taartrecepten gezocht

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door nellie3 » 06 mei 2016 21:52

nellie3 schreef:
draagsmoesje schreef:- chocoladetaart met bietjes en kardemom met roze glazuur, uit het boek I love groente
- Ispanakli kek prachtige, luchtige groene cake echt, probeer hem uit! En vervang de topping voor iets eleganters. Een mooie crèmekleurige topping met verse framboos bijvoorbeeld en wat gehakte (pistache) nootjes.
- lemon bar even testen of de textuur de vriezer overleeft. En uitproberen bij welke oventemperatuur hij het mooist wordt (tussen 150-160 graden)
- ook deze wortel-dadeltaart met honing viel vaak goed in de smaak. Ps: Niet teveel sinaasappelschil gebruiken
- Uit de keuken van Levine kaneel kruimel cake in een iets kleinere springvorm dan genoemd, krijg je een mooie hoge cake, staat mooi om van te snijden. Op de blog is sowieso veel lekkers te vinden.
- 3 layer choclade cheese cake au-bain-marie gebakken van Pinterest

Ik heb al veel gebakken en op groepen (20 tot 150 personen) uitgeprobeerd welke t meest gegeten worden.


Volgende week verjaardag dl. Ik ga die groene cake maken en nog een andere taart of cake waarvoor ik dit draadje van voor naar achter ga doorspitten. Heerlijk.
De prachtige, groene, luchtige cake is errug lekker bevonden. Ik had een topping gedaan van framboosjes met gehakte pistachenootjes erop. Was een succes gebleken op dl's verjaardag. De stukjes die over waren, hebben we aan de buren uitgedeeld en die waren er ook blij mee!
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015


Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door Luc » 06 mei 2016 23:27

Ik heb de citroen-amandel taart en de ohmyfoodness Chocolate fudge taart gemaakt. Lekkerrrrr [cheesygrin]
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014


mamavanAdam

Berichten: 432
Lid geworden op: 01 jul 2015 17:26
Hobbies: cupcakes bakken

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door mamavanAdam » 13 mei 2016 01:22

Ik heb de chocolate fudge taart gemaakt maar heb er meer room bijgedaan om het meer een cheesecake-structuur te geven. Heer-lijk was ie.

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 20 jun 2016 10:22

Linnie1985 schreef:Simpel aardbeientaartje met gele room

Bodem:
- 250 gram bloem
- 125 gram roomboter op kamertemperatuur
- 80 gram kristalsuiker
- 1 ei
- snuf zout

Gele room:
- 500 ml melk
- 50 gram custard
- 75 gram suiker
- 1 ei
- beetje vanillepoeder

- 400 gram aardbeien

Kneed alle ingrediënten voor het deeg stevig door elkaar. Rol in plasticfolie en leg 30 minuten in de koelkast.

Klop het ei met de helft van de suiker. Doe er een flinke scheut melk bij en voeg de custardpoeder en de vanillepoeder toe.

Breng de rest van de melk met de suiker aan de kook. Voeg de kokende melk toe aan het custardmengsel en klop het met een garde. Doe alles terug in de pan en laat het mengsel zacht doorkoken. Het gaat vrij snel indikken, haal van het vuur wanneer het de gewenste dikte heeft.
Doe het in een schaaltje, leg er plasticfolie op (voorkomt een velletje op de room) en laat afkoelen.

Verwarm de oven op 180 graden.
Rol het deeg uit op een beetje bloem. Ik gebruikte een quichevorm, een andere taartvorm kan ook. Leeg het deeg in de vorm en snijd de zijkanten recht.
Leg er een bakpapiertje op en doe er bonen bovenop (blind bakken).
Zet 30 minuten in de oven. De laatste 5 a 10 minuten zonder bakpapiertje en bonen. Laat de bodem afkoelen.

Was de aardbeien, haal de kroontjes eraf en halveer ze.

Doe de gele room op de taartbodem. Leg de aardbeitjes er bovenop. Strooi er wat poedersuiker op.

En klaar is je taart!

Afbeelding
Ik heb deze nu 2 keer gemaakt en ik vind hem zo lekker en leuk om te maken! Dit is echt een blijver in mijn verjaardagstaartenrepertoire, naast de monchoubastognetaart en appeltaart! [thumbright]
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”


Linnie1985

Berichten: 897
Lid geworden op: 11 okt 2010 16:02
Hobbies: Koken en eten

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door Linnie1985 » 05 jul 2016 07:22

Leuk om te lezen, dank je wel!
Dochter: 23-11-2010
Zoon: 30-03-2013

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door mirte_g » 09 jul 2016 15:54

Voor de Groningse meet van vandaag een glutenvrije en lactose vrij taart verzonnen. Hij was zowel bij de dames als bij de kinderen in de smaak gevallen, dus bij deze het recept:

Smeuïge bananen-chocoladecake

(glutenvrij én lactosevrij)


Ingrediënten:
voor de cake:
3 rijpe bananen
100 ml zonnebloemolie
150 gram suiker
1 zakje vanillesuiker (±8 gram)
6 eieren
150 gram amandelmeel
100 gram rijstebloem
50 gram boekweitmeel
snufje zout
1,5 theelepel bakingsoda
4 eetlepels cacaopoeder (evt meer of minder naar smaak)

voor het glazuur:
6 eetlepels poedersuiker
3 eetlepels cacaopoeder
6 eetlepels water

Bereidingswijze
Oven voorverwarmen op 170 graden

De bananen prakken en met de zonnebloemolie tot een egaal mengsel mixen. De suiker en vanille suiker toevoegen en een paar minuten goed doormixen. Één voor één de eieren toevoegen en na elk ei goed doormixen. (Het beslag lijkt nu veel te vloeibaar, maar dat komt goed.)

Het amandelmeel, de rijstebloem, het boekweitmeel, het snufje zout en de bakingsoda door elkaar mengen en beetje bij beetje al mixend aan het eiermengsel toevoegen.

Het beslag in twee-en verdelen en door één van de helften (naar smaak) cacaopoeder toevoegen.
In een ingevette (ruime) bakvorm grote klodders van het beslag zonder cacao maken, daarna de open plekken opvullen met het beslag met cacao. Met een in water gedrenkte lepel het geheel voorzichtig “roeren” zodat een marmereffect ontstaat en het midden iets lager maken dan de randen.

Het geheel in de oven plaatsen en in een voorverwarmde oven op circa 170 graden in ongeveer 60 minuten gaar bakken.

De taart laten afkoelen op een rooster. Meng de ingrediënten voor de glazuur en verdeel over de cake.

Eetsmakelijk!

p.s. Het glazuur plakt wel een beetje dus houd daar rekening mee in combinatie met kinderhandjes die overal aanzitten ;)
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door Rosalinde » 10 jul 2016 18:20

Mocht je nog recepten zoeken, luxe taarten die wij heel lekker vinden zijn Russischer Zupfkuchen (Combi cheesecake en chocoladetaart, goed te bewaren), key lime Pie, aardbei-rabarber Pie, Sachertorte en witte chocolade cheesecake. De recepten heb ik in kookboeken, dus zo geen link. Als je Duits goed genoeg is , is dit boek een aanrader https://www.oetker-verlag.de/backen/100 ... zepte.html (eroverheen lezen dat ze steeds een bepaald merk bakpoeder gebruiken [wink] )
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

misami

Berichten: 8225
Lid geworden op: 29 jan 2012 19:22
Hobbies: koken, tuinieren

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door misami » 12 aug 2016 14:15

Linnie1985 schreef:Simpel aardbeientaartje met gele room

Bodem:
- 250 gram bloem
- 125 gram roomboter op kamertemperatuur
- 80 gram kristalsuiker
- 1 ei
- snuf zout

Gele room:
- 500 ml melk
- 50 gram custard
- 75 gram suiker
- 1 ei
- beetje vanillepoeder

- 400 gram aardbeien

Kneed alle ingrediënten voor het deeg stevig door elkaar. Rol in plasticfolie en leg 30 minuten in de koelkast.

Klop het ei met de helft van de suiker. Doe er een flinke scheut melk bij en voeg de custardpoeder en de vanillepoeder toe.

Breng de rest van de melk met de suiker aan de kook. Voeg de kokende melk toe aan het custardmengsel en klop het met een garde. Doe alles terug in de pan en laat het mengsel zacht doorkoken. Het gaat vrij snel indikken, haal van het vuur wanneer het de gewenste dikte heeft.
Doe het in een schaaltje, leg er plasticfolie op (voorkomt een velletje op de room) en laat afkoelen.

Verwarm de oven op 180 graden.
Rol het deeg uit op een beetje bloem. Ik gebruikte een quichevorm, een andere taartvorm kan ook. Leeg het deeg in de vorm en snijd de zijkanten recht.
Leg er een bakpapiertje op en doe er bonen bovenop (blind bakken).
Zet 30 minuten in de oven. De laatste 5 a 10 minuten zonder bakpapiertje en bonen. Laat de bodem afkoelen.

Was de aardbeien, haal de kroontjes eraf en halveer ze.

Doe de gele room op de taartbodem. Leg de aardbeitjes er bovenop. Strooi er wat poedersuiker op.

En klaar is je taart!

Afbeelding
Up
Ga deze maken. Zowel gluten vol als glutenvrij. Banketbakkersroom staat al in de koelkast
mama van een geweldige zoon (9-'11), een geweldige grote dochter (8-'14) en een lieve kleine dochter (6-'17)


xillia

Berichten: 1246
Lid geworden op: 11 jun 2012 14:23
Hobbies: --
Locatie: 's Gravenzande

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door xillia » 12 aug 2016 17:07

Die klinkt wel heel lekker. En ik heb alle basis ingrediënten gewoon in huis, alleen geen aardbeien. Misschien morgen maar kopen en dan nog een gelegenheid bedenken waarom ik dit weekend taart wil maken. Iemand een idee ;-) ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Mama van M (dec '10) en L (jan '16)


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door Mamato » 12 aug 2016 17:33

xillia schreef:Die klinkt wel heel lekker. En ik heb alle basis ingrediënten gewoon in huis, alleen geen aardbeien. Misschien morgen maar kopen en dan nog een gelegenheid bedenken waarom ik dit weekend taart wil maken. Iemand een idee ;-) ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Omdat het weekend is, is toch een goede reden?
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018

Gebruikersavatar

misami

Berichten: 8225
Lid geworden op: 29 jan 2012 19:22
Hobbies: koken, tuinieren

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door misami » 13 aug 2016 02:33

Vind ik ook.

De glutenvolle bodem is heel mooi geworden. De glutenvrije heel zoet (te zoet voor deze zoetekauw) en veel te bros. Hiervoor ga ik experimenteren. Denk dat ik koekjes ga verkruimelen en dan met boter ga mengen als bodem. Dit gaat echt niet.
mama van een geweldige zoon (9-'11), een geweldige grote dochter (8-'14) en een lieve kleine dochter (6-'17)


xillia

Berichten: 1246
Lid geworden op: 11 jun 2012 14:23
Hobbies: --
Locatie: 's Gravenzande

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door xillia » 13 aug 2016 11:09

Weekend is een goede reden, dus als de aardbeien niet te duur zijn, wordt dat hem.

Balen dat de glutenvrije niet helemaal werkte, misami.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Mama van M (dec '10) en L (jan '16)


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 13 aug 2016 11:30

misami: als glutenvrij te bros wordt kun je proberen xantaangom toe te voegen.

Gebruikersavatar

misami

Berichten: 8225
Lid geworden op: 29 jan 2012 19:22
Hobbies: koken, tuinieren

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door misami » 14 aug 2016 05:09

lyly schreef:misami: als glutenvrij te bros wordt kun je proberen xantaangom toe te voegen.
Dankjewel voor de tip. Er moet iig ook suiker minder in. Zelfs zl vond m vies. Echt veeeeel te zoet.
Nu koekjes verkruimeld en daar met gesmolten boter een bodem van gemaakt.
mama van een geweldige zoon (9-'11), een geweldige grote dochter (8-'14) en een lieve kleine dochter (6-'17)


Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: taartrecepten gezocht

Ongelezen bericht door Luc » 24 aug 2016 13:06

voor hoeveel personen isde aardbeientaart ongeveer? Hij ziet er heerlijk uit, zl wil dolgraag aardbeien taart, maar ik twijfel of ik er dan 1 of 2 moet gaan bakken.
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014

Plaats reactie