Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

AnnaMaria22

Berichten: 3821
Lid geworden op: 03 mei 2012 10:40
Hobbies: Te veel om op te noemen

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door AnnaMaria22 » 11 sep 2017 15:46

Grappig WGH. Mijn moeder verzuchtte altijd nadat ze 1 keer nasi had gegeten :" zo nu weer lekker gewoon eten". Daar bedoelde ze mee gekookte aardappelen, vlees en groenten.

Mijn dochters zijn overigens ook dol op een prakkie, zo noemen ze t hier ook [lol]
J 2/2012 en V 7/2015


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door WZK » 11 sep 2017 16:01

Mijn moeder kookte ook avg en meestal was alles tot snot gekookt met overmatig veel maizena. Yuk!
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

AnnaMaria22

Berichten: 3821
Lid geworden op: 03 mei 2012 10:40
Hobbies: Te veel om op te noemen

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door AnnaMaria22 » 11 sep 2017 16:10

Ja ik heb ook jarenlang gedacht dat ik niets lustte, om tot te ontdekking te komen dat iets minder gaar lekkerder is [lol]
J 2/2012 en V 7/2015


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door WZK » 11 sep 2017 16:11

AnnaMaria22 schreef:Ja ik heb ook jarenlang gedacht dat ik niets lustte, om tot te ontdekking te komen dat iets minder gaar lekkerder is [lol]
Precies dat!!!
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door mirte_g » 11 sep 2017 16:11

Valt me op dat veel ouders hier (imo) ouderwets kook(t)en. Wij aten thuis ook wel (gekookte) aardappelen maar vaker andere dingen als pasta (verschillende vormen, soms wel met vaste sauzen bv spaghetti snoepsaus (gebaseerd op babipangang)en vlindertjesmacaroni met hachee) gierst, bulger, rijst etc.

Opzich wel grappig ik vond vroeger volkorenpasta en pannenkoeken etc de horor en nu maak ik dat zelf ook...
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Suuz » 11 sep 2017 16:41

WGH schreef:k heb vroeger een gekookte-aardappel-overdosis gehad. [rolleyes] Minimaal 4 keer per week moest er bij ons thuis 'gegeten' worden. Zo noemde mijn vader dat, als er geen gekookte aardappels (met groente, vlees + jus en pap na) op het menu stonden, dan had ie niet gegeten. Wij hebben echt jáááááá-ren-lang volgens onderstaand schema gegeten:

Maandag: Aardappelen, boontjes, hamlappen of varkenslappen
Dinsdag: Stamppot in het seizoen, of anders weer iets als Aardappels, koolsoort, vlees.
Woensdag: Aardappelen, spinazie, hamlappen
Donderdag: Nasi
Vrijdag: Gebakken aardappelen, doperwtjes, schnitzel (of sla)
Zaterdag: Friet
Zondag: Soep met brood

Nou wisselde het vlees nog weleens naar gehaktballen of slavinken en de groente naar witlof, of snijboontjes ofzo, maar veel variatie zat er niet in. Week in, week uit hetzelfde [eeks]

Met gods gratie aten we dus donderdags nasi, ik keek de hele week naar donderdag uit. Vrijdag en het weekend gingen ook wel, maar de rest van de week... [headbang]
Overigens, op zondag heb ik 21 jaar lang dezelfde groentesoep gegeten. IE-DE-RE week opnieuw.

Toen mijn moeder overleed, probeerde ik wat variatie in het eten te brengen, maar dat was een onmogelijke zaak, met mijn vader. En op een gegeven moment was ie me voor, schilde hij de aardappels al 's avonds van te voren, dus mijn smoezen raakten een beetje op. Dus ik kookte ze braaf, 4 keer per week, maar at zelf nog weleens wat anders.

Toen ik op mezelf ben gaan wonen, heb ik uit principe geen aardappel meer gekookt, ik kon ze niet meer zien! De enige keer dat er bij mij nog aardappels inkwamen, was wanneer ik stamppot maakte, want dat is 'anders' dan gewoon, gekookte aardappels. En puree is niet hetzelfde.
Mijn ex was ook wel erg van de Hollandse pot, en dan maakte ik het af en toe weer, en dan kan ik het wel weer een keer waarderen, maar ik hoef het geen 4 keer in de week meer...

Dan koop ik overigens vaak wel een zak van 1 of 2 kg en schil ze vers.

Ik heb een gedoogbeleid wat betreft gekookte aardappelen, we eten het zo af en toe.

Aardappels in de vorm van schijfjes, krieltjes, rösti, die torentjes, wedges, kroketjes, frietjes, enz kan ik wél waarderen.
Brings back memories. Ik heb ook járen geen gekookte aardappelen gegeten. Nu eet ik het af en toe. Met jus zoals mijn oma dat maakte.
Ik eet nu vaak een extra portie groente ipv aardappelen. Rijst lust ik niet en granen verdraag ik slecht.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1506
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 11 sep 2017 17:35

Ik hou niet echt van avg, want dat aten we vroeger vaak. Ml eet graag avg want dat at hij vroeger vaak.
Meestal kook ik, en bij het bedenken wat we gaan eten kom ik er niet zo snel op.
Misschien helpt het hem de boodschappen te laten doen.
Koken met zakjes doe ik bijna nooit. Mijn moeder deed dat ook niet (tr zout). Dus voor mij is dat altijd heel normaal geweest.
Laatst kookte ik voor een gezin die heel verbaasd waren dat dat kon.

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Honeybadger » 11 sep 2017 18:28

Ik ben ook niet weg van agv, maar oma's jus helpt net zoals bij Suuz wel.
Mijn kinderen vinden het daarentegen echt luxe ten top, waarschijnlijk juist omdat we het nooit eten [lol]

Gebruikersavatar

suusje86

Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2012 15:17
Hobbies: -
Locatie: Zaankant

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door suusje86 » 11 sep 2017 19:26

Ik eet agv (al dan niet met vega vlees of vis) alleen omdat de kinderen het lekker vinden...ik vind het saai.

Wij aten vroeger thuis jaren '70 achtige vega-hap (wat m'n ouders in hun studententijd aten), AGV en elleboogjesmacaroni met tomatenpuree, soepgroenten en gehakt ;-)
Ik heb door dat laatste recept lang gedacht dat ik geen pasta lustte ...
Later (vanaf mijn tienertijd, begin 21e eeuw) aten we dingen als Wereldgerechten. Maar die kennen mijn kinderen dus niet, omdat ik dat soort dingen zonder de pakjes en zakjes maak



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mama van drie (geboren in de zomers van 2010, 2012 en 2014)

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door elize80 » 12 sep 2017 07:52

suusje86 schreef:Ik eet agv (al dan niet met vega vlees of vis) alleen omdat de kinderen het lekker vinden...ik vind het saai.

Wij aten vroeger thuis jaren '70 achtige vega-hap (wat m'n ouders in hun studententijd aten), AGV en elleboogjesmacaroni met tomatenpuree, soepgroenten en gehakt ;-)
Ik heb door dat laatste recept lang gedacht dat ik geen pasta lustte ...
Haha geweldig!!! Precies dit. En dan nog vaak ketchup ipv tomatenpuree [emoji85]

Doet me er ook aan denken dat mijn broertje lange tijd dacht dat hij geen rijst lustte (zilvervliesrijst met te veel taugé bij mijn ouders), tot hij bij een vriendje een keer witte rijst met shoarma at [emoji1]

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door bigou » 12 sep 2017 09:12

suusje86 schreef: elleboogjesmacaroni met tomatenpuree, soepgroenten en gehakt ;-)
Ik heb door dat laatste recept lang gedacht dat ik geen pasta lustte
Hier nog eentje [lol]
Mijn oma bakte dat ook nog eens in Blue-band, olijfolie was veel te exotisch [wink]
En nu eten we juist vaak en graag pasta in allerlei vormen en met verschillende sauzen/kazen/groentes...
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door surfbabe » 12 sep 2017 11:44

Overdosis aardappels check, veel te lang gekookte groenten check.... Thuis was er een echt vast menu, je wist precies op elke dag je wat ging eten. Donderdag was rode biet, dat vond ik nog wel oké. En op zaterdag nasi of macaroni, ook lekker. Maar de rest van de week.... Spruitjes zijn echt veel beter te eten als je ze beetgaar kookt en even roerbakt. Dus 6 dagen aardappels en later gingen we naar 5 dagen aardappels. Raad eens hoe vaak ik aardappels maak????? af en toe dus, maar vaak in de schil en NIET geprakt (gruwel), stamppot gaat ook nog wel.

Wij eten nu vaak rijst met groenten en vega burger. Ook niet heel bijzonder, maar wel beter te eten (vind ik [wink] ). Meestal 1x per week pasta en 1x aardappels (of 2x in de winter) en dus 5x rijst. Ongeveer. En ik weet pas als ik de koelkast open wat we die dag gaan eten, en niet al een jaar van tevoren....

Mijn kids kennen geen vlees of vis, geen suikerspin, geen kauwgom, geen wit brood, geen margarine. Ze kennen ook geen fristi.
Mijn oudste kende tot haar vierde geen hagelslag en nu eet nummer 2 ook vrolijk mee met de hagelslag en vlokken. En bij de oudste was de M nog van mem, nu is de M toch echt van Mc Donalds en dat weet nummer 2 ook. Een leeg speelgoedflesje is hier al snel cola of bier, en dat wordt hier echt bijna niet gedronken en al helemaal niet door de kinderen.... Sommige merken blijven dus wel erg goed hangen (en de kleur ROOD)
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Gin » 12 sep 2017 13:24

Oh WGH zo'n vast week menu hadden wij ook [lol]
En op vakantie een maand lang:
S ochtends muslie opgelost in water
S middags gedroogde aardappels, tomaten, paprika en ei: weer in water geweekt en daarna opgewarmd.
S avonds rijst met gedroogde banaan, ananas en rozijnen.

Ik vind het nu soms best een werk om een weekmenu te verzinnen, daar hadden mijn ouders geen last van!
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Zonne » 12 sep 2017 13:44

Oh wow.. Een maand lang hetzelfde?! Mijn kinderen zouden gehalveerd terugkomen vrees ik [lol]

Blijkbaar was mijn moeder dus best een creatieve kok als ik t zo lees, terwijl ik altijd zat te zeuren dat quinoa bulgur en couscous echt lekker zijn en ze dat heus wel kon proberen haha.
We aten denk ik drie of vier dagen per week wel agv, 1 dag brood (soms met soep of eeb kroket op brood). Ze maakte wel alles zelf, rijsttafels en curry's, ging ze naar de toko om de ingrediënten te halen

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door nellie3 » 12 sep 2017 14:10

Zonne schreef: Ze maakte wel alles zelf, rijsttafels en curry's, ging ze naar de toko om de ingrediënten te halen
Ja, dat is wel een verschilletje. Op platteland Zeeland had (heb) je geen toko's, maar wel een instelling van 'doe maar normaal' en 'geen poespas' en 'wat de boer niet kent, dat vreet-ie niet' :-)

Mijn kinderen kennen geen suikerspin, frisdrank, witbrood en kokosbrood. Helaas kent nr 2 wel een hele trits snoep/koek/chips/ijs terwijl daar bij nr 1 rond die leeftijd absoluut geen sprake van was, maar ja, zo gaan die dingen [dontknow].
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015

Plaats reactie