koekenpan / braadpan

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
lauraendennis

Berichten: 5667
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:50
Hobbies: mijn kinderen

koekenpan / braadpan

Ongelezen bericht door lauraendennis » 18 jun 2011 00:23

Onze tefal pannen hebben hun beste tijd gehad dus ik ben opzoek naar nieuwe pannen. Ik wil geen tefal meer omdat de anti-aanbaak laag erg snel weg is. Zo'n jaar geleden heb ik een BK balas + gekocht en hij ziet er nog nieuw uit(is een wok pan, dus wordt niet erg veel gebruikt).
Zoekend kwam ik deze bakpannen tegen http://www.kookwinkel.nl/webshop/27084- ... raciet.asp" onclick="window.open(this.href);return false; (leef ff de beschrijfing). Dus ik voeg me af of dit wel wat is...Of heeft iemand andere tips?
Pan moet wel geschikt zijn voor inductie.
Laatst gewijzigd door lauraendennis op 18 jun 2011 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

LauraS

Berichten: 1759
Lid geworden op: 21 apr 2009 21:48
Locatie: Almere

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door LauraS » 18 jun 2011 00:32

Hier helemaal weg van de pannen van De Buyer.

Goedkoop en kunnen tegen een stootje. Weliswaar niet vaatwasmachine bestendig, maar dat zijn de pannen van tefal ook niet.
Zl (jan 2005) en DL (dec 2007)


Topic starter
lauraendennis

Berichten: 5667
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:50
Hobbies: mijn kinderen

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door lauraendennis » 18 jun 2011 00:52

oh daar heb ik nooit van gehoord. Een duurzame pan voor niet al te veel centjes. die ga ik onthouden. (ik heb geen vaatwaser)


Grietje

Berichten: 6992
Lid geworden op: 24 jan 2008 21:49
Hobbies: ...
tag: Ja zuster Nee zuster
Contacteer:

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door Grietje » 18 jun 2011 01:08

LauraS schreef:Hier helemaal weg van de pannen van De Buyer.

Goedkoop en kunnen tegen een stootje. Weliswaar niet vaatwasmachine bestendig, maar dat zijn de pannen van tefal ook niet.
Heeft hij veel gewicht?
"Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present"

Gebruikersavatar

Lelietje van dalen

Berichten: 2826
Lid geworden op: 07 mar 2008 00:45
Hobbies: Schilderen, fotografie
tag: Geen etiket nodig ;)

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door Lelietje van dalen » 18 jun 2011 18:14

Heel af en toe kom je bij de Lidl nog wel eens koekenpannen zonder anti-aanbaklaag (met 'wafelmotief') tegen, ik weet echter niet of deze geschikt zijn voor inductie... en ik heb ze zelf al lang niet meer gezien... maar ik kom ook nog maar zelden bij de Lidl.

Hier verkopen ze ze ook http://www.sola.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; , Sola heeft ook zgn. fabriekswinkels in verschillende plaatsen, op de webpagina kun je onder 'verkoopadressen' zien waar, Sola heeft altijd verschillende leuke aanbiedingen.
"Van alles dat men u ooit leerde geldt evenzeer het omgekeerde" (Charlotte Mutsaers)

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door She » 18 jun 2011 22:18

Grietje schreef:
LauraS schreef:Hier helemaal weg van de pannen van De Buyer.

Goedkoop en kunnen tegen een stootje. Weliswaar niet vaatwasmachine bestendig, maar dat zijn de pannen van tefal ook niet.
Heeft hij veel gewicht?
Ja, ze zijn zwáár. Maar echt superpannen!
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)


Topic starter
lauraendennis

Berichten: 5667
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:50
Hobbies: mijn kinderen

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door lauraendennis » 19 jun 2011 00:12

en waarom is een pan zonder anti-aanbaklaag beter dan eentje met?


bliesje

Berichten: 552
Lid geworden op: 18 mar 2011 11:14
Hobbies: leven
Locatie: Regio Antwerpen

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door bliesje » 19 jun 2011 00:36

Ik vind dat je in een pan zonder anti-aanbaklaag teveel vetstof moet gebruiken, en ik ben intussen zo gewend een anti-aanbaklaag te hebben dat ik koken zonder echt onhandig vind.

Maar ik zou je zeeeeeker aanraden een greenpan te kopen. Op http://www.green-pan.be vind je veel uitleg over het ecologische aspect van deze pan. Hier komt in elk geval geen Tefal meer binnen en voorlopig zijn wij zeer tevreden gebruikers van deze pan. Ik vind het dan toch ook geruststellend te weten dat er bij deze pan zeker geen giftige stoffen vrijkomen (althans dat beweren ze toch [whistle] )

Op deze onlineshop kan je nog een hoop andere voorbeelden zien. Wij hebben er eentje van de goedkopere, zo'n montreal. Geen idee hoeveel beter die duurdere zijn.
(Pleeg)Mama van twee fijne meiden geboren in jan 2011 en mei 2013 en een pleegjongen
Amitola Azarfan 7 [verliefd] , Zara Trigreen 6, Bebina Old Rainbow 5, Calin Bleu amethyst, Storch Inka en Anna 7, Storch Lily RS

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door She » 19 jun 2011 16:25

Een goede pan zonder antiaanbaklaag vergt niet veel vetstof [smile]
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door bigou » 19 jun 2011 17:57

lauraendennis schreef:en waarom is een pan zonder anti-aanbaklaag beter dan eentje met?
Ik ben ook heel benieuwd naar bronnen hierover. Ik ken wel de geruchten (vooral vroeger) over kankerverwekkende stoffen, maar ook weer genoeg mensen die dat tegenspreken...
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door She » 19 jun 2011 23:48

Ik vond dit over anti-aanbaklagen klik Professionele koks koken nooit met anti-aanbaklagen [wink]
Maar als je dan perse een anti-aanbaklaag wilt, dan een Green Pan dus. Neemt niet weg dat elke pan met anti-aanbaklaag zal slijten. Mijn plaatstalen de Buyers kunnen nog een paar generaties mee (en verdragen elke vorm van keukengereedschap die je er in gebruikt). Hier komt er geen anti-aanbak meer in [smile]
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Gebruikersavatar

LauraS

Berichten: 1759
Lid geworden op: 21 apr 2009 21:48
Locatie: Almere

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door LauraS » 20 jun 2011 10:17

In een anti aanbak laag pan heb ik net zoveel vet nodig als in mijn De Buyer pannen.
De truck is dat je ze niet te heet moet stoken, dan brand alles aan. Klein beetje experimenteren dan weet je wat de ideale temperatuur is en dan bakken ze echt als een tierelier.
Zl (jan 2005) en DL (dec 2007)

Gebruikersavatar

Jolan

Berichten: 16329
Lid geworden op: 05 mei 2008 16:25
Hobbies: ..
Locatie: Alkmaar

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door Jolan » 20 jun 2011 10:25

wij hebben de koekenpannen van Ikea.
Duurzaam? geen idee.
Ze bakken wel goed [cheesygrin]
Scheutje olie er in en gaan.

belangrijk voor mij is dat de pannen niet te zwaar zijn.
Anders kan ik ze niet tillen en dus niet koken.
zl1 <11-'06> & zl2 <07-'08>
Afbeelding


Music mam
Verbannen
Verbannen
Berichten: 3103
Lid geworden op: 14 apr 2010 19:20
Hobbies: ...

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door Music mam » 20 jun 2011 21:58

Ik ben ook niet voor de anti-aanbaklaag. Er zitten stoffen in die dacht ik fluor bevatten, kan schadelijk zijn voor je schildklier. En ze slijten sneller, vooral bij slecht gebruik maar ja, als er eenmaal een kras in zit gaat het hard (weet ik van toen ik in een studentenhuis woonde).
Ik gebruik dikke pannen: braadpannen (ben ik verzot op) of een stalen koekepan van BK.

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: koekenpan

Ongelezen bericht door She » 20 jun 2011 22:54

Music mam schreef:Ik ben ook niet voor de anti-aanbaklaag. Er zitten stoffen in die dacht ik fluor bevatten, kan schadelijk zijn voor je schildklier. En ze slijten sneller, vooral bij slecht gebruik maar ja, als er eenmaal een kras in zit gaat het hard (weet ik van toen ik in een studentenhuis woonde).
Ik citeer maar even uit de eerder geplaatste link:
Teflon is een plasticsoort waarvan het smeltpunt op 327 graden Celsius ligt. Daarnaast veranderd de structuur van het materiaal al vanaf 150 graden, waardoor de laag broos wordt. De binnenkant van een hete bakpan bereikt al gauw een temperatuur van rond de 300 graden. Een pan met Teflon wordt dus al gauw te heet, met het gevolg dat de laag beschadigd raakt. Ook wanneer je netjes met een pollepel van hout of kunststof aan het werk bent, komt de pan op deze manier onherroepelijk voortijdig aan zijn einde. Om dit te voorkomen heb je twee keuzes: óf je laat de anti-aanbaklaag voortaan voor wat hij is en je schaft een pan aan zónder laag, óf je gebruikt de pan zoals het hoort en accepteert dat je biefstuk niet mooi bruin zal worden.

Teflon en de gezondheid
Tegenwoordig vragen steeds meer mensen om een pan zonder anti-aanbaklaag omdat losse stukjes Teflon kankerverwekkend zouden zijn. Nu is de schadelijkheid van vaste stukjes Teflon tot op heden niet aangetoond. Deze flinters plastic komen zonder ziekten te veroorzaken weer naar buiten.
Wél wordt de productie van de meest gebruikte plaklaag voor Teflon, perfluoroctaanzuur (PFOA), vanaf 2015 verboden. Alleen is dit niet om een risico voor de gezondheid, dat is nooit hard aangetoond, maar vanwege de vele gifstoffen die vrijkomen bij het productieproces ervan.
bron
Jij hebt het over fluor, mogelijk slaat dat op het perfluoroctaanzuur?
De Green Pan (zie link) wordt geproduceerd zonder PFOA's [smile]
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Plaats reactie