Nomadisch leven...

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 20 mei 2013 16:48

Zeker weten. [wink]
Dat zijn een paar van de dingen waar ik probeer aan te werken.
Controledrang slaat -gelukkig- enkel op mezelf. We doen aan radical whole life unschooling op vlak van de kinderen, wat wel volledig het tegenovergestelde inhoudt. En daar ben ik wel blij mee eigenlijk. Ze moeten hun eigen leven kunnen leven zonder controle van mij uit. Maar voor mezelf is dat effectief een levenslang probleem. Soit... ik werk er aan, dat komt wel goed.
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo

Gebruikersavatar

annaboa

Berichten: 1211
Lid geworden op: 26 mei 2009 16:52
Hobbies: veel
Locatie: regio 010

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door annaboa » 24 mei 2013 23:33

Jeeeey dacht ik in eerste instantie. Hoe kom je op het idee?

Maar nog even verder denken en lezen denk ik; een erg bijzonder plan. Het scheelt niet zo heel veel van onze fantasie om ooit nog eens met de meiden op een grote zeilreis te gaan. Mocht een auto jullie niet bevallen, dan is een boot ook geen gek plan.
Veel succes met jullie plannen in elk geval.
Mama van de allerliefste meisjes Y 03-2009 en L 01-2011


Sahe

Berichten: 805
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:00
Hobbies: Paarden, lezen, zingen
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Sahe » 06 sep 2013 17:11

Hoi Rijstwafel, ik ben benieuwd hoe het gaat met jullie plannen? Wij zijn sinds 7,5 week huisloos en aan het rondtrekken met baby van 10 maanden en met kat, onze blog heb ik in dit topic gepost: http://www.dragen-en-voeden.nl/forum/vi ... 4&t=107013" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien heb je iets aan onze ervaringen :) Wij zijn ook aan het overwegen om lid te worden van het netwerk Alternatieve Reizigers http://www.narnar.org" onclick="window.open(this.href);return false; , derde weekend van september is er weer een bijeenkomst in Limerlé (provincie Luxemburg).
Mama van K, nov-12

Blog: Linksdraaiende ecomama


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 06 sep 2013 17:54

En lukt jullie dat vanuit België?
Want ik ben juridisch informatie gaan zoeken en hoe langer hoe meer het onmogelijk lijkt om dat hele project vanuit België te starten.
Vooral nu de nieuwe thuisonderwijswet in voegen is gegaan. Ok, er zit een groot gat in die wet dat we met beide handen aannemen, maar dan nog komt daar veel papierwerk en toestanden bij kijken. Daar heb jij natuurlijk nog geen last van, maar hier is dat toch wat anders.

Zowiso zitten we nog altijd volop in de verbouwingswerken hier, we kunnen nu eenmaal niet van de ene moment op de andere vertrekken (anders: direct!). Familie en vrienden zijn op de hoogte gesteld en de helft van onze inboedel zijn we al kwijt.
De plannen gaan door alleszins, ik kan mij zelfs niet meer voorstellen dat we het niet zouden doen, we zitten met onze gedachten al in het zuiden. [wink]

Hoe hebben jullie het gedaan qua verzekeringen? En hebben jullie een referentie-adres genomen? Andere papierwerk waar je rekening mee gehouden hebt?
En qua inkomen, hebben jullie daar een oplossing voor gevonden?
Leuk om eindelijk eens een medegezel te lezen :) we zijn dunbevolkt!

Als je voor volgende zomer nog naar België weer komt en een logeerplaatsje zoekt, altijd welkom! :) Ik denk dat het erg leuk zou zijn voor onze meiden om eens iemand te ontmoeten die hetzelfde doet dan wat wij gaan doen... :) uiteindelijk is het toch een sprong in het diepe dat je maakt.

Eerst van dat huis vanaf raken. Het is van ons zelf, dus het is niet zomaar een huur opzeggen. Het is ook een huis uit 1860-70, dus zo oud als maar kan. We zijn hier nog niet direct weg helaas. [headbang]
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo


Sahe

Berichten: 805
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:00
Hobbies: Paarden, lezen, zingen
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Sahe » 06 sep 2013 20:55

Wat bedoel je met 'project''? Die eco-gemeenschap, of onze eigen reis nu? Eén van de redenen dat we ons huis niet meer hebben is dat we vrij willen zijn om daar te gaan wonen waar onze idealen het gemakkelijkst te realiseren zijn. België was al moeilijk vanwege de verplichte polio-vaccinatie, nu het thuisonderwijs ook op de helling komt te staan denk ik niet dat wij hier nog terugkomen - unschooling is ook ons plan. Engeland heeft wat dat betreft de gunstigste kaarten momenteel (en in het zuid-westen is het weer ook best ok, zelfs in de winter) :)

Wij hebben eigenlijk een half-af huis verkocht. In eerste instantie wilden we het nog afwerken voor de verkoop, maar ML had er zo geen zin meer in dat we het te koop hebben gezet - en binnen een maan was het weg. Zo snel kan het dus gaan :) Ons voordeel was dat er maar een relatief kleine hypotheek op zat en we dus sowieso altijd geld over zouden houden.

Wij hebben een referentie-adres bij SO. Daarvoor hebben zij toestemming moeten geven, hebben we de papieren van de caravan moeten overleggen en moeten we een aankoopbonnetje (tankbonnetje oid) vanuit 'het buitenland' opsturen naar de gemeente om te bewijzen dat we echt aan het rondtrekken zijn [crazy] Ik vraag me nog steeds af of die ambtenaar dat niet ter plekke verzonnen heeft, maar de bureaucratie van België kennende zou het best echt kunnen zijn ook. Ik ga overigens niks opsturen, ik vind het te zot voor woorden en volgens mij kraait er nooit iemand meer naar. Sowieso emigreren we toch uiteindelijk, en wat gaan ze doen - ons komen zoeken?

Ik weet trouwens niet waar jullie je referentie-adres gaan zetten, maar hou er rekening mee dat daar dus alles binnenkomt. Mijn schoonouders kregen op een gegeven moment telefoon van de Waalse politie, met de vraag of er een probleem was met onze auto. Die stond onderaan de oprit geparkeerd van waar we verbleven, maar vanaf de weg zag dat er nogal wildparkeerderig uit... Op zich niks aan de hand dus, maar ik vond het toch wel lullig dat mijn SM daar nu mee werd lastiggevallen (en ze schiet al zo snel in de stress).

Qua papieren en zo: We hebben (nu nog) een eigen bedrijf waar wat geld in zit, dus we zijn wat dat betreft nog in orde met de ziektekostenverzekering. Op termijn stappen we daar helemaal uit denk ik (dan maar geen kindergeld ;) ). Caravanverzekering kost niet veel, auto is niet uitgebreid verzekerd dus is ook niet gek duur. Rest alleen de familiale verzekering die nog verplicht is. We leven de komende tijd van de overwaarde van ons huis en als we zuinig zijn kunnen we dat een paar jaar volhouden. Moest dat wegvallen dan zouden we sneller gericht ergens neerstrijken en daar iets willen opzetten - ML geeft healings en is bezig met astrologie, ik ben bijna psychologe en geef workshops ervaringsgericht leren met paarden. Maar zelfvoorzienendheid qua eten en energie is sowieso ons streven als we ergens een vaste plek vinden.

Ik las trouwens dat jullie een busje willen kopen. Op zich tof idee, maar straks met 4 kindjes misschien wel heel klein hoor! We hebben 5 weken ergens gestaan waar we de voortent nauwelijks konden gebruiken en waar verder ook geen geschikte plek voor een baby was om rond te kruipen, en ik heb toen met ZL gemerkt dat hij echt wel gefrustreerd werd van het feit dat het bed de enige plek was waar hij kon oefenen met kruipen. Ook in het zuiden van Europa regent het soms, en is het 's winters te koud om je baby in het gras te zetten. Dan is een droog en windvrij plekje echt heel fijn! Wij zijn wat dat betreft erg blij met de caravan (we hebben ook aan een mobilhome gedacht).

En bedankt voor je uitnodiging, het is nu nog veel te vroeg om iets te kunnen zeggen over volgende zomer maar ik zal het onthouden!
Mama van K, nov-12

Blog: Linksdraaiende ecomama


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 06 sep 2013 21:35

Busje als in "bus-ter-grote-van-een-schoolbus" he ;)
Dat is geen volledige bus, maar een "busje"...
Geen klein volkswagen-busje, hoor.
Maar dat zou een extra rijbewijs kosten en die kan je ook niet overal zomaar achterlaten. De meer hedendaagse plannen zijn een grote auto met extra plaats (tot 3,5 ton kan je gaan) en een grote caravan daaraan (kan je ook tot 3,5 ton gaan).
Op die manier kunnen we op momenten de caravan even laten staan en een daguitstap met de auto gaan maken... of toch zoiets in de aard.

Met project bedoelde ik het rondreizen.
Ik heb ook de indruk dat ze er veel meer van willen maken dan het uiteindelijk is en als je aan de helft je voeten veegt dat er geen haan naar gaat kraaien.
En dat is ook onze reden om van het huis verlost te willen zijn. Ik wil geen wortels in een grond waar ik niet meer terugkom. Na onze reis komen we niet meer terug naar België. Dat staat al vast.
Engeland is zeker een optie, Ierland ook, alsook Portugal of Noorwegen en Finland (hoewel die laatste 2 wat te koud zijn voor mij). Verder weg is het Australië of Canada dat we in gedachten houden. Amerika ook wel, maar net iets minder.
We zien wel, ik plan niet te graag op voorhand.
Ik ben trouwens ons huis ook ferm beu en zou het ook stilaan te koop willen zetten. Niet-af dan. Maar gezien het bouwjaar en de kosten die er nog bijkomen gaat het hier niet zo snel gaan. Ik hoop ook dat we genoeg gaan overhouden om de lening af te betalen en een auto+caravan van het geld te kopen.

Hier gaat het referentie-adres bij mijn ouders. Die zijn mondig genoeg om tegengas te geven tegen mensen die voor niets zitten bellen. Mijn SO's niet echt, die zijn al wat sneller in paniek.

Ook wij gaan een eigen bedrijf houden onderweg. Dat is makkelijker om verzekeringsgedoe in orde te houden. Als ze dan toch zo graag met hun wetten zwaaien, moeten ze er maar tegen kunnen dat wij hetzelfde doen.
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo


Sahe

Berichten: 805
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:00
Hobbies: Paarden, lezen, zingen
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Sahe » 06 sep 2013 21:45

In Scandinavië geldt wel overal schoolplicht hè!

Eigen bedrijf gaat er bij ons wel uit tzt, als je niks doet kost een bvba alleen maar geld en sowieso is het concept 'winst maken als doel op zich' niet iets dat bij onze filosofie past :D
Mama van K, nov-12

Blog: Linksdraaiende ecomama


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 06 sep 2013 23:48

Finland heeft een schitterend TO-systeem. Ze hebben ook een schitterend schoolsysteem, waardoor er erg weinig mensen naar TO over stappen. Maar je kan effectief TO geven in Finland.
Noorwegen is nog fijner, die vragen zelfs niets terug. TO kan je daar gewoon geven zonder dat er voorwaarden aan worden gehangen.
In Zweden is het illegaal en niet toegelaten.

We staan op dezelfde lijn. Als het bedrijfje onderweg niet nodig blijkt te zijn, gaat dat er snel uitgaan. Maar ik hou het in het begin graag even achter de hand. Niet om winst te maken, maar om zeker te zijn dat er eten op tafel komt.
Wij hebben nul komma nul spaargeld om te gebruiken ook. Dat is wel een extra reden om liever iets achter de hand te houden.
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo


Agter

Berichten: 296
Lid geworden op: 09 feb 2012 01:39
Hobbies: Gitaar, katten
Locatie: Utrecht

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Agter » 07 sep 2013 00:18

Het is nu een twee-gesprek geworden. Ik kan me voorstellen dat jullie daarom per email contact zullen hebben.
Maar als het kan, post zoveel mogelijk ook hier! Ik lees met zoveel interesse met jullie mee! En er zullen meer mensen zijn die niets posten maar wel meelezen.
Helden zijn jullie!

(Dit wilde ik jullie meegeven)
Dochter 12-2011

Gebruikersavatar

kleine dolfijn

Berichten: 749
Lid geworden op: 01 aug 2012 08:35
Hobbies: dragen en voeden... ;-)

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door kleine dolfijn » 07 sep 2013 00:42

Hier ook een meelezer het is wel een doel van mij om uiteindelijk vrij te gaan leven. Zoald jullie dat doen em van plan zijn. Ik volg met interesse!
Mama van een dochter 24-02-'12

Rose and rebellion(peuter), didymos LE orient 4


Jolande

Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 mei 2010 13:44
Hobbies: koken, (moes)tuinieren

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Jolande » 07 sep 2013 09:03

Sahe schreef:Eigen bedrijf gaat er bij ons wel uit tzt, als je niks doet kost een bvba alleen maar geld en sowieso is het concept 'winst maken als doel op zich' niet iets dat bij onze filosofie past :D
Kan je dat uitleggen Sahe? Is een bedrijf voor jou iets dat als doel heeft winst maken?
Ik heb een bedrijf en dat heeft als doel geld verdienen met het vak dat ik kan en leuk vind, om in het levensonderhoud van mijn gezin te kunnen voorzien. Dat dat winst heet kan me niet zoveel schelen, het gaat erom dat ik brood op de plank heb.
Voor mij is een eigen bedrijf nu juist een manier om vrijer te zijn., zelf te kunnen beslissen wat ik doe en hoe ik dat doe.

Ik ben heel benieuwd naar jullie overwegingen bij de term bedrijf en winst. Wil je daar wat over vertellen?


Sahe

Berichten: 805
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:00
Hobbies: Paarden, lezen, zingen
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Sahe » 07 sep 2013 10:12

Het specifieke doel van een BV(BA) is officieel winst te maken. In België is dat althans iets dat standaard in de statuten is opgenomen. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld een stichting of vzw, dat eerder een maatschappelijk doel heeft. Ik weet wel dat dat niet je persoonlijke doelstelling hoeft te zijn, en dat is het voor de meeste kleine bedrijfjes waarschijnlijk ook niet :) Maar het is een onderdeel van het financieel-economisch systeem waar wij niet meer in geloven. Overigens komt ML uit de IT-sector en daar gaat het heel vaak sowieso om het snelle grote geld, dus vanuit die achtergrond komt mijn uitspraak ook wel een beetje. Ik snap dat ze wat gechargeerd overkomt :)
Mama van K, nov-12

Blog: Linksdraaiende ecomama

Gebruikersavatar

Lelietje van dalen

Berichten: 2826
Lid geworden op: 07 mar 2008 00:45
Hobbies: Schilderen, fotografie
tag: Geen etiket nodig ;)

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Lelietje van dalen » 07 sep 2013 10:39

Heerlijk om zo te kunnen leven... zelf zou ik het ook graag willen, ik voel me gewoon echt niet prettig bij het leven in de moderne westerse maatschappij... maar wij lijken hier alleen maar steeds vaster te komen zitten tussen de tandwielen van het systeem [sad] .
"Van alles dat men u ooit leerde geldt evenzeer het omgekeerde" (Charlotte Mutsaers)


Jolande

Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 mei 2010 13:44
Hobbies: koken, (moes)tuinieren

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Jolande » 07 sep 2013 10:56

In Nederland hoef je niet standaard een BV op te richten inderdaad. Ik heb een praktijk in de zorg en zou je eerder als dienstverlening kunnen beschouwen.
Het is wel boeiend om te lezen over andersoortige economieën. Wat mij betreft lees ik daar graag meer over. Ben wel benieuwd hoe ook je dat ook in meer reguliere bedrijfsvoeringen kan introduceren.

Gebruikersavatar

Caribou

Berichten: 196
Lid geworden op: 01 aug 2013 22:47
Hobbies: .
tag: is een moederdier

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Caribou » 07 sep 2013 15:36

Fijne plannen, spannend!

Iemand die ik ken heeft 7 jaar lang in Groot Brittannië geleefd in een bus. Volgens hem, maar dat zul jij ondertussen ook wel gemerkt hebben, is er een levendige traveller's beweging, die voortborduurt op 'inheemse' zigeunerachtige groeperingen, ik geloof vooral uit Ierland, die van oudsher ook al rondtrokkend leefden.
Bij de huidige travellers schijnt een paarden vervoer truck je-van-het te zijn; je hebt er niet je groot rijbewijs voor nodig, er zit al een bed en keukentje in, en verder heb je dan nog veel ruimte om naar iegen inzicht te gebruiken. Misschien is dat wat voor jullie? Bijvoorbeeld:
http://www.horsemart.co.uk/horsebox-car ... ers/304417

Ik heb nooit 'on the road' geleefd, maar wel wat rondgetrokken in Europa met m'n campertje. Heel fijn. Maar wat ik soms wel lastig vond, was een plek vinden om te parkeren 's nachts. Zoals eerder gezegd hier, elk stukje land is wel van iemand, en om iets te vinden dat níet van iemand was, maar wel een beetje veilig (als in niet op de parkeerplaatsen van de Autoroute in Frankrijk, waar nare dingen gebeuren) en niet al te publiek (als in op het dorpsplein zeg maar) aanvoelde, vond ik lastig. Ik werd best wel eens weggestuurd. Diegene die in GB in z'n bus heeft geleefd, heeft nu weer een oude schoolbus waar hij vaak mee op stap gaat in Schotland, maar hij zegt dat 't echt lastig is om overnachtingsplekken te vinden, want op veel openbare, fijne parkeerplaatsen is het verboden. Je moet echt de plekjes weten. Maar misschien is het aangesloten zitten op fora daar ook goed voor, en het klinkt iniedergeval geweldig dat jullie al zoveel plekken hebben waar jullie welkom zijn.

Te gek hoor, dat jullie dit doen! [biggrin]

Plaats reactie