Suiker en de do and don'ts van vervangers

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

MMarjolein

Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jul 2011 12:06
Hobbies: natuurlijk ouderschap
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door MMarjolein » 04 nov 2017 10:20

Over fruit verschillen de meningen. Drie stuks valt mee als je bedenkt hoeveel fruitstuks in geconcentreerd sap zitten.
DL 05/2011 en ZL 01/2015


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 04 nov 2017 10:44

lololo schreef:
04 nov 2017 10:12
Wat mooi 1en1en2! Zo heb je heel bewuste en verantwooedelijke kinderen!
Alleen kiezen ze dan dus wel voor fruit, terwijl daar ook suiker in zit.

Daar vroeg ik me ook nog wat over af nav een opmerking van een vriendin van gisteren: moet je ook niet teveel fruit geven? Zl eet bergen... maar ik rapley dus ik dacht dat dat onder baby-led viel en ik laat hem dus maar zijn gang gaan. Hij eet op een dag zo drie stuks (bv een banaan, een peer en een kiwi).
Klopt, maar dat is wel puur; ongeraffineerd, vezels etc... Ze eten hier max 5 porties fruit per kind per dag

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door bigou » 04 nov 2017 10:53

Ik probeer kinderen wel te laten variëren in eten door het aanbod te sturen. Mijn jongste eet ook makkelijk (te)veel fruit als er altijd bananen én peren én mandarijnen in overvloed zouden liggen, maar als er bijv. een paar dagen alleen appels zijn eet ze ook wel tomaatjes en paprika om te snacken. Zo doe ik het ook met ander eten-drinken om de afwisseling in smaken etc. te simuleren.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 04 nov 2017 11:51

Ik let dan weer wel op de hoeveelheid bananen, tomaten en druiven omdat die (bij mijn kids tenminste ) veel invloed hebben op de stoelgang. Maar als ze bijv drie appels willen of een halve komkommer; prima daar zie ik geen kwaad in

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door bigou » 04 nov 2017 12:19

Logisch dat je daar rekening mee houdt als je merkt dat kinderen gevoelig zijn op dat gebied, hier nooit zozeer gemerkt.
Voor mij houdt baby-led weaning etc. niet in dat je kind 100% zelf kiest wat er gegeten wordt. Het is wel bekend dat smaken buiten zoet en vet toch wel moeten worden aangeleerd en daarom lijkt het me wel handig om het aanbod waarbinnen kinderen kunnen kiezen wat te sturen. Zo limiteer je automatisch de suikers ook enigszins.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 04 nov 2017 15:43

Helemaal mee eens :)


Jojor

Berichten: 618
Lid geworden op: 10 feb 2016 04:55
Hobbies: Lezen

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door Jojor » 04 nov 2017 17:21

Heel knap dat jou kinderen dat zelf weten aan te geven. Hoe oud zijn ze en hoe heb je dat bewerkstelligt???


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 04 nov 2017 18:57

Ze zijn 11, 9 en 9. Het werkt alleen nog niet zo hoe preventief ;) Wel als we bijvoorbeeld met zijn allen op een feestje zijn en ik vraag of ze het verstandig vinden om nóg een zoet drankje te nemen, maar nog niet uit zichzelf en al helemaal niet als ik er niet bij ben. Hoe we hoe kwamen? Vooral veel uitleggen over voeding en als ze veel zoet hebben gebruikt even de tijd nemen om te voelen. Ook de relatie tussen beweging. Al met al niets bijzonders maar wel bewust dus.


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Suiker en de do and don'ts van vervangers

Ongelezen bericht door Nacho » 04 nov 2017 18:59

Fruit is hier wel onbeperkt, maar in de regel eet zl eerder 1 stuk dan 3. Hij is meer een broodeter. Toch zou ik me geen zorgen maken als hij 3 of 5 of 8 stuks gevarieerd fruit zou eten. Het enige dat ik gezonder vind dan fruit is groente en eigenlijk alleen om de reden dat er (in de regel) minder calorieën en suiker in zit. Als het gevolg van minder fruit zou betekenen dat er meer groente gegeten zou worden dan zou ik wel proberen invloed uit te oefenen, maar in het geval van zl is er geen enkel verband. Minder fruit is dan meer brood.

Plaats reactie