Veiligheid van zelfgemaakte mei tai's en ringslings

Maak je eigen draagdoek of dragers! Post hier vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
Flupke

Berichten: 19570
Lid geworden op: 24 jan 2008 21:49
Hobbies: DenV
tag: Lid van de vroege kippenclub
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Veiligheid van zelfgemaakte mei tai's en ringslings

Ongelezen bericht door Flupke » 21 feb 2009 22:37

Hoe zorg je dat wat je zelf maakt ook veilig is?

Op TBW is over dit onderwerp al uit den treure geschreven, maar hier hebben we het er niet zo vaak over. Is misschien wel eens handig.

Ik zorg bijvoorbeeld altijd dat mijn mei tai van 3 lagen zijn. (2 kan ook, mits stevige stof) Je ziet dan dus niet het envelopje wat ik naai met de 3 dubbele stretch steek. Dat envelopje is waar de banden aan de binnenste laag zitten.

Bij Kleinsmekkers die uit 2 lagen bestaan zie je ze aan de binnenkant zitten.

Ring Slings worden volgens mij altijd genaaid met een dubbele stiklijn daar waar de ringen komen.

Hoe doen jullie dat als doe-het-zelvers?
Kirsten mv grote man (2004), middel man (2006) en kleine man (2012)

Instituut voor Hechting

Gebruikersavatar

Jenneken

Berichten: 11345
Lid geworden op: 24 jan 2008 11:46
Hobbies: ...

Ongelezen bericht door Jenneken » 21 feb 2009 22:51

Wat ik doe (ik ben echt een hobbyist he maar veiligheid is belangrijk dus goed dat het hier weer eens besproken wordt)

Ik gebruik altijd een stevige binnenlaag zoals je zegt. Ribcord alleen is niet stevig genoeg. Er waren op TBW topics over banden die afscheurden, dat was met ribcord. Echt bloedlink als er een baby in zit [eeks]
Verder gebruik ik de stik-en-keer methode. De meeste naden (behalve de laatste) zitten dus dubbel vast, een keer binnenstebuiten en een keer doorstikken. De banden stik ik extra vast met x-boxen, mij maakt het niet uit dat je die aan de buitenkant ziet, zeker niet bij MT's met slaapkap.
Daarnaast wordt er nog verstevigd met padding, en ik zorg er voor dat alle lagen stof aan de binnenkant goed aansluiten zodat ze ook echt allemaal worden meegestikt.

Verder is stofkeuze belangrijk, niet alle stoffen lenen zich voor het maken van een doek en je moet bij ringslings echt goed zoeken voor goede soepele stofjes die toch stevig zijn.
Bij MT's gebruik ik graag designerstof (quiltstof) en ribcord. Quiltstof is flinterdun, dus dan is versteviging binnenin extra belangrijk. En ribcord vind ik nog steeds link... dan maak ik óf zelf, ook ik koop een merkdoek (smekkie bijv [obsessed] ;)) omdat ik dan zeker weet dat die stevig in elkaar zit.

twee draadjes op TBW over de gevaren van ribcord:
http://www.thebabywearer.com/forum/show ... p?t=286314
en
http://www.thebabywearer.com/forum/show ... p?t=204164

Hier staan foto's halverwege, die geven heel duidelijk weer wat de gevaren van cord zijn
http://www.thebabywearer.com/forum/show ... p?t=225808

Daarnaast (cosmetisch) alle stoffen goed voorwassen zodat de kleuren niet gaan doorlopen. Dat is zo zonde, heb je alles in elkaar genaaid en dan loopt de verf van je banden door in het lijfje of zo :?


liv1

Berichten: 5325
Lid geworden op: 26 jul 2008 20:41
Hobbies: buskruit en apenkooien

Ongelezen bericht door liv1 » 21 feb 2009 23:04

Ik maak mijn mei tai's ook meestal uit 3 lagen ik zet er een extra stuk katoen tussen voor de stevigheid (vooral als ik ze voor een ouder kindje maak. bij de rib is dit niet nodig omdat het superdegelijke stof is.Ik vind x-boxen alleen lelijk als je een effen stofje hebt en niet bij een bedrukt stofje. En ik tel altijd de spelden.... het zou een beetje lullig zijn als je een doek verkoopt en er zou een achtergebleven speld in zitten [eeks]
Bovendien test ik alles met mijn oudste dochter het proefkonijn...
ik heb haar overigens eerst leren valbreken [wink]

Gebruikersavatar

MerelmvLana

Berichten: 7913
Lid geworden op: 05 mei 2008 12:04
Hobbies: Koken en bakken
Locatie: Tilburg********************** Maker en verkoper
Contacteer:

Ongelezen bericht door MerelmvLana » 21 feb 2009 23:12

Had een heel verhaal, maar dat doet er eigenlijk niet toe hoe precies wat en zo, tenzij mensen dat graag willen weten.

Als het om je eigen kind gaat ben je al voorzichtig. Voor andermans kinderen is het helemaal belangrijk, die vertrouwen op jou. Ik ben vrij perfectionistisch en doe iets liever goed of anders niet. Sterke machine, goed draad, sterke steekkeus, goede spanning. En dat is nog maar het machine-deel van hoe je een veilige drager maakt. Komt veel bij kijken als je iets goed wilt doen en in mijn geval verkoopbaar product waar je je bedrijf van af kunt laten hangen. Laten testen is ontzettend duur (daarnaast compleet zinloos denk ik). Het is toch veelal inschatten wat betreft stofkeuze en manier van bevestiging. Ik zie veel heel goedkoop spul langskomen op marktplaats en vraag me dan altijd af of de drager om te beginnen eigenlijk wel comfortabel is en of de maakster over veiligheid nagedacht heeft. Hoop dan ook dat een koper bij zulke lage prijzen daar aan denkt en vragen stelt. Niet dat hoge prijzen kwaliteit garandeert natuurlijk.
MamaMerel Handgemaakte Babydragers Conversions, SSC, Mei Tai, Ringsling en meer

Mama van Lana (nov 2006) en Aaron (april 2010)
Nam na exact 2 jaar ongewild afscheid van de bv, om het op te nemen tegen borstkanker

Gebruikersavatar

Mamvanvier

Berichten: 10776
Lid geworden op: 06 feb 2008 23:24
Hobbies: D&V
tag: Snelle Jelle
Locatie: Noord Brabant

Ongelezen bericht door Mamvanvier » 21 feb 2009 23:13

liv1 schreef:Ik maak mijn mei tai's ook meestal uit 3 lagen ik zet er een extra stuk katoen tussen voor de stevigheid (vooral als ik ze voor een ouder kindje maak. bij de rib is dit niet nodig omdat het superdegelijke stof is.
en
Jenneken schreef:En ribcord vind ik nog steeds link
Dat spreekt elkaar wel tegen...ik heb ook altijd begrepen dat rib door de bewerking sneller kan scheuren.
mamvan N ('97), M ('99), L ('01) en A ('07)

Gebruikersavatar

MerelmvLana

Berichten: 7913
Lid geworden op: 05 mei 2008 12:04
Hobbies: Koken en bakken
Locatie: Tilburg********************** Maker en verkoper
Contacteer:

Ongelezen bericht door MerelmvLana » 21 feb 2009 23:16

oeh ik zag net de foto's uit de laatste link! Dat waren dan geen X-boxen neem ik aan? Anders zie ik niet hoe dat kan gebeuren? Sorry als dat vermeld was heb het niet gelezen verder, ga slapen!
MamaMerel Handgemaakte Babydragers Conversions, SSC, Mei Tai, Ringsling en meer

Mama van Lana (nov 2006) en Aaron (april 2010)
Nam na exact 2 jaar ongewild afscheid van de bv, om het op te nemen tegen borstkanker

Gebruikersavatar

Jenneken

Berichten: 11345
Lid geworden op: 24 jan 2008 11:46
Hobbies: ...

Ongelezen bericht door Jenneken » 21 feb 2009 23:27

liv1 schreef: bij de rib is dit niet nodig omdat het superdegelijke stof is.
Oef, dan mag ik hopen dat je een goede productaansprakelijkheidsverzekering hebt! [eeks]

Nog even ter nuancering: Je kunt heel goed MT's maken met ribcord maar je moet wel heel goed weten waar je mee bezig bent. Ribcord is heel verraderlijk, het *lijkt* sterk maar het is het niet. Neem maar eens een stuk ribcord, knip een klein stukje in, en scheur het langs de rib. Als een heet mes door een pakje boter gaat dat los van elkaar. Probeer dan maar eens hetzelfde met een stevige katoen of canvas, dat lukt je niet. Daarvoor moet je écht hard trekken.
Ook in de breedte heb je dat, het lijkt dik, maar het is in feite heel dunne kwetsbare stof. Bloedlink om die zonder backing te verwerken. Dan kun je m.i. net zo goed een MT van voile naaien.

@Merel: de scheuren op de foto's van het laatste linkje hebben niks te doen met x-boxen, de stof zelf is gescheurd, op het punt waar de grootste druk erop staat. dat is dus langs de laatste naad met het lijfje. Daar verander je niks aan met x-boxen of extra naden, sterker nog, hoe meer stiksels, hoe zwakker de stof wordt. Driedubbele x-boxen zijn ook wel eens voorbij gekomen als 'oplossing' maar dat werkt dus averechts. De enige veilige manier die ik ken is stikken, doorstikken, x-boxen erin en zorgen dat je een echt stevige backing hebt.


liv1

Berichten: 5325
Lid geworden op: 26 jul 2008 20:41
Hobbies: buskruit en apenkooien

Ongelezen bericht door liv1 » 21 feb 2009 23:37

ik heb persoonlijk geen klachten gehad en ik gebruik er zelf ook 2 van rib met mijn jongste dochter van 12 kilo en voor twee vriendinnen heb ik er ook met rib gemaakt en er is echt nog geen doek gescheurd hoor [wink]

Gebruikersavatar

Debby

Berichten: 3388
Lid geworden op: 24 jun 2008 22:00
Locatie: Dordrecht

Ongelezen bericht door Debby » 21 feb 2009 23:55

liv1 schreef:ik heb persoonlijk geen klachten gehad en ik gebruik er zelf ook 2 van rib met mijn jongste dochter van 12 kilo en voor twee vriendinnen heb ik er ook met rib gemaakt en er is echt nog geen doek gescheurd hoor [wink]
ik denk dat het er dan ook meer omgaat dat als er dan een scheurtje in zou komen dat het snel verder zou scheuren. En dat je dat met katoen e.d. minder snel zal hebben.
Meer dat als het dan mis zou gaan dat het dan ook goed mis zou gaan.



Hier ook alle voorgenoemde tips bij mijn MT en ringsling. Voor stofjeskeuze heb ik eerst nog hier nagevraagd. [biggrin]
ons koningskind J esper, 6-1-2008
Debby's hoekje

Gebruikersavatar

Mamvanvier

Berichten: 10776
Lid geworden op: 06 feb 2008 23:24
Hobbies: D&V
tag: Snelle Jelle
Locatie: Noord Brabant

Ongelezen bericht door Mamvanvier » 21 feb 2009 23:58

liv1 schreef:ik heb persoonlijk geen klachten gehad en ik gebruik er zelf ook 2 van rib met mijn jongste dochter van 12 kilo en voor twee vriendinnen heb ik er ook met rib gemaakt en er is echt nog geen doek gescheurd hoor [wink]
Dat het nog niet gebeurd is, wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren. Wat als de doek een klein beetje beschadigt, door een gesp aan een schoentje of broek ofzo? Ik vind de info op TBW duidelijk genoeg [wink] Blijft gewoon zaak om goed op te letten bij deze materialen.
mamvan N ('97), M ('99), L ('01) en A ('07)


liv1

Berichten: 5325
Lid geworden op: 26 jul 2008 20:41
Hobbies: buskruit en apenkooien

Ongelezen bericht door liv1 » 22 feb 2009 07:46

jullie hebben gelijk hoor, ik wilde ook absoluut niet bedweterig overkomen.
ik heb de mei tai''s die ik heb verkocht wel een extra stuk stof (katoen)gegeven omdat deze voor oudere kindjes waren.
die van mezelf zal ik goed in de gaten houden (maar die heb ik ook al langer en toen was mijn kinjde wat lichter). en in het vervolg zal ik al de mei tai's voorzien van zowel een extra laag katoen in het lijfje als in de banden. dan kunnen er iig geen ongelukken gebeuren.

Gebruikersavatar

MerelmvLana

Berichten: 7913
Lid geworden op: 05 mei 2008 12:04
Hobbies: Koken en bakken
Locatie: Tilburg********************** Maker en verkoper
Contacteer:

Ongelezen bericht door MerelmvLana » 22 feb 2009 09:12

Nu zie ik idd dat het afgescheurd is in de stof. Het is ook wel een hele losse rib die van TBW. Da's dus precies waarom ik het vul van af achter de schouder tot een stuk in het lijfje en dan 2 keer (niet over elkaar) stik plus nog de X-boxen. Precies, het lijkt heel sterk, maar als je goed kijkt zie je al dat het niet zo is. Die foto is exact de reden waarom ik die voorzorg neem.
MamaMerel Handgemaakte Babydragers Conversions, SSC, Mei Tai, Ringsling en meer

Mama van Lana (nov 2006) en Aaron (april 2010)
Nam na exact 2 jaar ongewild afscheid van de bv, om het op te nemen tegen borstkanker


Jannie

Berichten: 4724
Lid geworden op: 25 jan 2008 08:56
Hobbies: Dragen

Ongelezen bericht door Jannie » 22 feb 2009 10:45

Extra sterk garen van Gütermann. Dit is nog niet als zodanig genoemd.

Ik volg de standaard veiligheids tips en gooi er daar nog een paar extra naden overheen. Wel vind ik het belangrijk dat als je extra naden stikt, je deze naast elkaar stikt en niet over elkaar. Vaak over het zelfde stukje naaien, maakt de stof ook weer net iets zwakker.

Goede draadspanning ook...

En ringslings, daar begin ik niet meer aan. Niet vanwege de veiligheid, maar het is zo moeilijk een perfect stofje te vinden. Stevig maar soepel. Ik had een adresje waar ze de perfecte stof verkochten, maar die is op en nemen ze niet meer op in hun collectie. Ik heb niet meer zo'n fijne stof gevonden. Wel nog eens geprobeerd met een andere stof. De sling functioneert en is stevig, maar is niet zo soepel, zacht en perfect verstelbaar als met die oude stof.

Gebruikersavatar

saar

Berichten: 595
Lid geworden op: 02 dec 2008 14:58
Locatie: Limburg, België

Ongelezen bericht door saar » 22 feb 2009 12:07

Oké ik heb precies veel fout gedaan in mijn zelfmaak MT: ribcord als binnenlaag, naden telkens over elkaar gestikt... [sad] Gelukkig heb ik m nog maar twee keer gebruikt omdat ik toch al vond dat het model niet goed gelukt was... Hij was ook maar bedoeld als proef-versie en daarom heb ik er goedkope stofjes voor gebruikt die ik nog had liggen (ribcord dus!)... Bij een volgende zelfmaak-versie ga ik hier zeker rekening mee houden.

Voor een ringsling vind ik het ook moeilijk kiezen. Welke soort stof nemen jullie dan? Puur katoen maar niet te dikke? Ik heb nu een RS bijna klaar (alleen de ringen nog) van een stofje linnen-katoen, die heb ik dubbel gebruikt want was anders te dun maar nu lijkt hij wat stug. Als ie af is zal ik moeten testen of die fijn zit...
mama van S o f i e (juni 08) en L e n a (mei 12)


Jannie

Berichten: 4724
Lid geworden op: 25 jan 2008 08:56
Hobbies: Dragen

Ongelezen bericht door Jannie » 22 feb 2009 12:11

Als je hem voor jezelf gebruikt, is het natuurlijk niet zo erg als je niet op super-safe speelt. Je kan zelf immers heel goed beoordelen of de staat van de naden en de stof nog goed is. Maar als je hem doorverkoopt of cadeau geeft, dan kun je niet met zekerheid zeggen dat de volgende eigenaar ook kritisch kijkt naar slijtage plekken.

Gesloten