koken met kinderen

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

koken met kinderen

Ongelezen bericht door pompedom11 » 14 nov 2019 13:08

Hallo allemaal, ik zag dit topic nog niet staan.
Geinspireerd door een ander topic, kwam ik op het idee voor dit topic.
Wat koken jullie graag saman met kinderen? Zijn er speciale dingen die jullie graag samen maken?
Zl1 en ik koken graag samen, vooral sushi, pizza en flammkuchen, maar meer inspiratie is altijd welkom.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Pino
Moderator
Moderator
Berichten: 3177
Lid geworden op: 16 mar 2011 21:49
Hobbies: forummen
tag: Bzzzzz Chatbij

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Pino » 14 nov 2019 13:36

Koken met kinderen, goed idee om daar een tipic over te maken.
Hier zijn de kinderen al iets ouder en koken ze soms mee met wat we eten. Macaroni koken, saus erbij maken kunnen ze al best aardig (met meer of minder hulp). Aardappels schillen kunnen ze nog niet zo goed.
Wraps doen ze hier sowieso zelf beleggen.
Ik ga nadenken of ik meer ideeën heb
Het ultieme geluk in je leven is dat je bemind werd. Victor Hugo, schrijver/dichter (1802-1885)
(Pleeg)moeder van 4

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Luna » 14 nov 2019 13:49

Dl2 draait graag het vlees om, dat doet ze zo vaak dat het mooi egaal bruin wordt aan beide kanten [lol]
Ragout maken is ook leuk samen of soep ofzo.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door mamamuis » 14 nov 2019 14:07

Pizza helpen ze hier graag mee inderdaad, verder vooral met bakken; brood, koekjes etc

Gebruikersavatar

Mir

Berichten: 4442
Lid geworden op: 08 okt 2015 10:31
Hobbies: lezen, dieren, fotografie
Locatie: Provincie Utrecht

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Mir » 14 nov 2019 16:37

Leuk! Onze T vindt het heerlijk om te helpen met koken, hij is erg trots op zijn status als "koksmaatje". Als ik tijd heb helpt hij bij alles mee, passend bij zijn leeftijd, hij is natuurlijk nog maar net drie dus kan zeker niet zelfstandig koken. Maar de minder harde groente snijden (tomaten, courgette, etc) gaat prima, roeren in de pan, beslag roeren, deeg kneden, etc. Samen mini quiche bakken was een groot succes, daarvoor kon hij heel veel zelf doen, vond hij echt een feest. Pasta helpt hij ook graag mee, en verder eigenlijk met alles wel, al kan ik bin het ene gerecht meer voor hem te doen vinden dan bij het andere. En wat hij zelf heeft helpen koken is automatisch veel lekkerder! 😁
Trotse mama van T (sept 2016)

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Luna » 14 nov 2019 17:13

Vorig jaar (groep 2) was de juf heel verbaasd dat dl2 met een scherp mesje appels kon snijden waarop dl zei dat ze dat thuis ook altijd deed. Ze was schijnbaar de enige in de klas die met zo'n mesje om kon gaan.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Topic starter
pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door pompedom11 » 14 nov 2019 21:32

Zl1 kan heel goed wortels schillen, hij legt ze op tafel en schilt ze met de dunschiller. Hij mag niet te harde dingen snijden, avocado bijv. Maar vooral dingen uitsmeren vind hij leuk. En oprollen. Zijn specialiteit zijn een soort pizza broodjes. Bladerdeeg, tüzureroom, bieslook, ham en kaas. Oprollen en ik plakjes snijden.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 14 nov 2019 21:39

Luna schreef:
14 nov 2019 17:13
Vorig jaar (groep 2) was de juf heel verbaasd dat dl2 met een scherp mesje appels kon snijden waarop dl zei dat ze dat thuis ook altijd deed. Ze was schijnbaar de enige in de klas die met zo'n mesje om kon gaan.
Ik wou net zeggen, met een scherp mesje is het toch niet moeilijk.
Hier krijgen ze die vanaf 2,5/3 zo ongeveer. Als ze niet meer driftig ermee rond gaan zwaaien enzo.

Jongste wil nu altijd zien en meedoen met koken. Bietjes mag hij snijden. Aardappels schillen.
Boontjes breken vond de oudste altijd leuk toen hij kleiner was.

Vandaag hebben we koekjes/kruidnootjes gemaakt. Cupcakes wil de oudste vaak maken, maar uiteindelijk ben ik diegene die het maakt.

Oudste kan wel zelf een ei bakken en warme chocolademelk maken (met melk, cacao en suiker)
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door rietjetoet » 14 nov 2019 21:44

hier krijgen ze in de kleuterklas op school al scherp mes als ze wortels of zo snijden anders gaat dat niet... maar ja die juf heeft ook hamer en zaag en scherpe scharen in r klas hihi, zalige juf... ze mogen er wel alleen mee werken als juf t ziet
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door rietjetoet » 14 nov 2019 21:50

hier helpen ze vooral graag als we buiten koken (lees gas BBQ met kookplaatje) , dan maken zij de groenten klaar, maken de brochetten enz gezellig samen op de tuintafel... binnen heb ik veel minder plaats, klein keukentje, maar ze mogen gerust zelf dingen mee bakken enz stillaan meer en meer maar ze willen niet altijd... cake enz lukt altijd wel lol, dat gaat ongeveer alleen ook
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes


Topic starter
pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door pompedom11 » 15 nov 2019 09:11

Wij bakkan ladingen muffins. Zo makkelijk.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door ReneeLM » 15 nov 2019 10:21

DL kookt erg graag mee.
Ik laat haar veel doen. Ook aan het fornuis.
Ik merk dat ze dan met veel aandacht bezig is.
Laatst lasagne samen gemaakt. Eerst alles snijden, bakken in de pan, laagjes opbouwen in de schaal. Erg leuk.

Bij ML mag ze minder, want hij denkt dat ze nog te klein is. Dat gaat meestal ook een stuk rommeliger. Maar hun maken vaak samen pizza.
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 15 nov 2019 11:14

Boontjes breken vindt mijn jongste ook heel leuk. En beiden helpen graag met taart bakken, oftewel in de beslagkom toeren.
Jongste geef ik soms een aardappel om te mishandelen, dat worden snippers die niet meer voor consumptie geschikt zijn.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Luc » 15 nov 2019 11:20

De oudste kan hier vrij zelfstandig pannenkoeken bakken. Heel fijn op de korte schooldagen. Verder helpen ze wisselend mee, beide kunnen groente snijden en dat vinden ze bij vlagen heel leuk. Bakken doen we s winters vaker, dus dat komt weer :)
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10671
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: koken met kinderen

Ongelezen bericht door Wicky » 15 nov 2019 11:22

Vl is zo huiverig voor kinderen bij het fornuis of met messen, dat de kinderen niet in de buurt durven komen.
Bij peuter lijkt me het ook nog wel wijs om hem geen scherp mes te geven want hij is nogal van het ineens van zich af gooien met spullen. Peuter wil altijd graag in de pannen kijken dat wel. En eieren uit het doosje pakken en aangeven als ik eitjes ga bakken. Taarten bakken etc doe ik wel eens met de kinderen. Oudste vindt het leuk om te helpen met afwegen en jongste wil het dan wel in de kom gooien. Bij de mixer vlucht peuter naar de kamer en doet zowel keuken- als kamerdeur dicht want te veel herrie [lol] .
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Plaats reactie