Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


inge_b

Berichten: 949
Lid geworden op: 30 jul 2014 07:42
Hobbies: ##

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door inge_b » 05 okt 2014 09:37

Hier ook geen auto (moet ik of VL een dag extra voor werken en daar hebben we echt geen zin in [cheesygrin] ), maar wel een babytje op komst... We hebben nooit een auto gehad (VL ook geen rijbewijs), dus dan mis je 't ook niet echt hè. Voor af en toe (Ikea / bouwmarkt / ...) kunnen we gemakkelijk een auto lenen van de buren, echt super! En met de fiets / trein / OV-fiets en leenauto komen we (vrijwel) overal.

Maar nu bijna een klein beebje dus en ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat werken... Al mijn vrienden met kinderen hebben een auto, mega kinderwagen (die niet te vervoeren is op de fiets) en een gigantische hoeveelheid troep die meegaat als ze weggaan. Dat gaat bij ons dus gewoon niet. Maar hoe dan wel, dat zie ik nog niet met zo'n klein teer babytje. Hebben jullie tips?

We hebben nu een oud autozitje, een baby-mee en een draagdoek geMarktplaatst. We denken over een fietskar, maar da's best een investering, dus dan is 't wel fijn om te weten dat dat gaat werken... Hoe doen jullie dat?
Mama van 2 heren


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door mamavanvier » 05 okt 2014 09:42

en als je tweedehands een fietskar scoort? Die van ons koste 20 euro (moest een naadje bijnaaien) maar hebben we veel plezier van gehad!


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door mamavanvier » 05 okt 2014 09:43

er passen trouwens ook heel veel boodschappen in zo'n fietskar :)


inge_b

Berichten: 949
Lid geworden op: 30 jul 2014 07:42
Hobbies: ##

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door inge_b » 05 okt 2014 10:55

Thanks voor de tip mamavanvier! Daar zijn we nu naar aan 't kijken, maar ben nog niets moois in de buurt tegengekomen. Hebben automobilisten 't goed door dat je iets achteraan je fiets hebt hangen? (Da's natuurlijk op te lossen met een vlaggetje oid)
Hebben je in het begin een babyschaal gebruikt of een autozitje?

Er is zoveel prijsverschil trouwens tussen de merken (en daarmee ook in de Marktplaatsjes), ben echt benieuwd waar dat in zit. Oftewel, is zo'n €200-ding veel fijner dan zo'n €30-ding? We hebben geen plek om hem binnen te zetten, dus ik neig nu naar een goedkoopje en het dan niet erg vinden dat 'ie na ons ter ziele gaat...
Mama van 2 heren

Gebruikersavatar

annehoog

Berichten: 19378
Lid geworden op: 01 aug 2008 09:43
Locatie: Leiden

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door annehoog » 05 okt 2014 10:59

Al die auto mensennemen gewoon te veel spullen mee. ;-) en als je perse een wagen wilt; onze bugaboo kon in stramdstand als karretje achter de fiets. :-)
Twee heerlijke jongens, bouwjaar 2007 en 2010. :-)


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door mamavanvier » 05 okt 2014 11:04

Wij hadden in het begin een maxi cosi in de kar, een babyschaal kun je maar heel even gebruiken als je een beetje een fors kindje hebt.
Mijn broertje heeft een dure fietskar en daar zie ik de voordelen wel van in. Is een stuk smaller dan de onze en het kliksysteem om de kindjes vast te maken is een stuk makkelijker en zijn kindjes lijken steviger te zitten. Maar om daar nu bijna 200 euro meer voor te betalen? En als de fietskar goed bevalt kun je toch altijd nog een duurdere aanschaffen?
Maar als je m buiten moet laten staan zou ik zelf niet voor een dure gaan...
Succes met je keuze!

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Femke » 05 okt 2014 12:03

Toen wij een auto hadden en 1 baby namen wij ook echt bijzonder veel mee als we ergens heen gingen. Nu geen auto meer sinds de tweede baby 4 maanden was. Met twee kinderen blijk je echt niet zoveel mee te hoeven nemen als ik voorheen met auto deed. Een doek vind ik wel erg fijn en wat je verder meeneemt heel kritisch naar kijken of het echt wel nodig is en of het simpeler of met minder kan. Een weekend naar familie lukt ons nu prima met een grote rugzak voor 2 volwassenen en 2 kinderen.
Wat fietskar betreft, fiets je nu veel? Dan is iets als een fietskar of bakfiets best fijn maar een babymee met maxi cosi achterop de fiets en fietstassen voor spullen die je mee wil nemen kan ook al genoeg zijn met 1 kindje. Ligt er maar net aan hoe je het gebruikt. Om lopend de boodschappen te doen bijvoorbeeld is je baby in de doek en een truttenkarretje mee ook mogelijk. Een doek of andere drager zou ik niet zonder kunnen. Bus en trein met wandelwagen vind ik niet fijn. En borstvoeding is ook erg handig om minimalistisch op pad te kunnen.
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)


inge_b

Berichten: 949
Lid geworden op: 30 jul 2014 07:42
Hobbies: ##

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door inge_b » 05 okt 2014 14:42

Wow, thanks voor alle tips!

Ik fiets wel echt veel, maar 't lijkt me veel gezelliger om kind voorop te hebben dan in zo'n fietskar achter je. Dus zodra kiddo goed kan zitten lijkt een fietszitje voorop me leuker. Ik ga voorlopig voor de goedkope fietskar (heb er net eentje voor €25 gevonden op 2 straten bij me vandaan [cheesygrin] ) voor de uitprobeer en verder lekker draagdoeken. Ik ben benieuwd hoe 't gaat werken...

En idd ik neem nu ook al een hoop minder zooi mee dan vrienden met auto (zonder kinderen), gewoon een kwestie van kritisch inpakken. Dus met kind moet dat ook wel lukken.
Mama van 2 heren

Gebruikersavatar

BeeMee

Berichten: 5324
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:38
Hobbies: Sport, haken, lezen
Locatie: Eindhoven

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door BeeMee » 05 okt 2014 15:08

Ik vraag me eerlijk gezegd altijd af wat mensen allemaal meenemen... Ik heb een toilettasje met 2 maten luiers (2 kindjes), doekjes en zakjes. Draagdoek mee, en soms iets van eten/drinken. Bij langere ondernemingen hebben we een klein rolkoffertje. Daar hebben we echt geen auto bij nodig.
M ica h 24/7/2012 – S aa r 4/8/2014
Persoonlijk blog: http://www.meijne.eu


Pluu

Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 jul 2012 22:50
Hobbies: leerbewerken

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Pluu » 06 okt 2014 23:22

Tja, hier geen auto, ik ga overal met het OV heen, maar ik ben wél een van die mensen die altijd veel mee heeft. Tweede op komst, ik vraag me serieus af hoe we dit moeten klaarspelen.

Wat ik allemaal mee heb? Voldoende luiers, en dat zijn er best veel. Doekjes. Eten voor onderweg, inclusief reserve-eten voor als ik gruwelijk vast kom te zitten met het OV door vertragingen/ongelukken etc, dat je úren op een station vast zit. En tja, dat gebeurt soms, en ik ben zelf iemand die écht heel slecht functioneert op een glucose-tekort, ik wordt daar heel erg naar van. Dus daar plan ik wel op. Drinken voor onderweg, minimaal een literfles water, en vaak nog een pakje wicky voor ZL. Als het de bedoeling is ergens te overnachten, reservekleding. En dat dus zowel in warm-weer als koud-weer variant, want het weer kan altijd omslaan. Jas of trui voor mezelf. Zonnebrandcreme als het heet is. Speelgoedje tegen verveling. Toilettas met inhoud, vitaminepillen, deo, tandenborstels, tandpasta, haarborstel, paracetamol voor de zekerheid, zetpilparacetamol voor de zekerheid voor ZL, etc.

Voor een pasgeboren baby: het hele kolfgebeuren, uit angst dat de baby niet wil aanhappen en mijn borsten exploderen. Meestal voor niets, maar ik heb één keer ergens gezeten met een koortsige baby die niet wilde drinken, toen was ik toch wel heel bij met de kolf. En later voor de gekolfde melk, toen ZL wél wilde drinken gooide hij er eerst alles uit. Toen wilde hij opnieuw drinken, toen was ik écht blij dat ik gekolfd had en niet alleen nog maar leeggedronken borsten te bieden had. Voor een baby zou ik een slaapzakje of kleine maat dekentjes meenemen als het de bedoeling is ergens te overnachten, en dan al snel ruim (= dubbel) gepakt voor het geval dat de kleine erover heen kotst (dat deed ZL wel eens, hij had normaal niet vaak last van reflux maar kotste minimaal op de helft van onze vakanties ineens álles onder, alsof hij het aanvoelde).

Duzz eehm tja, met een baby was ik altijd compleet afgeladen, met een baby én een peuter moet ik er een pakezel bij huren. Ik zal wel zien hoe het gaat lopen maar ik snap niet hoe andere mensen het redden met minder.

Nu moet ik wel zeggen dat ZL KMA heeft/had. Nu kan ik wat relaxter daarmee om gaan, als we maar een dagje ergens heen gaan dan hou ik er die dag geen rekening mee, ZL krijgt wel een beetje last van dunne stoelgang dan maar dat is voor een dagje niet zo erg. Maar toen hij jonger was moest ik er veel strenger mee zijn dus toen nam ik heel veel uit voorzorg zelf mee, omdat je niet weet wat mensen in huis gaan hebben. Ik at zelf ook koemelkvrij (ivm BV) dus ik sleepte niet alleen met kinderporties eten maar ook met mijn eigen eten.
http://www.eensteekjelos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

BeeMee

Berichten: 5324
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:38
Hobbies: Sport, haken, lezen
Locatie: Eindhoven

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door BeeMee » 07 okt 2014 00:20

Thx Pluu, voor de uitleg. Ik hoop niet dat je mijn uitspraak/verwondering vervelend opvatte, ik had echt geen idee. Jij bent geloof ik meer het type 'beter mee verlegen dan om verlegen'. Ik ben juist vrij minimalistisch (en geen kma, dat scheelt ook), veel verschil in bagage dus :).
M ica h 24/7/2012 – S aa r 4/8/2014
Persoonlijk blog: http://www.meijne.eu

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door hmje » 02 nov 2014 21:35

Wij gaan onze auto wegdoen. Oude bak is het. Veel te groot ook, staat hier meestens voor ons huis roest te creeren, we doen ontzettend veel met de bakfiets of lopend of een creatieve andere manier... Maar we zien er zo tegenop! Het is een gevoel voornamelijk, het gevoel beperkter te zijn dan met auto... Rotgevoel :(


ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door ELA » 03 nov 2014 18:55

hmje schreef:Wij gaan onze auto wegdoen. Oude bak is het. Veel te groot ook, staat hier meestens voor ons huis roest te creeren, we doen ontzettend veel met de bakfiets of lopend of een creatieve andere manier... Maar we zien er zo tegenop! Het is een gevoel voornamelijk, het gevoel beperkter te zijn dan met auto... Rotgevoel :(
Hier was dat gevoel heel snel weg. Ik vind het eerder verlichten, dan verzwaren, zonder auto. En dat kan ik ruim 40 weken zwanger met al 3 kinderen zelfs nog zeggen (al had ik nu graag gehad dat de bakfiets elektrisch was [biggrin]).
Kijk, ik ben net zo anders als jij.


bosannemoon

Berichten: 275
Lid geworden op: 21 mar 2013 13:01
Hobbies: Erg veel!

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door bosannemoon » 10 nov 2014 21:29

Zijn er hier ook mensen in kleine dorpjes zonder auto? Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat.

Wij wonen in een dorp in noord Nederland en we hebben wel een auto en ik zou hem eigenlijk ook niet willen missen... Hoewel we hem eigenlijk alleen in het weekend bij familie/vriendenbezoekjes gebruiken. Ook hebben we hem het afgelopen jaar een keer nodig gehad om met spoed naar het ziekenhuis te rijden. We wonen en werken opdezelfde plek en soms speel ik met de gedachte dat we misschien wel zonder zouden kunnen.

Ik denk alleen dat hier het gemak gaat winnen, maar ik ben wel benieuwd naar andere dorps ervaringen!

Gebruikersavatar

anna1983

Berichten: 1617
Lid geworden op: 17 jan 2014 08:47
Hobbies: lezen, fietsen, cafeetjes,
Locatie: Zutphen

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door anna1983 » 11 nov 2014 08:51

Hier ook geen auto (en ik heb geen rijbewijs, mijn vriend wel).
Bevalt prima, ook met baby van 6 maanden. Als we op pad gaan met OV zijn we wel een stuk langer onderweg (met de bus naar het station ipv op de fiets) maar over een aantal maanden kan ons zoontje voor op de fiets, daar verheugen we ons erg op.
We hebben wel een fietskar (van Winther, via Marktplaats) maar die gebruiken we nog weinig. Vooral omdat ik er tegen opzie het ding aan te koppelen en te stallen (hebben we niet veel plek voor). Kwestie van wennen denk ik.

We blijven vaak ergens logeren en hebben dan aan een grote rugzak genoeg voor ons drieën. Al neem ik vaak op het laatste moment een extra rugzakje mee voor dat leuke jurkje/vestje/boek. Onze baby slaapt tussen ons in dus een bedje is niet nodig en we zorgen voor kleertjes, luiers, slaapzakje en knuffel. Vaak slaapt ie uren in de trein in de doek/tula en zitten wij te lezen.

Het scheelt wel dat we in een centraal wonen project met voldoende auto's wonen, als het nodig is voor bouwmarkt/lastig bereikbare plekken kunnen we makkelijk een auto lenen.
Zoon R mei 2014, zoon O juli 2016 en zoon W mei 2019

Plaats reactie