Avondvierdaagse

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Marjolein1999

Berichten: 3902
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:12
Hobbies: *
Locatie: *Veroorzaker van rammelende eierstokken!

Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door Marjolein1999 » 13 jun 2014 21:00

Zijn er ideeën voor gezonde traktaties bij de avondvierdaagse? Op de laatste avond worden de kinderen overstelpt met snoep en ik zou graag iets lekkers maar wel gezond mee willen geven.
Moeder van 3 kinderen (2007 , 2009, 2011).

Gebruikersavatar

Alma

Berichten: 1133
Lid geworden op: 01 mei 2012 09:17
Hobbies: natuur
Locatie: Utrecht

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door Alma » 14 jun 2014 10:50

Ik weet niet of de traktatie alleen voor je kinderen bedoeld is of ook voor klasgenoten? Hier is het gebruikelijk om de laatste avond alle klasgenoten een zakje snoep te trakteren. [confused] Dat wilde ik dus niet. En vermoedde dat de gezonde traktaties die ik mijn kinderen wel lekker vinden, door veel klasgenootjes niet lekker gevonden worden. Dus bv. dadels, ander gedroogd fruit, nootjes. Ik heb het opgelost door een klein cadeautje te geven, een spiraal tekenvorm (hoe noem je dat?). Later bedacht ik nog een relatief gezonde traktatie: zakje (zoute) popcorn.
Mama van 2 jongens (dec 2008 & okt 2011)

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door Angeldust » 14 jun 2014 10:56

Ik heb alleen voor mijn eigen kinderen gedaan. Allebei een chips-ketting. Ronde chips aan een touwtje. Grote hit.
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--


mira

Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 aug 2011 22:11
Hobbies: ik ben geen lingo-kandidaat ;)

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door mira » 14 jun 2014 11:06

ik vidn het ook elk jaar een dilemma: meegaan met de meute of bij je principes blijven.
Hier elke dag sowieso lekkere rauwkost meegegeven, tomaatjes, paprika, komkommer, worteltjes. Daarbij sultana, evergreen, gedroogd fruit (ah heeft tegenwoordig vrij dure maar erg lekkere zakjes gedroogd fruit). Een keertje kauwgom (had ie nog nooit gehad, dus heel speciaal), en laatste avond popcorn.
Om uit te delen had ik laatste avond van vilt vrij simpele medailles gemaakt, die werden erg goed ontvangen. En daarmee ontliep ik het ongezond-verhaal.

qua drinken krijgt hij (als een van de weinige volgens mij) altidj een flesje water mee, met komkommerschijfjes of munt erin.
in een drager naar dit voorbeeld http://www.pinkchalkstudio.com/blog/200 ... e-carrier/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daardoor heeft ie eigenlijk verreweg het coolste drinken bij zich [cheesygrin] (en ik ga volgend jaar een handeltje beginnen in die dingen [cool] )
ZL 12-12-2005 DL 02-02-2011


Topic starter
Marjolein1999

Berichten: 3902
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:12
Hobbies: *
Locatie: *Veroorzaker van rammelende eierstokken!

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door Marjolein1999 » 16 jun 2014 23:05

Eerste dag gehad nu. We hadden fruit mee en een krentenbolletje en een ontbijtkoekreep. Zelf heb ik ook meegelopen en nu begrijp ik eigenlijk niet meer waarom we zoveel eten mee moeten nemen. Je loopt maar een uur en je hebt net gegeten. Maar ja, ZL vind het ook wel erg leuk om zelf iets te hebben. School deelde vandaag trouwens appels en bananen uit, morgen zelfgebakken kaasstengels en fruitspiesjes ( in de kookles gemaakt) en daarna weet ik het niet.
Er stond nu een promo team dat briefjes uitdeelde met een appel. Op de flyer stonden ideeën voor een leuke traktatie, zoals een fluitje, een button, een vlieger, een pen, enz. Ik denk dat ik eens ga kijken voor een leuke heliumballon ofzo, kan hij leuk met zich meeslepen:-) en misschien iets van popcorn ofzo. En bij de bakker hadden ze ook minikaasstengels, ook leuk.

Trouwens, ik zie veel kinderen rondlopen met een sinaasappel of citroen
Met een pepermuntje erop, een zakdoek erover en dan sabbelen ze daar de hele tijd op. ZL wil dat natuurlijk ook. Ik heb nee gezegd want het lijkt me heel slecht voor de tanden. Kent iemand dit ook?
Moeder van 3 kinderen (2007 , 2009, 2011).


Topic starter
Marjolein1999

Berichten: 3902
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:12
Hobbies: *
Locatie: *Veroorzaker van rammelende eierstokken!

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door Marjolein1999 » 16 jun 2014 23:08

Trouwens, komkommer enzo vind ik ook een goed idee, en die drinkflestas is leuk! En water net komkommer hebben we nog nooit op. Eerst maar eens proeven.
Zo'n zakje gedroogd fruit is ook leuk. Of zo'n zakje met knappertjes ofzo.
Genoeg ideeën voor de komende jaren [cheesygrin]
Moeder van 3 kinderen (2007 , 2009, 2011).

Gebruikersavatar

IngeB

Berichten: 660
Lid geworden op: 21 aug 2014 21:34
Hobbies: lezen, haken
Locatie: Amersfoort

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door IngeB » 25 mei 2017 14:45

Volgende week begint bij ons de avondvierdaagse weer. Nu kom ik er qua eten tijdens de vierdaagse wel uit, maar ik loop tegen het avondeten aan.
Woensdagmiddag en vrijdagmiddag ben ik thuis en kan ik al op tijd gaan koken. Dinsdag en donderdag niet. Ik heb niet zo de puf om al in het voren te gaan koken, maar wat moeten we dan eten?
DL moet al om 17.15 op haar fiets zitten richting de start. Normaal eten we om 18.15 uur. Nu dus anderhalf uur eerder. Ik denk dat niemand van ons trek zal hebben in een zware maaltijd.
Hoe doen jullie dat?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar

Petra1985

Berichten: 7128
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:55
Hobbies: Wat niet
Locatie: Fryslân boppe!

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door Petra1985 » 25 mei 2017 20:19

Waarom al dat eten mee? 5 km is maar een uurtje lopen toch?

Edit: ik zou niet te moeilijk doen voor die 2 dagen en gewoon een dubbele boterham met gebakken ei ofzo geven voor de tijd. Eventueel na de tijd nog wat fruit oid. Overleven ze wel [wink]
Opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde hebt opgebouwd

Trotse mem van 3 zonen '07, '08 en '14! ♡♡♡


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door mamaMarije » 25 mei 2017 21:27

Wij hebben de avond4daagse alweer achter de rug dit jaar en die week is hier traditioneel makkelijk hap week.

Idd broodje ei of hamburger, soep met brood, dat soort dingen.
Slotavond start later en dat is jaren terug tot patat avond gebombardeerd.
Overal komkommer/paprika/wortel bij als excuus groente en ze komen de week goed door.

Omdat het wel vroeg eten is ontstaat er op eind van het lopen wel trek en er ging gewoon een appel/banaan oid mee en OR bleek 2 dagen ook fruit te hebben geregeld bij het drink moment.

Op de hele warme avond hadden ze watermeloen en ook nog komkommers, lekker extra vocht.

Andere avond appels.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI LYO-L21 met Tapatalk


Wolly

Berichten: 810
Lid geworden op: 16 mar 2013 13:17
Hobbies: (beach)volleybal
Locatie: omgeving Delft, Zoetermeer

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door Wolly » 26 mei 2017 11:56

Voor onderweg is hier altijd een grote hit (bij warm weer) ingevroren druifjes.

Voor de laatste dag, vind ik het ook moeilijk, een bloemetje is toch genoeg, maar de rest krijgt wel zo veel snoep. Moeilijk. Ook omdat ze zo ontevreden zijn.
Moeder van dochter A. (nov 2009) en zoon J. (apr 2012)

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door Mammalous » 28 mei 2017 14:51

Ik neem voor onderweg een zak met appelstukjes, tomaatjes, stukjes komkommer, (water)meloen, paprika, en ook wel eens wraps met tonijnsalade. Ze dragen zelf een rugzakje met een fles water.
De laatste dag krijgen ze een bloem van school en een ijsje als we door het zkh lopen.
Dit jaar hadden de oudste gevraagd of ze uit hun pot een euro mee mochten waarmee ze als ze een ijsje konden kopen aan het einde van de avond, hebben ze 1x gedaan, het was een rij van een half uur, toen snapte ze wel dat ik daar weinig zin in had.
De OR zorgt ook halverwege voor een pauze moment met groente en fruit, drinken en achteraan staan koekjes.
De avond4daagse wordt ook wel de snoep4daagse genoemd, wij (en andere ouders die meelopen) merken wel dat het elk jaar minder gesnoep/gezonder gesnoep wordt.
Overigens vindt ik het niet erg wat snoep onderweg, maar die overdaad met bloembosjes van snoep of snoep medailles en zo meer *flauwte*

Tapadeflap
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


c1987

Berichten: 836
Lid geworden op: 09 jun 2011 10:14
Hobbies: wandelen, fietsen

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door c1987 » 31 mei 2017 11:10

Wij hebben hem al gehad dit jaar.
Dit keer geen eten meegenomen voor onderweg omdat we direct na het avondeten gingen lopen. Onderweg, halverwege de route is er de traktatiezone van de scholen. Bij je eigen school krijg je dan wat lekkers, op dag 1 was dat een Eat Natural koek + pakje drinken, dag 2 een appel, dag 3 een raketje, en dag 4 een heleboel want we liepen achteraan en alle scholen moesten van hun smeltende ijsjes/appels af. Zelf had ik voor de laatste avond snoeptomaatjes, 2x babybel en een zakje biologisch knijpfruit aan een touwtje geregen, dat was een grote hit want knijpfruit en babybel krijgen ze bijna nooit.

Avondeten is inderdaad altijd haastwerk, ondanks dat we hier 'pas' om 18:15 starten en we vlakbij de start wonen...
Zoon 2011 dochters 2013&2015 en zoon oktober 2019


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door kaetje » 31 mei 2017 11:32

Hier de vraag van school om niet veel mee te geven. Ze lopen vlak na het eten en zijn na anderhalf uur weer thuis. Onderweg is er drinken en iets te eten. Meestal fruit, bij warm weer een ijsje. De appie sponsort flesjes water. Ik doe 1 keer een rolletje mentos met 4 snoepjes in hun jaszak. Bij de start zeg ik dan dat er een verrassing in zit en zijn ze helemaal blij.

Op de laatste avond zitten we met de opa's en oma's en mijn broer en vrouw op het terras (of binnen bij slecht weer). Van mijn ouders krijgen ze bloemen, van school ook. Van mjn schoonzusje een snoepboeket (heb ze laatst weg gegooid, ze lagen er nog van vorig jaar). Van mijn broer iets te snoepen. Van mijn schoonouders een zakcentje of legootje. Van ons ook vaak iets te spelen maar ze zouden er niet naar talen als ze dat niet kregen. Het gaat ze om de medaille.

Ik doe helemaal niet moeilijk over snoep/koek/suiker maar ik zie niet waarom ze zo veel onderweg moeten snaaien. Misschien is het met 10 km anders?
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door Luna » 31 mei 2017 12:06

Petra1985 schreef:Waarom al dat eten mee? 5 km is maar een uurtje lopen toch?

Edit: ik zou niet te moeilijk doen voor die 2 dagen en gewoon een dubbele boterham met gebakken ei ofzo geven voor de tijd. Eventueel na de tijd nog wat fruit oid. Overleven ze wel [wink]
Dat dus... dl krijgt een snoepje mee in haar jaszak en verder krijgen ze onderweg ranja en wat lekkers (sinds dit jaar ook een avond gezond a la komkommer). Dl klaagt wel eens dat anderen wel veel snoep krijgen, maar helaas, dat is nu eenmaal zo. De laatste avond krijgt ze meestal iets leuks voor om haar nek, ik weet nog niet wat.

Vroegah kregen wij de laatste avond een bloem en dat was het.
mira schreef:in een drager naar dit voorbeeld http://www.pinkchalkstudio.com/blog/200 ... e-carrier/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daardoor heeft ie eigenlijk verreweg het coolste drinken bij zich [cheesygrin] (en ik ga volgend jaar een handeltje beginnen in die dingen [cool] )
Die is gaaf!! Ga ik ook maken [applaus]
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Petrak

Berichten: 5549
Lid geworden op: 02 mar 2011 11:01
Hobbies: borduren haken lezen
Locatie: zuid holland

Re: Avondvierdaagse

Ongelezen bericht door Petrak » 31 mei 2017 13:15

Dl en Ml eten onderweg. Normaal eten we 18.45, avd start 18.00 of 18.15 dus we redden maar net om op tijd aan de start te staan. Gisteravond had ik broodjes gebakken ei en broodjes worst gemaakt, dl had 1 broodje thuis op toen ze weg moesten en rest onderweg opgegeten. Bakje met komkommer en wortel mee. Soms een stukje worst of kaas, soms een klein snoepje. En een fles water. Onderweg nog een stop van school, met limonade, soms een ijsje.
Maandag liep dl met vriendin, waar ze ook heeft gegeten. Vanavond krijgt ze wrap mee (niet heel dik belegd, gewoon als een boterham), morgen pitabroodjes.
Mama van dl (2008)

Plaats reactie