Prikkelbare darm en het Fodmap-dieet

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Prikkelbare darm en het Fodmap-dieet

Ongelezen bericht door Malmana » 04 okt 2017 19:09

Volgens mij is er nog geen draadje over pds, of ik lees er heel erg overheen.

Ik ben onlangs gediagnosticeerd met pds, na jarenlang al problemen met maag/darmen. Ui is voor mij echt een no-go. Sinds de diagnose probeer ik uit te zoeken waar ik nog meer op reageer. Zijn hier meer mensen met pds? Ervaringen met het Fodmap-dieet? Ik zou graag ervaringen uitwisselen.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Prikkelbare darm en het Fodmap-dieet

Ongelezen bericht door Boukje » 07 okt 2017 12:46

Mijn schoonmoeder doet het sinds een half jaar ongeveer en zij heeft er hele veel baat bij. Wel merkt ze dat ze nu nog meer regeert als ze iets fouts eet, dus eerder at ze gewoon brood en dan had ze altijd wel wat klachten, nu is het helemaal mis na 1 boterham.

Ze gebruikt veel lactase, om zelf lactosevrije melk te kopen als dat op vakantie niet te krijgen is, of lactasepillen om bij ons gewoon koffie met gewone melk te kunnen drinken. Speltbrood gaat goed. Met uit eten zegt ze dat ze glutenvrij eet en geen ui, dan ondervang je een hoop.

Er zijn goede lijsten op internet, die gebruik ik als ze komt eten want ik kan echt niet onthouden of je nou wel frambozen en geen bramen mag of andersom... Hoewel sommige groepen bij haar wel goed gaan dus ze mag inmiddels meer fruitsoorten.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Topic starter
Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Prikkelbare darm en het Fodmap-dieet

Ongelezen bericht door Malmana » 07 okt 2017 13:18

Herkenbaar dat "foute" dingen een zwaardere reactie geven nadat het niet meer standaard gegeten wordt. Mede omdat je eraan gewend raakt dat je je goed voelt. Ik heb dat met de ui inderdaad ook.

Lactose geeft inderdaad een reactie, gluten ook. Verder ben ik nog niet met uitzoeken. Fruit zou ik wel erg jammer vinden, aangezien ik ook al niet tegen citrus kan en ik een behoorlijke fruitliefhebber ben.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Prikkelbare darm en het Fodmap-dieet

Ongelezen bericht door Gin » 05 mar 2019 13:39

Ik kom dit draadje tegen omdat ik ga starten met het fodmap dieet (wegens buikklachten en ondergewicht) en was benieuwd hoe het met je klachten gaat @Malmana. Ben je door het dieet klachten vrij geworden?
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

Topic starter
Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Prikkelbare darm en het Fodmap-dieet

Ongelezen bericht door Malmana » 05 mar 2019 14:23

Mijn reis is nogal bijzonder geweest. Redelijk snel na de diagnose ben ik er middels fodmap achter gekomen dat ik niet tegen lactose kan. En hoe bijzonder, dat veranderde mijn cyclus en maakte dat ik zwanger raakte. Mijn probleem met ui is geen fodmap-probleem, dus daar heeft het geen duidelijkheid gegeven. Wat het wel is, kon mijn diëtist ook niet vertellen.

Ondertussen ben ik klachtenvrij, zolang ik me aan mijn aanpassingen houd. Volledig fodmap is niet nodig voor mij, maar lactose en ui moet ik echt niet nemen (bij lactose kan ik wel enzymen supplementeren). Ik draag ook eindelijk weer broeken (wat ik niet meer kon toen ik dit draadje opende.

Hopelijk biedt het jou ook de oplossing, @Gin. Al zal het wel even zwaar zijn.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Prikkelbare darm en het Fodmap-dieet

Ongelezen bericht door Gin » 05 mar 2019 15:23

Oohhh wat mooi dat het je cyclus veranderde en dat je zwanger raakte. En ook natuurlijk dat je klachten vrij bent.

Voor mij valt het dieet mee, ik ben al bekent met diverse voedselallergieen. Dus ik ben gewend dat niet alles mag, ingrediënten lezen en zelf alles maken.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

Topic starter
Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Prikkelbare darm en het Fodmap-dieet

Ongelezen bericht door Malmana » 05 mar 2019 15:45

Gelukkig vind je het dieet meevallen. Het scheelt inderdaad om al veel te lezen en zelf te maken. Ik vond het ook wel meevallen. Alleen het fruit vond ik lastig (ik ben nogal een fruitliefhebber en dat was echt even zoeken). Tijdens de 2e helft van de zwangerschap mocht dat allemaal weer, gelukkig. Toen at ik het liefst 10 stuks fruit op een dag, wat dan toch door de dietist werd afgeraden vanwege de hoeveelheid fructose.

Ja, we hebben zl echt te danken aan het stoppen met lactose. Grappig hoe een lichaam zo van slag kan raken van iets wat niet verteerd kan worden. Misselijkheid en last van de darmen zijn bekende uitlaatkleppen, maar dat de cyclus er ook zo door beïnvloed wordt vond ik toch wel bijzonder om te zien.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Plaats reactie