Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door mamaMarije » 09 sep 2017 23:02

Wij aten dus echt wel anders als mijn vader kookte.
En ik ben van eind '70

Indische rijsttafel met zelfgemaakte saté (dat heet hier tegenwoordig opa saus, zo noemde zl1 het altijd), maar ook dingen als raclette en fondue waren in de jaren '80 geen gemeengoed en deden wij met enige regelmaat.

Dingen als paella ontdekte mijn vader dus op vakantie en de kruiden werden aldaar gekocht om thuis mee te koken etc etc

Zaterdag was mijn moment met mijn vader.
Over de markt voor vis, groente etc
Daar kwam meer vandaan als alleen bonen en bloemkool.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI LYO-L21 met Tapatalk

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Irene » 09 sep 2017 23:11

Het heeft denk ik meer te maken met eetgewoontes van je ouders dan met bouwjaar. Ik ben van '80 en wij aten zelden agv, v sowieso niet. Door de opkomst van vegetarische burgers aten we iets vaker agv trouwens, alleen dan aardappels-groenten-vegetarische burger. Daarvoor toch veel met noten, peulvruchten, tempeh/tahoe en dat combineert denk ik minder lekker met Hollandse pot. Meer met rijst en andere granen.

Onze tiener heeft deze week een 'botersnoepje' op (ik denk een Wehrter's Echte, bij een vriendinnetje) [biggrin] .

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Suuz » 10 sep 2017 09:57

@toetje uit hetzelfde bord eten als je warme maaltijd: bij mijn mans oma deden ze dat ook. Ik heb fluisterend aan ML gevraagd of het heel erg was om een apart bordje te vragen.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Suuz » 10 sep 2017 10:02

Mijn moeder kookte ook altijd agv en de groente tot snot. Toen ik ML leerde kennen wilde hij graag een lijstje van dingen die ik niet lust. Ik heb hem toen een lijstje gegeven van wat ik wél lust en dat lijstje paste op een ansichtkaart...
Na een poos ging ML ook dingen maken die niet op mijn lijstje stonden en ontdekte ik dat niet tot snot gekookte groente vaak best wel te eten was.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door texelonia » 10 sep 2017 11:10

nellie3 schreef:
ronja schreef:
texelonia schreef:At iedereen echt zoveel AGV vroeger?? [eeks]

Wij aten eens in de week AGV. Oh en een keer stamppot. Verder rijst, pasta, spaghetti (ja dat is ook pasta, maar we hadden een vaste spaghettidag en een dag voor andere pasta zoals macaroni maar ook penne, tortellini, tagliatelle, etc), vis, chili, taco's, soep, etc.
Uit welk jaar kom jij dan? Macaroni (met smac) en nasi aten we wel, maar verder was er mog niet zoveel exotisch te koop volgens mij.

mama van twee jongens (12/2012) en een meisje (5/2015)
Wss! Wij woonden dan wel in Zeeland, dat kan schelen. In de jaren eind 90 begon mijn moeder met chicken tonight met rijst en aardappel anders. Dat was toen het summum van excentriek eten. Ik ben in 83 geboren.
Ik ben van 81, en opgegroeid in de hoofdstad, dat kan idd schelen [biggrin]
Mijn moeder gebruikte bijna nooit potjes en zakjes etc, kookte bijna alles zelf (of m'n vader). Mijn lievelingseten destijds was goulash.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

Twinkly

Berichten: 1869
Lid geworden op: 09 mar 2009 12:18
Hobbies: Piep!
Locatie: Wageningen

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Twinkly » 10 sep 2017 12:04

Irene schreef:Het heeft denk ik meer te maken met eetgewoontes van je ouders dan met bouwjaar. Ik ben van '80 en wij aten zelden agv, v sowieso niet. Door de opkomst van vegetarische burgers aten we iets vaker agv trouwens, alleen dan aardappels-groenten-vegetarische burger. Daarvoor toch veel met noten, peulvruchten, tempeh/tahoe en dat combineert denk ik minder lekker met Hollandse pot. Meer met rijst en andere granen.

Onze tiener heeft deze week een 'botersnoepje' op (ik denk een Wehrter's Echte, bij een vriendinnetje) [biggrin] .
Ja, wij ook. Mijn moeder maakte, voordat er fabrieksvegaburgers waren, wel eens zelf hele lekkere vegaburgers van brood, ui, kaas en ei. Maar meestal aten we heel gevarieerde menu's met tofu, bonen, linzen, omelet etc icm curry's, rijst, pasta, zelfgemaakte maispannenkoek of gierst.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door MamaRF » 10 sep 2017 14:56

Dingen die hier niet snel op tafel zullen komen: koolrabi, koolraap en groene kool. Dat vind ik echt niet lekker. Of stukgekookte andijvie, de horror! Verder hier juist dingen die mijn kinderen wel kennen en ik vroeger niet: snoep, afhaalfrietjes met bijbehorende snacks, of afhaalpizza.
Mijn moeder was erg avontuurlijk met eten, veel verschillende groentes en vaak vegetarisch. Ze heeft een flinke collectie kookboeken en stapels oude Allerhandes. Daar werd flink mee ge-experimenteerd, en succesrecepten bleven.
Wat ik nog niet heb geprobeerd, maar wat we vroeger wel regelmatig aten en wat ik erg lekker vond: gierstsoufflé en lapskaus (maar dan zonder bietjes, want daar hield mijn moeder niet van). Maar dat past geloof ik niet helemaal in de categorie "normale dingen" [wink]
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8918
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door ronja » 10 sep 2017 19:27

texelonia schreef:
nellie3 schreef:
ronja schreef:
texelonia schreef:At iedereen echt zoveel AGV vroeger?? [eeks]

Wij aten eens in de week AGV. Oh en een keer stamppot. Verder rijst, pasta, spaghetti (ja dat is ook pasta, maar we hadden een vaste spaghettidag en een dag voor andere pasta zoals macaroni maar ook penne, tortellini, tagliatelle, etc), vis, chili, taco's, soep, etc.
Uit welk jaar kom jij dan? Macaroni (met smac) en nasi aten we wel, maar verder was er mog niet zoveel exotisch te koop volgens mij.

mama van twee jongens (12/2012) en een meisje (5/2015)
Wss! Wij woonden dan wel in Zeeland, dat kan schelen. In de jaren eind 90 begon mijn moeder met chicken tonight met rijst en aardappel anders. Dat was toen het summum van excentriek eten. Ik ben in 83 geboren.
Ik ben van 81, en opgegroeid in de hoofdstad, dat kan idd schelen [biggrin]
Mijn moeder gebruikte bijna nooit potjes en zakjes etc, kookte bijna alles zelf (of m'n vader). Mijn lievelingseten destijds was goulash.
Ik van 76 en van het Zeeuwse platteland, beiden zal uitmaken [emoji16]

mama van twee jongens (12/2012) en een meisje (5/2015)
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door bigou » 11 sep 2017 08:30

Mijn dochters vinden het ook heel grappig dat hun opa zijn aardappels vaak prakt, avondeten wordt sowieso weleens een 'prakkie' genoemd bij oudere mensen hier in de regio. Wij eten aardappels (al dan niet in de schil) gewoon heel met een klontje boter erbij. Denk dat dat ook wel een generatieverschil is [smile]
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door mamaMarije » 11 sep 2017 11:02

Ml doet dat ook....en zl1 en 5 ook.
Die houden dus niet van gewone losse aardappels.
Die maken hun eigen stamppot op hun bord.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI LYO-L21 met Tapatalk


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Leonike » 11 sep 2017 11:48

caroline1985 schreef:Jam met suiker kennen ze hier niet. We eten alleen fruitspul zonder toegevoegde suiker oid. Bij oma trokken ze een heel gek bekje toen ze gewone jam kregen.

EN voor de rest kennen ze ondertussen toch wel veel ongezonde dingen jammer genoeg. EN bij de derde baby gaat het alleen maar nog sneller. Die tienmaander begint al te krijsen als ie niet aan het ijsje mag likken.
Dat doet mijn 9maander ook [redface]


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Leonike » 11 sep 2017 11:53

mamaMarije schreef:Ml doet dat ook....en zl1 en 5 ook.
Die houden dus niet van gewone losse aardappels.
Die maken hun eigen stamppot op hun bord.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI LYO-L21 met Tapatalk
Dat doe ik zelf ook je.
Aardappels prakken, groente klein snijden, schepje jus erover en mengen.
VL doet dat vooral met dingen die hij niet zo lekker vind.
DL1 eet dingen het liefst los van elkaar


Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 11 sep 2017 12:10

k heb vroeger een gekookte-aardappel-overdosis gehad. [rolleyes] Minimaal 4 keer per week moest er bij ons thuis 'gegeten' worden. Zo noemde mijn vader dat, als er geen gekookte aardappels (met groente, vlees + jus en pap na) op het menu stonden, dan had ie niet gegeten. Wij hebben echt jáááááá-ren-lang volgens onderstaand schema gegeten:

Maandag: Aardappelen, boontjes, hamlappen of varkenslappen
Dinsdag: Stamppot in het seizoen, of anders weer iets als Aardappels, koolsoort, vlees.
Woensdag: Aardappelen, spinazie, hamlappen
Donderdag: Nasi
Vrijdag: Gebakken aardappelen, doperwtjes, schnitzel (of sla)
Zaterdag: Friet
Zondag: Soep met brood

Nou wisselde het vlees nog weleens naar gehaktballen of slavinken en de groente naar witlof, of snijboontjes ofzo, maar veel variatie zat er niet in. Week in, week uit hetzelfde [eeks]

Met gods gratie aten we dus donderdags nasi, ik keek de hele week naar donderdag uit. Vrijdag en het weekend gingen ook wel, maar de rest van de week... [headbang]
Overigens, op zondag heb ik 21 jaar lang dezelfde groentesoep gegeten. IE-DE-RE week opnieuw.

Toen mijn moeder overleed, probeerde ik wat variatie in het eten te brengen, maar dat was een onmogelijke zaak, met mijn vader. En op een gegeven moment was ie me voor, schilde hij de aardappels al 's avonds van te voren, dus mijn smoezen raakten een beetje op. Dus ik kookte ze braaf, 4 keer per week, maar at zelf nog weleens wat anders.

Toen ik op mezelf ben gaan wonen, heb ik uit principe geen aardappel meer gekookt, ik kon ze niet meer zien! De enige keer dat er bij mij nog aardappels inkwamen, was wanneer ik stamppot maakte, want dat is 'anders' dan gewoon, gekookte aardappels. En puree is niet hetzelfde.
Mijn ex was ook wel erg van de Hollandse pot, en dan maakte ik het af en toe weer, en dan kan ik het wel weer een keer waarderen, maar ik hoef het geen 4 keer in de week meer...

Dan koop ik overigens vaak wel een zak van 1 of 2 kg en schil ze vers.

Ik heb een gedoogbeleid wat betreft gekookte aardappelen, we eten het zo af en toe.

Aardappels in de vorm van schijfjes, krieltjes, rösti, die torentjes, wedges, kroketjes, frietjes, enz kan ik wél waarderen.

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Lin-da » 11 sep 2017 13:57

mamaMarije schreef:Ml doet dat ook....en zl1 en 5 ook.
Die houden dus niet van gewone losse aardappels.
Die maken hun eigen stamppot op hun bord.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI LYO-L21 met Tapatalk

Hier ook, mijn vader deed ,het mijn broertje en mijn dl1 twee ik prakt ook graag... [wink]
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 11 sep 2017 14:12

Ik prak alleen als we bruine bonen eten. Ook 1 van de weinige dingen die we met ordinaire gekookte piepers eten. Meestal opgebakken of uit de oven, of als puree over een ovenschotel.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Plaats reactie