BBQ

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

BBQ

Ongelezen bericht door WZK » 08 sep 2016 13:07

Zondag komen schoonzus, zwager en hun drie kinderen bij ons eten. We doen een bbq. Nu ben ik daar niet zo van. Ik vind het altijd zo'n gedoe. Koop stelselmatig veel te veel. En mis dan weer dingen. Ik kan dus wel tips.

Het liefst wil ik het eenvoudig houden. Dus niet tig soorten vlees en tig bijgerechten enzo.

Iemand goede tips?
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: BBQ

Ongelezen bericht door Geekess » 08 sep 2016 13:23

Ga uit van een normale maaltijd, zoals jij die zou willen serveren.
Kijk welke onderdelen daarvan op de BBQ bereid kunnen worden.
Voilá, normale BBQ :-D

In deze tijd van het jaar is er weer volop mais, dat is heerlijk op de bbq.
Bereid (grote stukken) vlees met indirecte warmte: minder risico op verbranden, en zachter vlees. Ook minder gedoe tijdens het bbq-en, want je hebt dan nauwelijks omkijken naar het vlees.
De meeste groenten smaken heerlijk op de q. Evt blancheren van te voren.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: BBQ

Ongelezen bericht door mamavanvier » 08 sep 2016 13:37

wij doen altijd:

2 stukken vlees per persoon (bij grote eters 3, kids krijgen een worstje of hamburger en een spiesje met bijvoorbeeld miniknakworstjes en perzik)
een lekkere salade
fruit (en dat kan prima een watermeloen in halve schijven zijn, ben je zo mee klaar)
stokbrood met kruidenboter


Jessie9832

Berichten: 1872
Lid geworden op: 06 dec 2013 13:33
Hobbies: .

Re: BBQ

Ongelezen bericht door Jessie9832 » 08 sep 2016 14:25

Ja idd gewoon twee stukjes vlees p.p. en dan bijvoorbeel wel vier verscfhillende vleessoorten maar niet teveel.
Verder is zelfgemaakte kruidenboter altijd een succes.. broodje erbij en een grote salade.

Wijntje erbij en achterover... enjoy!!


Paz

Berichten: 6004
Lid geworden op: 07 mar 2012 16:29
Hobbies: Draagconsulente

Re: BBQ

Ongelezen bericht door Paz » 08 sep 2016 14:50

Gepofte aardappel. Gewoon een schoongewassen aardappel met schil in zilverfolie wikkelen en op de bbq doen. Heel lekker met allioli [biggrin] . Supermakkelijk want kan niet fout gaan.
ISO steelblue indio 6

Gebruikersavatar

Esther

Berichten: 4338
Lid geworden op: 05 feb 2008 16:16
Hobbies: tuinieren
Contacteer:

Re: BBQ

Ongelezen bericht door Esther » 08 sep 2016 15:47

Wat wij een lekker toetje vinden van de Bbq is ananas schijven insmeren met een beetje bruine suiker en dan op de Bbq. Heel simpel.

Voor de kids zou ik nog komkommer en worteltjes neerzetten, eten ze tenminste alvast wat vitamine als ze moeten wachten op het vlees.
Mama van 2 meiden DL1 27/03/09 en DL2 27/04/12

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: BBQ

Ongelezen bericht door Laura_G » 08 sep 2016 17:56

En zelfgemaakte knoflooksaus (biogarde/turkse/griekse yoghurt mayonaise en knoflook).

Zelf groentespiesjes maken. Paar bakken champignon ui paprika en courgette neerzeten. Kunnen kinderen hun eigen volgorde bepalen.
Gepofte aardappel eerst voorkoken, net als de mais.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: BBQ

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 08 sep 2016 18:40

Om niet te veel te hebben, of er iig niet mee te blijven zitten, doe ik altijd diepvrieshamburgers, en ik marineer zelf satévlees. Die eerste naar behoeven uit de vriezer halen, het laatste kan achteraf nog ingevroren worden.
Verder stokbrood met kruidenboter, groene salade en/of een bak aardappelsalade of huzarensalade.
Grote bak schepijs als toetje.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


eliv

Berichten: 1467
Lid geworden op: 04 sep 2012 20:49
Hobbies: lezen
Locatie: W-Vl

Re: BBQ

Ongelezen bericht door eliv » 08 sep 2016 18:50

Ik hou niet zo van de typische te doorbakken worstjes en brochetten op de bbq. Wij doen meestal een hele gevulde cajunkip, dat is de dag ervoor vullen/marineren en de dag zelf geen werk meer, of varkenshaas gevuld met pistachepesto, of gevulde kalfsrollade, en dan een tweetal bijgerechten zoals tomatensalade met dressing van geroosterde tomaten en granaatappelpitten of parelcouscous. Laatst ook zelf hamburgers gemaakt en de diverse toppings op tafel gezet, was ook een succes.
zl: okt 2012 dl: april 2014


dep003

Berichten: 246
Lid geworden op: 30 jun 2014 14:16
Hobbies: winkelen

Re: BBQ

Ongelezen bericht door dep003 » 08 sep 2016 20:50

Zelf hamburgers bouwen zoals hierboven genoemd is, is hier altijd een succes! Heb je gelijk ook een leuke bezigheid voor de Kids ;)
Hamburgerbroodjes kort grillen op de bbq. Bakjes op tafel met allerlei wat je lekker vindt. Wij houden van gekaramelliseerde uit of juist rauwe rode uit, stukjes augurk, tomaat, sla en een lekker sausje :)
Of wat hier ook altijd geslaagd is is een pan nasi en dan alleen sateetjes (of evt spare ribs en/of kippenpootjes) op de bbq. Lekkere salade erbij en dan heb je gewoon een lekkere gezonde maaltijd en niet zo snel te veel.


dep003

Berichten: 246
Lid geworden op: 30 jun 2014 14:16
Hobbies: winkelen

Re: BBQ

Ongelezen bericht door dep003 » 08 sep 2016 20:52

Qua groente vind ik spiesjes ook leuk! Hele maïskolf is ook lekker en houden de kinderen ook van. Wat wij ook lekker vinden is een puntpaprika roosteren op de bbq. En groene asperges!

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: BBQ

Ongelezen bericht door Gin » 08 sep 2016 20:56

Paz schreef:Gepofte aardappel. Gewoon een schoongewassen aardappel met schil in zilverfolie wikkelen en op de bbq doen. Heel lekker met allioli [biggrin] . Supermakkelijk want kan niet fout gaan.
Onderschat mijn man niet [cheesygrin]
Voorkoken is idd een goede tip.

Ik zet ook altijd wat stokbroodjes en rauwkost op tafel.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: BBQ

Ongelezen bericht door pompedom11 » 08 sep 2016 21:47

Champignons vullen met roomkaas en even op de bbq
Haloumi vind ik ook lekker. En courgette in plakken.
Wij doen vaak 1-2 stukken vlees pp en de rest vooral groenten
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: BBQ

Ongelezen bericht door kaetje » 08 sep 2016 21:56

Groenten op spiesjes doe ik niet meer sinds ik ontdekt heb dat het ook in een bak van alufolie zo op de bbq kan. Ik koop (grof) gesneden wokgroenten kant en klaar. (Soort bekers bij AH) Eventueel nog een bakje champignons er door, wat olijfolie, zout, peper, knoflook. Bij AH koop ik ook stoomaardappeltjes in schil. Even stomen en dan in zo'n bak op de bbq. Lekker met kruidenboter, tzatziki of kruidenkaas wat dan toevallig ook weer lekker is op een stokbroodje. Verder een groene salade en wat vlees (twee a drievstukjes pp).
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16


ivy1986

Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 apr 2015 18:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: BBQ

Ongelezen bericht door ivy1986 » 11 sep 2016 08:39

Zelf brood bakken is weer eens wat anders dan stokbrood ( http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... e-barbecue), maïskolf (kan je ook voorkomen voor het gemak), stukken paprika grillen is ook lekker! En krieltjes voorgaren (kant en klaar syoomzakje magnetron) en marineren en op een spiesje.
februari 2015 - januari 2018 - maart 2021

Plaats reactie