Suiker en de do and don'ts van vervangers

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Suusjeuh

Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door Suusjeuh » 31 jul 2013 21:11

Voor DL ( En de rest van het gezin ) wil ik toch eens op de inname van suikers gaan letten. Ik merk namelijk dat ze er erg druk van wordt, ookal snoepen wij niet veel thuis. Nu was ik vandaag in de natuurwinkel en zag bij veel producten dat er maisstroop ( Dat is toch high fructose corn siroop? ) in zit. Nu had ik hier=http://suiker.punt.nl/content/2010 ... p-fructose gelezen dat maissiroop nog schadelijker is als kristalsuiker/gerafineerde suiker.

En hoe zit het dan ookalweer met rietsuiker? Mn schoonzus eet geen suikers, maar mag van zichzelf wel rietsuiker.

We eten, in verband met koemelk allergie bij ZL, en doordat DL door kma nooit kaas en andere hartige dingen heeft leren eten, voornamelijk zoet op brood. Appelstroop en pindakaas. En ze vraagt in 't weekend nog weleens om chocopasta. Worst lust ze ook wel, maar daar ben ik weer niet zo'n voorstander van omdat 't toch veel al bewerkte producten zijn die nergens meer op echt vlees lijken.

Wie kan me in beginnerstaal uitleggen hoe 't zit met suiker, suiker vervangers, en hier verantwoord mee omgaan?

Gebruikersavatar

ramina

Berichten: 734
Lid geworden op: 10 jan 2012 17:15
Hobbies: vereenvoudigen
Locatie: leiden

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door ramina » 31 jul 2013 22:48

Er is een blog waar ik een hoop informatie over suiker en vervangers enzo heb kunnen vinden. http://Www.suikerwijzer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze hebben denk ik wel veel literatuur gelezen en verder vertellen ze vooral lekker veel over hun eigen ervaringen.
Misschien heb je daar wat aan?
Dl 4-2012 en BIB 29-09-2014


beppie

Berichten: 11938
Lid geworden op: 17 jul 2009 22:55

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door beppie » 31 jul 2013 22:51

Abbo. Goeie vraag!
zl S 11-2008


Agter

Berichten: 296
Lid geworden op: 09 feb 2012 01:39
Hobbies: Gitaar, katten
Locatie: Utrecht

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door Agter » 31 jul 2013 22:54

Ik lees ook graag even mee.
Hou niet zo van stevia.
Dochter 12-2011

Gebruikersavatar

Violet

Berichten: 2283
Lid geworden op: 09 jun 2011 21:09
Hobbies: dragen, borduren,reizen,muziek
tag: geitenwollenmetalmama
Locatie: Arnhem

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door Violet » 01 aug 2013 22:05

Maar hfcs is toch anders dan bio maisstroop?
Ok, het zal je bloedsuiker beinvloeden maar dat doet honing of een banaan ook.
Ik vond dit:
http://www.sipalpartners.com/nld/produc ... a-Maize-62" onclick="window.open(this.href);return false;

en dat lijkt me wezenlijk anders dan chemische en gemodificeerde hfcs? Of is t even slecht? Had om te proberen snoep van candy tree gekocht, daar zit dus wel maisstroop in maar is bio? KIjk als t toch geen reet uitmaakt dan koop ik morgen chocotoff [whistle]
tricot slen x 2,amazonas laguna mei-tai made by the amazing Noor, hopp la paz, didy tom,bondolino zwart-zand, cotonea,mr.mirko mei-tai, calin bleu summer sage
AKLV
trotse mama van Mart 06-02-11, een * en Luuk 02-10-2012


lauraendennis

Berichten: 5667
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:50
Hobbies: mijn kinderen

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door lauraendennis » 01 aug 2013 22:26

bio troep nog steeds troep. maisstroop is geconcentreerde glucose heeft een lage voedingswaarde. beste suiker die je kan gebruiken is rauwe honing, palmsuiker, rietsuikermelasse.

hier staat heel mooi beschreven waarom de bovenstaande het beste suiker is http://www.afvallen-weblog.nl/alles-wat ... etstoffen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

ramina

Berichten: 734
Lid geworden op: 10 jan 2012 17:15
Hobbies: vereenvoudigen
Locatie: leiden

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door ramina » 01 aug 2013 22:34

Agter schreef:Ik lees ook graag even mee.
Hou niet zo van stevia.
Ik ook niet, hoewel het wel de beste vervanger is. Heb nog een half pond gemalen stevia blad staan. Geïnteresseerde mag het zo op komen halen [wink]

Wat ik ervan begrepen heb is het zo dat van geraffineerde suiker je bloedsuikerspiegel snel stijgt, waardoor je eerst veel energie krijgt, om daarna in te storten als je bloedsuikerspiegel weer daalt. Ik merk dat wel sinds ik er op ben gaan letten. Een kwartier of en halfuur of driekwartier (afhankelijk van wat ik gegeten heb) nadat ik suiker heb gegeten zit ik een paar keer te gapen en heb ik even (veel) minder energie. Bij iedereen is de reactie van het lichaam natuurlijk een beetje anders.
Wij hebben nu uit ons 'normale' eten alle suiker gebannen. Geen ketjap manis en sambal meer [cry] [wink] , geen brood van de bakker, geen pakjes zakjes meer, geen normale mayo meer. Tijdje etiketten lezen dus. Alleen kan ik het nog steeds niet laten om me af en toe te buiten te gaan aan vooral chocola... Nu aan het experimenteren geslagen met zelf dingen bakken zonder /met 'verantwoorde' suiker. Begin er lol in te krijgen.

Verder is geraffineerde suiker verslavend. Een sociaal meer geaccepteerde verslaving dan roken en drank en drugs, maar in weze niet heel anders als je kijkt naar de reactie van je lichaam als het niet op tijd het verslavende goedje in kwestie krijgt. En het zou ook nog wel eens kunnen blijken over een x aantal jaar dat het net zo slecht voor de gezondheid is als bijvoorbeeld roken....

Geraffineerde suiker onttrekt ook nog eens mineralen en vitaminen aan je lichaam. Normaal zouden in een appel of een mango of broccoli de mineralen die nodig zijn om de suiker te verteren meteen weer meegeleverd worden. Geraffineerde suiker is een kaal product waar alle voedingsstoffen behalve de suiker uit zijn. Het verteren/ opnemen kost je lichaam mineralen.

En dan je specifieke vragen:
Rietsuiker is volgens mij net zo 'erg' als kristalsuiker. Alleen een wat gezonder gemarked product.
Pindakaas en appelstroop is ook te koop zonder suiker, etiketten lezen dus. Let op! suiker heeft ik weet niet hoeveel synoniemen... En volgens mij is maisstroop inderdaad ook een geraffineerde suiker.

De precieze voordelen en nadelen van de verschillende suikervervangers weet ik niet (uit mijn hoofd). Ik heb ook wel het idee dat ieder lichaam anders op verschillende producten reageert. Ik heb bijvoorbeeld muffins met agavesiroop gemaakt laatst en merkte dat ik toch wel even een dipje kreeg na een halfuurtje. Maar het kan ook zijn dat het gewoon saai in de speeltuin was [wink]
Dl 4-2012 en BIB 29-09-2014


lauraendennis

Berichten: 5667
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:50
Hobbies: mijn kinderen

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door lauraendennis » 02 aug 2013 07:42

Agavesiroop, graanstropen en dadelstroop hebben een lage voedingswaarde. Agavesiroop bevat gevaarlijk veel fructose en dadelstroop heeft een gevaarlijke hoge glycemische index. Fructose is schadelijker voor je lichaam dan glucose. Om die reden is agavesiroop (90-93% fructose) ook een zeer ongezonde soort suiker.

ramina je schijft een hele mooie stuk over hoe slecht suiker is en aan het eind schijf je dat je agavesiroop gebruikt. ik begrijp het niet

en dan de suikervervangers..stevia is nu heel erg in maar ik heb daar twijfels over. Daarnaast las in op een andere forum dat die witte stevia poeder die wij in de winkel is gerafineerde spul. stevia is een groene plant dus de echte ongerafineerde stevia moet een groene poeder zijn.

Gebruikersavatar

justmegwenny

Berichten: 3788
Lid geworden op: 20 jul 2012 10:07
Hobbies: Scrapbooken, lezen, wandelen
Locatie: Oost-Souburg
Contacteer:

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door justmegwenny » 02 aug 2013 08:06

abbo
Zl1 02-02-12 en Zl2 12-08-2014

Geboorte- en Day in the Life-fotograaf

Gebruikersavatar

ramina

Berichten: 734
Lid geworden op: 10 jan 2012 17:15
Hobbies: vereenvoudigen
Locatie: leiden

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door ramina » 02 aug 2013 08:55

lauraendennis schreef: ramina je schijft een hele mooie stuk over hoe slecht suiker is en aan het eind schijf je dat je agavesiroop gebruikt. ik begrijp het niet
Ik schrijf in het begin ook dat ik ondanks alles ik me nog steeds niet kan inhouden af en toe om me te buiten te gaan aan iets met suiker, meestal chocola. Die agavesiroop heb ik laatst een keer gebruikt om te kijken hoe mijn lijf erop reageerde (haalde het ook aan als voorbeeld daarvoor) en die dag heb ik in ieder geval geen chocoladereep naar binnen geduwd ;) (zelfgemaakte chocola met stevia vond ik echt vies en zorgde ervoor dat ik omdat ik zo zielig was 2 chocoladerepen "mocht" eten).
Ik geloof trouwens dat agavesiroop (fructose) vooral slecht is voor je lever en niet je bloedsuikerspiegel heel erg beïnvloed. Als je lever de tijd krijgt om te herstellen, is er niet zoveel aan de hand. Fructose is vooral slecht als je het structureel als suikervervanger gebruikt.

Dat was ik trouwens nog vergeten te zeggen: Suiker wordt vaak gebruikt als beloning voor zichzelf. Net als een sigaret voor een roker. Bevrijdend om ervan af te zijn. Eigenlijk ga je op die manier voorwaardelijk met jezelf om. "ik heb zin in een koekje, nou eerst de bakkamer soppen en dan heb ik een koekje verdient. Nou ik doe de halve badkamer en dan 1 koekje en dan als ik klaar ben nog koekje want ze zijn best klein". Constant geonderhandel met jezelf.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat stoppen met suiker vooral een psychisch proces is, ruimte in je hoofd die je veel beter ergens anders aan kan besteden dan aan die "dwanggedachtes".
Dl 4-2012 en BIB 29-09-2014


Tamara

Berichten: 7965
Lid geworden op: 21 jul 2009 16:58
Hobbies: Forummen!
Locatie: Heiloo ********* Verkoper van wasbare luiers
Contacteer:

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door Tamara » 02 aug 2013 09:12

Ik ben dol op zoetigheid en ben ook weer flink aan het bakken. Ik zoet met banaan, dadels, rozijnen en honing.
En daarmee krijg ik dingen echt heerlijk zoet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Afbeelding Afbeelding
Babybum.nl Wasbare luiers & Co NatureBabies.nl Een compleet assortiment voor jou en je baby.


Topic starter
Suusjeuh

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door Suusjeuh » 02 aug 2013 21:20

Ja qua reageren op suiker is mn DL wel een goed voorbeeld. Ze raakt hyperactief en even later kakt ze in, huilen, hangen, "zoooo moe"
Tamara schreef:Ik ben dol op zoetigheid en ben ook weer flink aan het bakken. Ik zoet met banaan, dadels, rozijnen en honing.
En daarmee krijg ik dingen echt heerlijk zoet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ooh heerlijk! Ik ga in het receptendraadje zoeken.

Maisstroop en hfcs en bio, 1 pot nat, bio betekend niet "goed" zeg maar.


lauraendennis

Berichten: 5667
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:50
Hobbies: mijn kinderen

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door lauraendennis » 02 aug 2013 22:12

ramina schreef:
Ik geloof trouwens dat agavesiroop (fructose) vooral slecht is voor je lever en niet je bloedsuikerspiegel heel erg beïnvloed. Als je lever de tijd krijgt om te herstellen, is er niet zoveel aan de hand. Fructose is vooral slecht als je het structureel als suikervervanger gebruikt.
je lever wordt hierdoor niet sterker van. zelf ondersteun ik mijn lever door gember water te drinken en brittere groente te eten. bewust iets doen wat slecht is voor mijn lever..liever niet.Ik snoep ook en ik kies voor een lekkere viviani chocolade gemaakt met echte cacaoboter en gezoet met rietsuiker. chocola met suikervervangers begin in niet aan, ik vind het niet lekker. je moet niet alleen je bloedsuikerspiegel bewaken maar je hele lijf.


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door lololo » 30 okt 2017 14:40

Ik heb inmiddels flink gezocht op het forum maar kom er toch niet helemaal uit.
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal vertellen wat het verschil is qua gezondheid tussen suiker in een peer en suiker in een stroopwafel (of dextro snoepje wat mij betreft, want ik geloof dat het fructoses zijn) of... moedermelk?? Gevoelsmatig wil ik mijn baby geen suiker geven maar ik wil het altijd ook graag begrijpen en op internet lees ik zoveel verschillende dingen:
- het is andere / gezondere suiker
- het is dezelfde suiker maar in fruit zitten ook gezonde dingen dus daarom mag het wel
- je moet je baby niet aan zoet laten wennen anders wordt hij later te dik
- geraffineerde suiker is omgezond (kan iemand mij feitelijk vertellen waarom??)

Ik wil ook graag opa als hij voor de honderdste keer vla of appelmoes uit pot aanbiedt graag uit kunnen leggen waarom dat niet mag en een bakje yoghurt met geprakte peer of banaan wel... het is toch allebei zoet....
ZL jan 2017


Jessie9832

Berichten: 1872
Lid geworden op: 06 dec 2013 13:33
Hobbies: .

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door Jessie9832 » 30 okt 2017 15:16

Leuk draadje, abo bij deze!

Lololo: Ik weet het ook niet precies maar volgens mij heeft het te maken met Glycemische lading en index. Dit document heb ik eens van een dietiste gehad: https://docs.google.com/document/d/1llI ... sp=sharing

Geraffineerde suiker is ongezond omdat het dus een hoge belasting heeft op je lichaam, maar jou niets leverd aan voedingsstoffen of mineralen. Sterker nog, het kost jouw lichaam mineralen en vitaminen om het af te breken. Het geeft dus echt een negatieve balans!

Hopelijk heb je hier wat aan.

Plaats reactie