Hulp gevraagd - voorbeeldmenu's

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
silk

Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2014 08:54
Hobbies: Lezen, filmpje kijken, koken
Locatie: Waar mijn mannen zijn.

Hulp gevraagd - voorbeeldmenu's

Ongelezen bericht door silk » 29 dec 2016 17:08

Ik "kampeer" met mijn oudste sinds dinsdag nu in het ziekenhuis. Normaal zou hij binnengaan voor een darmspoeling (op het papier stond niet eens dat dat meerdere dagen was) en weer buiten, maar nu bleek zijn cholesterol dusdanig verhoogd dat ze er beslist iets aan willen doen (cijfers gevraagd maar nog niet gekregen) en ze denken aan familiale aanleg.
Verder moet hij voor zijn darmproblemen vezelrijk eten.
De diëtiste is langs geweest maar had geen tijd voor voorbeeldmenu's. Is er iemand hier die me kan verderhelpen met echte strikte voorbeeldschema's voor een kind van 6 met ontbijt, tussendoortje, middagmaal, tussendoortje en avondmaal?
Zoon lust qua vis enkel zalm, weigert kip (is er waarschijnlijk in lichte mate allergisch aan, kwamen ze ook mee af maar de huidtest is negatief), eet geen "vlees dat te knabbelen is" (biefstuk etc.) maar waar hij anders vaak (niet altijd) worst oid kreeg, mag hij dat nu dus niet meer.
Graag makkelijke warme maaltijden, hij eet in de regel op school omdat ik nooit voor 18u (zelden voor 18u30) thuis ben en 2d/w meestal tot middernacht nog werk dus die 2 dagen moeten op te warmen zijn door de papa, maar nu zal ik dus gedwongen zijn om zelf te koken in de week.
Iemand met schema's, links naar websites met schema's, tips van kookboeken die zowel vezelrijk, cholesterolarm en rekening houdend met intolleranties/allergieën: héél erg bedankt alvast.
Ik zal allicht niet dadelijk kunnen reageren op dit topic (ben nog in het ziekenhuis) maar lees jullie tips zo spoedig mogelijk, en dus nu alvast hartelijk dank! :)
Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Hulp gevraagd - voorbeeldmenu's

Ongelezen bericht door Violette » 29 dec 2016 17:30

Geen tips, maar die dietist moet gewoon tijd voor je maken! Anders een losse afspraak volgende week ofzo. Je hebt gewoon meer handvatten nodig. Dus ik zou inzetten op nog een keer een afspraak met de diëtist.

~tapatalk~
dochter 2014 en zoon 2017


Ilse

Berichten: 16115
Lid geworden op: 28 jun 2008 09:24
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Hulp gevraagd - voorbeeldmenu's

Ongelezen bericht door Ilse » 01 jan 2017 18:57

Koolhydraten hebben vaak een vezelrijke variant (zilvervlies rijst, volkoren pasta ed) dat is ook niet zo ingrijpend. Je geeft dan hetzelfde eten maar dan met vezelrijke variant.

Maar als ik je verhaal goed begrijp scheelt er iets aan de darmen. In de opname van voedsel/vocht. Daar heb je echt een diëtist bij nodig die weet wat hij wel of niet goed opneemt. Ik zou daar zo geen voorbeeld dagmenu op durven geven.

Zijn jullie inmiddels weer thuis?

Plaats reactie