Life changing bread

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Stephanie

Berichten: 1110
Lid geworden op: 27 okt 2011 14:37
Hobbies: Komen vast ooit wel weer :)

Life changing bread

Ongelezen bericht door Stephanie » 15 jan 2014 20:57

Ik moet het even delen, ben helemaal in de ban van dit brood. Hoewel ik me af blijf vragen of je het eigenlijk wel brood mag noemen. Het bevat namelijk geen graan, geen gist, geen zuurdesem.. eigenlijk niks wat je in brood zou verwachten.
Alleen maar pitten en noten en zaden (die je allemaal laat weken, daar was ook iets gezonds mee geloof ik he?) een beetje havermout. Oh en vlozaadvezels, die zijn best belangrijk want die houden het bij elkaar.

En ik vind het erg leuk dat het geen echt brood is, want mijn broodloze fase bevalt me best en duurt dus langer dan ik verwacht had. Maar nog fijner: het is gewoon echt ontzettend lekker! En makkelijk, en je hebt er bijna geen afwas van en en.. Nou kijk maar even in de link.

Ik wilde het graag met jullie delen en kon niet verzinnen waar het nou het beste paste, dit gekke spul verdient gewoon zn eigen topic [smile]

Zijn er meer mensen die het wel eens geprobeerd hebben en misschien nog tips ter variatie? Wilde bijvoorbeeld nog eens proberen met zongedroogde tomaatjes en oregano, of misschien rozijnen erin...
DL1 - 03/2012
DL2 - 08/2015


Suusjeuh

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Suusjeuh » 15 jan 2014 21:14

Ja dit is echt lekker! Ik kwam dit tegen op een kerstmarkt, een http://noets.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Noets en heb daar een mix van gekocht. Erg lekker. En toen zelf van alles gekocht om zelf te bakken en dat is nog lekkerder! Ik heb nu bv pompoenpitten, lijnzaad, haverzemelen oid, een heel klein beetje speltmeel want ik kon geen speltzemelen vinden. En dan rozijnen, pitten, kaneel...


Topic starter
Stephanie

Berichten: 1110
Lid geworden op: 27 okt 2011 14:37
Hobbies: Komen vast ooit wel weer :)

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Stephanie » 15 jan 2014 22:21

En is dat dan met of zonder die vlozaadvezels/psyllium seed husks? Blijft het dan wel plakken aan elkaar?
Grappig dat het ook als een soort mix verkocht wordt..
DL1 - 03/2012
DL2 - 08/2015


Suusjeuh

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Suusjeuh » 16 jan 2014 07:28

Ik had zonder die seeds en inderdaad, de zelfgemaakte is niet zo compact! Nu ik weet wat eraan miste ;)


Fluffy

Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 okt 2012 14:12
Hobbies: lezen

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Fluffy » 16 jan 2014 07:55

Leuke tip! Ga ik onthouden. :)
Zoontje 2013, * nov 2014, Dochter 2015, dochter 2017

Gebruikersavatar

Jennie

Berichten: 382
Lid geworden op: 30 aug 2013 20:05
Hobbies: lezen, wandelen, muziek luiste
Locatie: Haastrecht

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Jennie » 16 jan 2014 08:00

Dat ga ik is proberen

# tapatalk #
Trotse mama van Duko (april 2013)


Topic starter
Stephanie

Berichten: 1110
Lid geworden op: 27 okt 2011 14:37
Hobbies: Komen vast ooit wel weer :)

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Stephanie » 16 jan 2014 08:57

De vlozaadvezels zijn niet heel makkelijk te vinden. Bij de reformwinkel hadden ze wel de zaden zelf maar die nemen minder vocht op. Ze konden de vezels wel bestellen (van Jacob Hooy heb ik ze) en dan zijn ze de volgende dag binnen. Heb 8,45 betaald voor 250 gram maar heb er maar 4 eetlepels per brood voor nodig dus die prijs valt wel mee.

Ik heb ook gekeken of het zonder die vezels goed kan maar zoals in de blog al staat is er niets anders dat zoveel vocht opneemt. Ben er dus maar vanuit gegaan dat dat het magic ingredient is.

Gisteren was de havermout op, dus heb ik in plaats daarvan maar muesli erbij gegooid. Tis iets natter door de gedroogde banaan en rozijnen maar wel lekker!
DL1 - 03/2012
DL2 - 08/2015

Gebruikersavatar

Fingula

Berichten: 1178
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:02
Hobbies: Mijn zoontje
Locatie: Nijmegen

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Fingula » 16 jan 2014 19:23

Heel interessant en het ziet er erg lekker uit. Er staat alleen dat je vlozaad niet aan jonge kinderen mag geven. Hoe jong is jong?

Zie bij gekruid.nl dat ze aanraden voor kinderen van 6 tot 12 jaar niet meer dan 15g per dag te eten. Maar daarvoor dus niet?
Moeder van D (2011) + J (juli 2016)


Topic starter
Stephanie

Berichten: 1110
Lid geworden op: 27 okt 2011 14:37
Hobbies: Komen vast ooit wel weer :)

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Stephanie » 16 jan 2014 20:30

[eeks] Oh echt? Dat heb ik helemaal niet gelezen. DL heeft vanmorgen pas voor het eerst een ministukje gegeten, meestal eet ze alleen het beleg.

Ik ga eens kijken of ik wat meer info kan vinden. En even wegen hoeveel 15 gram is. Ik denk dat een sneetje van dat brood veel minder bevat namelijk.
Ik lees ergens anders trouwens niet 15 maar 1,5 tot 3 gram...

Edit:
Die 1,5 tot 3 gram is dan wel weer 3 maal daags.
Veel van de info die ik vind is gebaseerd op het gebruik van vlozaadvezels als laxeermiddel. Dan neem je de vezels in met water en doen ze in je darmen hun werk doordat ze zoveel vocht opnemen. Ik lees dat je peuters sowieso geen laxeermiddelen moet geven, maar vraag me af of het eten van het brood wel datzelfde effect heeft. Je weekt de vezels immers dus dan zijn ze al best wel verzadigd voor je ze eet denk ik?

Verder is het enorm wisselend wat ik lees. De ene site zegt dat je het niet aan kinderen onder de elf moet geven zonder overleg met je arts, de ander raadt het zelfs aan voor peuters. En zo heb ik nog een website gezien die met hoofdletters schrijft ze het onder de 2 niet te geven, maar vanaf 2 jaar 2,5 tot 5 gram aanraadt.

Lastig, zeker omdat het niet zulk bekend spul is. Ik denk in ieder geval dat het iets te maken heeft met dat enorme vermogen om vocht op te nemen, het zal het misschien ook kunnen onttrekken?
Laatst gewijzigd door Stephanie op 16 jan 2014 20:53, 3 keer totaal gewijzigd.
DL1 - 03/2012
DL2 - 08/2015

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Gin » 16 jan 2014 20:34

Ik lees graag even mee, ben benieuwd wat de reden is dat vlozaad niet goed is voor jonge kinderen.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

kleinsnuitje

Berichten: 969
Lid geworden op: 03 okt 2009 14:35
Hobbies: Roze!

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door kleinsnuitje » 16 jan 2014 21:00

Dank! Even dat psyllium zoeken en dan kan ik het maken, lijkt me heerlijk. Ik eet al tijden geen brood meer en zoiets lijkt me soms wel lekker dus.
Marieke, mv drie meisjes.


Topic starter
Stephanie

Berichten: 1110
Lid geworden op: 27 okt 2011 14:37
Hobbies: Komen vast ooit wel weer :)

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Stephanie » 16 jan 2014 22:45

Even een toevoeging als het gaat om peuters en dit brood. Ik bedacht me namelijk ineens dat een ander forumkindje het brood tijdens een meet wel erg lekker vond en dus een hele snee op at... Even contact gehad met de mama en het kindje doet het nog (pfoei) maar poept wel vaker. Je weet nooit of het door het brood komt of wat anders, maar valt wel op.
DL1 - 03/2012
DL2 - 08/2015


Miriamo

Berichten: 1729
Lid geworden op: 24 apr 2010 23:57
Hobbies: handwerken
Locatie: omg. Den Bosch

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Miriamo » 16 jan 2014 23:42

Maar je moet dan niet 1 sneetje brood gaan wegen he? Maar die 4 eetlepels die erin gaan en dat dan delen door het aantal sneetjes wat er uit zo'n brood gaat, als je wil weten hoeveel gram van die vezels er in 1 sneetje gaat.
Dan valt de hoeveelheid lijkt me erg mee?
Desalniettemin wel iets om in de gaten te houden natuurlijk!
Mirjam mv. A (07-'06) en I (08-'11)

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Iduna » 17 jan 2014 01:04

oh dat ziet er lekker uit!
Eens aan ML vragen of die nog ergens Metamucil heeft [biggrin]
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019


Topic starter
Stephanie

Berichten: 1110
Lid geworden op: 27 okt 2011 14:37
Hobbies: Komen vast ooit wel weer :)

Re: Life changing bread

Ongelezen bericht door Stephanie » 17 jan 2014 07:49

Iduna schreef:oh dat ziet er lekker uit!
Eens aan ML vragen of die nog ergens Metamucil heeft [biggrin]
Ja, kwam er achter dat daar diezelfde vezels in zitten idd. Hoewel ik er niet aan moet denken om brood te hebben in dat vieze sinaasappelsmaakje dat ik als kind moest wegwerken..

En dat bedoel ik inderdaad Miriamo. Zal zo even kijken of ik er aan toe kom voor we op pad gaan.
DL1 - 03/2012
DL2 - 08/2015

Plaats reactie