Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Jessie342 » 05 okt 2017 17:55

Ik heb het nog even overlegd met zl, maar het is wel echt de bedoeling zoveel mogelijk zelf te doen, Nacho. Hollands-Thaise curry eten we vaak, en dat is echt niet meer voldoende om zl te vermaken. En 'met een pakje win je natuurlijk nooit MasterChef, mama!' Aldus zl, waarvan akte.

Met dat recept van Jamie kom ik al een eind, en ik vond op een wiki al een goede basis voor een currypasta zelf te maken.

En we komen graag een keer bij jou koken WGH! Was even vergeten dat jij zo'n merkwaardig wezen bent die het oprecht leuk vindt om langer dan 15 minuten in de keuken te staan XP We appen!

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 05 okt 2017 18:30

Ik vind korianderblad ook naar Dreft smaken. Ik vervang het altijd door platte peterselie.

Nmg-BoZ is wel en eindje ja. Je bent toch al zeker 1,5 uur aan het treinen. Nu woon ik gelukkig wel op 3 min lopen van het station. Dus mocht je toch deze kant uitkomen, ben je niet veel tijd kwijt aan reizen hier in de stad.
In de herfstvakantie zit ik niet vast aan psz-run. Maar denk er maar over na. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe reisbaar je zl is.

Voor hemzelf nog te moeilijk om te lezen, maar misschien iets voor over een half jaar of volgend jaar:
www.aziatische-ingredienten.nl .
Er staan tips en adviezen, maar ook uitleg over 'gekke' producten en goede recepten tussendoor.
Voor curry's en echt Indiaas eten zou ik toch voor Madhur Jaffrey gaan. The Ultimate Curry Bible is 1 van haar bekendste en betere kookboeken.

Veel droge kruiden- en specerijenmengsels zijn zelf al op voorhand te maken. Naar wens het eea roosteren in een droge koekenpan en dan malen in de elektrische koffiemolen die je alleen daarvoor gebruikt.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 05 okt 2017 19:28

Ik maak curry altijd met behulp van de firma patak’s. [razz]

Volgens mij heeft Nigella ook wel een paar Indiase recepten.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Mamato » 05 okt 2017 20:50

Naan kun je heel makkelijk zelf bakken, bijvoorbeeld met dit recept:
https://uitpaulineskeuken.nl/2015/04/na ... enten.html
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 05 okt 2017 21:04

Ik ben fan van World Food Cafe (boek), staat een erg goede saag panir * in het roze bundel-boek. Verder is een dal altijd een makkelijke toevoeging die niet erg nauw komt en shahi panir is erg kind-vriendelijk! (recept van mijn vl: 2 miniblikjes tomatenpuree, 1/8 l slagroom, 1.5 el abrikozenjam, flinke hand blokjes panir, kleine beetjes knoflookpoeder, kaneel, kardemom, kruidnagel, gember (iets meer gember: volle tl), net aan de kook brengen, profit).

Panir zelf makenis trouwens misschien ook wel heel leuk met hem.

* echt niet die panir eerst bakken, dat wordt een bende. Gewoon er later bijmikken. Een ghee is niet per se nodig, boter of kokosolie werkt ook best.


Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 05 okt 2017 21:07

Diek schreef: En we komen graag een keer bij jou koken WGH! Was even vergeten dat jij zo'n merkwaardig wezen bent die het oprecht leuk vindt om langer dan 15 minuten in de keuken te staan XP We appen!
Ja man, tof! Ik zal hem later ook weleens leren hoe hij 'WGH-tafel' moet maken, een rijsttafel met 15 gerechten. Wel 2 dagen werk, eeuwige roem maakt dat goed.

Gebruikersavatar

femme80

Berichten: 6406
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:29
Hobbies: koken, bakken, lezen

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door femme80 » 05 okt 2017 21:34

Ja die naanbroodjes uit Pauline's keuken zijn lekker en simpel al halen ze het niet bij echte naan uit een tandoor.
Kip tandoori is ook niet moeilijk, of vis is ook lekker. Raita is ook makkelijk.
Ik hou van die aubergine puree, t liefst met erwten er door, geen idee hoe het officieel heet.
Dal is lekker en niet moeilijk. Ik maak dat t liefst met rode linzen. Waar je ook heerlijke balletjes van kan maken trouwens [emoji4]
Of gefrituurde aubergine, of vindaloo als ze van pittig eten houden, of gebakken kool reepjes.
En natuurlijk curry: rogan josh of tikka massala of korma met groenten en rozijnen en cashewnoten. Oehhhh ik krijg echt honger nu....
Eten jullie weleens Indiaas, wat vind hij dan lekker? Wat zou hij graag maken?

Verstuurd vanaf mijn SM-J120H met Tapatalk
mama van een bende wilde apen. 2009, 2012, 2015

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door mirri » 06 okt 2017 12:55

https://indianhealthyrecipes.com/butter ... en-recipe/

Deze vind ik erg lekker, en was goed te doen (moet jij wel vertalen)

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 10 okt 2017 09:51

Oh jongens, ik krijg hier echt enorme trek van..! [emoji14]
Leuk hoor Diek, dat je zl dat wil. Hier weinig toe te voegen aan bovenstaande, behalve dat ik ooit n prima recept voor raita uit de krant heb gehaald, zal eens zoeken of ik ergens een linkje kan vinden.
Edit: gevonden! klik
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Zonne » 10 okt 2017 12:37

Oh ik vind indiaas zoo lekker!
De saag panneer lusten wij ook graag, maar absoluut favoriet is deze soep;
https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=169994

Volgens mij ook een recept van Jaffrey oorspronkelijk, maar op mulligatawny appel aardappel gegoogeld en toen vond ik deze.
Ik bak er naanbrood van (wel een leuk klusje voor kinderen) en soms als ik tijd heb samosa of pakora, raita.

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Geekess » 10 okt 2017 13:43

TruusdeMier schreef:Ik vind korianderblad ook naar Dreft smaken. Ik vervang het altijd door platte peterselie.
Dat krijg je snel wanneer de koriander is gesneden met een mes (iets metaligs). Korianderblad kan je het beste scheuren, en niet teveel toevoegen, en niet te lang laten meekoken.
Mama_van_T schreef:Ik maak curry altijd met behulp van de firma patak’s. [razz]
Bijna alle indiers (en surinaams-indiers) die ik ken doen dat, incl véél indiase restaurants in NL, en pataks kruidenpasta's zijn ook best goed als basis ;-) Maar wel alleen als basis, goed zelf opleuken met vanalles.

Ik kook zelf graag indiaas (duh), en ik snap wel dat het zelf willen doen van alle stappen voor hem een leuk idee is. Iets als garam masala roosteren is leuk, maar blijf daar wel goed bij, want de grens tussen goed geroosterd en verbrand is flinterdun.
Heb je een goede vijzel? Als je curries from scratch wilt maken, is die onontbeerlijk.
Ik heb wel wat indiase kookboeken staan, maar kook zelf het meeste uit de losse pols.

Zoals al eerder werd genoemd in het topic: Panir maken is leuk en heel erg makkelijk. En het is lekker. Je kunt het zowel zoet als hartig verwerken. Ik heb volgens mij nog een panir recept hier ergens op het forum staan. Maar voor panir heb je eigenlijk geen recept nodig: Melk (volle!) en stremsel (een zuur: citroensap ofzo ). Melk verwarmen, niet laten koken, als het bijna kookt, wat stremsel toevoegen. Roeren, kijken of het stremt, zo niet, nog wat extra toevoegen. De vast bestanddelen verzamelen, in kaasdoek doen, uitspoelen, en daarna onder druk laten uitlekken.
Lekker kruimelig meenemen in je gerechten (niet te lang op het vuur), of dag of 2 onder zware druk persen en als blokjes bakken (eerst een dag extra laten uitdrogen aan lucht voor je bakt, net als met tofu), of kneden tot een massa en die zoeten, kruiden en kleuren tot snoepjes. Of met wat meel mengen en balletjes rollen en die in siroop gooien voor een rasgulla ofzo.

Maar goed, om heel eerlijk te zijn heb ik al een paar jaar geen panir meer gemaakt, maar koop ik het in grote blokken bij de indiase toko's hier :-D

Voor curries zou ik voor vegetarische curries gaan. En doe eens gek en kies ook eens voor de zuid indiase keuken (die mensen hier in NL nauwelijks kennen), en ga verschillende dosa, idli en upma bakken/koken/stomen als ontbijt :-)

Oh en absoluut niet ghee door boter of olie vervangen. Dan mis je een deel van de kenmerkende smaak. Koop indiase ghee (Khanum), die is niet bio/eko/enigszins gezondheidverantwoord, maar wel authentiek en in NL goed te krijgen. Nou ja bij toko's.

Vergeet niet om ook pappadums te bakken (please, niet die van pataks, die zijn de naam niet waard, net als hun naan, koop echte bij de toko). Als hij echt uit wil pakken, maakt hij ook een mango chutney (oid, voor bij de pappad) from scratch :-D
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Leonike » 10 okt 2017 14:22

Ik maak soms curry met het verspakket van de Appie. Wel vers en alles zelf snijden, maar redelijk foolproof.
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... rry-madras

Zelf naan bakken
http://www.laurasbakery.nl/naanbrood/

Als je het aandurft is Samosa ook leuk om te maken. Zorg dan wel voor vers filodeeg, dat verwerkt makkelijker. De AH op de Jacobslaan heeft dat volgens mij wel.

Het leukste is om een soort Thalis te maken. (Google maar eens).
Zit een beetje tussen rijsttafel en tapas in (bij gebrek aan een betere omschrijving).

Makhani kip (boterkip) is een bekend gerecht in India. Schijnt niet heel moeilijk te zijn, maar heb ik zelf nog niet gemaakt.

Mijn jongste broer is net terug van 5 maanden India. Hij noemt mij wel veel lekkere gerechten maar heeft geen recepten. Iets met een kok/schoonmaker voor 5x in de week voor veel minder dan mijn hulp kost voor 3 uurtjes [silenced]

Gebruikersavatar

MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 10 okt 2017 14:23

Geekess schreef:
TruusdeMier schreef:Ik vind korianderblad ook naar Dreft smaken. Ik vervang het altijd door platte peterselie.
Dat krijg je snel wanneer de koriander is gesneden met een mes (iets metaligs). Korianderblad kan je het beste scheuren, en niet teveel toevoegen, en niet te lang laten meekoken.
Oh ja? Ik dacht dat het zo was dat (ik meen) ongeveer een kwart van de mensen een bepaalde receptor op hun tong hebben waardoor de smaakbeleving anders is, en het dus niet lekker vinden. Dus dat in hetzelfde gerecht jij en ik van de koriander kunnen genieten, maar als TruusdeMier dan mee-eet dat zij het naar afwasmiddel vindt smaken.
Overigens helemaal mee eens met scheuren en niet (lang) moet laten meekoken.
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Geekess » 10 okt 2017 14:28

Oh dan kan ook, maar ik heb sowieso altijd geleerd dat het de smaak van koriander niet ten goede komt wanneer je hey snijdt met metaal.

Sent to you from the Tardis. Time vortex may have chewed on some words
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


Topic starter
Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Indiase maaltijd koken met zl, hoe???

Ongelezen bericht door Jessie342 » 10 okt 2017 16:33

Bedankt weer voor alle tips!

Een vijzel hebben we inderdaad, is een deel van de aantrekkingskracht van de curry voor zl ;-P. Maar ik denk dat we Patak maar achter de hand houden mocht het zelluf doen mislukken.

Mango chutney lijkt me ook een geweldig plan! Zl is dol op mango. Verder moeten we er eens rustig voor gaan zitten samen en een plan maken met een boodschappen lijstje en waar we denken dat alles vandaan te gaan halen...

Plaats reactie