Het Grote Menstruatiecuptopic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Mumof2

Berichten: 734
Lid geworden op: 19 mar 2013 20:12
Hobbies: Speksteen, katten, fotografie
Locatie: Prov. Noord Brabant
Contacteer:

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Mumof2 » 24 aug 2018 17:25

Ik heb soms ook moeite met eruit halen maar onderin knijpen verbreekt het vacuum. Het is bij mij vaak nog best een kliederboel, cup zit ook best hoog idd en dan kun je er minder goed bij...ben dus blij dat ik gewoon thuis ben op zulke momenten ;)
Ik merk dat mijn eerste dag echt om de 4 uur cup legen betekent...en ook lekt het iets. Ik denk erover om toch eens een ander merk cup te proberen erbij. Op de lichtere dagen kan ik het ook minder hebben, alles is gevoelig en in-/uitdoen is dan niet fijn. Maar dat zal met elke cup zo zijn of verschillen ze erg van grootte of materiaal?
Oh, en vouwtechnieken...daar moet ik me ook nog eens in verdiepen.
"Life isn't something you try on for size" ~ Natasha Bedingfield
DL1: 07-2010 DL2: 09-2012 DL3: 11-2014


Marla

Berichten: 1461
Lid geworden op: 12 apr 2011 12:59
Hobbies: Koken, duiken, bordspellen
Locatie: Amsterdam

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Marla » 26 aug 2018 09:14

Weggehaald
Laatst gewijzigd door Marla op 04 sep 2018 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
DL okt 2011 & ZL okt 2014

Gebruikersavatar

Izzie

Berichten: 1461
Lid geworden op: 25 nov 2013 14:53
Hobbies: Crossfit!

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Izzie » 02 sep 2018 10:27

Poeh, ik zit net in mijn tweede menstruatie na dl, maar ik vind het maar een bloedbad. Gisteren 7x geleegd, vannacht overstroomd... Ik ben blij dat ik thuis ben en het is een heel stuk fijner dan de tampons die ik gebruikte bij de eerste menstruatie, maar men... zou de hoeveelheid nog afnemen? Of moet ik een grotere cup? [think] Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Oja, ik heb een koperspiraal, dat zou je menstruaties ook heviger kunnen maken, toch?
Trotse moeder van zl september '14 en dl maart '17

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door texelonia » 02 sep 2018 10:56

Over koperspiraal weet ik niks. Maar bij mij waren de eerste menstruaties na een bevalling echt wel stuk heftiger dan ‘normaal’ en kwam dat echt wel weer goed.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

Izzie

Berichten: 1461
Lid geworden op: 25 nov 2013 14:53
Hobbies: Crossfit!

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Izzie » 02 sep 2018 11:34

Àh, dank je, dat geeft al wat hoop :)
Trotse moeder van zl september '14 en dl maart '17

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 02 sep 2018 11:51

Van koperspiraal wordt gezegd dat het je menstruatie heviger kan maken.
Eerste keer ongesteld na de jongste was hier ook een compleet bloedbad. Werd wel minder, al ben ik normaal ook vrij heftig ongesteld.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Sara11 » 02 sep 2018 12:12

Hier ook koperspiraal. Met de "klassieke" had ik echt hele heftige menstruaties. Nu heb ik Ginefix, daarmee zijn de menstruaties minder. Ik vermoed ongeveer zoals ze zonder spiraal zouden zijn (maar dat weet ik niet, hoe dat nu zou zijn).
Ik hoop altijd dat ik op dag 1 thuis kan blijven, want dat is 's ochtends buikpijn en elke uur legen. Een halve dag en daarna 'normaliseert' het weer...

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Boukje » 04 sep 2018 09:19

ik heb ook net een koperspiraal en bij plaatsen werd gezegd dat het vooral de eerste 3 menstruaties na plaatsen heftiger kan zijn. En ik las ook ergens dat vrouwen heel vaak een tijd hormonale AC hebben gebruikt dat ze helemaal niet weten wat de normale hoeveelheid bloedverlies is tijdens hun menstruaties, omdat het ook met de pil vaak minder is. Dus dan lijkt het met een koperspiraal nog meer, terwijl dat dus eigenlijk normaal is.

En ik kocht ook een menstruatiecup! De mamicup. Ik ben benieuwd wanneer ik m kan gaan gebruiken, geen cyclus nu.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Izzie

Berichten: 1461
Lid geworden op: 25 nov 2013 14:53
Hobbies: Crossfit!

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Izzie » 04 sep 2018 09:51

Klopt Boukje, en het voordeel van een menstruatiecup is dan ook dat je daarmee aardig kan inschatten hoeveel bloed je verliest ;)
Ik vond een NHG richtlijn waarin meer dan 150 ml bloedverlies per menstruatie als echt hevig wordt gezien. Ik heb het niet op een briefje bijgehouden, maar ik schat dat ik daar wel ongeveer op zit nu. Hopelijk wordt 't iets minder nog, de komende maanden :)
Na zl werden mijn menstruaties al korter, nu na dl heb ik ook nauwelijks pijn meer [cheer] het stroomt er gewoon wel heel hard uit, dat dan wel [lol]
Trotse moeder van zl september '14 en dl maart '17


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 04 sep 2018 12:21

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 15 nov 2018 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Mumof2

Berichten: 734
Lid geworden op: 19 mar 2013 20:12
Hobbies: Speksteen, katten, fotografie
Locatie: Prov. Noord Brabant
Contacteer:

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Mumof2 » 05 sep 2018 09:41

Lastig is dat chiccro, met een Ramon heb ik vaak het idee niet goed uit te kunnen plassen. Dit heb ik met een cup niet of nauwelijks. Als ik daar last van heb blijkt ook de cup vaak al vrij vol.
Betreft de keuze voor de cup vind ik het erg lastig, ik heb destijds gemaild met een webshop. Maar een stuk terug in dit topic zit ook een uitgebreide website waar je eea kunt invullen en dan een advies uit komt.
Toch vrees ik dat het uitproberen blijft, en dan is het toch best een uitgave als het steeds net niet lekker zit of voldoet :blush: maar tot nu toe heb ik ook al veel voordelen ervaren [wink]
"Life isn't something you try on for size" ~ Natasha Bedingfield
DL1: 07-2010 DL2: 09-2012 DL3: 11-2014


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 05 sep 2018 16:07

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 15 nov 2018 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Boukje » 16 sep 2018 18:46

Nou jaaaa schreef ik hier nog geen 2 weken geleden dat ik geen cyclus had maar wel vast een cup had besteld, word ik nu prompt ongesteld! Is mijn onderbewuste zijn op de hoogte van mijn eisprong ofzo?

Nu voor het eerst de cup in, eerste keer niet diep genoeg gedaan want die zakte al na 3 minuten naar beneden. Nu wat dieper, ik voel m nu wel zitten maar niet vervelend of pijnlijk. Vraag me wel af of hij niet nog hoger moet maar handleiding zei lager dan een tampon. Of doe ik mn tampons normaal ook niet ver genoeg?

Anyway, we gaan het zien vanavond. Hij klapte in elk geval goed uit en tot nu toe blijft het mooi droog allemaal, en hopelijk langer dan een uur (mijn record vandaag met tampon, pff).
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

liannetess

Berichten: 2784
Lid geworden op: 06 nov 2012 21:24
Hobbies: Koken, hardlopen

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door liannetess » 16 sep 2018 19:23

@Boukje hij hoeft echt niet diep, dus als je er geen last van hebt zit hij goed. Ik merk vaak dat hij hoe langer ik hem in heb, hoe meer hij omhoog kruipt
Moeder van Tess (mei 2012)
~Liefde is loslaten~

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Elstar » 16 sep 2018 20:04

Ik wil dat ook eens bij gaan houden, hoeveel het is. Al is het inmiddels gelukkig al minder want ik ben aan de pil gegaan wegens te heftige menstruatie. En dat helpt goed!! [cheer] Ik zit nu op de 3e strip en in de laatste stopweek heb ik het heel goed doorstaan door preventief ook pijnstilling te nemen [pcm en alieve).

Het ging écht niet meer toen ik na 18 maanden ongesteld werd na de geboorte van Dl2. Wat een bloedbad en zoveel pijn, het sloeg zelfs over naar mijn darmen. Ik kon geen cup meer verdragen. Ik denk persoonlijk dat ik een vorm van endometriose heb, want ik heb altijd al zware menstruaties gehad. Maar de behandeling is dan toch eerst de anticonceptie pil en pijnstilling. En dat werkt nu goed.

Die 27 maanden menstruatievrij waren zo fijn!!
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Plaats reactie