Eten om makkelijk te maken

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


mama1982

Berichten: 104
Lid geworden op: 11 jan 2013 14:16
Hobbies: wandelen, zeilen, zingen

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door mama1982 » 31 okt 2016 19:59

Hier ons makkelijke recept:

- pak grote pan
- schil aardappels en doe ze erin in ruim water
- schil wortels en snijd in grove stukken, bovenop de aardappels
- schil pastinaak en snijd in grote stukken, bovenop de wortels

Pan op vuur, wachten tot de aardappels gaar zijn ( dan is de rest ook goed), stampen ( boter en evt peper/zout) en klaar.

Evt nog rookworst/ vissticks/burger opwarmen/ bakken

Kan niet misgaan, is prima op ander moment voortebereiden ( zolang maar onder water staat). En letterlijk alleen maar pit aanzetten (en stampen dan).

Gebruikersavatar

Aukje_db

Berichten: 4133
Lid geworden op: 19 mei 2010 12:59
Hobbies: Wandelen | Knutselen | Naaien
Locatie: Den Bosch

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door Aukje_db » 31 okt 2016 20:08

Misschien is het recept al genoemd.

Wel met weinig groenten, maar hier wordt veeeeeel rauwkost gegeten in de aanloop naar etenstijd. ;-)

300g Pasta (bv wokkels)
2 pakjes zalmsnippers
2 kleintjes crème frais
1/2 bosje dille
1 citroen
peper maar smaak

1. Kook de pasta gaar.
2. Terwijl de pasta opstaat: Meng de crème frais, de peper, de citroensap en de in kleine stukjes geknipte dille in een kom door elkaar.
3. Giet de pasta af en gooi terug in de pan.
4. Meng het mengsel erdoor.
5. Meng de zalmsnippers erdoor.
Aan tafel!

(bereidingstijd: de duur van het koken van de past)
Trotse mama van een 14-jarige jongedame en een bijnaaaa 12-jarige (eigen)wijsneus. [love]


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door WZK » 01 nov 2016 16:54

Ben eigenlijk wel benieuwd of je/jullie er inspiratie uit hebt/hebben gehaald. En zo ja wat het dan geworden is. [emoji4]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


beppie

Berichten: 11937
Lid geworden op: 17 jul 2009 22:55

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door beppie » 01 nov 2016 17:40

WZK schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd of je/jullie er inspiratie uit hebt/hebben gehaald. En zo ja wat het dan geworden is. [emoji4]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik ook!
zl S 11-2008


Topic starter
iesje

Berichten: 2991
Lid geworden op: 21 aug 2011 20:59
Hobbies: creatief bezig zijn
Locatie: Lier, Belgie

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door iesje » 03 nov 2016 22:07

De stoomkoker werkt hier wel goed voor ml, dus die gebruikt hij regelmatig.
De pasta gerechtjes bevallen hem ook om te maken, stoofschotels dan weer echt niet [lol]

Ik ben nog niet naar de winkel geweest, maar op ons lijstje staan alvast ook rostis, zak groentenmix en stukjes vis voor in de wok
Afbeelding
Afbeelding


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door mamamuis » 04 nov 2016 09:06

Aukje_db schreef:Misschien is het recept al genoemd.

Wel met weinig groenten, maar hier wordt veeeeeel rauwkost gegeten in de aanloop naar etenstijd. ;-)

300g Pasta (bv wokkels)
2 pakjes zalmsnippers
2 kleintjes crème frais
1/2 bosje dille
1 citroen
peper maar smaak

1. Kook de pasta gaar.
2. Terwijl de pasta opstaat: Meng de crème frais, de peper, de citroensap en de in kleine stukjes geknipte dille in een kom door elkaar.
3. Giet de pasta af en gooi terug in de pan.
4. Meng het mengsel erdoor.
5. Meng de zalmsnippers erdoor.
Aan tafel!

(bereidingstijd: de duur van het koken van de past)
Ik doe hier altijd broccoli doorheen, die ik in de pan kook waar daarna de pasta in gaat, jet schuimspaan eruit vissen, mijn kids eten geen rauwkost [lol]

Gebruikersavatar

Aukje_db

Berichten: 4133
Lid geworden op: 19 mei 2010 12:59
Hobbies: Wandelen | Knutselen | Naaien
Locatie: Den Bosch

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door Aukje_db » 04 nov 2016 09:32

mamamuis schreef:
Aukje_db schreef:Misschien is het recept al genoemd.

Wel met weinig groenten, maar hier wordt veeeeeel rauwkost gegeten in de aanloop naar etenstijd. ;-)

300g Pasta (bv wokkels)
2 pakjes zalmsnippers
2 kleintjes crème frais
1/2 bosje dille
1 citroen
peper maar smaak

1. Kook de pasta gaar.
2. Terwijl de pasta opstaat: Meng de crème frais, de peper, de citroensap en de in kleine stukjes geknipte dille in een kom door elkaar.
3. Giet de pasta af en gooi terug in de pan.
4. Meng het mengsel erdoor.
5. Meng de zalmsnippers erdoor.
Aan tafel!

(bereidingstijd: de duur van het koken van de past)
Ik doe hier altijd broccoli doorheen, die ik in de pan kook waar daarna de pasta in gaat, jet schuimspaan eruit vissen, mijn kids eten geen rauwkost [lol]
Doen wij idd ook wel eens. Alleen papa lust geen broccoli. ;-)
Trotse mama van een 14-jarige jongedame en een bijnaaaa 12-jarige (eigen)wijsneus. [love]

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door kayra2002 » 04 nov 2016 09:59

En ik doe het met gekookte broccoli en verse zalm die ik eerst bak en dan daarna de crème fraiche bij de zalm in de pan. Is wat duurder maar zó lekker!

Edit: wel de zalm eerst flink in zout zetten, anders wordt het erg flauw
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door mamamuis » 04 nov 2016 11:38

kayra2002 schreef:En ik doe het met gekookte broccoli en verse zalm die ik eerst bak en dan daarna de crème fraiche bij de zalm in de pan. Is wat duurder maar zó lekker!

Edit: wel de zalm eerst flink in zout zetten, anders wordt het erg flauw
Dat doe ik inderdaad ook weleens als budget het toelaat :)


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door kaetje » 05 nov 2016 07:26

Aukje_db schreef:
mamamuis schreef:
Aukje_db schreef:Misschien is het recept al genoemd.

Wel met weinig groenten, maar hier wordt veeeeeel rauwkost gegeten in de aanloop naar etenstijd. ;-)

300g Pasta (bv wokkels)
2 pakjes zalmsnippers
2 kleintjes crème frais
1/2 bosje dille
1 citroen
peper maar smaak

1. Kook de pasta gaar.
2. Terwijl de pasta opstaat: Meng de crème frais, de peper, de citroensap en de in kleine stukjes geknipte dille in een kom door elkaar.
3. Giet de pasta af en gooi terug in de pan.
4. Meng het mengsel erdoor.
5. Meng de zalmsnippers erdoor.
Aan tafel!

(bereidingstijd: de duur van het koken van de past)
Ik doe hier altijd broccoli doorheen, die ik in de pan kook waar daarna de pasta in gaat, jet schuimspaan eruit vissen, mijn kids eten geen rauwkost [lol]
Doen wij idd ook wel eens. Alleen papa lust geen broccoli. ;-)
Dooerwten is ook lekker er door. Of spinazie. Beide uit de vriezer. Of een zak groente met champignons en prei, dat smaakt er ook lekker door.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

mammaTini

Berichten: 4616
Lid geworden op: 30 apr 2013 10:09
Hobbies: Haken, lezen en Netflix :)
Locatie: Groningen

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door mammaTini » 05 nov 2016 08:01

Mijn ml moet van mij op woensdag koken. Daar was hij het niet mee eens, maar vooruit. Nu eten we iedere woensdag pannenkoeken [lol] die iedere woensdag anders uitpakken.

Als ik een paar dagen weg ben voegt hij toe aan het repertoire:
- macaroni met kaas
- gebakken aardapeltjes met broccoli
- tosti uit de pan

Die gerechten zijn dus precies wat er staat. Vooral niet teveel handelingen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
ZL sep 2012. ZL aug 2014. Girasol Amitola Azarfan, Didymos India Tussah, Kopango Oscha Meander Solina wrap conversion toddler, Kikoy.

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door Tarpan » 06 jan 2017 15:26

Ik herken het probleem van Iesje, ML kan goed koken ALS hij er zijn aandacht bij kan houden maar is niet goed in plannen, structuur en multitasken (lees 3 kinderen om hem heen combineren met aandacht voor wat op het vuur staat) en kan gerust drie dagen na elkaar aardappels met sperzieboontjes eten (en ik niet, ik ben een variatie-mens - ik word dus heel chagrijnig van twee dagen na elkaar krek hetzelfde eten en daar heeft het hele gezin last van [lol]).
Op de drie dagen dat ik op bureau werk, zorg ik dus ook dat er ofwel een menuvoorstel klaarligt (kan hij gerust van afwijken maar doet het zelden), of dat er iets uit de diepvries kan. Ik kook heel vaak dubbel of driedubbel dus veel restjes, we hebben groententuin en kweken zelf dieren dus altijd een volle diepvries en kelder. Anders belt hij toch wat het moet zijn [wink], of kan ik als ik thuiskom alsnog zelf aan de slag met drie intussen hongerige en plakkerige kinderen om mij heen.

Pakjes/zakjes komen er bij ons eigenlijk niet in (eigenlijk zijn we foodies [whistle]), ongeveer een keer in de maand eten we iets kant-en-klaar (afhaalpizza 'echte italiaanse stijl' of chinees of zo).

Onze 'snelle weekrecepten' zijn bijna allemaal al genoemd:
- volkorenpasta (verschillende soorten voor de afwisseling) met vooraf gemaakte groententomatensaus uit de diepvries (allerlei variaties, met gehakt, met linzen, met kikkererwten, met pompoen, verschillende soorten groenten - ik maak ongeveer 1x/maand een 8-tal porties ineens, de helft met vlees en de helft veggie)
- spinaziepasta (met gehakt of spekjes, diepvriesspinazie, pitjes/noten, roomkaas of room, gratineren in de oven)
- in de zomer wraps met allerhande koude groentjes, quacamole en wat van de groententomatensaus van hierboven of kruidig gebakken gehakt/kip/biefstuk met mais uit bokaaltje/boontjes/...
- goulash, osso bucco, ... (verschillende porties vooruit maken) met rijst/tarwe/... en eventueel nog wat snelle extra groentjes (paprika, champignon, sperzieboontjes uit de vriezer, ...)
- wok met allerlei variaties aan groentes en kip/scampi/vis/kikkererwt/...
- curry's met kokosmelk idem
- risotto idem
- hartige (boekweit)pannenkoeken (voorraad in de vriezer) met spekjes en spinazie, tomatensaus, ...
- polenta maak ik meestal ook voor aantal keer vooruit in de diepvries, enkel nog gratineren in de oven en snel alternatief voor pasta/rijst/aardappel
- röstis kan je gemakkelijk zelf vooruit maken van allerlei geraspte groenten (aardappel, pompoen, courgette, ...) met ei en kaas erdoor, bakken en invriezen -> kan je telkens in porties uithalen
- ovenschotels vooruit maken en als geheel invriezen: stamppot (andijvie, wortel, pompoen, alles kan), laagje gehakt of nog wat groentes voor veggie-variant (broccoli, champignon), kaas om te gratineren er reeds bovenop -> enkel nog op te warmen en gratineren
- onze meiden lusten heel graag (huisgemaakte) appelmoes - in het najaar maken we ongeveer 50 liter meestal, die staan in weckpotten in de kelder en komen vaak van pas als het snel moet gaan. Voor de kinderen hoeft het niet, maar voor ML en mezelf komt er dan vaak nog een winterslaatje bij van rauw witloof met wat noten/appel of van veldsla/winterpostelein (lusten de kindjes ook graag trouwens) of geraspte wortel/knolselder met dressing, dat lusten ze ook graag en is direct klaar.
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

mammaTini

Berichten: 4616
Lid geworden op: 30 apr 2013 10:09
Hobbies: Haken, lezen en Netflix :)
Locatie: Groningen

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door mammaTini » 06 jan 2017 15:42

Mijn ml heeft zijn kookkunst uitgebreid met stamppot zuurkool. Lekker!

tapatwitwit
ZL sep 2012. ZL aug 2014. Girasol Amitola Azarfan, Didymos India Tussah, Kopango Oscha Meander Solina wrap conversion toddler, Kikoy.

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door Gin » 06 jan 2017 19:00

OT wat grappig dat je zo van de variatie bent Tarpan. Ik maak 1 soort saus voor de pasta. En risotto eigenlijk altijd met dezelfde ingrediënten. Ik zou meer moeten varieren maar vind dat vind ik dus lastig.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

mammaTini

Berichten: 4616
Lid geworden op: 30 apr 2013 10:09
Hobbies: Haken, lezen en Netflix :)
Locatie: Groningen

Re: Eten om makkelijk te maken

Ongelezen bericht door mammaTini » 06 jan 2017 19:56

Ik heb dat trouwens ook. Ik eet zelden de volgende dag hetzelfde. Maar dan wel weer gerust elke week zuurkool of spinazie.

tapatwitwit
ZL sep 2012. ZL aug 2014. Girasol Amitola Azarfan, Didymos India Tussah, Kopango Oscha Meander Solina wrap conversion toddler, Kikoy.

Plaats reactie