Veiligheid van zelfgemaakte mei tai's en ringslings

Maak je eigen draagdoek of dragers! Post hier vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Jenneken

Berichten: 11345
Lid geworden op: 24 jan 2008 11:46
Hobbies: ...

Ongelezen bericht door Jenneken » 22 feb 2009 12:18

saar schreef:Oké ik heb precies veel fout gedaan in mijn zelfmaak MT: ribcord als binnenlaag, naden telkens over elkaar gestikt... [sad] Gelukkig heb ik m nog maar twee keer gebruikt omdat ik toch al vond dat het model niet goed gelukt was... Hij was ook maar bedoeld als proef-versie en daarom heb ik er goedkope stofjes voor gebruikt die ik nog had liggen (ribcord dus!)... Bij een volgende zelfmaak-versie ga ik hier zeker rekening mee houden.
Nog niet weggooien hoor, gewoon uit elkaar slopen en de stofjes gebruiken voor hoedjes of kleertjes of zo.

Gebruikersavatar

Essie

Berichten: 9263
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:51
Locatie: Vendée ***************** draagdoekenverkoper draagdoekconsulente
Contacteer:

Ongelezen bericht door Essie » 22 feb 2009 12:43

MerelmvLana schreef: Komt veel bij kijken als je iets goed wilt doen en in mijn geval verkoopbaar product waar je je bedrijf van af kunt laten hangen. Laten testen is ontzettend duur (daarnaast compleet zinloos denk ik). Het is toch veelal inschatten wat betreft stofkeuze en manier van bevestiging. Ik zie veel heel goedkoop spul langskomen op marktplaats en vraag me dan altijd af of de drager om te beginnen eigenlijk wel comfortabel is en of de maakster over veiligheid nagedacht heeft. Hoop dan ook dat een koper bij zulke lage prijzen daar aan denkt en vragen stelt. Niet dat hoge prijzen kwaliteit garandeert natuurlijk.
Hoop dat je t niet erg vind dat ik een stukje quote.
Ik ben zelf ook van mening dat normen niet altijd alles zeggen, helaas zijn de normen vaak niet goed aangepast aan het type product, kost het veel geld voor een labeltje enz. maar sommige dingen vind ik wel heeeel belangrijk aan normen nl dat de stof is getest, dat valt voor mij nl ook onder veiligheid. Als je 'gewone' stof inkoopt op de lapjesmarkt of winkel weet je dan ook zeker met welke verf dit is geverfd, Oko-tex of niet zware metalen enz ? want kindjes sabbelen nogal eens op een babydrager. Brandbaarheid van de stof (een van de onderdelen van normering in FR voor draagdoeken).
Maar ik ben het helemaal met je eens dat het giga duur is, en dat dit voor veel kleine fabrikanten geen doen is, erg jammer eigenlijk dat ze t zo duur maken!
Draagdoeken&jassen, Wasbare luiers&maandverband, Slofjes&bio kleding en houten speelgoed
Merken o.a. TULA, Boba, JPMBB, GRIMM's, Hoppediz, MaM, ManyMonths, Storchenwiege, Girasol, Liliputi, GOKI
http://www.babybio.nl

Gebruikersavatar

MerelmvLana

Berichten: 7913
Lid geworden op: 05 mei 2008 12:04
Hobbies: Koken en bakken
Locatie: Tilburg********************** Maker en verkoper
Contacteer:

Ongelezen bericht door MerelmvLana » 22 feb 2009 13:17

Essie schreef:
MerelmvLana schreef: Komt veel bij kijken als je iets goed wilt doen en in mijn geval verkoopbaar product waar je je bedrijf van af kunt laten hangen. Laten testen is ontzettend duur (daarnaast compleet zinloos denk ik). Het is toch veelal inschatten wat betreft stofkeuze en manier van bevestiging. Ik zie veel heel goedkoop spul langskomen op marktplaats en vraag me dan altijd af of de drager om te beginnen eigenlijk wel comfortabel is en of de maakster over veiligheid nagedacht heeft. Hoop dan ook dat een koper bij zulke lage prijzen daar aan denkt en vragen stelt. Niet dat hoge prijzen kwaliteit garandeert natuurlijk.
Hoop dat je t niet erg vind dat ik een stukje quote.
Ik ben zelf ook van mening dat normen niet altijd alles zeggen, helaas zijn de normen vaak niet goed aangepast aan het type product, kost het veel geld voor een labeltje enz. maar sommige dingen vind ik wel heeeel belangrijk aan normen nl dat de stof is getest, dat valt voor mij nl ook onder veiligheid. Als je 'gewone' stof inkoopt op de lapjesmarkt of winkel weet je dan ook zeker met welke verf dit is geverfd, Oko-tex of niet zware metalen enz ? want kindjes sabbelen nogal eens op een babydrager. Brandbaarheid van de stof (een van de onderdelen van normering in FR voor draagdoeken).
Maar ik ben het helemaal met je eens dat het giga duur is, en dat dit voor veel kleine fabrikanten geen doen is, erg jammer eigenlijk dat ze t zo duur maken!
Ik probeer alleen stoffen van bekende merken te gebruiken, maar daarvan heb ik niets nagevraagd. Zoals het nu is kan ik al niet op tegen buitenlandse merken slings en mei tai's. Als ik dit allemaal moet uitzoeken en laten testen, dat is gewoonweg onmogelijk, waarschijnlijk houd ik weinig bruikbare stoffen over en wordt het nog duurder. Niemand vraagt er ooit naar en ik denk persoonlijk ook dat niemand dat echt belangrijk vindt. Ben het dus met je eens dat dit ergens wel belangrijk is, maar voor mij bijvoorbeeld gewoon niet haalbaar. Ik heb dus ook geen aansprakelijkheidsverzekering omdat de doeken op veiligheid getest moeten worden en ik dat niet kan betalen.

En bb kan dat allemaal wel betalen, heeft ongetwijfeld alles wat je wat veiligheid, verf, materiaal, testen maar kunt bedenken optimaal gemaakt. Hartstikke irritant vind ik dat, hebben ze een drager die voor jezelf en je kind onprettig is, maar daar kraait dan weer geen haan naar [mad], terwijl ik me daar toch meer zorgen over zou maken dan brandbaarheid bijvoorbeeld.

Ach ik ben wat sjaggie vandaag dan zie ik het wat somber in allemaal [wink]
MamaMerel Handgemaakte Babydragers Conversions, SSC, Mei Tai, Ringsling en meer

Mama van Lana (nov 2006) en Aaron (april 2010)
Nam na exact 2 jaar ongewild afscheid van de bv, om het op te nemen tegen borstkanker

Gebruikersavatar

Mamvanvier

Berichten: 10776
Lid geworden op: 06 feb 2008 23:24
Hobbies: D&V
tag: Snelle Jelle
Locatie: Noord Brabant

Ongelezen bericht door Mamvanvier » 22 feb 2009 13:32

In de USA komt er toch een nieuwe wetgeving dat alle onderdeeltjes van voor kinderen gemaakte materialen moeten worden getest. Op TBW heb ik daar een draadje over gevolgd. Daar werd ook al gezegd dat dit de ondergang betekent voor de WAHM'ers, want ieder kleurtje in iedere stof moet apart getest worden.
mamvan N ('97), M ('99), L ('01) en A ('07)

Gebruikersavatar

Essie

Berichten: 9263
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:51
Locatie: Vendée ***************** draagdoekenverkoper draagdoekconsulente
Contacteer:

Ongelezen bericht door Essie » 22 feb 2009 13:47

Mamvanvier schreef:In de USA komt er toch een nieuwe wetgeving dat alle onderdeeltjes van voor kinderen gemaakte materialen moeten worden getest. Op TBW heb ik daar een draadje over gevolgd. Daar werd ook al gezegd dat dit de ondergang betekent voor de WAHM'ers, want ieder kleurtje in iedere stof moet apart getest worden.
ja klopt, volgens mij is die wet er idd door. Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er van vind. Hier in Fr zijn normen errrug belangrijk. Doeken als Néobulle of Colimaçon zijn allemaal getest. Hierdoor zullen doeken ook duurder zijn dan doeken die niet getest zijn. Voor Colimaçon is het nadeel dat je idd niet kan aanbieden voor bijv mei-tais "kies maar welke kleur je wilt en wij maken t" want dat mag niet, elke kleuren combi moet apart worden genormeerd. Dat vind ik zo bizar.. als t allemaal dezelfde stof is en blauw-groen en rood-oranje goed is, waarom moet rood-groen dan ook getest?? zakkenvullerij vind ik dat! Wat mijn ideaal zou zijn is een normering die toegankelijk is voor iedereen, een verplichte normering (eigenlijk is normering toch verplicht voor kinderproducten?) maar betaalbaar voor iedereen + normeringen die kloppen bij t product.

M erel, ik snap dus heel goed de frustratie van kleine fabrikanten tegenover de grote die makkelijk kunnen testen. maar ook hier klopt voor mijn gevoel de norm dan weer niet want waarom testen ze bb dan niet op veiligheid voor de gezondheid (rug enzo) van de baby..
Ik weet niet hoe dat in NL is maar hier wordt er wel vaak naar gevraagd of iets volgens norm is, waar t van gemaakt is enz enz, misschien per land verschillend weet niet. En ik denk ook dat veel mensen dat zodra een winkel t verkoopt 'het wel goed zal zijn' denken.
Draagdoeken&jassen, Wasbare luiers&maandverband, Slofjes&bio kleding en houten speelgoed
Merken o.a. TULA, Boba, JPMBB, GRIMM's, Hoppediz, MaM, ManyMonths, Storchenwiege, Girasol, Liliputi, GOKI
http://www.babybio.nl

Gebruikersavatar

Jenneken

Berichten: 11345
Lid geworden op: 24 jan 2008 11:46
Hobbies: ...

Ongelezen bericht door Jenneken » 22 feb 2009 13:50

Ik snap die frustratie ook wel.
Aan de andere kant kan ik het verhaal voor de geweven doeken ook heel goed begrijpen. Doeken als Didymos zijn heel verantwoord gemaakt (en daarom duur). Je kunt ook een doek van de wereldwinkel kopen, maar dan weet je inderdaad niet wat voor verfstoffen erin zitten, in die landen is helemaal geen controle.


annelies_mv-mirko

Berichten: 773
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:51
Hobbies: lezen, creatief bezigzijn
Locatie: Draagdoekenverkoper
Contacteer:

Ongelezen bericht door annelies_mv-mirko » 22 feb 2009 16:40

Naast alle bovenstaande (materiaalkeuze, patroonkeuze, werkmethode,...) vind ik ook een heel belangrijk en nog niet genoemd punt: feedback!

Ik vind het heel belangrijk dat je als verkoper openstaat naar je klanten toe, actief om feedback vraagt en daar ook iets mee doet. En dan heb ik het niet over 3 "al dan niet toevallig" niet gescheurde doeken maar over honderden doeken die al jaren in omloop zijn. Op die manier blijf je ook op de hoogte van hoe je producten het doen in gebruik en kun je indien nodig aanpassingen maken.
http://www.mistermirko.be" onclick="window.open(this.href);return false;
draagdoeken (ringsling / mei tai wraparound) - wasbare luiers (MamaBless / Nature Babies / Popolini / Tots Bots / MotherEase / Itti Bitti / Bumgenius) - handgemaakte babyspulletjes allerlei

http://mistermirko.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

Topic starter
Flupke

Berichten: 19570
Lid geworden op: 24 jan 2008 21:49
Hobbies: DenV
tag: Lid van de vroege kippenclub
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Ongelezen bericht door Flupke » 22 feb 2009 17:21

Essie schreef:
Mamvanvier schreef:In de USA komt er toch een nieuwe wetgeving dat alle onderdeeltjes van voor kinderen gemaakte materialen moeten worden getest. Op TBW heb ik daar een draadje over gevolgd. Daar werd ook al gezegd dat dit de ondergang betekent voor de WAHM'ers, want ieder kleurtje in iedere stof moet apart getest worden.
ja klopt, volgens mij is die wet er idd door. Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er van vind.
De wet in Amerika is met een jaar uitgesteld. Dus voor nu zijn ze in Amerika veilig. Maar er zijn al een heel aantal WAHM gestopt. ALs de wet in werking wordt gesteld dan is dat het einde van de wahm's aldaar. Ieder stofje moet elke keer opnieuw getest worden op de hoeveelheid lood. Onbetaalbaar dus voor alle kleine ondernemers.

Normering en testen zijn prima, maar dit is doorgeslagen in het extreme.
Kirsten mv grote man (2004), middel man (2006) en kleine man (2012)

Instituut voor Hechting


Marietje

Ongelezen bericht door Marietje » 21 mar 2009 21:28

He, dit draadje heb ik helemaal gemist. Wat een handige tips op een rijtje.

Is het een idee om er een sticky van te maken?

Gebruikersavatar

Debby

Berichten: 3388
Lid geworden op: 24 jun 2008 22:00
Locatie: Dordrecht

Re: Veiligheid bij zelfgemaakte doeken

Ongelezen bericht door Debby » 21 jun 2010 12:13

is dit draadje handig om sticky te maken?

Zocht er naar omdat ik erover zat te denken een mei tai als kraamcadeautje te maken.... staan wel handige tips.
ons koningskind J esper, 6-1-2008
Debby's hoekje

Gebruikersavatar

monique_mv3

Berichten: 6909
Lid geworden op: 20 sep 2008 23:41
Hobbies: hobbies
tag: Banner Queen
Contacteer:

Re: Veiligheid bij zelfgemaakte mei tai's en ringslings

Ongelezen bericht door monique_mv3 » 21 jun 2010 13:44

Sticky gemaakt! :)
monique, mama van drie ('02 | '05 | '08)
wovenwrapsdatabase.com: overzicht met ruim 1700 limited edition draagdoeken van Artipoppe, Didymos, Kokadi, Natibaby, Oscha, Pavo en Pollora

Gebruikersavatar

Caitlin

Berichten: 1396
Lid geworden op: 23 mei 2009 13:26
Hobbies: Sieraden maken
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Veiligheid van zelfgemaakte mei tai's en ringslings

Ongelezen bericht door Caitlin » 22 jun 2010 13:07

Ik gebruik als binnenpand stevige canvas, x boxen, en als buitenlaag vaak 1 kant canvas en 1 sierprint! en de heupband geheel canvas en schouderbanden of geheel canvas of 1 kant canvas 1 kant katoen.
Ik durf het risico niet aan om niet geheel met canvas te werken... heb toen mijn dochter nog heel klein was wel 1tje gemaakt met alleen katoen, lekker luchtig, maar dit was toen ze nog hooguit een paar kilo woog, en ik altijd de banden er helemaal omheen wikkelde, toen ze iets zwaarder werd, ben ik gelijk met canvas gaan werken!
Ik maak herinneringssieraden van moedermelk, as, gedroogde placenta, foto's, eerste haarlokjes, het eerste tandje, teen nagels, okselzweet ..... etc. hihihi [lol]
http://www.momsliquidlove.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

vroedevrouw

Berichten: 2861
Lid geworden op: 23 apr 2008 17:59
Hobbies: Vliegen
tag: Non-sticky Witch
Locatie: Vroedvrouw in Zuid-Holland.
Contacteer:

Re: Veiligheid van zelfgemaakte mei tai's en ringslings

Ongelezen bericht door vroedevrouw » 25 jun 2010 09:49

Mag ik nog aanvullen met: óók canvas is behoorlijk verraderlijk. Als canvas eenmaal begint te scheuren dan scheurt het ook door, net als rib dat doet.
Bovendien is canvas lastig om te kopen. Het wordt vaak dik ingepapt met stijfsel om het meer solide te laten overkomen en dat krijg je er vaak pas na een aantal wassingen goed uit. Bovendien is het vaak wel dikker van draad en oogt het daardoor steviger maar zijn die draden niet van een erg draagkrachtige kwaliteit.
Ik kies zelf voor verborgen lagen van een linnen-katoen menging of een hennep-katoen menging waarmee ik al zolang werk dat de sterkheid zich over inmiddels 7½ jaar bewezen heeft. Deze weefsels zijn soepeler dan de canvas maar fijner van draad waardoor belasting beter verdeeld wordt.

En verder blijft mijn aandachtspunt de volledigheid van verborgen lagen, doorlopend over de hele rug en tot in de puntjes van de banden. Met zoveel x-en als je nuttig acht.
Yvon, Vroed(e)Vrouw, Ontwerper, Draagconsulent en Moeder van 4 en 1 onderweg ('02/'04/'06/'12)

Gebruikersavatar

Aloha

Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jan 2010 16:14
Hobbies: Naaien, haken, www, ...
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Veiligheid van zelfgemaakte mei tai's en ringslings

Ongelezen bericht door Aloha » 15 jul 2010 10:06

Ik heb laatst mijn eerste Ringsling gemaakt, waar ik heel blij mee ben. [blij]
Ik heb het volgens de werkinstructies van de Ringslingshop gedaan, en de ringen dus met DRIE rijen stiksel vastgezet. Als stof heb ik een soepele linnen stof genomen.
Volgens mij is hij helemaal veilig. Mijn dochter weegt nu iets meer dan 8 kilo, maar volgens mij kan ze er nog wel een poosje in.
Mama van Fenna (04-09-09) Rens (11-08-11) en Cas (03-04-13) maar ook van [angel] David (*06-07-08†)
http://ansgeflans.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

Bijtje

Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jan 2010 11:19
Hobbies: naaien, schilderen, tekenen,
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Veiligheid van zelfgemaakte mei tai's en ringslings

Ongelezen bericht door Bijtje » 28 jul 2010 08:44

Als ik een mei tai wil maken, kan ik dan ook alleen linnen of linnen/katoen gebruiken?
Ik heb een gaaf katoenen stofje gezien bij Vanmarieke voor de sier. Ik dacht eerst voor de rest
canvas te gebruiken, maar ik lees dat katoen/linnen sterker is. En dan ook 3 lagen stof?

Iemand tips waar ik mooie/soepele katoen/linnen kan kopen van goede kwaliteit?
O.livia 17-01-2006
R.unar 21-10-2010

Gesloten