Deel je favo chocolademelk-receptjes

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Piglet

Berichten: 2171
Lid geworden op: 03 jul 2008 18:14

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Piglet » 30 okt 2018 13:25

Piglet schreef:
01 mar 2016 20:21
Oew volgens mij zijn wij een paar jaar geleden bij een quetzal vestiging in Gent geweest, of een vergelijkbare chocoladebar. Zo heerlijk.
Of het café van de rittersport winkel in Berlijn. Nog altijd de lekkerste witte chocolade melk ever volgens P.

Mocht iemand zoiets weten in Nederland dan zijn tips welkom. Jammie.
grappig om dit terug te lezen, want inmiddels heeft amersfoort een quetzal en een chocolate company. En zijn er steeds meer chocolademelk winkeltjes.

Ik heb zojuist de bouwhuis website geplunderd... diverse soorten puur voor mij, melk voor de kids en een mini beetje wit omdat P daarvan ook erg blij word en 's middags verregend thuiskomen op de fiets toch wel een stuk minder vervelend word als er warme chocolademelk thuis staat.

Iemand nog verdere tips of lekkere combinaties?
Ik wordt altijd heel blij van wat kaneel door mijn warme choco.
Mama van P (2007) en J (2011) en T (2018)
Gezinshuismama van 6 (2001, 2004, 2006, 2008, 2011, 2012).


Sunrise76

Berichten: 1108
Lid geworden op: 06 apr 2016 11:55
Hobbies: Lachen en kids

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Sunrise76 » 30 okt 2018 13:40

Oh, dan ga ik de bouwhuos website maar doorspitten! Bedankt voor het omhooghalen Geekess!

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Geekess » 30 okt 2018 13:53

Quetzal komt ook in Delft, geloof ik. Ik zag in het voorjaar iig een aankondiging, weet niet of ze daar inmiddels zitten (centrum, buurt van de net gerestaureerde kerk, geen idee hoe het daar heet), Chocolate Company zit ook in Delft, en nu ook in Den Haag. De kids vinden dat heel erg leuk (goede Starbucks vervanger voor ons maandelijkse uitje) maar te beperkt in de chocolademelk die ze serveren. Maar die hebben wel erg veel leuke smaakcombinaties, goed om inspiratie op te doen.

Tja, combinaties... Alles wat lekker is met chocolade, maar het ligt ook aan het soort chocolade.

Aromatisch zuur en zoet
Aromatisch zuur/zoet doet het altijd goed met het bitter van pure chocolade. Dus zure kersen, aromatische grapefruit (altijd met een paar korreltjes zout voor maximale smaak, liefst even onder de brulée brander door), bloedsinaasappel, granaatappel...
Geconfijte sinaasappelschil is ook heel lekker bij warme chocolademelk (zelf maken is heel makkelijk, vraagt wel wat aandacht, maar erg lekker, gebruik wel biologische sinaasappels met wax-vrije schil).

Voor volwassenen
Met dit weer gooi ik 's avonds graag een borrelglaasje Baileys (ja heiligschennis) in de volwassen hotchoc, of een goede rokerige single malt whisky (sssst niet tegen ML zeggen).
De meeste likeurs combineren wel goed, denk ik, net als brandy of hele sterke, rijke port.

Pit
Dan de klassiekers-met-pit, zoals een klein beetje wasabipoeder, of chilipoeder door de chocolademelk, of enkel door de slagroom. Of rauwe of geconfijte gember (de eerste heel fijn raspen met een microplane rasp, de tweede in hele kleine blokjes.
Rook en choc combineert sowieso ook goed, dus een snufje pimenton de la vera (gerookte paprikapoeder, niet pittig wel sterk van smaak) is al lekker, en als je gerookte chili's hebt, kan je daar iets van verpulveren en mengen met de choc.

Noten
Ik gooi zelf graag zelfgemaakte nougatine in en op de chocolademelk, want ik vind de bite van noten in de chocolademelk zelf erg lekker. Het kauwen geeft een andere sensatie en laat me de smaak van de chocolademelk beter proeven. Het gaat langzamer en met meer 'moeite'. Een gezonder alternatief is gemalen noten (zonder karamel dus), zoals hazelnoten of amandelen.
DL1 heeft een tijdje amandelpasta (fijngemalen amandelen) in haar chocolademelk gehad: dat geeft een veel romigere, dikkere structuur en laat de chocolademelk meer op hazelnootchocoladepasta lijken.

Crunch
De nougatine die ik hierboven noem geeft al een heerlijke crunch, maar de kinderen doen graag van die cupcakegarneerchocoladebolletjes in en op de choc. Zelf heb ik een zwakte voor minimerengues in de slagroom of net op de chocolademelk drijvend. In dat laatste geval moet je niet te lang wachten met opeten, maar ze zijn erg lekker wanneer ze zich net aan het volzuigen zijn met chocolade ;-)

Melkbasis
Je kunt ook heel veel variatie krijgen door een andere melkbasis te nemen. Ik maak mijn chocolademelk graag met kokosmelk, omdat dat weer een hele andere textuur en smaak geeft. Het is zoeter (ik koop altijd ongezoete kokosmelk, je moet echt opletten om die te vinden, maar toch smaakt hij zoeter dan koemelk) en heeft een hele andere, romigere, textuur dan koemelk.
Amandelmelk is wat frisser en lichter. Rijstmelk heb ik nooit geprobeerd, maar zou ook kunnen.
Koemelk kan je ook wat luxer maken door er wat slagroom doorheen te mengen. Wij gebruiken altijd volle melk voor hotchoc (echt een must, vinden wij) maar soms wil je een chocolademelk waar je lepel (bijna) in overeind kan blijven staan :-D

Temperatuur
In de zomer maken we graag varianten van frozen hot choc, door een dubbelsterkte chocolademelk in grote blokjes in te vriezen, en dan door de blender te halen met wat koemelk (gewone frozen hot choc), turkse yoghurt (fris zuur, heel dorstlessend ala lassi), bruiswater (heel verrassend) of champagne (voor volwassenen).
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Appelsientje » 30 okt 2018 14:25

Wow, ik val van mijn stoel van verwondering over de wereld van chocolademelk. Ik ga beginnen met eens wat kruiden bij mijn cacaopoeder/suiker/melk versie......
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Geekess » 30 okt 2018 15:16

Wij hebben echt niet altijd uitgebreide hot choc ;-) Ook niet iedere dag. In de winter drink ik 1 a 2x per week (afhankelijk van het weer), de kinderen mogen in principe ook maar 2x per week (in weekend en/of woensdagmiddag). We kijken waar we zin in hebben en wat er in huis is.
Maar ik beschouw chocolademelk als een makkelijkere/snellere versie van mijn bonbon-maak-hobby. En aangezien ik geen collega's meer heb om bonbons voor te maken, is het meestal maar chocolademelk voor mezelf :-)

Neemt niet weg dat ik vaak genoeg gewoon straight up hot choc maak zonder toevoegingen, zelfs zonder slagroom :-)

Oh en mijn supergeheime pro-tip (die ik vast al vaker hier genoemd heb): Schuim je chocolademelk op met zo'n staafmelkopschuimdinkie. Wereld van verschil. Het mengt de gesmolten chocolade beter met de hete melk, en geeft bovendien een fijn fluffy mondgevoel.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Luna » 30 okt 2018 15:39

En bedankt @Geekess nu wil ik chocolademelk... Met slagroom. Beide heb ik niet in huis (geen chocola en geen slagroom, pure zelfbescherming)
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Charlotte77

Berichten: 3985
Lid geworden op: 07 aug 2011 22:15
Hobbies: exploring life!
tag: geluksvogel
Locatie: Roosendaal

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Charlotte77 » 30 okt 2018 16:15

Luna schreef:
30 okt 2018 15:39
En bedankt @Geekess nu wil ik chocolademelk... Met slagroom. Beide heb ik niet in huis (geen chocola en geen slagroom, pure zelfbescherming)
Nou dat!

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door mirte_g » 30 okt 2018 17:59

Wat een leuk/lekker topic!

Als ik het op mijn heupen krijg dan laat ik de melk langzaam op temperatuur komen met gekneusde kardemom/kaneelstokje/gedroogd chillipepertje/(rode) peperkorrels/ kruidnagel/ verse gember/ vanillestokje* en dan met een pure chocola. En als ik het heel bont maak gaat er dan slagroom/sprinkels/marsmellows/nootjes* overheen

* Doe niet altijd alle opties hoor, maar ik maak chocomelk zoals ik kook: doe maar wat, pas het aan as I go. Precies repliceren is daardoor lastig, maar het is eigenlijk altijd lekker.
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door MamaRF » 30 okt 2018 21:08

Lekker om te lezen! Ik vind chocolademelk van stukjes chocola niet altijd even lekker drinken, het ligt nogal snel zwaar op mijn maag. Dus hou ik het meestal bij cacaopoeder met een schepje suiker en volle melk, en heel soms een scheutje rum erdoor in de winter ;)
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Geekess » 10 dec 2019 10:51

Afbeelding

Up voor @lisamuis ;-)
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


Siena11

Berichten: 3329
Lid geworden op: 03 apr 2011 11:19
Hobbies: onze dochter, lezen
Locatie: Friesland

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Siena11 » 10 dec 2019 20:08

Nu ben ik benieuwd wat hier allemaal in zit :)


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 10 dec 2019 21:24

@Geekess volgens mij moet jij ons een keer op chocolademelk trakteren 😇. Eigenlijk vind ik chocolademelk niet eens bijzonder lekker, maar zo ziet het er bijzonder aantrekkelijk uit
Van het concert des leven krijgt niemand een program


lisamuis
Moderator
Moderator
Berichten: 19944
Lid geworden op: 19 mar 2008 21:14
Hobbies: DragenVoedenInternetLezen
Locatie: Draagdoekconsulent C *** Leidsche Rijn
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door lisamuis » 10 dec 2019 22:15

Ik postte zaterdag een foto van chocolademelk op insta... met slagroom en minimarshmallows... en @Geekess wees me op dit draadje... Ik maak het met droste cacao (mental note: kopen morgen! doe het ook wel eens door mijn chili con carne bv), gelijke deel suiker, aanlengen met miniem scheutje water en dan hete melk er op... Maar als ik het hier lees, wil ik meer!

Op het werk hebben we sinds de verhuizing geen chocomel automaat meer maar maar zakjes met cacao/suiker? Die je moet aanlengen met heet water.... Maar denk dat ik het binnenkort eens doe met hete melk, of is dat erg decadent... Ik ben de laatste weken flink in voor chocola, dus kom maar door met alle recepten!
Afbeelding

Gecertificeerd draagconsulent Leidsche Rijn/Vleuterweide Draagkindje.nl

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Luna » 10 dec 2019 22:25

Dit topic zou eigenlijk verboden moeten worden, ik zit alweer vreselijk te likkebaren, krijg vreselijke zin in al dat lekkers en ik moet gewoon naar bed en slapen. Dit is niet goed voor mijn even-rustig-aan-voor-de-feestdagen 🙈

*zet chocola, kokosmelk en slagroom alvast op boodschappenlijstje*
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Deel je favo chocolademelk-receptjes

Ongelezen bericht door Geekess » 10 dec 2019 23:09

Siena11 schreef:
10 dec 2019 20:08
Nu ben ik benieuwd wat hier allemaal in zit :)
Dit is mijn eigen mix van wat puurdere chocoladesoorten (callebaut callets) met een vleugje ruby en een vleugje caramel. Topping is slagroom, hazelnoot, chocoladedrizzle en granaatappelpitjes. Hier heb ik hem gemaakt met koemelk, maar meestal maak ik het met kokosmelk.

In deze tijd van het jaar gooien we graag granaatappel op/in de chocolademelk. Ze zijn makkelijk verkrijgbaar (hier in de buurt struikel je er voortdurend over) en heel erg gezond. De friszoetzure smaak combineert heel erg goed met chocolade, en het fijne van die pitjes vind ik de bite: na de plop moet je er op kauwen, wat een interessant mondgevoel geeft (voor mij als autist dan).
Je hoeft niet ingewikkeld te doen, enkel chocolademelk met granaatappel is al lekker ;-)
De kinderen zijn hier dol op deze combinatie, dus die wordt nu veel gemaakt.

Afgelopen zomer was de chocolademelk (met kokosmelk) met kokoskrullen (die lekkere stevige, naar kokos smakende) mijn favoriet. Nou ja er zijn zóveel leuke (en lekkere) combinaties! We blijven experimenteren.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Plaats reactie