Het Grote Menstruatiecuptopic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 02 mar 2015 19:38

[lol] ik heb niet voor niets de ondiep he. Die steekt bijna uit en zit aan de bovenkant tegen mijn baarmoedermond aan. Dus als hij daar maar half omheen zit, kan ik me indenken dat het erlangs lekt.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door suuske25 » 02 mar 2015 22:02

Ik heb een fleurcup en nooit lekkage. Ik vermoed dat het aan je 'bouw' ligt welke cup voldoet. Het belangrijkste lijkt me dat hij breed genoeg is, zodat er niks langs kan sijpelen.
De mijne zit ook heel laag en volgens mij komt hij niet tot aan mijn bmm aan de bovenkant. En met laag bedoel ik echt laag, steeltje er helemaal af en de onderkant van de cup zit tegen de 'uitgang' aan. Ik kan hem voelen met mijn vinger zonder mijn vagina in te gaan.
Uithalen doe ik staand met licht gebogen knieën en een stukje wcpapier om de slijmdraadjes weg te poetsen. Ik knijp hem heel lichtjes in en trek hem recht naar beneden. Nou vloei ik ook niet heftig ofzo, dus (bijna) nooit een volle cup.
Mama van DL ('09) en ZL ('11)

Gebruikersavatar

Arya

Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 apr 2010 17:31
Hobbies: geen tijd voor!

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Arya » 02 mar 2015 22:16

Ik heb dus de laatste tijd ook steeds lekkage. Eigenlijk sinds ik weer menstrueer na de bevalling van DL. Voor en na ZL gebruikte ik ook een cup en had ik nooit lekkage. Er is dus duidelijk iets veranderd maar wat? Ik kom er niet achter. Grotere cup heb ik al geprobeerd (mamicup) maar helpt niks. Om de baarmoedermond heen doen lukt me niet, daar zit hij echt veel te hoog voor. Cup lager plaatsen lukt niet, hij gaat altijd vanzelf naar boven.
De cup zit ook echt nog niet vol als hij lekt, het gaat er gewoon langs. Iemand nog tips?
Het is dat ik van eerder nog weet hoe fijn het kan zijn anders was ik allang afgehaakt.
Maar wie weet een wonder uit te leggen
En een wonder draag ik met me mee

♥ Mama van ZL (06-'10) en DL (05-'13) ♥

Gebruikersavatar

wupwup

Berichten: 1458
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:08
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door wupwup » 03 mar 2015 10:09

kolibri schreef:En waarom koos je voor Sckoon en niet voor Meluna XL?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omdat die niet in dit overzicht voorkomt [cheesygrin] http://menstruatiecup-info.nl/kiezen/ov ... PV6Ftq9KK0
Moeder van twee lieve meisjes, november 2009 en februari 2014

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Phlox » 31 mar 2015 00:34

Even een vraag over het materiaal...

Ik gebruik sinds een aantal maanden de Femmecup, en ben erg tevreden. Maar nu stelden wat mensen om me heen vragen over of de materialen niet schadelijk kunnen zijn, en toen begon ik toch te twijfelen. Bevat de cup echt geen schadelijke of verdachte stoffen als weekmakers e.d.? Iemand hier die dat weet? :S

Gebruikersavatar

Nienke

Berichten: 13488
Lid geworden op: 25 jan 2008 13:32
Hobbies: geen tijd voor...
Locatie: Maarssen| Kruiden | Voeding & Gezondheid | Darmflora | Duurzame menstruatieproducten
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Nienke » 31 mar 2015 13:28

Phlox schreef:Even een vraag over het materiaal...

Ik gebruik sinds een aantal maanden de Femmecup, en ben erg tevreden. Maar nu stelden wat mensen om me heen vragen over of de materialen niet schadelijk kunnen zijn, en toen begon ik toch te twijfelen. Bevat de cup echt geen schadelijke of verdachte stoffen als weekmakers e.d.? Iemand hier die dat weet? :S
Natuurlijk niet [wink] Daar letten we heus wel op hoor [biggrin]
De Groene Vrouw
~ Eigenwijs in Voeding en Gezondheid ~
Cute Cotton
~ Duurzame menstruatieproducten ~

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Phlox » 31 mar 2015 19:31

[thumbright] Ik kon me al niet anders voorstellen.

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Sara11 » 07 apr 2015 07:04

Ik spring hier even in, ik ga ook beginnen met de femmecup. Nu vroeg ik me af, hebben jullie wel eens lekkage gehad? En bevalt hij 's nachts ook? En gebruiken jullie er nog iets bij (inlegkruisje ofzo)? En wat gebruik je als je nog maar weinig bloed verliest en op de druppeldagen?


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door suuske25 » 07 apr 2015 08:53

Ik heb geen last van lekkage. 's Nachts draag ik hem ook, gaat prima. 's Ochtends wel gelijk naar de wc om te legen anders loop ik wel risico op lekkage. Heb het idee dat het ook scheelt hoe ik uit bed stap, soms lekkage en andere keren helemaal niks. Ik gebruik er dus niks bij. Op de lichte dagen gebruik ik ook de cup, werkt prima.
Mama van DL ('09) en ZL ('11)

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Freecell » 07 apr 2015 09:21

Ik heb er altijd een wasbaar maandverbandje onder, als ik hem inbreng, zit er vaak nog wel wat ontsnapt bloed aan de buitenkant en dat wil er ook nog uit.

's nachts gebruik ik hem ook, maar ik vloei nogal heftig, dus dan moet ik er wel even 1 of 2 keer uit om een mega-volle cup leeg te gooien ;) En dan heb ik er nachtmaandverband onder (ook wasbaar) de tweede dag is de combi vaak nog niet afdoende, maar hey, bij tampons was het véél erger [lol] dan lekte ik 's nachts zeker 3 nachten volledig door.

Ik voel het overigens vrij goed als hij vol zit, dan voel ik een soort 'plop' en dan weet ik dat ik binnen 3 minuten bij een wc moet zijn, erg handig ;)
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

Juffie

Berichten: 2215
Lid geworden op: 02 nov 2013 06:47
Hobbies: Creatief bezig zijn, naaien
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Juffie » 07 apr 2015 11:59

Wasbaar inlegkruisje erbijen op de hevige dagen vaak legen.
Snachts moet ik ook legen op die dagen. Maar meestal ga ik snachts toch al naar de wc

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Sara11 » 07 apr 2015 12:57

Dank jullie wel. Dan begint nu de volgende zoektocht denk ik zo: welk wasbaar maandverband... is vast ook al een draadje over. Jullie ervaringen?

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Phlox » 07 apr 2015 23:37

Hier ook wasbare inlegkruisjes. Ik ben erg tevreden over die van Imse Vimse (met de vrolijke bloemetjes).

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Sara11 » 08 apr 2015 17:18

Vandaag uitgeprobeerd. Het is allemaal nogal onwennig, maar het werkt. Alleen het uithalen is echt heel pijnlijk, terwijl het me goed lukt te ontspannen, dus daar ligt het niet aan. Kennen jullie dat? Wat kun je daar aan doen?

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Phlox » 08 apr 2015 19:38

Duw je de cup wel in (om het vacuüm te verbreken) voor je hem eruit trekt?

Plaats reactie