Regie recepten (keuze voor je kind)

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door hartrocker » 10 jan 2019 13:54

In een ander discussie over moeilijke eters merkte ik weer eens dat bij onze en andere moeilijk etende kids het goed helpt om regie te geven. Bij ons gaat dat bijvoorbeeld zo:

Iedereen een opscheplepel nasi
Bord versieren met keuze uit:
- gewone komkommer
- komkommer in het zuur
- cherry tomaatjes
- saté prikkertje (bij ons vandaag vegetarisch)
- kroepoek
- cassave
- atjar

Of als we hapjes eten: een soort tapas met ook kinderhapjes op tafel, zoals kaasblokjes, knakworstjes, komkommer en paprikareepjes. We zetten natuurlijk ook lekkere dingen voor onszelf neer waar de kinderen van mogen proeven!

Ze kiezen natuurlijk niet alles, maar er landt zo altijd wat extra groenten op het bord en ze eten blijer omdat ze er iets over te zeggen hebben. Wat doen jullie om je kind keuzes te geven aan tafel? Ik hoor graag meer tips en recepten waarbij kinderen aan tafel mee vorm kunnen geven, want wij hebben er nu een stuk of vier. En meer variatie is dus super welkom [cheer]
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Bloem11 » 10 jan 2019 14:16

Schaal met:
- aardappelgezichtjes
- kaas
- tomaten
- komkommer
- fruit
- gekookt ei

Tortilla bakjes
- tortilla
- creme frache
- quaca-dinges
- tomaat
- komkommer
- bonnen mix
- vlees/vega stukjes
- schaal met tortilla chips event met kaas

Engels ontbijt
- bak witte bonen
- gebakken ei
- tomaat
- vega grilworst
- toast
- gebakken champignons
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Appelsientje » 10 jan 2019 14:26

Herkenbaar! Aanvullend laten wij soms afwisselen: hap appelmoes, hap groente. Of: eerst een klein beetje appelmoes/iets wat ze lekker vinden, en pas meer erbij als ze eerst wat gezonds heeft gehad.

Bij stamppotten:
Kaas (blokjes of geraspt)
Noten of pitten
Tomaatjes
Augurken

Mexicaans:
Bonen/bonenmix
Tortilla chips of wraps
Humus
Rauwkost
Groenteprutje (ui, paprika, courgette, dat soort dingen) met kruiden

Bij ovenschotel/quiche heb ik vaak een klein schaaltje/bakje wat ik apart maak met alleen wat ze lust. Dan aanvullen met losse groenten.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door MamaRF » 10 jan 2019 14:28

Noodlesoep:
Bouillon in een kommetje, keuze om te versieren met:
- noodles (gekookt)
- taugé
- reepjes wortel (rauw of kort gekookt)
- reepjes omelet
- reepjes gerookte kip
- peultjes (kort gekookt)
- erwtjes (kort gekookt)
- fijn gesneden witte kool
- broccoliroosjes (klein en kort gekookt)
Eventueel nog soyasaus en geroosterde sesamzaadjes. Groente valt enorm mee te variëren natuurlijk!
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Topic starter
hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door hartrocker » 10 jan 2019 15:22

Oh dit zijn superfijne tips! Fijn ook dat het herkenbaar is. Sterkt me toch weer in Mn gevoel dat ik ze gewoon goed aanvoel (in tegenstelling tot Mn pil die er zeg maar... heel anders over denken [whistle] )

Ik ga de soep dit weekend proberen, dat ik daar nooit op was gekomen! De anderen gaan mee in het weekmenu voor volgende week. Bloem, heb jij een soort kant-en-klare aardappelgezichtjes of maak je een gezichtje op het bord van stukjes aardappel?
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 10 jan 2019 15:23

Bakjes taco met
Tomaatjes
Mais
Saus met kidneybonen
Ijsbergsla
Komkommer
Paprika etc

Pizza zelf versieren
Saus
Tomaatjes
Paprika
Blokjes ham of salami
Geraspte kaas

Zelfgemaakte wrap met idem keuze uit groente en saus, vlees etc
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Bloem11 » 10 jan 2019 15:27

hartrocker schreef:
10 jan 2019 15:22
Oh dit zijn superfijne tips! Fijn ook dat het herkenbaar is. Sterkt me toch weer in Mn gevoel dat ik ze gewoon goed aanvoel (in tegenstelling tot Mn pil die er zeg maar... heel anders over denken [whistle] )

Ik ga de soep dit weekend proberen, dat ik daar nooit op was gekomen! De anderen gaan mee in het weekmenu voor volgende week. Bloem, heb jij een soort kant-en-klare aardappelgezichtjes of maak je een gezichtje op het bord van stukjes aardappel?
Ze zijn kant-en-klaar en heette mogelijk anders. Mogelijk lachbekjes.
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 jan 2019 16:37

O dat doe ik idd ook! Bijv saus niet helemaal mengen, keuze gehakt, losse groenten, pasta, Parmezaanse kaas, komkommer. En saus met gehakt en groenten.

Of Indisch. Rijst, vlees in boemboe, vlees zonder en/of gekookt ei, gekookte worteltjes en boontjes. Kroepoek evt.

Noodles, kippenbouillon, verschillende groenten (boontjes, wortel, paprika, taugé, lente-ui), gekookt ei of omelet reepjes.

Heel veel keukens zijn in feite gebaseerd op keuze. Volgens mij blijft het zo veel vaker leuk.


pompedom11

Berichten: 6746
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door pompedom11 » 10 jan 2019 17:28

Pitabroodjes met falafel, haloumi, komkommer, tomaatjes, avocado, humus, knoflooksaus. En wat je wilt natuurlijk.

Kaasfondue werkt ook zo, met veel groenten.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door ronja » 10 jan 2019 17:29

Ja wij proberen ook met side dishes of alles los iedereen lekker te laten eten. Wij koken namelijk niet apart, maar wil wel dat iedereen iets kan eten wat hij lekker vindt. De ene dag lukt het beter dan de andere dag

Rauwkost: paprika, tomaatjes, worteltjes, komkommer

Gado gado alles los: bloemkool, boontjes, taugé, paprika, gekookte eieren, rijst, kroepoek, pindasaus, gebakken uitjes.

Mexicaans: schelpen, tortilla's, bonenmix, rode saus, sour cream, guacemole, geraspte kaas, sla.

Curry: curry, rijst, naanbrood, komkommer
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door kaetje » 10 jan 2019 18:59

Ik gooi bij curry alles door de saus maar dan mogen ze 4 (of 5 of ...) dingen kiezen die ze in de saus eten. Door de saus doe ik kip, bloemkool, courgette, boontjes, doperwten, wortel, pompoen, paprika etc. Als de stukjes wat groter zijn kunnen ze makkelijker schiften, de uien snijd ik zo fijn dat het niet terug te vinden is in de tomatensaus. Maar die saus lusten mijn kinderen dus wel, anders zou het niet werken.

Koude spaanse tomatensoep maakte mijn moeder in de zomer. En dan alles er bij in kleine bakjes.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Appelsientje » 10 jan 2019 20:06

Een simpel gerecht wat er hier bij iedereen goed ingaat:
https://bettyskitchen.nl/kokosrijst-met ... getarisch/

De paprika en taugé misschien niet, maar verder is dit naast soep een van de weinige gerechten waar we gewoon allemaal hetzelfde eten.
Ik doe bij de rijst dan ook nog wel een streaming en/of kaneelstokje. Wordt t heerlijk (zoet) kruidig van.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Boukje » 11 jan 2019 20:55

Leuk topic!

Wij aten vandaag mexicaanse salade van losse ingredienten (wel alles in een grote schaal maar dan losse hoopjes): mango, tortillachips, tomaat komkommer paprika, guacemole, koriander, rode ui, chillipeper, kidneybonen.

Ik maak ook wel eens twee verschillende soorten soep, zl1 eet eigenlijk alleen pompoensoep en snert, zl2 ook wel andere soorten dus zo is iedereen blij. Met stokbroodje en kaas/Frans kaasje/vleeswaren.

Nasi met ei, ham, pindasaus, komkommer, atjar, augurk.

Pasta met rode saus, kaas, rauwkost.

Stamppot met verschillende dingen vind ik een goed idee, ga ik eens proberen. Ik ben ooit meegeweest op tienerkamp waar ook steeds zo gekookt werd: verschillende soorten rijst/pasta/couscous met groenten en eiwitten waar je zelf maaltijdsalade van mocht maken, verschillende soorten soep met toppings, steeds je eigen mix&match.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Friek » 12 jan 2019 07:55

Wij aten gisteren ‘broodje gezond’, geïnspireerd door dit topic en een idee van ZL1.
Vers stokbrood, plakken kaas, sla, tomaat, paprika, komkommer, gekookt ei, nog wat salami die over was, en beleggen maar.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

MeerMerel

Berichten: 3312
Lid geworden op: 06 nov 2016 10:40
Hobbies: Op avontuur gaan

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door MeerMerel » 12 jan 2019 08:57

-Verschillende groenten en aardappels roosteren in de oven (frietjesvorm als ze daar blij van worden)
-Dipsausjes erbij, bijv yoghurt/kerrie/beetje mayo. Of avocado/yoghurt etc. Ik heb mijn dochter laten wennen aan allerlei kruiden via dit soort dipjes.
-Vleeswaren. DL eet nog steeds vooral worst als het gebakken is, of spekjes. Maar een plakje ham ofzo gaat er ook bij het avondeten goed in.
-Blokjes mozzarella, Goudse kaas of Fenegriek lust ze ook graag.

Sowieso stop ik de groenten altijd in lunchpakket, snackmomenten etc. Geen probleem als er ‘s avonds vooral koolhydraten en eiwitten in gaan. Mijn dochter is een wetenschapper in de dop, dus bij haar zou het ook best leuk zijn om de bakjes in te delen op voedingswaarde en haar te laten kiezen zodat ze van alles genoeg binnenkrijgt.
Onze kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-2021). Tesja en ik zijn samen hun mama’s.

Plaats reactie