Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Zonne » 10 jul 2018 23:54

Andyvie doe ik vaak met gebakken paprika en rode ui. Ik vind blokjes kaas erdoor wel erg lekker, maar kan ook zonder.
Stampotten vind ik sowieso wel lastig zonder vlees, hutspot vind ik echt het lekkerst met een gehaktbal (is meteen ook naast couscous met tomatensaus met balletjes de enige maaltijd waarbij ik gehakt eet) en nep rookworst vind ik echt niks.

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door mirte_g » 11 jul 2018 07:54

Ik zou denken aan noten (walnoten of cashew bij de andijvie) evt. gezouten dan heb je én zout én bite.
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door ReneeLM » 29 okt 2018 16:23

Iemand een tip voor een vegan quiche/ hartige taart?
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/


Marla

Berichten: 1461
Lid geworden op: 12 apr 2011 12:59
Hobbies: Koken, duiken, bordspellen
Locatie: Amsterdam

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Marla » 29 okt 2018 16:33

Er zijn wel recepten die met tofu en/of kikkererwtenmeel werken. Misschien dat dit iets is? https://vegetus.nl/snelle-vegan-quiche/

Ik maak zelf wel eens een spinazietaart maar ik doe dan altijd maar wat, weet niet of ik het kan vertalen naar een bruikbaar recept.
DL okt 2011 & ZL okt 2014


Marla

Berichten: 1461
Lid geworden op: 12 apr 2011 12:59
Hobbies: Koken, duiken, bordspellen
Locatie: Amsterdam

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Marla » 29 okt 2018 16:35

DL okt 2011 & ZL okt 2014

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door ReneeLM » 29 okt 2018 20:01

Deze had ik indd ook gevonden. Zien er makkelijk uit, en smakelijk. Ik dacht misschien is er wat ervaring?
Wat gebruik jij als vulling in je spinazietaart?
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/


Marla

Berichten: 1461
Lid geworden op: 12 apr 2011 12:59
Hobbies: Koken, duiken, bordspellen
Locatie: Amsterdam

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Marla » 30 okt 2018 12:30

Ik gebruik tofu, maar de laatste tijd doe ik er ook wat kikkererwtenmeel bij en daardoor wordt hij een stuk steviger. Ik vind alleen de smaak minder lekker nu, maar de kinderen vinden hem even lekker.

Dit is hoe ik hem 8 jaar geleden maakte (heb het ooit wel opgeschreven voor een forum):
- 750 gram diepvriesspinazie ontdooien en vocht eruit persen.
- 2 uien snipperen en bakken, na een tijdje twee uitgeperste knoflooktenen erbij, en nog een tijdje later een bakje in plakjes gesneden champignons erbij. Dit alles even doorbakken.
- 1 bakje alpro pittige tofureepjes bakken totdat de stukjes krokant zijn.
- Tofu ricotta maken (VwaV recept) met 2 theelepels extra citroensap, en iets extra gistvlokken naar smaak.

Bovenstaande dingen bij elkaar gooien en goed doormengen. Zout, peper en kruiden erbij (ik had paprikapoeder, komijn, nootmuskaat en cayennepeper) en nogmaals goed doormengen.
In een bakje No-egg voor twee eieren doen en daar een half pakje soya cuisine doorheen gooien, goed mengen en dit door het tofu-spinazie mengsel roeren. Bakvorm bekleden met bladerdeeg, mengsel erin gooien en ongeveer 40 min. op 180 graden in de oven.


Inmiddels doe ik maar 1 ui (want kinderen), ik gooi de tofu in een blender samen met wat kikkererwtenmeel, gistvlokken en kruiden, pakje sojaroom erbij en dan pureer ik het tot een glad maar stevig mengsel. Ik roer de spinazie, de gebakken ui en champignons en tofureepjes erdoor, en dan in de met bladerdeeg beklede bakvorm.
DL okt 2011 & ZL okt 2014

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door ReneeLM » 30 okt 2018 13:26

Thnx :)
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/


Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Roosmijn » 31 okt 2018 10:12

Groentencurry, jummie.
Met champignons, doperwtjes, wortel, bloemkool, pompoen en boerenkool.
Vrij naar dit recept: https://thekitchengirl.com/vegan-thai-c ... ble-curry/ maar dan zonder de kikkererwten, ik verdraag geen peulvruchten.

Gebruikersavatar

bab

Berichten: 802
Lid geworden op: 30 jul 2013 17:15
Hobbies: bergsport, fietsen, koken
Locatie: 0318

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door bab » 01 apr 2019 14:24

Even een vraagje. Ik zag in dit draadje al vegan pannenkoeken voorbij komen. Ik heb al verschillende recepten geprobeerd, maar tot nu toe nog met matig resultaat. Mij valt op dat als ik vegan pannenkoeken bak dat het meer 'drogen' is dan bakken. Je moet het op een veel lager vuur doen en de binnenkant blijft natter. Als ik ze dunner maak kan je ze niet draaien, dan breken ze. Is dat normaal en hoort dat erbij? Of moet ik dan toch nog wat meer uitproberen in het recept?
mama van een zoon van september 2012, een dochter van augustus 2015 en een zoon van mei 2018


Marla

Berichten: 1461
Lid geworden op: 12 apr 2011 12:59
Hobbies: Koken, duiken, bordspellen
Locatie: Amsterdam

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Marla » 01 apr 2019 14:30

Wat voor recept gebruik je? Ik bak zelf nooit pannenkoeken, dat doet VL, maar ze lukken wel altijd. Gewoon met een pak pannenkoekenmeel en sojamelk. Ik kan wel even vragen welke verhouding hij daarvoor gebruikt.
DL okt 2011 & ZL okt 2014

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 01 apr 2019 15:01

Ik deed ze weleens met volkorentarwemeel en sojamelk, eventueel een lepeltje no egg.
Bakt goed, alleen wat meer olie oid nodig, want bakt eerder aan.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Miriamo

Berichten: 1729
Lid geworden op: 24 apr 2010 23:57
Hobbies: handwerken
Locatie: omg. Den Bosch

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Miriamo » 02 apr 2019 09:52

Hier toch ook maar eens inspiratie opdoen. Dochter eet nu een week of 6 veganistisch. Nu eet ik zelf al vanaf mijn 15e vegetarisch (en ooit paar jaar veganistisch gegeten) maar moet er toch inkomen merk ik. Vooral ook omdat ik niet echt van koken houd en het als alleenstaand ouder iedere dag moet doen. Dus mijn repertoire succesrecepten die sterk gereduceerd is nu, kan wel wat aanvulling gebruiken.

Meestal eten we dus alledrie veganistisch maar soms maak ik iets apparts. Zo had ik gisteren aardappelschotel met aardappelschijfjes, groentemix met bloemkool, sperzieboontjes en rode ui, en aardappel anders saus met kaas voor mij en DL2 en voor DL1 ipv aardappel anders saus een half blikje kokosmelk met kerriepoeder en garam masala kruiden erdoorheen gemengd. Vond ze een beetje saai, wat ik snap vandaar dat ik voor onszelf de vertrouwde receptuur had ;) . Dus als iemand een tip heeft voor een makkelijke vooraf te maken aardappelschotel (jongste schaatst op maandag en dan zijn we pas om 18.15 thuis, dus wil het eten zo klaar hebben dat de oudste het in de oven kan schuiven en we meteen aan tafel kunnen)?

Vandaag moet ze het er nog maar een keer mee doen, want er was over en ik heb nog ravioli liggen van voor ze veganistisch werd dus die moet op. Kan ik die voor mij en DL2 maken.
Mirjam mv. A (07-'06) en I (08-'11)


Marla

Berichten: 1461
Lid geworden op: 12 apr 2011 12:59
Hobbies: Koken, duiken, bordspellen
Locatie: Amsterdam

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Marla » 02 apr 2019 10:08

Misschien zou je een bechamelsaus kunnen maken, gewoon met bloem en sojamelk (zonder suiker) of andere plantaardige melk. En dan vegan kaas erdoorheen en wat kruiden, en dat in plaats van de aardappel anders kunnen doen? Lijkt me ook wel lekker met vega-gehakt erdoor trouwens.

Zoiets zou je ook een keer kunnen proberen: https://veganchallenge.nl/recepten/shepherds-pie/
DL okt 2011 & ZL okt 2014


Miriamo

Berichten: 1729
Lid geworden op: 24 apr 2010 23:57
Hobbies: handwerken
Locatie: omg. Den Bosch

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Miriamo » 02 apr 2019 10:27

Daar had ik ook aan gedacht maar geen vegaboter in huis alleen kokosolie en wist niet of je daarmee ook bechamelsaus kon maken? En wist niet of het werkt als je dat al lang vooraf in de koelkast zet. We moeten al om 15.15 naar schaatsen en zijn dan pas 18.15 thuis, dus staat dan 3 á 4 uur in de ovenschaal. Was bang dat (omdat?) de kokosolie dan zou stollen en daardoor iets qua mengen ofzo iets veranderd waardoor het juist minder lekker word? Maar wel het proberen waard.

Die Shepherts-pie ga ik ook een keer proberen. Klinkt goed. Thanks!
Mirjam mv. A (07-'06) en I (08-'11)

Plaats reactie