Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


chantie75

Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:57
Hobbies: mijn kinderen, fröbelen
tag: hypnobirthing
Locatie: Wijk bij Duurstede | verkoper overig (hypnobirthing-docent)

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door chantie75 » 11 jun 2015 07:01

Ikkes schreef:
chantie75 schreef:Wij gaan met ov naar de plek van bestemming en laten onze bagage bezorgen (blijven op één plek) fietsen huren we ter plaatse. Dit jaar gaan we voor het eerst naast de bagage ook de fietsen laten bezorgen. Maar wij trekken dus niet van plek naar plek. Verder camperen we in de buurt en fietsen dan bezakt en bepakt vanuit huis. We fietsen tot max 20 km, verder is niet te doen voor mn dochter

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Zo deden mijn opa en oma dat vroeger al [biggrin]
[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Moeder van Elin (2005), Jikke (2009) en Olle (2011).
http://www.hypnobirthing-heuvelrug.nl


inge_b

Berichten: 949
Lid geworden op: 30 jul 2014 07:42
Hobbies: ##

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door inge_b » 11 jun 2015 21:55

@Ikkes: de mijne ook. Dan werd de bagage n paar weken voor de vakantie naar zee gebracht.
Ik vertelde het mn oma dat we dit willen proberen en ze werd helemaal enthousiast. Allemaal verhalen over vroeger op vakantie (en stiekem voeden op het strand als niemand keek) gehoord. Zo leuk!
Mama van 2 heren


Anne_87

Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jun 2015 09:25
Hobbies: Hondenschool, ropeskippen
Locatie: Deinze, België

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Anne_87 » 18 jun 2015 10:40

Soms denk ik er over na of het haalbaar zou zijn zonder auto. We hebben 1 auto, die best veel stil staat. We wonen in een kleine stad en zowel VL als ik gaan met OV naar het werk.(ondanks het feit dat dat 80 of 75km enkele rit is en goed voor 3u tot 3u30 per dag pendelplezier). We hebben wel het voordeel dat ons OV-abo betaald wordt door het werk. Maar VL heeft soms de auto nodig voor het werk, met late vergaderingen over heel Vlaanderen en dan is om 1u 's nachts terugkeren met OV geen optie (en zijn werk stelt geen auto's ter beschikking om daarvoor te gebruiken). Bovendien hebben we een grote hond en ik vrees dat dat niet zo'n graag geziene gast is bij autodeeldingen. En de dichtsbijzijnde cambio is op 15km, wat ook niet erg handig is.

Maar we doen zo veel mogelijk met de fiets en een fietskar is alvast een aankoop die er zal komen voor BIB, want KDV en scholen zijn op perfecte fietsafstand (en je doet er langer over met de auto).

En ondanks het feit dat we de auto zo goed als enkel in het weekend gebruiken doen we er toch 25 000 à 30 000km per jaar mee (afhankelijk van de vakantie). SM woont op een plek die lastig bereikbaar is met OV. Moesten uren van bus en trein al wat beter op elkaar afgestemd zijn, zou dat al makkelijker zijn. Maar als je bus vertrekt 2 min voor de trein aankomt en dan nog 1u30-2u moet wachten op de volgende bus, nee bedankt!

Wat voor ons vooral de doorslag ook geeft is dat met de trein op vakantie gaan érg duur is en niet handig als je wil kamperen en een hond mee hebt.

Moesten we geen hond hebben en in een stad wonen met cambio op wandelafstand, dan was de keuze al heel snel gemaakt bij mij.

Gebruikersavatar

Avalynn

Berichten: 3488
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:24
Hobbies: Natuur, plezier, creatief.
Locatie: Verkoper overige

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Avalynn » 18 jun 2015 11:53

Ik heb in mijn leven een jaartje een eigen auto gehad, waar mijn ex dan in reed, want ik heb geen rijbewijs. En we hebben het ding dus na een jaar verkocht omdat het belachelijk duur was en we hem nooit gebruikten. Ik mis nog steeds geen auto, als ik er 1 zou hebben dan zou het mss handig zijn om markten mee te doen voor de webwinkel, maar dan zal ik eerst een rijbewijs moeten halen en daar begin ik nooit meer aan.
Had ik al verteld hoe zo'n hekel ik heb aan autorijden? Ik wordt binnen 5 minuten ontzettend autoziek en ik heb ook angst voor autorijden.
Ik doe alles op de fiets en we gaan ook graag met de trein wanneer we verder weg gaan.
In totaal zit ik nog geen handvol keren op een jaar in een auto, wanneer ik een keertje met schoonouders mee moet/mag rijden bijvoorbeeld.
Dus, al 20 jaar autoloos en wat mij betreft blijft dat zo. :D
Spelen met fantasie en een vleugje magie: http://www.uilenelf.nl
De webwinkel die de magie van het spelen stimuleert.

Grimm's, Ostheimer, Maxomorra, Lyra, Lemniscaat, Cosilana, Christofoor, Story Cubes, Stockmar, Crayon Rocks, Sarah's silks en veel meer.

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Marjo » 11 aug 2015 20:44

Upje

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door JDee » 19 mar 2019 10:38

up. Rijden er inmiddels al meer mensen dan vier jaar terug zonder eigen auto? Dus helemaal niet of alleen met deelautos of huurautos?
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7

Gebruikersavatar

anna1983

Berichten: 1617
Lid geworden op: 17 jan 2014 08:47
Hobbies: lezen, fietsen, cafeetjes,
Locatie: Zutphen

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door anna1983 » 19 mar 2019 10:53

Ja, wij. Heel af en toe lenen we een auto van vrienden of buren (om naar de bouwmarkt te gaan ofzo) en we krijgen de autosleutel van auto van vrienden tegen de tijd dat ik ga bevallen voor het geval we naar het ziekenhuis moeten. Mijn vriend heeft een rijbewijs, ik niet.
Denk dat we 'm wel gaan missen als onze baby wordt geboren en we naar mijn schoonouders willen; zij zijn lastig te bereiken met OV en we worden altijd van het station gehaald maar nu bedacht ik dat we helemaal niet met 2 extra volwassenen en 3 kinderen in stoeltjes in de grote Audi van schoonouders passen... dus dat worden twee tripjes voor hen of we regelen zelf een auto, kan natuurlijk ook.
En een paar keer per jaar baal ik nogal als ik 's avonds laat terug moet uit dorpen in Noord Nederland (waar ik nu nog werk) naar Zutphen, dat zou zo veel tijd en gereis schelen en dan is de mogelijkheid een auto te kunnen huren echt wel fijn. Verder bevalt het prima en missen we 'm nauwelijks. We hebben een NS weekend vrij abonnenment, werkt ook goed.
Zoon R mei 2014, zoon O juli 2016 en zoon W mei 2019


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Doortje31 » 19 mar 2019 14:53

JDee schreef:
19 mar 2019 10:38
up. Rijden er inmiddels al meer mensen dan vier jaar terug zonder eigen auto? Dus helemaal niet of alleen met deelautos of huurautos?
Wij hebben beiden geen rijbewijs dus hebben nog nooit een auto gereden :)
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door JDee » 19 mar 2019 15:05

@@anna1983 je kunt misschien bij een ns station ook een auto huren voor weinig (denk aan 20-30 euro per dag incl benzine/electriciteit). Dat doe ik weleens .

ik huur naar behoefte wat en wanneer ik wil.
-ouderavonden op 9 km afstand
-volleybalteamleden vervoeren naar wedstrijden in regio
-crematies en andere officiele zaken waar je niet te laat wil zijn
-voor de luxe weleens bij familiebezoek, vooral vanwege het fijne 'gaan wanneer je weg wil onafhankelijk van bus/trein tijden'
-vakanties (zo huren we via go boo ny een buscampertje van een particulier komende zomer)
-verhuizingen/bouwmarkt

ik rij ongeveer zo'n 3000-4000 km per jaar, heb n ov-chipkaart met ns abbo van vroegâh (60 euro per jaar, 40% korting na 9u en in het weekend en vakanties de hele dag). manlief heeft geen rijbewijs.

ik heb het bijgehouden wat ik per jaar kwijt ben, en ooit tegen de 1,5 jaar gehouden dat ik wel een auto (van @@Ikkes! had), en ben hier veel goedkoper mee uit.
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Karin89 » 19 mar 2019 17:13

Ja wij! We wonen erg goed qua OV en doen vrijwel alles met OV of (bak)fiets. Sporadisch lenen we een auto.

Ik vraag me wel soms af hoe lang we het nog vol houden zo. Ik begin me wel steeds vaker bezwaard te voelen om vaak te moeten meerijden, dat oma/opa zl komen halen als we ze vragen op te passen enzo. En wij wonen dan wel goed qua ov, familie en vrienden niet altijd waardoor sommige mensen altijd naar ons komen.
Zl vind trein en bus geweldig, maar meer dan een uur enkele reis is te lang voor hem. Dus we doen ook steeda vaker dingen niet, die dan niet belangrijk genoeg zijn om een auto voor te lenen.
Hoe gaan jullie met daarmee om?
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

anna1983

Berichten: 1617
Lid geworden op: 17 jan 2014 08:47
Hobbies: lezen, fietsen, cafeetjes,
Locatie: Zutphen

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door anna1983 » 19 mar 2019 19:48

Karin89 schreef:
19 mar 2019 17:13
Zl vind trein en bus geweldig, maar meer dan een uur enkele reis is te lang voor hem. Dus we doen ook steeda vaker dingen niet, die dan niet belangrijk genoeg zijn om een auto voor te lenen.
Hoe gaan jullie met daarmee om?
Dat herken ik wel van toen de jochies jonger waren, toen wilden ze ook heel veel lopen door de trein. Het weerhield me of ons overigens niet om bepaalde dingen te doen maar lang reizen was echt niet zo fijn. In een auto trouwens ook niet maar dan kun je stoppen wanneer je wilt (ongeveer) en muziek of luisterboeken luisteren.
We lezen in de trein veel voor, kijken of we de brandweerkazerne al zien, doen spelletjes en ze kunnen ook steeds beter zelf een Donald duck of boekje bekijken.
Zoon R mei 2014, zoon O juli 2016 en zoon W mei 2019

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door JDee » 19 mar 2019 20:16

Ik huur in zo n geval, als ik bij mezelf merk dat ik me bezwaard voel.
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7


ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door ELA » 19 mar 2019 20:19

Wij zijn ook nog steeds (bewust) autoloos. Wij gebruiken het ov. Lenen nooit een auto, maar houden wel de optie tot huren open. Tot nu toe nog niet gedaan.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Iduna » 19 mar 2019 20:23

anna1983 schreef:
19 mar 2019 19:48
Karin89 schreef:
19 mar 2019 17:13
Zl vind trein en bus geweldig, maar meer dan een uur enkele reis is te lang voor hem. Dus we doen ook steeda vaker dingen niet, die dan niet belangrijk genoeg zijn om een auto voor te lenen.
Hoe gaan jullie met daarmee om?
Dat herken ik wel van toen de jochies jonger waren, toen wilden ze ook heel veel lopen door de trein. Het weerhield me of ons overigens niet om bepaalde dingen te doen maar lang reizen was echt niet zo fijn. In een auto trouwens ook niet maar dan kun je stoppen wanneer je wilt (ongeveer) en muziek of luisterboeken luisteren.
We lezen in de trein veel voor, kijken of we de brandweerkazerne al zien, doen spelletjes en ze kunnen ook steeds beter zelf een Donald duck of boekje bekijken.
Ik vind het juist een voordeel aan de trein dat de kinderen niet vastgesnoerd zitten (te gillen) maar van plek kunnen wisselen, lopen e d
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019


Miriamo

Berichten: 1729
Lid geworden op: 24 apr 2010 23:57
Hobbies: handwerken
Locatie: omg. Den Bosch

Re: Autoloos leven/leven zonder auto [SAMENGEVOEGD]

Ongelezen bericht door Miriamo » 20 mar 2019 21:34

Hier nog steeds geen auto. Heb gisteren mijn verlengde rijbewijs opgehaald, maar puur als id bewijs. Heb al 9,5 jaar niet gereden (en haalde mijn rijbewijs 10 jaar terug dus en daarna maar keer of 5 gereden) en zou het ook in geval van nood niet meer kunnen. Ik heb wel een electrische fiets, want woon 20 km van mijn werk af. Het niet willen nodig hebben van een auto heeft altijd centraal gestaan bij zoektochten naar werk en woning bijvoorbeeld. Dus wonen we daar waar redelijk ov is en werk ik op fietsafstand en met een ov mogelijkheid. (al heb ik dan wel meer reis dan werktijd op een dag). Inmiddels zit mijn oudste dochter op de middelbare school en die is gelukkig ook heel goed bereikbaar per OV. Zowel ik als de oudste dochter hebben een weekend vrij abbonnement voor de NS en daarnaast heb ik nog de oude voordeelurenkaart.

Inmiddels zijn mijn dochters 7 en 12 en wordt het reizen per trein steeds relaxter, zeker nu het lezen van de jongste ook steeds sneller gaat en ze dus enthousiaster wordt. In de zomervakantie hebben we een keer interrailend Stockholm, Legoland en Kopenhagen gecombineerd met 11 dagen een stuga huren aan een meer in Zweden. En afgelopen zomer zijn we na 4 dagen Barcelona, 2 weken naar een huurtent in (en op loopafstand van station) Saumur geweest en daarna over Parijs (met overnachting) terug, en ben ik daarna nog alleen een weekje naar Berlijn en Gdansk geweest. Echt je komt overal.

Dit jaar doen we het wat simpeler met een paar dagen een trekkershut in Nederland en wat later 1 week een huurtent (op loopafstand station) op 4 uur reizen in Sauerland en willen we daarna nog een paar dagen naar Berlijn. Rugzakreizen kunnen we als de beste en ik besef me heel goed dat ik me deze luxe vakanties juist kan veroorloven omdat ik geen dure auto voor de deur heb. Dus als ik eens baal omdat ik 2 uur door de stortregen fiets op een dag, dan denk ik maar aan hoeveel geld ik bespaar en wat voor leuke dingen ik daarmee kan doen en dat maakt dat ik echt nooit anders zou willen denk ik.

Helaas is de jongste dochter erg snel wagenziek dus busreizen probeer ik te vermijden. Dat maakt het wat meer plannen omdat ik dus liefst iets op loopafstand of in elk geval dichtbij een treinstation heb.
Mirjam mv. A (07-'06) en I (08-'11)

Plaats reactie