Nomadisch leven...

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 26 mar 2013 13:16

Het idee om nomadisch en rustiek te gaan leven suddert al erg lang diep in mij.
Ik herinner mij nog, ik was amper 8 jaar, toen ik de eerste keer in contact kwam met een groepje zigeuners. Erg fijne mensen en met de kinderen klikte het enorm. Dat is me altijd bijgebleven en stiekem heb ik daar sindsdien ook van gedroomd.
Erg stiekem, want dat kon toch niet, zo als normale westerse mens op die manier gaan leven?

Onlangs is die droom terug boven gekomen. Hoe langer we hier als westerse mens leven, hoe meer het begint op te vallen dat wij hier geen plaatsje hebben. Wij horen hier gewoon niet thuis.
Ja, we hebben een dak boven ons hoofd, alles wat we nodig hebben, veel meer dan de meeste mensen op onze planeet hebben, ja, we mogen ons gelukkig prijzen. Maar net dat alles maakt mij doodongelukkig.
Het is een hele weg geweest om te ontdekken wat me juist zo ongelukkig maakte, maar het is een feit. Ik ben niet gemaakt om lang op dezelfde plek te blijven, ik ben niet gemaakt om al mijn vrijheid op te geven in ruil voor luxe.
Het knaagde, het wrong...

De nieuwe wetgeving rond thuisonderwijs die hier in Vlaanderen op komst is (waardoor we fel mogen vechten om onze kinderen nog thuis te mogen houden en waardoor we nog meer vrijheid gaan kwijt zijn) is een van de laatste druppels geweest. Manlief die weer maar eens problemen heeft op de zoveelste job (hij is té goed, waardoor er fel van hem wordt geprofiteerd en hij volledig de grond in gepest wordt... wederkerend probleem, job na job na job) heeft nu ook hem overtuigd.
We willen weg! We willen weer ademen, weer gewoon gaan leven.

Maar nu staan we dus voor die grote stap die we moeten zetten om er effectief ook aan te beginnen. De hele maatschappij maakt het er niet makkelijker op, mijn moeder wil niet meer met me praten tot we het idee uit ons hoofd hebben gezet...
Maar ik kan niet meer. Ik ben al veel te lang diep ongelukkig, geniet al veel te lang niet meer van het leven, kom al veel te lang niet meer onder de mensen, zit al veel te lang in een hoekje waar ik niet meer uit kom.
Man en kinderen zijn helemaal mee met het idee. Het moet gewoon gebeuren, willen we van dit leven nog iets maken.

De plannen zijn al zover dat we weten hoe we het willen, maar we moeten er nu nog uitkomen hoe we er aan moeten beginnen. Een auto is niets voor ons, een fiets niet haalbaar met een botaandoening en we hebben 3 kinderen, 2 honden en 3 katten waar we rekening mee moeten houden.
Het ultieme idee zou zijn om een woonwagen/huifkar te kunnen inrichten en met paard en kar met de zuiderzon te vertrekken en Europa rond te trekken.
Maar hoe komen we van waar we nu staan in het leven tot waar we naartoe willen?
Paard en kar is een nieuw fenomeen, dus daar moeten we alles over gaan leren eerst. Wat met ons huis? Dat is in een staat waarin we het niet gaan kunnen verkopen of verhuren, dus dat moeten we ook eerst afwerken.
Het grootste deel van onze inboedel moet weg raken, maar dat is nog het minst erge.
Wat met de huisdieren? De honden gaan mee, maar katten zijn een groter probleem. Anderzijds hebben zigeuners ook al eens katten bij zich, dus het is mogelijk...

Nu, een alternatief forum als dit... misschien heeft er iemand al wat over gelezen? Misschien heeft er iemand een duwtje in de rug?
Alles is welkom, al was het maar virtuele steun.
Zowiso, zoals het leven nu is, hou ik het niet meer vol. Er moet iets gaan veranderen...
We hebben genoeg gegeven aan alles en iedereen, het is tijd om voor ons zelf te leven nu.
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo


Jools

Berichten: 1870
Lid geworden op: 14 sep 2012 22:02
Hobbies: *

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Jools » 26 mar 2013 13:33

Zo, knap, maar ook best heftig dit! Ik heb er geen ervaring mee, ben juist heel erg aan mijn eigen stekkie en mensen om mij heen gehecht. Maar ik wens jullie het allerbeste, ik hoop dat jullie op deze manier jullie geluk vinden!
Trotse mama van ZL1, ZL2 en DL

Gebruikersavatar

toddik

Berichten: 373
Lid geworden op: 11 apr 2012 12:46
Hobbies: Slapen ;-)
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door toddik » 26 mar 2013 14:24

Ooit (tussen 1 en 3 jaar terug) heb ik eens in Flair of Viva een verhaal gelzen van een gezin wat op deze manier leefde. Een gezin emt twee dochters dacht en zij trokken door Europa heen. Alhoewel zij volgens mij rond de middelbare schooltijd zich (tijdelijk) hebben gesetteld voor hun dochters. Wellicht kan je hen opsporen en ervaringsverhalen horen.
Dochter 12-2011
Zoon 03-2014
Zoon 11-2015
Dochter 12-2018


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 26 mar 2013 17:41

Ja, ik herinner mij dat ook. Maar ik kan er nergens nog iets over terug vinden...
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo

Gebruikersavatar

mayo

Berichten: 4681
Lid geworden op: 09 aug 2010 18:48
Hobbies: lezen, fröbelen, winkelen :)
tag: Gek kuuk'n
Locatie: Hoogeveen

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door mayo » 26 mar 2013 18:17

Edmee heeft met haar ML een tijd rondgetrokken met paard en wagen. Ik geloof dat er hier een topic over was, maar kan nu vanaf mijn telefoon niet zo makkelijk zoeken.

Edit: http://www.slakkengang.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is hun site.
mv ZL1 (01-2010) en ZL2 (02-2012)

Gebruikersavatar

edmee+doris

Berichten: 3115
Lid geworden op: 25 apr 2010 12:19
Hobbies: naaien & tango
tag: Zelf in de draagdoek
Locatie: Sjeng nabij Utrecht

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door edmee+doris » 26 mar 2013 18:36

even uit een ander topic
edmee+doris schreef:[lol] Ter vermaak: 2 filmpjes van onze reis met paard en wagen die eindigde in 2009. Ik heb ze gister na jááren weer eens terug gezien samen met Gin. Die vond ze wel het plaatsen hier waard, dus bij deze.....
Ik heb mijn ogen uitgekeken naar mijn oude ik [grin]

Man bijt hond ongeveer 4 minuten

De club van 100 ongeveer 23 minuten


LillyLelie

Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 okt 2012 12:05
Hobbies: Dieren
Locatie: O-Vl (België)

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door LillyLelie » 26 mar 2013 18:44

Mijn innerlijke avonturier zou direct meejuichen met je, mijn nuchtere (?) kant ziet twintig duizend problemen. Met name geld-, taal- en veiligheidsgerelateerd als ik erover nadenk.

Ik volg met veel interesse dit topic, benieuwd wat er uiteindelijk jullie plan word.
Mama van een prachtige zoon (december '14) en dochter (juni '18)

Gebruikersavatar

Mabetje

Berichten: 286
Lid geworden op: 31 mei 2010 16:37
Hobbies: mijn mooi koppeltje
Locatie: omg. Amsterdam

Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Mabetje » 26 mar 2013 18:48

Als de droom realiseren nog een iets te grote stap is (huis verkopen, katten etc) dan staat natuurlijk niets in je weg om je droom alvast in kleine stukjes te beleven.

Dus ga eens een week of twee met een huifkar op trektocht (in Drenthe bestaan deze mogelijkheden). Gewoon om eens te ervaren hoe dat nu is met paard enzo. Je leert hierdoor vast ook weer je droom verder concreet te krijgen en snuffelt vast aan het leven wat je zoekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
dochter (11-2004) zoon (03-2010)

Gebruikersavatar

buikgevoel

Berichten: 1304
Lid geworden op: 31 mar 2009 14:29
Hobbies: Aap en Zee en Dame
Locatie: (Belg in) Amsterdam

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door buikgevoel » 26 mar 2013 19:46

Wauw! Ik bewonder je. Geef je dromen niet op, want dan is het moeilijk om gelukkig te zijn. Het zou voor je kinderen ook fantastisch zijn om zo IN de wereld te leven.
Ik denk meteen aan de C ouchsurfingcommunity. Schrijf je eens in op de site. Er is een aparte 'groep' voor reizende gezinnen. Velen reizen enkel tijdens vakanties natuurlijk, maar ik heb al verhalen gelezen van mensen die met hun drie kleine kinderen lopend Azië doorgetrokken zijn voor langer dan een jaar. Wellicht doe je er inspiratie op en kan je vragen stellen. Ook praktisch is dat er van alle nationaliteiten komen, dus ook vragen over wetgeving en dergelijke kan je stellen.

In mij zit ook een nomade en ook mijn man deelt dat. Met ons zorgintensief kind van anderhalf, moet ik maar wat andere manieren vinden om dat hart te voeden...
Afbeelding
Zoon '09 en dochter '11

Gebruikersavatar

edmee+doris

Berichten: 3115
Lid geworden op: 25 apr 2010 12:19
Hobbies: naaien & tango
tag: Zelf in de draagdoek
Locatie: Sjeng nabij Utrecht

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door edmee+doris » 26 mar 2013 19:59

Ik had het er nog met ML over net: hoe vrijheid zowel de motivatie was om te vertrekken....én om te stoppen!
eerst de vrijheid om te gaan en staan waar we wilden, na drie jaar juist de vrijheid om ons eigen plekje te hebben.

Maar: ook als 'nomade' sta je in de maatschappij en heb er op allerlei manieren mee van doen.
Je kan er niet uit stappen, want je bent er onderdeel van.

Wij zijn lid van het Netwerk Alternatieve Reizigers en met Hemelvaart (ehh, half mei ergens?) is er een grote meeting (gathering genaamd) van een hoop leden. Het is in West-Vlaanderen dit keer. Ook belangstellenden mogen komen. Je woont in Belgie begrijp ik, PM maar als je meer info wil!

Inspiratie kan je ook opdoen bij Servicepunt Anders Wonen.

@Buikgevoel: wat bijzonder van couchsurfing voor gezinnen! Wij zijn lid van de Hospitalityclub, maar met z'n 4 is het lastig een plek te vinden..


Dirkje

Berichten: 726
Lid geworden op: 02 mei 2011 09:09
Hobbies: wandelen, lezen, yoga
Locatie: Oostenrijk

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Dirkje » 26 mar 2013 20:00

[grouphug]
Respect!
E. heeft 20 maanden borstvoeding gehad waarna ze het zelf wel genoeg vond!


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 26 mar 2013 20:33

Paard en kar is zelfs niet hetgene echt zou moeten, dat is een van de opties die ons ergens erg goed aanstaan.
Maar hoe langer we daar dan weer over denken, hoe beklemder het idee lijkt. Je kan niet zomaar wat gaan bezoeken, je hebt altijd het paard waar je rekening mee moet houden.
Een busje inrichten is op dat vlak dan weer veel makkelijker... dan kan je pas echt gaan waar je wil, maar dan heb je weer de benzinekosten.
En feit dat je altijd wat maatschappij rond je heen hebt, maar al die regels die nu van tel zijn vallen toch wel voor een heel deel weg.
In ieder geval is de beslissing wel gevallen na jaren het onderwerp weer aanhalen en wegkaatsen. Het is er gewoon tijd voor nu.
We denken niet meer aan "gaan we het wel doen?", we zitten al meer in het stadium van organiseren...
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo

Gebruikersavatar

Mamvanvier

Berichten: 10776
Lid geworden op: 06 feb 2008 23:24
Hobbies: D&V
tag: Snelle Jelle
Locatie: Noord Brabant

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Mamvanvier » 26 mar 2013 20:44

Rijstwafel schreef: dan heb je weer de benzinekosten.
Uhm...ik denk dat een auto of busje goedkoper is dan een paard...
mamvan N ('97), M ('99), L ('01) en A ('07)


Topic starter
Rijstwafel
Berichten: 3549
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:24

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Rijstwafel » 26 mar 2013 20:53

Mamvanvier schreef:
Rijstwafel schreef: dan heb je weer de benzinekosten.
Uhm...ik denk dat een auto of busje goedkoper is dan een paard...
Ik heb geen flauw idee. Een paard kost veel geld als je die op stal wil zetten, ja. Een auto hebben we nooit gehad, eerst zal er zelfs iemand van ons twee nog een rijbewijs moeten gaan halen...
Dat zijn dus allemaal van die uit te zoeken dingen.
Ergens zie ik er tegen op, die hele rompslomp (ik zou liever van vandaag op morgen gewoon vertrekken, maar ik ben wel zo bombastisch), maar ergens is het toch wel fijn om eens iets compleet te gaan organiseren.
Het wordt dus uitzoeken...
Mam van 9.
M* (10/04) - T. (05/05) - A. (08/06) - P. (04/08) - A* (11/12) -
A. (05/14) - P* (09/15) - M. (09/18) - F. (03/22)


"A mother's arms are made of tenderness and children sleep soundly in them." ~ Victor Hugo


Beekeepe

Berichten: 163
Lid geworden op: 17 feb 2011 12:31
Hobbies: Breien en haken
Locatie: Amsterdam

Re: Nomadisch leven...

Ongelezen bericht door Beekeepe » 26 mar 2013 21:40

Misschien ter inspiratie?

http://www.sparklingadventures.com/

Ze is eigenlijk net met actief bloggen gestopt en heeft afgelopen zomer iets afschuwelijks meegemaakt maar deze vrouw leeft zoals jij beschrijft. Ik volg(de) dit blog omdat er diep in mij ook iets resoneert hierbij...
Voor ons is de droom meer om ooit zo 'onafhankelijk' mogelijk te kunnen zijn. (Water/Electra/eten/kleding etc)
Mama van E l i n 12-2010, * , Mattan 7-2014

Plaats reactie