Glutenvrij kerstdiner

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
CorineS

Berichten: 1149
Lid geworden op: 02 apr 2014 21:14
Hobbies: knutseltante
Locatie: Hengelo (Ov)
Contacteer:

Glutenvrij kerstdiner

Ongelezen bericht door CorineS » 17 dec 2016 20:56

Hallo, ik moet volgende week op tweede kerstdag een glutenvrij kerstdiner op tafel zetten (schoonzus met coeliakie) en ben nog een beetje inspiratieloos. Normaalgesproken vind ik het leuk om te koken en nieuwe dingen uit te proberen, maar dit jaar heb ik iets minder energie en tijd. Op eerste kerstdag zijn we de hele dag weg.

Het liefste zou ik lekker makkelijk iets de oven in schuiven om het er een tijdje later weer uit te halen en op te eten [cheesygrin] maar kant-en-klaar is het moeilijk om iets glutenvrij te vinden. Ik vond wel deze beenham maar dat is eigenlijk wel weer net iets te weinig. We zijn in totaal met 5 volwassenen en 4 kinderen.

Een paar jaar geleden heeft mijn schoonmoeder een thuis-gebraden rollade meegenomen en heb ik gezorgd voor wat krieltjes en salade en gekookte groente, maar dat vond ik eigenlijk een beetje simpel achteraf.

Wie wil er meedenken en heeft nog goede en simpel uit te voeren ideeën?

(Toetje heb ik al, deze panna cotta, kan ik mooi 's ochtends al maken.)
A feb '11 ♥ R feb '14 ♥ H mrt '17 ♥

Gebruikersavatar

Olos

Berichten: 1533
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:10
Hobbies: forummen :P

Re: Glutenvrij kerstdiner

Ongelezen bericht door Olos » 17 dec 2016 22:42

Aardappel/rijst:
AVIKO aardappelkroketjes, -bolletjes of pom du'chesse, maar dan heb je misschien wel 3 keer een portie in de oven voor deze groepsgrootte.
Rijst uit de magnetron, als je dat als vormpje serveert met wat groen/rood strooisel erover (bieslook, paprika) staat het ook feestelijk.
Quinoa i.p.v. couscous.

Vlees/vis:
Vooraf klaar te maken:
rollade.
Gehaktbrood, cranberrysaus erbij.
Als je paneermeel nodig hebt, is dit makkelijk te vervangen door glutenvrije havermout (erdoorheen) of gestampte cornflakes (krokant aan de buitenkant).
Boef bourguignon.

Groente:
Kleurrijke salade. Dressings zijn vaak niet glutenvrij, maar die kun je er los bij doen.
Witlof omwikkeld met plak ham (check glutenvrij) en plak kaas uit de oven.
Mix broccoli en wortel.
Gegrilde groenten uit de oven.
Zakken italiaanse / mexicaanse diepvriesgroenten voor in de oven.
Stoofpeertjes.

Makkelijke voorafjes:
kaascrackers met zaden. Plak kaas bestrooien met pitjes en dan even in de magnetron.
mini-quiches op basis van ei
gevulde eitjes (glutenvrije mayo, eidooier, kerriepoeder, glutenvrije mosterd)
simpel soepje met verse kruiden in het midden gestrooid (binden met maizena)
blaadje basilicum + tomaatje + mozarella op een prikker

Als naborrel met de volwassen bevolking een kaasplankje met port, dadels, vijgen e.d. erbij.


Mamalon

Berichten: 896
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:09
Hobbies: lezen, naaien en tuinieren

Re: Glutenvrij kerstdiner

Ongelezen bericht door Mamalon » 17 dec 2016 22:51

Ik zou ook even contact opnemen met de dame in kwestie. Ik ken iemand met coeliakie die mag geen baksels uit mijn oven omdat daar gluten in verwerkt zijn geweest. Hoe nauw het komt, maakt nogal wat uit voor je mogelijkheden. En misschien kan zij meedenken met recepten?
Mamalon, moeder van twee, 2007 en 2010


Stokroos

Berichten: 58
Lid geworden op: 14 dec 2011 20:50
Hobbies: van alles

Re: Glutenvrij kerstdiner

Ongelezen bericht door Stokroos » 18 dec 2016 13:44

Miniquiche: klein ovenschaaltje met glutenvrij bladerdeeg bekleden (Consenza AH), groente er in bv broccoli, paprika en maïs, paar stukken geitenkaas er bij en/of walnoten en een mengseltje van ei met room (of soja room oid) en evt nog wat geraspte kaas er overheen en daarna nog even in de oven (zie oventijd/temperatuur op verpakking bladerdeeg). Succes!

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Glutenvrij kerstdiner

Ongelezen bericht door Gin » 18 dec 2016 14:11

Wat ideeen:

Een soepje vooraf (kan je ook makkelijk van te voren maken)

Tussengerechtje: gevulde tomaatjes met risotto of paprika gevuld met artisjokken, tomaaten en pesto.

Een hele kip insmeren met roomboter (met door de boter veel knoflook en zout en wat citroen rasp). In de koelkast kan je die bewaren tot gebruik. Ik zet hem in een grote braadslee in de oven en halverweg doe ik aardappels erbij zodat die garen in het bakvet.
Een salade erbij en wat warme groentes

Toetje: chocolade fontijn met fruit
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

Topic starter
CorineS

Berichten: 1149
Lid geworden op: 02 apr 2014 21:14
Hobbies: knutseltante
Locatie: Hengelo (Ov)
Contacteer:

Re: Glutenvrij kerstdiner

Ongelezen bericht door CorineS » 19 dec 2016 11:25

Bedankt allemaal voor het meedenken!!

Dat recept van Boeuf Bourguignong ziet er lekker uit. Zou ik dat al op zaterdag kunnen maken en dan op maandag kunnen opwarmen denken jullie?

En dat Aviko aardappelkroketjes glutenvrij zijn, goeie tip!
Miniquiche en chocoladefontein klinken ook goed. Jumjum.

Mijn schoonzus mag wel baksels uit onze oven hebben gelukkig, ik heb wel vaker glutenvrije dingen gemaakt als ze langskwam. Het is wel zorgvuldig omgaan met alles, keuken poetsen van tevoren, schoon bestek/schalen/pannen etc gebruiken. Voordeel daarvan: mijn keuken krijgt vooraf ook weer eens een grote beurt [cheesygrin]
A feb '11 ♥ R feb '14 ♥ H mrt '17 ♥

Plaats reactie