Nomadisch leven...

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Jessie824 » 16 jun 2016 15:15

Rijstwafel schreef:Nee hoor, Zuid-Ierland ;) ten Westen van Cork.

.
Verkeerd gelezen! Tja waar het hart van vol is he ;)


mamanik

Berichten: 4085
Lid geworden op: 14 feb 2008 11:24
Hobbies: Zelfbenoemde duizendpoot
Locatie: Den Haag

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door mamanik » 16 jun 2016 15:18

Finneman schreef:
Rijstwafel schreef:Nee hoor, Zuid-Ierland ;) ten Westen van Cork.

.
Verkeerd gelezen! Tja waar het hart van vol is he ;)
Naja, is ook wel relatief westelijk natuurlijk [wink]

Gebruikersavatar

Kathleenvg

Berichten: 460
Lid geworden op: 13 jul 2010 22:18
Hobbies: Beeldende kunst en muziek
Locatie: Antwerpen - Verkoper Bio & Eco: speelgoed, kledij wol biokatoen, cosmetica, kristallen enz.

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Kathleenvg » 16 jun 2016 21:52

Heb je ergens een link of kernwoord ofzo ivm wat er dan veranderd voor de Belgische wet?
Mag men geen thuisonderwijs meer geven in de toekomst als men in België woont of die nationaliteit heeft?

Wij zijn nog maar onze eerste stapjes aan het zetten richting emigreren / deels zelfvoorzienend gaan leven.
De idee leeft al veel langer, maar nu zijn we op het punt dat we het echt willen uitzoeken, en vervolgens gaan realiseren.
Mijn dochter wordt 6 jaar in augustus en zal normaal gezien nu in september starten in het eerste leerjaar. Uit jouw post denk ik te kunnen afleiden dat dit consequenties zal hebben? Of begrijp ik het verkeerd?
BIOTOOP Grimm's, Ostheimer, Engel, Manymonths, Disana, Maxomorra, Duns, Logona, Jackson Reece, Urtekram, en nog veel meer ... .http://web.biotoop.be/


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 18 jun 2016 14:21

Gewoon thuisonderwijzen mag nog steeds zolang je het doet zoals de inspecteurs willen dat je het doet ;)
Maw... gebruik van buitenlands (anderstalig) materiaal mag al een tijdje niet meer, het moeten Vlaamse methodes zijn die het liefst zo nauw mogelijk met school samenhangen. Eigenlijk willen ze dat je thuis schooltje speelt/school gaat nadoen.
Wij zijn unschoolers, geloven niet in geforceerd leren. Onze kinderen volgen dus geen methodes, leren gaat volledig op hun tempo. Tot dit jaar was er een gat in de wet die stelde dat kinderen ingeschreven konden zijn in buitenlandse (online) scholen, zolang die maar erkend waren door de overheid van dat land. Daar hebben wij gebruik van gemaakt... in Amerika bijvoorbeeld zijn ook umbrella-scholen erkend. Overkoepelende organisaties voor mensen die niet altijd schools te werk gaan, maar wel "officieel" kunnen zijn. Homelife Academy bood ons een legale oplossing. Wij konden blijven unschoolen en de overheid kon er niets tegen beginnen want dat was de wet die ze zelf hadden gemaakt. Helaas hebben ze nu de optie van die buitenlandse scholen er uit geschopt. Vanaf september is dat geen legale oplossing meer. Terug schools les gaan geven, is compleet tegen onze principes... we willen het niet, het werkt niet voor ons. Dat samen met nog een paar andere idiote wetten die ons niet liggen, is nu wel de druppel. We moeten/willen weg.
Maar zolang je dus thuis schooltje speelt en alles doet wat de inspectie voor jou heeft voorgekauwd, is het allemaal geen probleem [wink]
Zelfvoorzienend leven is hier trouwens verboden in België. Je MOET aangesloten zijn op het net... (dat is ook een van de wetten waar wij over struikelen, wij willen ook graag zelfvoorzienend gaan leven).
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo

Gebruikersavatar

Kathleenvg

Berichten: 460
Lid geworden op: 13 jul 2010 22:18
Hobbies: Beeldende kunst en muziek
Locatie: Antwerpen - Verkoper Bio & Eco: speelgoed, kledij wol biokatoen, cosmetica, kristallen enz.

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Kathleenvg » 18 jun 2016 21:25

Hartelijk dank voor deze toelichting! Ik voel me ook meer en meer aangetrokken tot de principes van unschooling, al weet ik er nog lang niet genoeg van om het al aan te durven, maar het trekt wel.

Wat idioot toch dat je ook hierover zelf niet mag beslissen. Hetzelfde met dat verplicht aansluiten op het net en zo zijn er nog wel een aantal verplichtingen waar ik ook zware bedenkingen bij heb. En dan zijn wij zogezegd vrije mensen in een vrij en democratisch land ahum. Dat soort dingen jaagt mij ook weg eigenlijk. Al staan wij nog maar aan het begin van de verkenningstocht en volg ik dus met grote interesse dit soort topics.
BIOTOOP Grimm's, Ostheimer, Engel, Manymonths, Disana, Maxomorra, Duns, Logona, Jackson Reece, Urtekram, en nog veel meer ... .http://web.biotoop.be/

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 26 jun 2016 10:58

lees gewoon graag even mee! [smile]


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 13 jan 2017 13:38

Het heeft lang geduurd, maar as of today zijn we geen Belgische burgers meer.
Deze ochtend met z'n allen samen naar het gemeentehuis gegaan en daar ons model 8 aangevraagd.
Nu samen met de kids een taart aan het bakken om het te vieren [wink]

Nee, we weten nog steeds niet waar we naartoe trekken. Hebben wel in grote lijnen een plan in ons hoofd (plan B zeg maar), maar we leven van dag tot dag nu. Heerlijk vrij voelt dit!
Het huis is leeg, maar nog niet verkocht. Dat blijkt een moeilijk proces te zijn. Als het eind januari nog steeds niet verkocht is, vertrek ik met de kinderen al verder en komt manlief nadien achter ons aan.

It's finally happening! Wat een avontuur was dit voorbereidend proces al...
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Jessie824 » 13 jan 2017 16:17

Oh spannend! Heel veel succes en vooral plezier op jullie reizen!

Gebruikersavatar

wen-tjuh

Berichten: 1167
Lid geworden op: 13 dec 2012 12:25
Hobbies: haken en lezen
Locatie: Schiedam

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door wen-tjuh » 14 jan 2017 00:00

Gaaf zeg
dl* - 9 maart 2013
dl - 6 september 2016


inge_b

Berichten: 949
Lid geworden op: 30 jul 2014 07:42
Hobbies: ##

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door inge_b » 14 jan 2017 13:48

Spannend & dat het jullie het geluk en vrijheid brengt dat je zoekt!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y300-0100 met Tapatalk
Mama van 2 heren

Gebruikersavatar

Anna

Berichten: 6868
Lid geworden op: 27 jan 2010 20:09
Hobbies: ❤️

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Anna » 14 jan 2017 14:07

Spannend! Wat leuk zo'n avontuur.
Ken je de Nederlandse docuserie 'Floortje naar het einde van de wereld?' Erg leuk voor de voorpret denk ik en te kijken op de site van het npo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Anna mv4


Jessie573

Berichten: 1699
Lid geworden op: 13 nov 2009 13:27
Hobbies: xx
Locatie: xx

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Jessie573 » 14 jan 2017 14:21

Gaaf! Weten jullie al hoe je gaat reizen? En wat is model 8?

Verstuurd vanaf mijn AT-AS45D1 met Tapatalk


mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door mamsie83 » 14 jan 2017 19:52

Wat fijn! Hopelijk snel met het hele gezin op reis :) ik volg!


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 14 jan 2017 22:08

huubhuubbarba schreef:Gaaf! Weten jullie al hoe je gaat reizen? En wat is model 8?

Verstuurd vanaf mijn AT-AS45D1 met Tapatalk
Gewoon een papier waarop staat dat je bent uitgeschreven uit een land. Moet je nadien binnenbrengen op de Belgische ambassade van het land waar je gaat wonen.
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo


Fluffy

Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 okt 2012 14:12
Hobbies: lezen

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Fluffy » 02 feb 2017 09:24

Wat gaaf dat jullie dat doen! Als thuisonderwijs in NL ook niet meer mag of strenge eisen krijgt, gaan wij ook vertrekken. Ierland staat op mijn lijstje al ben ik er nog nooit geweest haha. Lijkt me alleen erg lastig om familie hier te laten...
Zoontje 2013, * nov 2014, Dochter 2015, dochter 2017

Plaats reactie