Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Lievelien

Berichten: 1646
Lid geworden op: 10 jul 2008 15:32
Hobbies: lezen-slapen-buitenzijn
Locatie: Temse*België

Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Lievelien » 22 apr 2009 08:05

Wij dachten er al lang aan en nu, na mijn ongeluk, hebben we geen auto meer. Maar ik vind het soms niet makkelijk, hoor. Het gaat, je vind altijd wel een oplossing, maar je bent soms zo afhankelijk van anderen. En dat vind ik moeilijk.
Zijn hier nog mensen die het doen? Hoe beleven jullie het?
mama van 3 wonderlijke elfjes: Leni (23/01/08), Emke (24/11/09) en Lotta (11/02/12)


gempa

Berichten: 9944
Lid geworden op: 08 aug 2008 23:06

Ongelezen bericht door gempa » 22 apr 2009 08:45

wij hebben geen auto, ook nooit gehad, mischien scheelt dat, dan weet je niet wat je mist.
we fietsen veel, maar ook wandelen, eigenlijk mis ik hem allleen maar ,met vakanties,
we wonen wel dicht bij het station, dus we treinen veel,. boodschappen doen we niet voor een hele week.
en naar school moeten we wel een stuk, maar de kinderen blijven over, dus in de praktijk, ben ik minder tijd kwijt, dan kinderen op een buurtschool. en met slecht weer, kunnen ze vaak wel een lift krijgen.

maar idd soms ben je afhankelijk, en dat is wel eens vervelend,ik herken dat wel, en soms heb ik wel eens het gevoel dat mensen met auto niet snappen hoe dat is zonder, organiseren bv een feestje 6 km verder op en dan mag je komen halen en brengen.
mijn zusje rijdt meestal in noodgevallen, maar ik pas weer heel veel op mijn neefje, en zo ruilen we dat uit.

maar eigenlijk heb ik het nooit in het dagelijks lleven , maar wel in de bijzondere dingen

Gebruikersavatar

annehoog

Berichten: 19378
Lid geworden op: 01 aug 2008 09:43
Locatie: Leiden

Ongelezen bericht door annehoog » 22 apr 2009 09:17

Wij hebben ook geen auto, wel een bakfiets waar de boodschappen mee gedaan worden en allerhande andere dingen mee vervoerd worden.
Wij wonen in een stad vlakbij het centrum en het centraal station. Eigenlijk is alles wel binnen 20 minuten lopen bereikbaar of anders dus de fiets.
Dichtbij het station dus alle grote steden ook makkelijk binnen bereik en zonder parkeerproblemen.

Mijn ouders wonen wat verder weg en ov-technisch wat lastiger (trein, metro, drie kwartier bus) daar huren we een auto voor. We hebben hiervoor een deeltijdabbo bij de huurmij (5 minuten lopen afstand) en de huurauto gebruiken we ook als we bijv naar de ikea gaan.
Voor de komende vakantie naar Frankrijk gaan we ook een auto huren.
Een huurauto is natuurlijk per kilometer duurder, maar gerekend over het jaar zijn we zo veel goedkoper uit dan met een eigen auto én we hoeven de auto nooit te wassen, hoeven niet te betalen voor een parkeervergunning, rijden altijd een nieuwe auto, lopen de risico's niet van garagekosten en kunnen ook eens een wat grotere auto (met airco!) huren indien nodig.
Twee heerlijke jongens, bouwjaar 2007 en 2010. :-)


Jannie

Berichten: 4724
Lid geworden op: 25 jan 2008 08:56
Hobbies: Dragen

Ongelezen bericht door Jannie » 22 apr 2009 09:19

Tja, hoe doen we dat... we doen het gewoon [dontknow] .

Lekker veel lopen, fietsen, bussen en treinen. Het is alleen lastig als je eens ergens heen wilt waar eens in het uur een bus komt (als je mazzel hebt). Maar dat gebeurd zelden (in ons geval).

Gebruikersavatar

DaisySanches

Berichten: 12375
Lid geworden op: 17 feb 2009 21:30
Hobbies: BuJo, Apple, vulpen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DaisySanches » 22 apr 2009 09:29

Wij hebben drie jaar geen auto gehad. Maar zijn erg blij dat we er weer een hebben hoor. 't maakt ons toch wat mobieler.
Trotse mama van S (2008), J (2010), *(2014) en *(2016)

http://www.samanthas.nl
Natibaby- Bloomyloom - Hoppediz- LennyLamb- Fidella- Buzzidil- Emeibaby -Babylonia - Daiesu en meer!

Gebruikersavatar

groenekousen

Berichten: 2661
Lid geworden op: 23 dec 2008 18:20
Hobbies: o.a. zingen, wandelen, naaien
Locatie: Leiden *** verkoper handgemaakte biologische kinderkleding uit eigen atelier :-)
Contacteer:

Ongelezen bericht door groenekousen » 22 apr 2009 09:31

annehoog schreef:We hebben hiervoor een deeltijdabbo bij de huurmij (5 minuten lopen afstand) en de huurauto gebruiken we ook als we bijv naar de ikea gaan.
Ook hier heel lang geen auto gehad en net als Annehoog hadden wij een deeltijdabbo bij de huurmij. Ook Greenwheels zijn hier goed vertegenwoordigd, trouwens.

Het fijne aan geen auto hebben vind ik dat je langzamer gaat leven. Niet even snel dit of dat, want dat kan niet [cheesygrin]. Wij gebruiken de (van mijn schoonvader geërfde) auto dus heel bewust. Ik nog iets meer dan lief, overigens. Komend weekend gaan wij bijv. naar Antwerpen met de trein. Zonder kinderwagen ook [wink].

Veel fietsen (ook 6 km. verderop, we hebben een fietskar) of met openbaar vervoer. Of carpoolen. En soms nee zeggen.
♀ 03/2001 ♂ 06/2003 ♀ 11/2008


Jannie

Berichten: 4724
Lid geworden op: 25 jan 2008 08:56
Hobbies: Dragen

Ongelezen bericht door Jannie » 22 apr 2009 13:37

gempa schreef: maar idd soms ben je afhankelijk, en dat is wel eens vervelend,ik herken dat wel, en soms heb ik wel eens het gevoel dat mensen met auto niet snappen hoe dat is zonder, organiseren bv een feestje 6 km verder op en dan mag je komen halen en brengen.
6 km is toch gewoon een leuke fietsafstand?


gempa

Berichten: 9944
Lid geworden op: 08 aug 2008 23:06

Ongelezen bericht door gempa » 22 apr 2009 13:57

nou bij elkaar 24 km op mn vrije zaterdag [confused] , gelukkig was het mooi weer.


Topic starter
Lievelien

Berichten: 1646
Lid geworden op: 10 jul 2008 15:32
Hobbies: lezen-slapen-buitenzijn
Locatie: Temse*België

Ongelezen bericht door Lievelien » 22 apr 2009 17:50

Vanmorgen had ik niet veel tijd om het uit te leggen, want de computer op het werk deed raar. Maar ik bedoel dus ook idd voor dingen buiten het dagelijkse leven. Het dagelijkse leven doen wij allemaal met de fiets. ML brengt Leni met de fietskar naar het KDV en ik pik haar en de kar daar 's avonds weer op (overigens fiets ik 30km/dag, dus best wel een eind, hé). Boodschappen doet ML regelmatig, enkele keren/week want hij werkt over de Colruyt (grote, betaalbare Belgische supermarkt).
Maar het is meer voor feestjes, uitstapjes,... dat ik het vervelend vind.
Wat sommigen zeggen, autodelen, dat zou ik ideaal vinden. Maar wij wonen in een dorp en daar is dat gewoon niet georganiseerd. En het openbaar vervoer is ook k****. Eén bus per uur in elke richting, that's it. Station is 8km fietsen.
Dus soms vind ik het echt beperkend. Maar niet beperkend genoeg om terug een auto te kopen, hoor, al pieker ik wel eens hoe ik het met 2 ukkies moet gaan doen. Of als ik moet bevallen. Of... Maar dat komt allemaal wel goed.
Wel leuk om te lezen van andere autolozen [biggrin]
mama van 3 wonderlijke elfjes: Leni (23/01/08), Emke (24/11/09) en Lotta (11/02/12)


gempa

Berichten: 9944
Lid geworden op: 08 aug 2008 23:06

Ongelezen bericht door gempa » 22 apr 2009 20:27

ik ben 2keer met de taxi naar het ziekenhuis gegaan toen ik moest bevallen, ging prima, behalve dan dat we de 2de keer 8 euro te kort kwamen dus mijn man nog ergens moest gaan pinnen, terwijl ik een zon oncomfortabele rolstoel voor de lift stond weeen op tevangen [confused] , de andere 2 heb ik gewoon in mn eigen bed gekregen.
maar idd sommige dingen kosten wat meer planning

Gebruikersavatar

kikker

Berichten: 1326
Lid geworden op: 05 apr 2008 21:37

Ongelezen bericht door kikker » 22 apr 2009 20:38

ik lees dit draadje met grote interesse, met name omdat wij ook altijd zonder auto gedaan hebben.
Maar nu ben ik wel rijlessen aan het nemen, omdat ik aardig gefrustreerd ben van het openbaar vervoer.
Zeeeeeker met baby (lees gillende baby, anderhalf uur treinen is anderhalf uur gillende baby) en kleuter, die graag wil onderzoeken en met mensen praten en knuffelen. ( en vuilnisbakjes omkiepen enzo)

T obias heeft astma, en afgelopen herfst en winter waren en er vier momenten, waaronder dus s avonds en in het weekend, dat hij last van een zware astma aanval had, en zelfs een keer een longontsteking.
Daar stonden we dan op straat met kleine man, op zoek naar iemand met een auto, want ziekenhuis is s nachts dus niet te bereiken, en overdag duurt het al 50 minuten om daar te komen.
(trein en bus)
arts van HAP adviseert om zeeeeeker niet met het OV te komen naar het ziekenhuis, en dan sta je wel hoor.
Buren konden gelukkig een keer, en andere keer opa en oma.
(moeten ook eerst 40 minuten met auto rijden om bij ons te zijn), en de laatste keer hebben we een taxi gebeld, zelf autostoel (van Nicolien te leen, you rock!) erin gezet, maarja hele auto verging van de sigarettenrookgeur, en laat dat nou net slecht zijn voor een kind met astma, laat staan met een hevige astma aanval)

dus ik heb besloten dat wij niet zonder auto kunnen, we hebben nu het geld er niet voor, maar over twee jaar ws wel.
En het moet gewoon.
Want buiten de gewone ergernissen, zitten we gewoon vaak met ziekenhuisbezoek, zeker elke maand, en dan heb je nog de onregelmatige toestanden,.

en weet je, er zijn ook gewoon mensen die keihard nee zeggen als je vraagt of ze je willen helpen om naar het ziekenhuis te gaan met je kind dat echt ziek is.
Ja dan zeggen ze 'nee, ik heb zo een verjaardag'

bah

dat wil ik niet meer meemaken.

En buiten dat wonen alle leuke mensen, zeker een uur met trein of bus hier vandaan, en vaak bijna twee uur.
Twee uur heen en twee uur terug op 1 dag, met gillende baby en moeie kleuter,
iedereen die auto loos leeft, ik vind het knap
want ik kan er niet tegen!

en ik vind het ook moeilijk dat mensen die wel een auto hebben zo makkelijk doen over het met de bus of trein gaan met kleine kinderen.
Het is niet veilig in de meeste bussen, ze scheuren als een gek en je kind zit niet in de gordel.
Mensen in de bus zijn vaak hondsberoerd onbeleefd, ik heb er geen andere woorden voor.
Ik til alleen de buggy (ds2 in de doek en ds 1 in de buggy), erin en eruit.
De trein is vaak gewoon ronduit vies, en overvol, en denk niet dat er voor je opgestaan wordt.
Als het wel gebeurt dat iemand voor me opstaat omdat ik met twee kinderen rondzoek, dan ben ik uitermaaaate verbaasd.
En dan sta ik regelmatig met een half uur vertraging op een koud en tochtig station, en als ik dan wacht ik de restauratie en niks bestel dan heb ik het helemaaaaal gedaan.
(ja ik ben wel eens weggestuurd terwijl het goot van de regen)

ik kan me er zo over opwinden.
Ik ga zo mijn autotheorie maar s leren denk ik.
Hoe sneller hoe beter!


Ellen

Ongelezen bericht door Ellen » 22 apr 2009 20:47

zonder auto: geen baan.
dat geldt voor zowel mijn man als mijzelf.
los van het feit dat we absoluut niet zonder kunnen, zou ik het ook niet willen.
als de mogelijkheid er is om hier iets lopend of met de fiets te doen dan doen we dat, maar in een gehucht als dit ben je volledig afhankelijk van anderen als je dan eens ergens heen wil. 1x per uur een bus is hier alleen binnen kantoortijden. anders geen bus [evil]

Gebruikersavatar

Sananda

Berichten: 2498
Lid geworden op: 23 mar 2009 06:47
Hobbies: mn dochter, naaien&breien
Locatie: Heerhugowaard *Draagdoekconsulente*
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sananda » 22 apr 2009 20:58

wij hebben geen auto nooit gehad dus je weet ook niet zo erg wat je mist.
gelukkig als we een auto nodig hebben wil mn vriendin of mn schoonzus altijd wel even rijden. Als mn brokkenpiloot weer naar de dierenarts moet ofzo want een mecheltje werp je niet zo makkelijk over je schouder.
nu mis ik wel een rijbewijs en een auto met de bekkeninstabiliteit is afgelopen jaar mijn wereld heel klein geworden. [sad]
Danielle 06-01-09 Evelien 29-07-2012


Jannie

Berichten: 4724
Lid geworden op: 25 jan 2008 08:56
Hobbies: Dragen

Ongelezen bericht door Jannie » 22 apr 2009 21:10

Kikker, ik lees met verbazing je stukje over het openbaar vervoer, ik herken er echt niets van zelf. Wat jammer dat je zulke nare ervaringen hebt. Ik zou ook graag je stelling genuanceerd willen zien dat mensen met een auto beter hun kinderen per auto moeten vervoeren (dan zouden autoloze mensen eigenlijk ook maar gewoon een auto moeten kopen, niet?). Een trein is sowieso veel veiliger dan een auto en het zijn wel de auto's die de uitlaatgassen uitstoten in mijn gezicht wanneer ik gezond de fiets op stap.


gempa

Berichten: 9944
Lid geworden op: 08 aug 2008 23:06

Ongelezen bericht door gempa » 22 apr 2009 21:15

ik moet zeggen dat ik de trein ook niet erg vind met kids, en ik heb er 4 , ik ga ook regelmatig alleen met ze de trein in.soms wel maar dan ga ik op een balkon met ze zitten en ja de trein is niet fris, maar ook daar krijgen kinderen niks van, ik raak ook weleens gefrustreerd over stremmingen, maar hoevaak is er niet file!!!, daar moet je met een auto ook rekening mee houden.
het enige waar ik niet dol op ben is idd bussen, de kinderen daar in tegen juist wel

Plaats reactie