Zelf een draagdoek weven (2)

Maak je eigen draagdoek of dragers! Post hier vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Rinske

Berichten: 1540
Lid geworden op: 01 sep 2012 13:50
Hobbies: Achter de naaimachine!

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door Rinske » 27 mei 2013 23:08

ZO gaaf dit!!! *wil ook*
Ik volg met spanning :D !
Stash: Artipoppe: Argus 2:2 6, Royal Delft 7, Didymos India grad dye 6, Uppymama Moirai wool 5,2m, Rocking Horse Wovens Flourishing Exmoor 5, Heartiness Beta Laguna 8, Nati Cats on a Fence 3, Linuschka Matroschka 6.

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door JDee » 28 mei 2013 14:12

aai. je bent een inspiratie en je prachtige document en reis zij nu al inspirationeel, wellich juist doordat je aangeeft wat er mis is gegaan. dank! En keep it up. poppendoek is ook mooie sjaal he :).
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7

Gebruikersavatar

Topic starter
Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door Marjan » 09 jun 2013 19:52

Dank voor alle reacties! Dat geeft de burger moed :)

Het is tijd voor een update! Er is een hele tijd erg weinig gebeurd, maar inmiddels heb ik de spirit weer!

Afbeelding

Afbeelding

Alle draadjes moeten nu 1 voor 1 in de goede volgorde door de hevels heen gehaald worden (die hangende ijzeren dingen in de achtergrond). De hevels zitten vast aan een schacht die ik kan bedienen met een trapper. Dus alle draadjes die door een hevel in schacht 1 gaan, gaan omhoog als ik trapper 1 indruk. Ik heb nu de relatief simpele volgorde 1-2-3-4, 1-2-3-4 etcetera. Elke centimeter heeft 12 draden. De draden gaan steeds per setje van 3 door een opening in het riet (vooraan, die soort van grote kam).

Ik ben al wat verder dan hier op de foto. Ik heb nu 53 centimeter gedaan, nog 17 te gaan! Omdat de draden vreselijk in de knoop zitten gaat het allemaal niet zo snel... Maar volgend weekend hoop ik echt te kunnen gaan beginnen! Als alle draden door de hevels en het riet zijn gehaald, hoef ik ze alleen nog maar vast te binden. Daarna kan het echte werk beginnen ;)
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017

Gebruikersavatar

Ann

Berichten: 6437
Lid geworden op: 07 jul 2009 15:03
Hobbies: :-)
Locatie: Brussel

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door Ann » 12 jun 2013 09:52

Ik zie dit draadje pas. Wat cóól! En knap dat je er zo de moed inhoudt :-)

Gebruikersavatar

Maaike_vV

Berichten: 645
Lid geworden op: 02 feb 2013 22:32
Hobbies: -
Locatie: Groningen

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door Maaike_vV » 12 jun 2013 09:54

Ziet er goed uit!
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar

kikker82

Berichten: 2687
Lid geworden op: 09 nov 2009 20:51
Hobbies: Beginnende moeder
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door kikker82 » 12 jun 2013 12:28

Leuk!
Mag ik vragen waar je getouw staat? Wat een enorm ding!
Afbeelding
N - sept. 2009 / I - nov. 2011 / L - juni 2014
thingsonmybakfiets.wordpress.com

Gebruikersavatar

Topic starter
Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door Marjan » 12 jun 2013 19:46

kikker82 schreef:Leuk!
Mag ik vragen waar je getouw staat? Wat een enorm ding!
In de huiskamer [cheesygrin]

Niet ideaal, maar ach... we deden toch niks met die ruimte :P. Maar hij is inklapbaar, dus als hij niet in gebruik is, is hij vrij plat (en past hij in ons kamertje dat dienst doet als bergruimte). Uitgeklapt is hij denk ik 1x2 meter, ingeklapt 1m x 40cm.

En ik hou de moed er in omdat ik dit eerste project inmiddels helemaal zie als oefenproject. Ik denk niet dat hier iets uitkomt waarmee ik kan dragen, maar ach... misschien een kussentje? Of een tochtrol voor de deur... zoiets. En als ik héél veel geluk heb een ringsling, maar ik denk dat dat te hoog gegrepen is.
Maar dat geeft niet, want ik heb draadjes genoeg en ideeën genoeg om straks meteen met het volgende project verder te gaan!
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door JDee » 14 jun 2013 07:49

En weet je: het gaat verslavend zijn, deckennis alleen al die je hier door opdoet maakt hobgerig naar méér. En ik wil wel je doeken testen hoor: zelfgewrven doeken zijn gaaf, of dat ze nu fijndragen of niet :-p
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7


bvDROEMAffia

Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2013 12:18
Hobbies: Mama zijn!!!
Locatie: Groene Hart

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door bvDROEMAffia » 15 jun 2013 10:17

Marjan schreef:Het eerdere draadje op dit forum over 'zelf een draagdoek weven' van IJsbloem was voor mij de inspiratie om ook te gaan beginnen! Inmiddels heb ik een weefgetouw aangeschaft via marktplaats (4 schachten) en ben ik wat proeflapjes verder. Dankzij het advies van de schoonmoeder van IJsbloem kwam ik al wat verder. Ze was zo vriendelijk om mij ook een paar stukjes te sturen van de doeken die zij geweven heeft. Ik kan alleen maar hopen dat mijn weefsel ook zo mooi gaat worden!

Maar na de proeflapjes wordt het tijd voor het echte werk! Het zal vrees ik allemaal langzaam gaan, want omdat ik fulltime werk kan ik alleen in de avonduren en weekenden en als het mag van zl hieraan werken.

Afbeelding
het eerste proeflapje

Mijn eerste 'draagdoek' zal vast gaan mislukken, maar het wordt tijd voor een groter project! In de hoop genoeg goede stof over te houden voor een ringsling, ga ik een lap maken van zo'n 6 meter. Ik ga een simpele kruiskeper gebruiken, met donkergroene en lichtgroene banen. Mijn hoofd zit al vol met veel wildere plannen, maar ik moet van mezelf toch echt niet ál te moeilijk beginnen.

Helaas liep ik vandaag al tegen de eerste hobbel aan. Het garen dat ik gekocht heb zit met 6 draden tegelijk op de klos gewikkeld. Hándig, dacht ik... Dan werkt het maken van de schering 6 x zo snel. Maar dat was héél naief gedacht... Omdat de draden om en om kruislings geschoren moeten worden (= op een plank gespannen zodat ik een heel lange streng krijg van de geplande 6 meter) kán ik niet werken met 6 draden tegelijk. Stap 1 wordt dus het garen van de grote klos afhalen en op kleinere klosjes rollen.
Zojuist met vl naar de bouwmarkt geweest om zo budget mogelijk materiaal te halen om dit voor elkaar te maken. Ik ga zometeen klosjes maken van pvc-buis en karton, waarna deze hopelijk met zes tegelijk bevestigd kunnen worden op een stalen staaf, die gedraaid kan worden met de boormachine. Als dat goed gaat kan ik weer verder! Ik hoop hier regelmatig een update te kunnen zetten van hoe het gaat!
Wat ontzetten gaaf! Gaan wel wat uurtjes in zitten denk ik. Maar dan het wel ook echt iets heel persoonlijks!
Hier in de stad zit een weefkring. Mensen die samen weven. Lijkt me handig om info uit te wisselen met elkaar.
Mama van een hele mooie DROEMA, geboren op 20-03-2012

Gebruikersavatar

Topic starter
Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door Marjan » 15 jun 2013 12:18

JDee, ik ga wel voor een fijn dragende doek hoor! Maar deze wordt dat niet, want die is nu echt te smal... Maar het volgende project hopelijk wel! En testers vind ik dan alleen maar leuk, want met goede 'draagrecensies' kan ik dan hopelijk op weg naar de ideale doek! [mrgreen]

bvDROEMAffia, weef jij zelf ook? De weefkring in Utrecht had ik wel via internet gevonden, maar die leek me niet heel actief? Op dit moment ga ik nog lekker even aanmodderen, maar ik heb wel al wat info ingewonnen over cursussen. Lijkt me toch wel handig!

Maar, goed nieuws! Ik ben nu écht begonnen!!!

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op de rommel, daar heb ik geen tijd meer voor! [hypocrite]

edit: De bovenkant wordt nu vooral donkerrood (is het inslaggaren), de onderkant krijg meer de kleuren van de banen. Ik vind het nu al helemaal geweldig! Wel jammer dat ik 1 foutje heb gemaakt, en die komt er straks als lijntje in te zitten. Niks meer aan te doen...
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017

Gebruikersavatar

Suzanne123

Berichten: 2249
Lid geworden op: 10 okt 2012 12:28
Hobbies: Fotografie, doeken, dragen
Locatie: Friesland

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door Suzanne123 » 15 jun 2013 13:18

Oh wat wordt het mooi! En wat leuk die actiefoto van je!
Mama van Ben 01/12
7-10-2016 uitgerekend van nr2

Gebruikersavatar

eeyoor

Berichten: 7055
Lid geworden op: 17 jun 2011 14:14
Hobbies: lezen, wandelen, naaien

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door eeyoor » 15 jun 2013 15:34

Ik blijf het gaaf vinden. Bij een vriendin van de lagere school had de moeder een weefgetouw in de woonkamer staan. Maar die was een stuk groter dan deze. Deze ziet er handzaam uit.

succes, en wat wordt he mooi zeg.
Ik ben soms wat kort door de bocht... Voel je dus niet beledigd, dat is nooit mijn bedoeling.
Mama van M. 01-02-2011 en P. 23-08-2014

Gebruikersavatar

kikker82

Berichten: 2687
Lid geworden op: 09 nov 2009 20:51
Hobbies: Beginnende moeder
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door kikker82 » 15 jun 2013 19:26

Wauw, dat ziet er goed uit! Veel beter dan de proeflap van de eerste post als ik dat mag zeggen [wink]
Leuke foto van jouw aan het weven [biggrin]
Edit: welke rommel? [dontknow]
Afbeelding
N - sept. 2009 / I - nov. 2011 / L - juni 2014
thingsonmybakfiets.wordpress.com


Mikado

Berichten: 4438
Lid geworden op: 14 aug 2010 13:13
Hobbies: lieve M. & L.
Locatie: Noord-Holland

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door Mikado » 15 jun 2013 19:42

Abo: gaaaaf
Alles is liefde.: M. April 2010.
Nog meer liefde te geven: L. December 2012


bvDROEMAffia

Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2013 12:18
Hobbies: Mama zijn!!!
Locatie: Groene Hart

Re: Zelf een draagdoek weven (2)

Ongelezen bericht door bvDROEMAffia » 15 jun 2013 20:41

Marjan schreef:JDee, ik ga wel voor een fijn dragende doek hoor! Maar deze wordt dat niet, want die is nu echt te smal... Maar het volgende project hopelijk wel! En testers vind ik dan alleen maar leuk, want met goede 'draagrecensies' kan ik dan hopelijk op weg naar de ideale doek! [mrgreen]

bvDROEMAffia, weef jij zelf ook? De weefkring in Utrecht had ik wel via internet gevonden, maar die leek me niet heel actief? Op dit moment ga ik nog lekker even aanmodderen, maar ik heb wel al wat info ingewonnen over cursussen. Lijkt me toch wel handig!

Maar, goed nieuws! Ik ben nu écht begonnen!!!

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op de rommel, daar heb ik geen tijd meer voor! [hypocrite]

edit: De bovenkant wordt nu vooral donkerrood (is het inslaggaren), de onderkant krijg meer de kleuren van de banen. Ik vind het nu al helemaal geweldig! Wel jammer dat ik 1 foutje heb gemaakt, en die komt er straks als lijntje in te zitten. Niks meer aan te doen...
Ik weef niet. Had als kind wel een vrij groot weefgetouw. Een kindervariant van wat jij nu gebruikt. Een weefgetouw waar je in kunt zitten. En heb dan ook als kind veel geweeft. De weefkring in Gouda is wel actief. Ze waren nog op de hofstedendagen met een stantje om te laten zien wat ze maken. Had wel wat bijkijks met mijn geweven draagdoek. Vond de demostratie van weven met kaartjes ook erg interesant. Leuk hoor.
Ik wil altijd meer dan ik kan. Met brijen en haken ook zo. Uiteindelijk heb ik gewoon het geduld niet om het af te maken.
Mama van een hele mooie DROEMA, geboren op 20-03-2012

Plaats reactie