Nomadisch leven...

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Anna

Berichten: 6868
Lid geworden op: 27 jan 2010 20:09
Hobbies: ❤️

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Anna » 26 jan 2014 13:22

Ik haal het draadje weer even omhoog.

Ml is ongelukkig op zijn werk. Met vlagen. Vooral nu, met het afronden van een periode en het opstarten van een nieuwe (onderwijs). Hij heeft het idee niet gewaardeerd te worden en niet toe te komen aan de dingen die hij belangrijk vindt. In zijn werk, maar ook daarbuiten.

Nu ga ik zo even in gesprek, want hij vergeet altijd dat het tijdelijk is, die drukte. En dat er een goed salaris en héél véél vakantie tegenover staat. Dus binnen de kaders van werken voor een werkgever, heeft hij het echt goed getroffen. Vind ik.

Maar ik zou wat graag hebben dat ml - net als ik - zijn geld kan verdienen los van plaats en tijd. Of beter gezegd, dat we in ons levensonderhoud kunnen voorzien zonder aan plaats en tijd gebonden te zijn.

Ik sta er voor open ons huis te verkopen en goedkoop leven op een vaste plek, of te gaan reizen. Lijkt me heerlijk.
De brainwave van vandaag - misschien zakt het weer wat weg, misschien komt er een vervolg.

Hoe gaat het met jullie?
Anna mv4


Sahe

Berichten: 805
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:00
Hobbies: Paarden, lezen, zingen
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Sahe » 31 jan 2014 21:51

Ik ben ook benieuwd hoe het met Rijstwafel gaat!

En ondanks dat het niet mijn draadje is heb ik hier wel wat verteld over onze reis, dus ik zal ook even kort vertellen hoe het nu met ons is :-)

Wij hebben in september voor een week of 5 bij mijn schoonouders verbleven, eerst met de intentie van caravan te wisselen en later op zoek naar een ander alternatief. Eind oktober zijn we uiteindelijk - zonder caravan - naar Italië gereden waar we 2,5 maand een huis gedeeld hebben met vrienden die twee kindjes hebben. Intense ervaring - prachtige omgeving en mooie dingen gedeeld, maar ook heel uitdagend om zo dicht op elkaar samen te leven. In die periode zijn we tot de conclusie gekomen dat we a) eigenlijk niet de types zijn om rond te reizen (ik hou stiekem van huiselijkheid en routine [redface] [lol] ), het b) erg lastig is om ook maar enigszins zelfvoorzienend te leven als het gaat om je voedselvoorziening als je altijd onderweg bent, en we c) na een heel intensief jaar eigenlijk vooral tijd aan onszelf, elkaar en ZL willen besteden in plaats van bezig te zijn met de vraag waar we de volgende week naartoe zullen rijden en weer te moeten wennen aan een nieuwe plek met nieuwe gang van zaken. We hebben eraan gedacht hoor, want we zullen waarschijnlijk nooit meer zoveel vrijheid hebben als op dit moment - reizen naar verre en minder verre oorden zijn de revue gepasseerd [lol] Maar we zijn gewoon eigenlijk niet zulke beste nomaden [wink]

Dus zijn we begin januari terug gereden naar België en hebben op een recreatiepark in bosrijk gebied twee chaletjes (naast elkaar) gekocht. Permanente bewoning wordt er gedoogd (maar je kunt er niet officieel je adres hebben - we hebben dus nog steeds ons referentieadres bij SO). Het ene chalet wordt onze woning, het andere bieden we aan voor retraites van korte of middellange duur.

De grond is niet van ons, die pachten we à 1850 euro per perceel. Daar komt dan nog gemeentebelasting bij en een verplichte brandverzekering en je nutsvoorzieningen - alles bij elkaar hebben we straks een all in woonlast van ongeveer 500 euro per maand voor bijna 1000 m2 grond en twee verblijven. Plek voor een moestuin, wat kippen en bijtjes, en voor gasten. Niet helemaal legaal natuurlijk, niet iedereen zal zoiets aandurven, willen of zelfs vinden kunnen, maar wij voelen ons er prima bij.

In principe zal dit een tijdelijke oplossing zijn, in die zin dat we niet van plan zijn hier 10 jaar te blijven hangen, maar wie weet wel een jaar of 5. De huisjes staan allebei niet op onze eigen naam, we wilden toch wat meer 'onzichtbaar' blijven in verband met het referentieadres, en we zien wel hoe lang we het zo kunnen trekken. Voor ons is dit op dit moment de ideale oplossing gebleken, maar een paar maanden geleden hadden we hier echt nog totaaaaaal niet over nagedacht. Het leven kan dus verrassend uitpakken als je out of the box durft te (blijven) denken!
Mama van K, nov-12

Blog: Linksdraaiende ecomama


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Sjoba » 05 jan 2015 10:43

Een up voor dit oude draadje! Hoe vergata het de nomadisch levenden? [smile]
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 07 jan 2015 12:39

September/oktober ben ik met de kids zowiso al weg... manlief moet zelf maar besluiten of hij meegaat of niet ;) HIj is degene die alles tegengehouden heeft, hij mag het oplossen dan ;) maar ik en de kids zijn ribedebie. Hij komt maar af als hij er klaar voor is :)
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Sjoba » 08 jan 2015 08:16

Bedoel je afgelopen september of aankomende rijstwafel? Je maakt me nieuwsgierig! Als je al weg bent, wat heb je uiteindelijk gekozen voor vervoersmiddel en bestemming?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Wenny

Berichten: 2578
Lid geworden op: 26 mei 2011 13:58
Hobbies: Mijn meisjes...
Locatie: Arnhem

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Wenny » 08 jan 2015 09:15

Ik heb net het draadje gelezen en ben ook erg benieuwd hoe het ervoor staat. Jullie gaan dus komend jaar pas vertrekken? Kun je iets vertellen over hoe het jullie vergaan is afgelopen jaar en waarom je ml de plannen heeft tegengehouden?
Afbeelding
Afbeelding


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 09 jan 2015 01:11

Manlief is niet het type dat zomaar een sprong in het duister kan maken en alles achter kan laten zonder vast plan. Ik wel, heb dat zelfs nodig om deftig te thriven.
Dat is de afgelopen 2 jaar de grootste uitdaging geweest... de verschillen tussen ons beide. Ik ben dus ook al 2 jaar op hem aan het wachten tot hij eindelijk zin heeft om aan zijn angsten te werken.
Aangezien hij daar geen tijd in steekt, heb ik hem een ultimatum gegeven... in september vertrek ik met de kids. Als hij zin heeft om mee te gaan, graag. En anders komt hij maar achterna als hij er klaar voor is.
Mijn leven staat al veel te lang on hold voor hem... 2015 is mijn jaar!
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo

Gebruikersavatar

Anna

Berichten: 6868
Lid geworden op: 27 jan 2010 20:09
Hobbies: ❤️

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Anna » 09 jan 2015 09:28

Wow, stoer zeg!
Anna mv4

Gebruikersavatar

Mieye

Berichten: 2073
Lid geworden op: 11 sep 2009 17:11
Locatie: Niet in Nijmegen ;)

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Mieye » 09 jan 2015 11:29

Wauw! :)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Kinderen...het zijn net mensen...

AfbeeldingAfbeelding


Inauj

Berichten: 46
Lid geworden op: 22 okt 2013 16:29
Hobbies: Gezin

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Inauj » 09 jan 2015 17:51

Wauw, wat een stoer besluit. Hopelijk trekt man bij, is toch leuker en praktischer lijkt mij.

Hoe dan ook, ben heel beniewd.
Z1 2010
Z2 2012

Juaniblogt.wordpress.com

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Sara11 » 11 jan 2015 08:27

Ik post hier ook maar even. Ik zit er ook heel serieus over te denken om een tijd met DL te gaan trekken, van Wwoof naar wwoof (in eerste instantie). Het lijkt me fijn om dat met een caravan te doen, een vast plekje wat steeds hetzelfde blijft. Nu ben ik dus op zoek naar (tips voor) een caravan. Vooral: waar vind ik een betrouwbare caravan. Mijn budget is erg klein, meer dan 1000 euro heb ik eigenlijk niet. Ik zou eigenlijk een sponsor of een gul iemand tegen moeten komen die er een aan me geeft [cheesygrin].
Maar goed, tips iemand?

En edit: ik bedacht dat ik best een en ander kan verkopen om de reis te bekostigen. Hoe pak ik dat het handigst aan? Gewoon via de MP's, een website maken (kan ik ook meteen mijn reis op bij gaan houden voor de thuisblijvers), een zolderverkoop aan huis? Iemand ervaringen/tips?


Sahe

Berichten: 805
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:00
Hobbies: Paarden, lezen, zingen
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Sahe » 11 jan 2015 21:09

Wij hebben een oldtimer caravannetje gekocht uit 1979, daar kom je best met max 1000 euro [smile] Onze spullen (vrijwel de hele inboedel in ons geval) hebben we grotendeels in een openbare verkoop gedaan (op basis van vrije gift, dus men kon zelf bedenken wat men ervoor gaf, werd in een dichte envelop in een doos gedaan). We hebben een heel weekend open dag gehouden. Hou er rekening mee dat het soms lang duurt om je spullen kwijt te raken, zelfs als je dingen gratis weggeeft duurt het soms even voor iemand het wil hebben! Uiteindelijk zijn de laatste dingen bij ons opgehaald door rommelmarktmensen, die waren er ook erg blij mee. Rijk zijn we er overigens niet van geworden - wel hebben we een hoop mensen heel blij gemaakt en veel bijzondere verhalen gehoord.
Mama van K, nov-12

Blog: Linksdraaiende ecomama


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door leeneke » 11 jan 2015 23:05

Wat een avontuur, Sahe en de anderen. Sahe, wat zijn jullie plannen nu? En vanwaar die keuze?
Moeder van drie

Gebruikersavatar

Lotus

Berichten: 1037
Lid geworden op: 27 jan 2010 19:58
Hobbies: ****
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Lotus » 12 jan 2015 08:50

Superinterressant draadje, ook wij willen ooit eens een lange zwerfreis maken, dus...tvp!


|| Getapapriegeld op de foon ||
:: ♥♥ Mama van ZL1 R ♥♥ (20-03-2010) & ♥♥ Vlindermama van DL F* ♥♥(02-07-2011) ♥♥ en mama van ZL2 R (10-09-2012) ♥♥::
++++++++++++ http://nomadfamily.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ++++++++++++


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 12 jan 2015 13:04

Ik ben ook nieuwsgierig naar jullie, Sahe!
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo

Plaats reactie