Het Grote Menstruatiecuptopic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Sara11 » 08 apr 2015 20:12

eehhmmm waar indrukken?
Het is de dikke bovenste rand die de pijn veroorzaakt, die is hard en stug. Ik neem aan dat ik die dan ook in moet drukken om het vacuum te verbreken? Dat lijkt me nu haast onmogelijk, maar daar krijg je vast handigheid in op den duur...

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Phlox » 08 apr 2015 20:22

Aan de onderkant of zijkanten; daar kan je makkelijk de cup inknijpen. Als het goed is, voel je dan dat hij los komt en wat lucht naar binnen zuigt. Dan zit hij echt los en kan je hem zonder pijn naar buiten trekken, als het goed is. Begrijp je wat ik bedoel?


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door suuske25 » 08 apr 2015 21:09

Volgens mij zit er wel verschil in stugheid van de cup per merk. Ik heb er maar eentje, dus weet het niet zeker. Mijn cup (fleurcup) is vrij soepel, ik vorl die bovenrand wel met uithalen, maar niet echt pijnlijk ofzo. Meer een vervelend gevoel, maar zodra hij eruit is is dat gelijk over.
Mama van DL ('09) en ZL ('11)

Gebruikersavatar

Juffie

Berichten: 2215
Lid geworden op: 02 nov 2013 06:47
Hobbies: Creatief bezig zijn, naaien
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Juffie » 08 apr 2015 22:58

Sara11 schreef:Dank jullie wel. Dan begint nu de volgende zoektocht denk ik zo: welk wasbaar maandverband... is vast ook al een draadje over. Jullie ervaringen?
Ik heb drie inlegkruisjes van bummis volgens mij?
En de rest heb ik zelfgemaakt :)

Gebruikersavatar

irmajo

Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 feb 2012 13:51
Hobbies: tuin/keuken/kind/kajak
Locatie: in de tuin

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door irmajo » 11 apr 2015 00:05

Dit draadje maar eens doorgespit en oje nu lees ik over steriliseren,
Is dat echt nodig dan? Ik heb dat echt nog nooit gedaan, nooit aan gedacht.
Waarom zou een cup steriel moeten zijn? Zou wassen met water en zeep niet voldoende zijn?
Trotse moeder van W 1-8-11 en V 22-11-13 en S* 12-10-15

Gebruikersavatar

wen-tjuh

Berichten: 1167
Lid geworden op: 13 dec 2012 12:25
Hobbies: haken en lezen
Locatie: Schiedam

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door wen-tjuh » 28 apr 2015 12:16

Even een vraagje... ik gebruik al een tijd een cup en het bevalt me erg goed. Maar nu ga ik morgen voor het eerst sinds lange tijd weer sporten en vroeg me af of ik dan wel mijn cup in kon of dat ik dan meer kans heb op lekkage. Ik ga een les yoga/pilates doen dus wel veel spanning op de spieren. Met zwemmen gebruikte ik altijd even een tampon voor de zekerheid. Wat denken jullie? Ik kan hem van tevoren verschonen en het is dan al mijn derde dag, dus de bloeding al veel minder heftig. Maar gaat hij de spierbewegingen aan kunnen?
dl* - 9 maart 2013
dl - 6 september 2016

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door kayra2002 » 28 apr 2015 12:44

Ik denk het wel hoor. Ik vind de cup vergelijkbaar met tampons. Nooit gelekt door welke beweging dan ook :).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

jozefet

Berichten: 7924
Lid geworden op: 29 sep 2008 23:00
Locatie: Leiden

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door jozefet » 28 apr 2015 12:51

Ik heb er zelfs mee gezwommen :)

Maar ik heb ook 2 cups: mijn eerste was volgens mij de ladycup en die is groot en vrij stug.
Daarna een mooncup, die is iets kleiner en soepeler.
Meestal gebruik ik de ladycup voor de zwaarste dagen, en daarna de mooncup, want die voel ik echt niet zitten en gaat er heel soepel weer uit.
Mama van J oris, januari '08, en A ndreas, april '10, en V ictor, februari '13 en Ha nnah, augustus '15 [cheer]

Gebruikersavatar

wen-tjuh

Berichten: 1167
Lid geworden op: 13 dec 2012 12:25
Hobbies: haken en lezen
Locatie: Schiedam

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door wen-tjuh » 28 apr 2015 13:42

Dan ga ik het er gewoon op wagen.... met een inlegkruisje voor de zekerheid ;)
dl* - 9 maart 2013
dl - 6 september 2016

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Irene » 28 apr 2015 20:45

Ik heb een vraag: bij mij 'zakken' de cups steeds. Dat kan komen door slappe bekkenbodemspieren, toch? Heeft het zin om dan (nog meer) bekkenbodemoefeningen te doen? Of kan het komen omdat mijn baarmoedermond 'scheef' zit (gekanteld, zeiden ze bij het uitstrijkje).

Gebruikersavatar

Mikje

Berichten: 1960
Lid geworden op: 05 jun 2012 20:48
Hobbies: muziek!
Locatie: Groningen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Mikje » 29 apr 2015 19:56

Ik heb sinds gisteren de femmecup in gebruik en het bevalt me tot nu toe prima. Ik voel hem niet zitten. Het er uit halen is nog wat oefenen, maar dat gaat vast steeds makkelijker. Ik moet er wel aan wennen dat ik wat vaker moet legen dan beschreven, hij loopt binnen 2 à 3 uur over en gaat dan lekken. Ik wist niet dat ik zo heftig bloed... Misschien door eerste keer sinds geboorte dl en/of koperspiraal...

Met zakken zoals hierboven beschreven heb ik geen ervaring, dus daar kan ik jr niet op antwoorden....
T april 2012 | M december 2013 | A april 2016


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 30 apr 2015 12:35

Ik heb de Meluna ondiep aangeschaft, wauw hemels gewoon! Soft, maat L omdat die dezelfde diameter had als mijn oude cup. Met knopje. Ik voel het niet zitten, krijg hem makkelijk in door 1 kant omslaan en makkelijk uit door zachtjes knijpen.


Knor

Berichten: 392
Lid geworden op: 26 jul 2014 17:06
Hobbies: breien, naaien, lezen, moestui

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Knor » 30 apr 2015 14:26

Irene schreef:Ik heb een vraag: bij mij 'zakken' de cups steeds. Dat kan komen door slappe bekkenbodemspieren, toch? Heeft het zin om dan (nog meer) bekkenbodemoefeningen te doen? Of kan het komen omdat mijn baarmoedermond 'scheef' zit (gekanteld, zeiden ze bij het uitstrijkje).

Dit heb ik de laatste tijd ook. Hij komt gewoon volautomatisch naar buiten zetten...... Ik heb hem jaren zonder problemen gebruikt (wel altijd icm wasbaar maandverband want lekken doet ie altijd, maar net als iemand hiervoor ook al zei: met tampons was het nog veel erger en ik heb ook zoiets van alles wat erin komt is weer mooi meegenomen) Maar dat zakken vind ik bijzonder vervelend. Ik weet niet wat de reden is als ik eerlijk mag zijn, iemand verder een idee behalve bovengenoemde?


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door suuske25 » 30 apr 2015 17:39

Mikje schreef:Ik wist niet dat ik zo heftig bloed... Misschien door eerste keer sinds geboorte dl en/of koperspiraal....
Na de bevalling vloeide ik de eerste maanden ook heftiger, na een tijdje werd dat vanzelf minder. Koperspiraal weet ik niks van, geen ervaring mee.
Mama van DL ('09) en ZL ('11)

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door surfbabe » 30 apr 2015 18:14

Ik had ook last van zakken na mijn eerste bevalling. Toen heb ik een maatje groter genomen en ging alles weer prima [smile]
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)

Plaats reactie