef Australië (nu weer te zien op 24kitchen!) namelijk ook.

Maar, um, ik kan dus niet echt koken? Recepten lezen vinnik saai, en het belangrijkste aan koken wat ik de afgelopen, zeg, 23 jaar heb geleerd is dat het een slecht idee is om halverwege de bereidingstijd weg te lopen. Ik kan goed genoeg koken om gedeelde verantwoordelijkheid te dragen voor het in leven houden van ons gezin zonder dat één van ons bezwijkt aan scheurbuik, maar dan houdt het wel op.

In het kort: help!

Als we een Indiase maaltijd willen maken, curry, rijst, raita, mango lassi, naan, eventueel nog iets anders? (Saag paneer?), hoe doen we dat dan? Waar beginnen we? Waar vind ik goede, maakbare recepten zonder al te grote fouten (dat er een uur op 200 graden staat of zo, en het dan na dertig minuten al verkoold is...) En met ingrediënten die ik bij de lokale AH XL of toko kan kopen?

Iemand ideeën? Fail proof, dummy proof recepten? Do's en don'ts? Of kan ik beter gewoon met hem uit eten gaan en me het gedoe niet op de hals halen?

Ugh, dat laatste is aantrekkelijk maar vast niet pedagogisch verantwoord. Net als gewoon een knor wereldgerechten pakket kopen ook niet echt bij zl in goede aarde zou vallen :-P


Help me, hivemind!

(Iemand interesse om zl een kookworkshop te geven? Ik betaal de boodschappen wel. Iemand? Bueller?)

Ik kan niet wachten tot het kind oud genoeg is om te koken zonder ouderlijk toezicht. Zijn hobby is duidelijk de mijne niet ;-P

Gebruikersavatar

Smaragdgroen

Berichten: 1239
Lid geworden op: 30 aug 2015 16:09
Hobbies: yoga, lezen, dansen
Locatie: Duitsland

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Smaragdgroen » 05 okt 2017 14:43

Ik gebruik dit kookboek voor Indiaas. Misschien kun je het bij de bieb krijgen, is al wat ouder? Er staan veel recepten in en ook beschrijvingen om zelf kruidenmix te maken (ipv kant en klaar garam masala te kopen).
Met een currymix of boemboe van de supermarkt kun je ook al erg lekkere gerechten maken. Zelf vlees en groentes toevoegen, kokosmelk en extra kruiden er door. Dat doe ik meer op gevoel zonder recept, is zo te lezen niet waar je naar op zoek bent.
Ik woon helaas niet in de buurt, lijkt me leuk met een enthousiast kind samen koken!Afbeelding

Gesendet von meinem SM-J500FN mit Tapatalk
DL1 ~ 2015, DL2 ~ 2018

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 05 okt 2017 14:49

En je zoon zelf de recepten laten lezen en uitvoeren en er dan bij blijven staan om te helpen? Dus hij de chef en jij de snijhulp? Of is hij daar nog niet groot genoeg voor?
Mama van 'Charlotte' december 2014 en 'Maria' juli 2019.

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 05 okt 2017 14:50

Diek, hoe ben jij met baby's (en een peuter?)? Zl mag best hier eens samen met mij koken, mag jij de baby's en wellicht ook de peuter entertainen. Indiaas zit alleen niet in mijn repetoire, Indisch inmiddels wel.
Lijstje ter inspiratie: babi ketjap, nasi kuning, sambal boontjes, rendang, maiskoekjes, sate, atjar ketimoen, atjar tjampoer.

Ik neem aan dat hij wat dingen uit een recept/kookboek kan lezen en op het knopje van de magimix kan drukken. Zelf kunnen snijden etc is helemaal mooi meegenomen. Als hij een eigen (scherpe) messenset heeft, is dat handig.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


Topic starter
Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Jessie342 » 05 okt 2017 14:58

Het kind is zes, zit net in groep 3. Woorden van meer dan twee lettergrepen zijn helaas nog buiten zijn bereik, en een messenset heeft hij ook (nog) niet.

Wel echt een super aanbod Truusdemier! Ik ben heel aardig met de onder de vier crowd, al zeg ik het zelf :-D En zl kijkt al tijden kwijlend naar de magimix van de Bakkende Brabander op 24kitchen (is wel patisserie en dus zusjes domein [rolleyes], maar toch een favoriet programma van zl om bij te chillen), dus op de knopjes drukken is zeker aantrekkelijk. Zelf snijden kan hij ook, goed en veilig inmiddels. Maar geen eigen messenset dus. Wel iets om een keer naar te kijken, ik vraag me af welke messen ze bij junior MasterChef in NL gebruikten? Hm [think], maar eens speuren.

Waar woon je ergens? (mag via pb)

Gebruikersavatar

eeyoor

Berichten: 7055
Lid geworden op: 17 jun 2011 14:14
Hobbies: lezen, wandelen, naaien

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door eeyoor » 05 okt 2017 15:06

Ik heb de "complete aziatische keuken". Oude versie.

Staan heerlijke curry gerechten in. Vaak de 2e dag nog lekkerder.


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik ben soms wat kort door de bocht... Voel je dus niet beledigd, dat is nooit mijn bedoeling.
Mama van M. 01-02-2011 en P. 23-08-2014

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Violette » 05 okt 2017 15:09

Het aanbod van Truus is veel leuker, maar op ah.nl staan redelijk wat leuke indiase recepten. Ja ook zonder voorgeprepte mixen. Ah.nl recepten zijn betrouwbaar en niet reuze ingewikkeld. Indiaas is dacht ik 1 vd zoekopties.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 05 okt 2017 15:36

Diek schreef:Het kind is zes, zit net in groep 3. Woorden van meer dan twee lettergrepen zijn helaas nog buiten zijn bereik, en een messenset heeft hij ook (nog) niet.

Wel echt een super aanbod Truusdemier! Ik ben heel aardig met de onder de vier crowd, al zeg ik het zelf :-D En zl kijkt al tijden kwijlend naar de magimix van de Bakkende Brabander op 24kitchen (is wel patisserie en dus zusjes domein [rolleyes], maar toch een favoriet programma van zl om bij te chillen), dus op de knopjes drukken is zeker aantrekkelijk. Zelf snijden kan hij ook, goed en veilig inmiddels. Maar geen eigen messenset dus. Wel iets om een keer naar te kijken, ik vraag me af welke messen ze bij junior MasterChef in NL gebruikten? Hm [think], maar eens speuren.

Waar woon je ergens? (mag via pb)
Ah, ik dacht dat hij net iets ouder was. Dan heeft hij nog niet zoveel aan kookboekentips.
Ik woon in BoZ. Ter ontspanning hebben we ook FoodNetwork op de televisie [cool]

Ik heb natuurlijk ook messen in de keukenla liggen, maar de messen met klein handvat zijn zo goed als allemaal bot.
Bij de Hema verkopen ze kleine en lichte koksmessen, voor een klein bedragje. Als hij een beetje jongenshanden (dus geen kleine tere knuistjes) heeft, past zo'n mes wellicht al in zn hand. Als je hem net aanschaft, is hij nog wel even scherp.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Honeybadger » 05 okt 2017 16:02

In een van de Jamie's staat ook een fijn recept voor een Curry en wat bijgerechten. Simpel maar erg lekker en kindvriendelijk. Ik geloof de 30 m. gerechten


Topic starter
Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Jessie342 » 05 okt 2017 16:09

Oh Layla, goede tip! Zl is helemaal idolaat van Jamie!

Bedankt voor alle input tot nu toe! BoZ is helaas wel heel ver voor ons, en we moeten met ov. Moet ik even over nadenken of en hoe we dat kunnen regelen. Lijkt me wel super leuk Truus!

Messen van de Hema ga ik eens naar kijken. Hij gebruikt nu Ikea mesjes en ik heb een mes-scherpmaak-ding gekocht, die werkt best aardig.

Gebruikersavatar

femme80

Berichten: 6406
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:29
Hobbies: koken, bakken, lezen

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door femme80 » 05 okt 2017 16:15

Oh geweldig! Jammer dat j je niet in de buurt woont anders had ik me ook wel willen aanbieden. [emoji4]


Verstuurd vanaf mijn SM-J120H met Tapatalk
mama van een bende wilde apen. 2009, 2012, 2015


Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 05 okt 2017 16:19

Hij mag ook bij ons een keer Tikka Masala komen koken?
Of kip madras

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Gin » 05 okt 2017 16:48

Layla schreef:In een van de Jamie's staat ook een fijn recept voor een Curry en wat bijgerechten. Simpel maar erg lekker en kindvriendelijk. Ik geloof de 30 m. gerechten
Ja klopt, in de 30 minuten gerechten. Die maak ik ook regelmatig.

En wat leuk Diek van je zoon! Goed plan voor in de herstvakantie.
Ik had vandaag gehoopt met mijn zl lekker te kunnen gaan koken maar die is er nog niet erg voor te porren.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Honeybadger » 05 okt 2017 17:19

Het is deze:

https://www.lifestylefood.com.au/recipe ... bread-beer
Het enige wat ik altijd weg laat is de koriander omdat ik dat echt naar dubro vind smaken [cheesygrin]
En ik voeg naan toe omdat dat zo lekker de Curry opsopt


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Nacho » 05 okt 2017 17:31

Is voor hem het leukste dat hij de maaltijd zelf gemaakt heeft, of dat hij ook zelf de kruidenmix heeft samengesteld? Als dat laatste niet zo belangrijk is heb je naar mijn (Hollandse) mening al heel snel een curry. Rijst koken, groenten en peulvruchten in kokosmelk met curry kruiden en klaar. Eventueel met iets van vlees als je dat wil. Misschien is dat niet de Indiase keuken, ik heb geen idee, maar zo maak ik altijd curry.

Ik gebruik altijd de kruidenmix van Jonnie Boer. Hij heeft verschillende curry varianten die volgens mij allemaal zoutloos zijn.

Plaats reactie