Schoolkerstdiner

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Xandra

Berichten: 5186
Lid geworden op: 14 apr 2012 16:33
Hobbies: Lezen

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Xandra » 19 dec 2017 14:45

Volgens mij is de methode die onze school hanteert zo slecht nog niet. De juffen bespreken met de klassen wat de kinderen willen eten en maken van de suggesties en op basis van de successen van vorige jaren een lijst. Incl. voor hoeveel kinderen. Van de naar verwachting populaire dingen wordt dan meer gemaakt dan van de minder gevraagde dingen. Op de lijst komen een stuk of 10 dingen en als meer mensen wat willen maken dan kunnen zij aanvullen.
Dochter 10/2011 en zoon 03/2013

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door texelonia » 19 dec 2017 14:54

Maar willen alle kinderen ook alles proeven dan? Ik denk het niet. Smaken verschillen tenslotte.

Een lijst maken op basis van verwachtte populariteit klinkt op zich goed. Maar ik heb ook al meegemaakt dat wat ik maakte het ene jaar veel beter gegeten werd dan het andere jaren. Dus dat is nog steeds geen garantie.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 19 dec 2017 18:28

Hier staat er ook 10 stuks bij. Al moet ik voor de pannenkoeken lactosevrije melk halen, dus maak ik van dat hele pak beslag. Al eerder gedaan, levert tussen de 15 en 20 pannenkoekjes op, ik bak in een kleine pan.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

HM

Berichten: 542
Lid geworden op: 22 aug 2008 18:31
Locatie: Omgeving Velsen

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door HM » 20 dec 2017 20:33

mamaMarije schreef:
19 dec 2017 13:43
Toevallig had ik het daar laatst met een vriendin over.
Idealiter zou elk gerechtje 2x (of 3 bij een grote klas) gemaakt worden voor max 10 kindjes.
Dan kunnen de meeste kindjes van 'alles' proeven en blijft er minder over.

Minder variatie maakt ook makkelijker kiezen.
Hier krijgen we de instructie een portie voor jezelf en een ander kind mee te brengen. Daar houdt niet iedereen zich aan, maar het beperkt de hoeveelheid eten dusdanig dat er eigenlijk weinig overblijft.

En op de vorige school werden de restanten aan de ouders uitgedeeld die tijdens het kerstdiner op het schoolplein gluhwein staan te drinken. Dan blijfter ook niets over [cheesygrin]
Moes van twee dochters

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Geekess » 21 dec 2017 11:31

De overheerlijke thaise kip in pandanblad hapjes die DL1 gisteren meenam naar haar schoolkerstdiner kwamen allemaal weer onaangeraakt mee terug. Ze konden niet op tegen het suikergeweld van koekjes en taarten, en dat terwijl het toch echt de bedoeling was om redelijk normaal eten (in fingerfood vorm) mee te geven :-(
Nou ja, dan mogen wij ze vandaag opeten, da's op zich geen straf. Maar toch zo jammer dat de kinderen van DL's klas echt alleen maar voor snoepgoed gaan, en geen echt eten willen proberen.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door MamaRF » 21 dec 2017 11:36

Wat jammer zeg :(
Ik was bij DL1's eerste kerstdiner bij de kleuters (3 jaar geleden) erg verrast, ik had een champignontaart gemaakt en meer dan de helft was op! Had ik toen echt niet verwacht.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door texelonia » 21 dec 2017 16:41

Wat jammer Geekess!
Ik vind dat er ook wel veel zoetigheid en ongezonde dingen zijn altijd, en in de hogere groepen werd het steeds meer, bij ZL tenminste. Dus tot nu toe heb ik ook altijd iets gezonds gedaan.

Alleen waarom denk ik nooit na over hoe ik het op school krijg? Het ziet er nu leuk uit, maar ik vrees dat het eenmaal op school een rommeltje is. Heb het in plastic folie verpakt, maar dan kan het nog makkelijk schuiven en rollen...

43F8BDBA-C78B-4368-9E55-1A24C7AC8992.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door MamaRF » 21 dec 2017 16:55

Zo, kinders zijn aan het eten nu. Waar het me bij de kleuters in groep 1 reuze meeviel met alle hoeveelheden (en dat met 25 kindjes), was het echt een flinke overdaad bij DL1 in de klas (19 kinderen groep 4-5). De tafel met toetjes was zo vol, dat er niks meer bij kon, en er kwamen nog 2 kinderen met iets zoets aan...
Ohja, dit was onze creatie voor DL1, mini BLT-sandwiches
IMG_20171221_152210.jpg
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***


Petrak

Berichten: 5549
Lid geworden op: 02 mar 2011 11:01
Hobbies: borduren haken lezen
Locatie: zuid holland

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Petrak » 21 dec 2017 16:56

Texelonia, heb je nog tijd voor een toevoeging aan je verpakking?
Als je aan de zijkanten opgerolde servetjes legt en dan de folie erover ligt het al een stuk steviger en kan het minder schuiven. Die servetjes kunnen ook bovenop de folie die er nu al op zit, maar dan moet er alsnog een laag folie overheen om de servetjes te fixeren.

In plaats van servetjes kan het ook met zilverfolie.
Mama van dl (2008)


Petrak

Berichten: 5549
Lid geworden op: 02 mar 2011 11:01
Hobbies: borduren haken lezen
Locatie: zuid holland

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Petrak » 21 dec 2017 16:57

Die sandwiches zijn leuk mamarf
Mama van dl (2008)


Kimski

Berichten: 1909
Lid geworden op: 20 okt 2015 20:15
Hobbies: Lezen, knuffelen

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Kimski » 21 dec 2017 17:56

Leuk! Ik heb last-minute snelle kaneelbroodjes gemaakt voor DL en tomaat-mozzarellaspiesjes voor ZL1.
Mama van drie kinders

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 21 dec 2017 19:07

Behalve de pannenkoeken ook een taartje gebakken, omdat zl1 allergisch is.
Beetje crappy foto... Naast het kerstboomtaartje de trifle voor het oudersbuffet.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Harrewar

Berichten: 1231
Lid geworden op: 20 dec 2011 08:41
Hobbies: lezen, koken
Locatie: Zwolle

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Harrewar » 21 dec 2017 19:31

Oh, leuke dingen komen hier voorbij zeg!

Wij hebben muisjes gemaakt van gekookte kwarteleitjes en kerstmannetjes van aardbei
Een foto heb ik niet gemaakt, maar internet staat vol plaatjes! Was schoon op!
DL mei 2011

Gebruikersavatar

Colorado

Berichten: 1548
Lid geworden op: 19 apr 2013 19:22
Hobbies: Lezen, koken, internet
Locatie: Nederland

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door Colorado » 21 dec 2017 19:38

Wat zonde dat er zoveel zoetigheid was Geekess. Bij ons werd er nadrukkelijk om iets hartigs verzocht en hebben de juffen voor een Kerstachtig toetje gezorgd.


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Schoolkerstdiner

Ongelezen bericht door JufT » 21 dec 2017 19:39

Ik dacht dat het in Vlaanderen niet gebruikelijk was, maar op onze school werd vandaag toch een kerstfeest gevierd en elke kleuter mocht eten meebrengen.
De suggesties op de brief waren 'chips, nootjes, cake, koekjes, hotdogs, fruitspiesjes'. Ik weiger mijn kind een zak chips mee te geven (dat eet ze thuis ook echt nog niet) dus wij maakten paddestoelen van komkommer(=gras), ei, kapje van een tomaat en enkele stipjes mayonaise. Het grootste deel is opgegeten, er kwam maar een klein restje terug.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Plaats reactie