Waterkefir

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door mamamuis » 04 jun 2013 13:23

Vind dit wel heel interessant, ben erg benieuwd of het echt lekker is, klinkt wel als iets wat ik zou lusten [cheesygrin]
Is er iemand die over heeft en een zakje zou willen opsturen, natuurlijk tegen vergoeding? (NL)

Gebruikersavatar

MissRoos

Berichten: 1611
Lid geworden op: 08 feb 2013 14:19
Hobbies: breien, koken, lezen
Locatie: Eindhoven

Waterkefir

Ongelezen bericht door MissRoos » 04 jun 2013 14:01

Ik zou eigenlijk graag eens proeven voor ik korrels ga vragen... Iemand rond Eindhoven/Weert/Roermond die al heeft gemaakt en bij wie ik een glaasje mag komen drinken?


Vanaf iPhone - Tapatalk
MissRoos
Mama van S. (mei 2013) en L. (juli 2021)


Eeyore

Berichten: 5512
Lid geworden op: 26 aug 2009 16:10

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Eeyore » 04 jun 2013 15:56

noatje schreef:
Eeyore schreef:Potten heb ik hier genoeg, komt nog van de pruimenoogst een paar jaar geleden. De boom wordt toch niet meer hetzelfde sinds hij door midden is gespleten [dontknow]
Ik krijg ws via een omweg (dat wil zeggen via een kennis van de overbuurman van mijn zus [wink] )de melk variant. Dus mocht dat goed gaan, dan wil ik gerust ook korrels van de melkvariant opsturen.
Leuk! Alleen lijkt het meer ip grote bloemkolen dan korrels [lol]
[lol] ik ben wel heul benieuwd hoe het er nou echt allemaal uitziet, zie niet op de plaatjes op google hoe groot en zo.

het lijkt mij wel lekker, ben na de zw.schap steeds ziek en heb allemaal tekorten. Wil nu toch eens proberen dat op een natuurlijke manier beter te krijgen (naast verse groente en fruit, maar dat doet helaas nog niet zoveel dus).

Gebruikersavatar

Groen11

Berichten: 715
Lid geworden op: 10 mar 2011 05:23
Hobbies: Zelf maken/doen
tag: Maar daar komt nu bijna niets meer van!

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Groen11 » 04 jun 2013 16:06

Ik wil, zolang voorradig [lol] , best wel wat sturen. PM me maar.
Mama van dl (augustus 2012), zl (februari 2015) & zl (juli 2018)

Gebruikersavatar

Groen11

Berichten: 715
Lid geworden op: 10 mar 2011 05:23
Hobbies: Zelf maken/doen
tag: Maar daar komt nu bijna niets meer van!

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Groen11 » 06 jun 2013 17:23

Snap er niets van [dontknow] eerst zweefde de vijgen. Deze keer liggen ze op de bodem... zou het met de temperatuur te maken hebben?

Ow en ik heb plek te kort. (maar weinig ruimte, want we hebben een enorme schuifpui en dus geen vensterbank o.i.d., in slaapkamer hetzelfde).

Bij mij werd mijn kefir steeds super donker doordat ik palmsuiker gebruikte. Dat had ik nog liggen dus daar was ik mee begonnen. Nu heb ik ook een fles met oerzoet staan en heb vanmiddag bio rietsuiker gehaald dus dat ga ik ook nog proberen. Ben benieuwd of het verschil zal maken. Maar als ik Caroline haar reactie zo lees denk ik het wel.

Tevens heb ik een flesje met druivensap staan. Kon geen bio vinden dus heb maar gewone genomen. Voor de helft aangelengd met water. Heb nu wel genoeg reserve voor het geval de korrels er niet tegen kunnen. Wie weet heb ik straks een zeer alcoholarme, probiotische wijn! It's been a long time!

... ben lekker aan het brouwen hiero... [applaus] (lees lekker spelen hahah)
Mama van dl (augustus 2012), zl (februari 2015) & zl (juli 2018)


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door mamamuis » 06 jun 2013 17:42

Er moet per sé citroen bij denk ik hè? Na wat googlewerk.... er komt namelijk wat mijn kant op, bedankt groen11! Maar dan moet ik dus nog ff langs de supermarkt, citroenen heb ik niet standaard in huis en met citroensap zal het denk ik wel niet werken...

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Honeybadger » 06 jun 2013 17:55

De door Caroline toegestuurde korrels kwamen dinsdag helemaal geplet en kapotgescheurd aan, de postbode zal ook wel vreemd opgekeken hebben bij zo'n zurig kletsnat envelopje [lol]
Ze moeten duidelijk even op adem komen want er was nog niet veel gebubbel te zien bij het eerste brouwsel, nu bij de tweede keer beginnen ze gelukkig al wat actiever te worden.

Ik wilde het eerste brouwsel eigenlijk weggooien maar het is toch wel erg lekker [kwijl] Ik wil niet weten hoe lekker het is als het van uitgeruste korrels komt en een tweede fermentatie heeft gehad!

Heeft iemand het al eens met verse gember er bij gemaakt? volgens mij moet dat wel lekker zijn en het is vast een gezonder alternatief voor de huisgebrouwen ginger alewaar ik aan verslaafd ben

Gebruikersavatar

Renee09

Berichten: 1051
Lid geworden op: 27 apr 2010 20:01
Hobbies: mijn kinderen
Locatie: regio den bosch

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Renee09 » 06 jun 2013 19:35

mamamuis schreef:Vind dit wel heel interessant, ben erg benieuwd of het echt lekker is, klinkt wel als iets wat ik zou lusten [cheesygrin]
En ik dacht dit weer toen ik het topic opende...
Zoonlief1 (december 2009) en dochterlief (mei 2012) en zoonlief2 (november 2014)

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Waterkefir

Ongelezen bericht door Caroline » 06 jun 2013 20:00

Oh echt? [confused] Had er nog wel bubble wrap omheen gedaan *gaat zich beraden op andere manieren van verzenden* Fijn dat toch niet alles verloren was [wink]

Verse gember: check! Die hebben we net overgegoten. Rook lekker. Smaakte ook wel goed, maar was nog niet gekoeld en dat vind ik toch het lekkerste. De versie met limoen ipv citroen was ook lekker, lekkerder dan met citroen eigenlijk.

Het moet trouwens niet per se met citroen. Er moet een zuur aanwezig zijn, maar dat kan zelfs azijn zijn.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

Lissymar

Berichten: 3077
Lid geworden op: 18 okt 2011 19:21
Hobbies: Lezen, haken, koken.
Locatie: Dordrecht

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Lissymar » 06 jun 2013 20:30

Waarom moet er zuur aanwezigzijn?

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Gebruikersavatar

Esther

Berichten: 4338
Lid geworden op: 05 feb 2008 16:16
Hobbies: tuinieren
Contacteer:

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Esther » 06 jun 2013 20:46

Waar kan je de smaak nou mee vergelijken?
Ik wil vanaf augustus misschien wel wat korrels van iemand overnemen (nu geen tijd).

De laatste keer dat ik kefir met yoghurt uit de supermarkt had (was op vakantie in Spanje) ging ik daarna enorm over mijn nek [silenced] . Toen was ik ook wel zwanger dus dat kan het ook zijn geweest maar kan iedereen tegen kefir?
Waterkefir is ook weer anders dan melkkefir lijkt me qua vertering.
Mama van 2 meiden DL1 27/03/09 en DL2 27/04/12

Gebruikersavatar

Groen11

Berichten: 715
Lid geworden op: 10 mar 2011 05:23
Hobbies: Zelf maken/doen
tag: Maar daar komt nu bijna niets meer van!

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Groen11 » 06 jun 2013 20:55

Ik doe tot nu toe maar een halve citroen per liter eigenlijk. So far so good. Hoop maar dat het wel genoeg is voor een goede ontwikkeling...

Tja de smaak... Ik vind het een beetje bier achtig, vl vindt het een beetje wijn achtig en oma vindt het een beetje koude thee achtig. Ben wel benieuwd hoe jullie de smaak omschrijven.
Mama van dl (augustus 2012), zl (februari 2015) & zl (juli 2018)


Eeyore

Berichten: 5512
Lid geworden op: 26 aug 2009 16:10

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Eeyore » 06 jun 2013 21:23

[lol] poederbrieven zijn er niets bij...

ga ook vast spulletjes halen om mijn korrels te reanimeren. [wink]

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Waterkefir

Ongelezen bericht door Caroline » 06 jun 2013 22:27

Lissymar schreef:Waarom moet er zuur aanwezigzijn?

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
Voor het gistingsproces.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Waterkefir

Ongelezen bericht door Honeybadger » 06 jun 2013 22:30

Ik vind melk kefir ook om te kotsen. Er zit een lichte gegiste prikkel in en dat vind ik niet lekker bij zuivel. Dat gegiste smaakje zit ook een beetje aan water kefir maar het is tegelijk zoet en fris. Ik heb het nog niet gedaan maar ik kan me voorstellen dat het lekker is om het aan te lengen met koolzuurhoudend water.

Plaats reactie