Waterkefir

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
noatje

Berichten: 9301
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:37
Hobbies: Regenboog-addict
Locatie: Draagdoekconsulent woensdrecht - bergen op zoom e.o.
Contacteer:

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door noatje » 31 mei 2013 21:04

dieuw schreef:Iemand tips voor een plastic zeef? Action/blokker/zeeman niet, nu maar naar het zandbakspeelgoed van DL gegrepen, maar moet beter kunnen...
Hema heeft trechters met plastic zeefje en tupperware grote vergiet van plastic
(Bonus)Mama van T'08 - J'12 - C'12 - A'20

Draagdoekconsulente & cursusleidster Liefdevolle Verwachting regio Bergen op Zoom, Roosendaal -

Gebruikersavatar

Nikki121

Berichten: 2080
Lid geworden op: 09 feb 2011 20:11
Hobbies: Doeken en sushi eten
Locatie: Breda

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Nikki121 » 31 mei 2013 21:04

Bij de Hema verkopen ze trechters, zitten per twee. Groot en klein, bij die kleine zit een kunststof zeefje.


Eeyore

Berichten: 5512
Lid geworden op: 26 aug 2009 16:10

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Eeyore » 31 mei 2013 21:12

oh ja fijn! wat leuk dat je moeder ook wil, die van mij dacht dat ik nog gekker aan het worden was [lol]


vinden jullie kinderen het eigenlijk ook lekker?

zeef, ik moet naar de ikia morgen, zal daar eens kijken, hoe fijn moet het?

Gebruikersavatar

NmvS

Berichten: 4833
Lid geworden op: 17 feb 2008 10:15
Hobbies: vanalles

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door NmvS » 31 mei 2013 21:13

dieuw schreef:Iemand tips voor een plastic zeef? Action/blokker/zeeman niet, nu maar naar het zandbakspeelgoed van DL gegrepen, maar moet beter kunnen...
Heb eerder een zeef gekocht op internet, want idd in de winkel moeilijk verkrijgbaar.

Gebruikersavatar

Topic starter
noatje

Berichten: 9301
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:37
Hobbies: Regenboog-addict
Locatie: Draagdoekconsulent woensdrecht - bergen op zoom e.o.
Contacteer:

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door noatje » 31 mei 2013 21:22

Ik haal het zelf trouwens door een hydrofiele doek [wink]
(Bonus)Mama van T'08 - J'12 - C'12 - A'20

Draagdoekconsulente & cursusleidster Liefdevolle Verwachting regio Bergen op Zoom, Roosendaal -

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Caroline » 31 mei 2013 21:24

Ik had nog een oude plastic zeef, maar sinds gisteren de Hema trechter met zeefje en die vind ik fijner (zowel fijner van zeef als fijner in gebruik [wink] ). Koffiefilters werken ook.
Hier drinkt DD dus ook mee, en hoe [eeks] Ze proefde een iniminislokje van mijn glas, smakte een paar keer en dronk de rest in een keer op, om vervolgens een glas voor zichzelf te vragen [lol] Ze heeft nu plannen om een kefirfabriek te beginnen [cheesygrin]

@NmvS: na het weekend heb ik vast wel weer meer kefirkorrels dan ik kan gebruiken, als je wil komen ze jouw kant op (anders gaan ze toch maar in de prullenbak).
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

Debby

Berichten: 3388
Lid geworden op: 24 jun 2008 22:00
Locatie: Dordrecht

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Debby » 31 mei 2013 22:26

klinkt interessant...ben benieuwd of ik dit lust haha. Als iemand een beetje over heeft straks zou ik best wat willen [biggrin]
ons koningskind J esper, 6-1-2008
Debby's hoekje

Gebruikersavatar

Groen11

Berichten: 715
Lid geworden op: 10 mar 2011 05:23
Hobbies: Zelf maken/doen
tag: Maar daar komt nu bijna niets meer van!

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Groen11 » 03 jun 2013 22:38

Ja! Ik heb ook een zakje op de on-beurs gekocht. Ze hebben even in de koelkast op suikerwater gestaan (2 dagen o.i.d.) en daarna heb ik ze in glazen melk flessen gestopt met het basisrecept (70 gram korrels, 70 gram suiker, 1 liter water, 1 citroen en 2 vijgen). Ik doe ook de 48 uur. En dan daarna gezeefd en wel nog 24 uur in grolsch beugelflessen. Dan in de koelkast koud worden en dan drinken maar! Moet wel een beetje wennen aan de smaak maar het is zeker niet vervelend.

Hier vermenigvuldigen ze ook als een gek! Wil binnenkort ook gaan experimenteren met fruit en druivensap enzo.

@ Caroline: is jou kefir nog licht zoet of al niet meer als je dochter het drinkt? Ben nieuwsgierig. Lijkt me echt geweldig om mijn dl kennis mee te laten maken als ze eenmaal van iets anders dan mammamelk gaat drinken.

Ow en nog een vraagje. Als jullie er perzik bij doen... doe je dat dan in de eerste of de tweede fermentatie? En snijd je hem dan wel eerst doormidden?
Mama van dl (augustus 2012), zl (februari 2015) & zl (juli 2018)

Gebruikersavatar

Topic starter
noatje

Berichten: 9301
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:37
Hobbies: Regenboog-addict
Locatie: Draagdoekconsulent woensdrecht - bergen op zoom e.o.
Contacteer:

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door noatje » 04 jun 2013 06:46

Groen11 schreef:Ja! Ik heb ook een zakje op de on-beurs gekocht. Ze hebben even in de koelkast op suikerwater gestaan (2 dagen o.i.d.) en daarna heb ik ze in glazen melk flessen gestopt met het basisrecept (70 gram korrels, 70 gram suiker, 1 liter water, 1 citroen en 2 vijgen). Ik doe ook de 48 uur. En dan daarna gezeefd en wel nog 24 uur in grolsch beugelflessen. Dan in de koelkast koud worden en dan drinken maar! Moet wel een beetje wennen aan de smaak maar het is zeker niet vervelend.

Hier vermenigvuldigen ze ook als een gek! Wil binnenkort ook gaan experimenteren met fruit en druivensap enzo.

@ Caroline: is jou kefir nog licht zoet of al niet meer als je dochter het drinkt? Ben nieuwsgierig. Lijkt me echt geweldig om mijn dl kennis mee te laten maken als ze eenmaal van iets anders dan mammamelk gaat drinken.

Ow en nog een vraagje. Als jullie er perzik bij doen... doe je dat dan in de eerste of de tweede fermentatie? En snijd je hem dan wel eerst doormidden?
Ik heb het in de eerste fermentatie gedaan, doormidden gesneden [smile]
(Bonus)Mama van T'08 - J'12 - C'12 - A'20

Draagdoekconsulente & cursusleidster Liefdevolle Verwachting regio Bergen op Zoom, Roosendaal -

Gebruikersavatar

dieuw

Berichten: 3677
Lid geworden op: 30 jun 2010 21:48
Hobbies: maken, en verkopen;-)
Locatie: Arnhem •maker/verkoper•

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door dieuw » 04 jun 2013 08:57

Fruit dat veel losse zaadjes en degelijke geeft doe ik in de tweede fermentatie, anders zit dat tussen de korrels die je weer op wilt zetten, hoewel het meeste zich wel af laat spoelen. In de tweede fermentatie plet ik ook meer, zodat de smaak beter wordt opgenomen. En tenslotte weet je niet altijd hoe de korrels op bepaald fruit zullen reageren, en zit het dus 'veiliger' in de tweede fermentatie. Ik las dat je als je in de eerste fermentatie gaat experimenteren je het beste ernaast ook een reguliere kan opzetten, voor het geval het niet goed gaat, dan heb je de andere altijd nog. Ik experimenteer daarom nu in kleine potjes ernaast [biggrin]
DL (6-2010) en ZL (7-2016)!
volg Studiodieuw opInstagram en Facebook, binnenkort gaat de website ook de lucht in!

Gebruikersavatar

Groen11

Berichten: 715
Lid geworden op: 10 mar 2011 05:23
Hobbies: Zelf maken/doen
tag: Maar daar komt nu bijna niets meer van!

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Groen11 » 04 jun 2013 09:08

Ja zo kan het natuurlijk ook. Ik heb nu een pot in de koelkast staan met kefirkorrels die ik overhoud/te veel heb (op suikerwater). Die heb ik als back-up.
Mama van dl (augustus 2012), zl (februari 2015) & zl (juli 2018)

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Caroline » 04 jun 2013 09:29

Na 48uur is de kefir niet meer heel erg zoet, maar blijkbaar niet zo zuur dat DD er last van heeft. We hebben gisteren wel gemerkt dat het uitmaakt wat het zoetmiddel is. De kefir op basis van rietsuiker vindt ze heerlijk, die op basis van ahornsiroop niet. We experimenteren nog volop met smaakjes (inderdaad in kleinere potten), we hebben op dit moment een perzikexperiment en een limoenexperiment lopen. Maar de hele simpele kefir op basis van rietsuiker, 2 vijgen en een halve citroen, 48 uur gefermenteerd met minimale 2e fermentatie vindt ze dus heerlijk.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love


Piep

Berichten: 1391
Lid geworden op: 09 sep 2011 10:12
Hobbies: te veel om op te noemen

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Piep » 04 jun 2013 09:56

Is hier toevallig een Belg in de zaal die (uiteraard tegen betaling) een beetje kefir zouden willen opsturen?


Eeyore

Berichten: 5512
Lid geworden op: 26 aug 2009 16:10

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Eeyore » 04 jun 2013 11:59

Potten heb ik hier genoeg, komt nog van de pruimenoogst een paar jaar geleden. De boom wordt toch niet meer hetzelfde sinds hij door midden is gespleten [dontknow]
Ik krijg ws via een omweg (dat wil zeggen via een kennis van de overbuurman van mijn zus [wink] )de melk variant. Dus mocht dat goed gaan, dan wil ik gerust ook korrels van de melkvariant opsturen.

Gebruikersavatar

Topic starter
noatje

Berichten: 9301
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:37
Hobbies: Regenboog-addict
Locatie: Draagdoekconsulent woensdrecht - bergen op zoom e.o.
Contacteer:

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door noatje » 04 jun 2013 13:21

Eeyore schreef:Potten heb ik hier genoeg, komt nog van de pruimenoogst een paar jaar geleden. De boom wordt toch niet meer hetzelfde sinds hij door midden is gespleten [dontknow]
Ik krijg ws via een omweg (dat wil zeggen via een kennis van de overbuurman van mijn zus [wink] )de melk variant. Dus mocht dat goed gaan, dan wil ik gerust ook korrels van de melkvariant opsturen.
Leuk! Alleen lijkt het meer ip grote bloemkolen dan korrels [lol]
(Bonus)Mama van T'08 - J'12 - C'12 - A'20

Draagdoekconsulente & cursusleidster Liefdevolle Verwachting regio Bergen op Zoom, Roosendaal -

Plaats reactie