Het Grote Menstruatiecuptopic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Breriky

Berichten: 1680
Lid geworden op: 20 mar 2008 00:03
Hobbies: te veel...
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Breriky » 19 feb 2009 21:43

Hee meiden,
Nu het rode geweld weer is losgebarsten wil ik een menstruatiecup aanschaffen, maar ik heb geen idee wat nu een goede/fijne is...

Kunnen jullie me helpen?
Waar moet ik op letten?
1 of toch 2?
....
Brenda, mv Rianne (29-07-03) en Kyra (06-07-07)
~Waar zonnestralen regendruppels strelen en het licht het donker kust~

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Ongelezen bericht door She » 19 feb 2009 23:41

Ik kan je niet helpen, maar heb je daar echt ANDERHALF JAAR na je laatste bevalling (dus tel daar nog maar eens iets van 40 weken bij op) over gedaan? [lol]
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)


Topic starter
Breriky

Berichten: 1680
Lid geworden op: 20 mar 2008 00:03
Hobbies: te veel...
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Breriky » 20 feb 2009 00:21

uhhh ja.... [cheesygrin] Lucky me... [grin]
Kyra is nu bijna 20 maanden... en nu pas weer ongesteld. Ik was dan ook blij te weten dat alles het nog deed [wink] (tja zwanger kon ik nog niet zijn...daar heb je normaal gesproken toch echt een man voor nodig [wink]

Maar zo heel extreem is dat niet hoor...Ik heb wel verhalen gehoord van vrouwen die er nog langer op hebben moeten wachten hoor...
Brenda, mv Rianne (29-07-03) en Kyra (06-07-07)
~Waar zonnestralen regendruppels strelen en het licht het donker kust~

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tilly » 20 feb 2009 08:33

euhm, wat is een menstruatiecup...?
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)

Gebruikersavatar

Nienke

Berichten: 13488
Lid geworden op: 25 jan 2008 13:32
Hobbies: geen tijd voor...
Locatie: Maarssen| Kruiden | Voeding & Gezondheid | Darmflora | Duurzame menstruatieproducten
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nienke » 20 feb 2009 09:43

Ik heb zelf de Keeper, en ik ben daar tevreden over. oen ik hem bijna tien jaar geleden (!) aanschafte was dat ook de enige die verkrijgbaar was.

Als ik nu weer voor de keuze zou staan, zou ik een siliconen-versie nemen, denk ik. Ik vind het idee van natuurrubber prettig, maar het idee van 'clean'heid van siliconen ook wel. Ik heb wel gemerkt dat je met rubber iig echt heel netjes moet zijn op dat ding [wink]

(en ondanks dat ik heel trouw mijn bekkenbodem-oefeningen doe, zou ik na twee bevallingen misschien toch ook maar een maatje groter nemen, als ik er nu één zou moeten kopen [lol])

Er zijn nu echt heel veel soorten en merken; maar ik vraag me af hoeveel verschil er daadwerkelijk tussen zit. A cup is a cup is a cup is a cup, right? [wink] En het is de bedoeling dat je hem toch niet voelt zitten, dus tsja.
Ik heb een artikel geschreven over alternatieve menstruatieproducten; met daarin oa een stukje over de cups.
Er zijn wel nog veel meer merken dan wat daar nu staat, als je googelt op menstrual cup kom je er heel wat tegen [smile]
De Groene Vrouw
~ Eigenwijs in Voeding en Gezondheid ~
Cute Cotton
~ Duurzame menstruatieproducten ~


Chrisje

Ongelezen bericht door Chrisje » 20 feb 2009 09:46

Ik heb de DivaCup en dat bevalt echt prima! Ik heb zo veel spijt dat ik dat niet eerder heb ontdekt!

Nr. 1 is denk ik voor als je nog niet bevallen bent of een keizersnede hebt gehad, die is wat kleiner. Nr. 2 is groter voor vrouwen die vaginaal bevallen zijn of ouder zijn dan 30 jaar.
De DivaCup is gemaakt van ciliconen en ziet er wat "netter" uit dan de Keeper die van (bruin) natuurrubber gemaakt is.

Hier heb ik de mijne besteld en vind je ook een link naar de Keeper.

Zeker doen zou ik zeggen! [wink]


Anne-Rachel

Berichten: 857
Lid geworden op: 17 jul 2008 14:59
Hobbies: wat niet?
Locatie: Texel

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Anne-Rachel » 20 feb 2009 10:07

Breriky schreef:maar ik heb geen idee wat nu een goede/fijne is... Kunnen jullie me helpen?
Ik heb sinds 4 jaar naar volle tevredenheid een Diva-Cup. Die is van siliconen zodat ik hem kan uitkoken - niet dat ik dat ooit gedaan heb, ik vond alleen de gedachte dat het kan wel prettig destijds [wink].
Maar ik vind die cup's sowieso een wereld uitvinding. Heerlijk, alles klopt er gewoon aan. En ik ben er ook nog eens een dag korter ongesteld mee!
Breriky schreef:Waar moet ik op letten?
Ehm... dat je de juiste maat pakt.
En - maar dat is mijn mening dan - dat je niet per ongeluk een wegwerp variant kiest. Die zal best ook goed zijn, maar ik vind dat wegwerp dan weer jammer.
Breriky schreef:1 of toch 2?
2 cups bedoel je? Waarom? Aan een heb je zat. Je kiept hem leeg, spoelt hem om en doet hem terug. Klaar.

Een extra tip (ik weet het geheel ongevraagd, zie het als bonus [wink] ):
Als back-up heb ik op de eerste dag (als die valt op een werkdag) vaak nog een inlegkruisje/maandverbandje in. Voor als...
Sindskort heb ik het gewone wegwerp maandverban verruild voor de katoenen variant. Sjo hey, DAT had ik eerder moeten doen. Veel en veel fijner.
Rachel
mv Melle, Douwe en Wynke


Anne-Rachel

Berichten: 857
Lid geworden op: 17 jul 2008 14:59
Hobbies: wat niet?
Locatie: Texel

Ongelezen bericht door Anne-Rachel » 20 feb 2009 10:09

Chrisje schreef:De DivaCup is gemaakt van ciliconen en ziet er wat "netter" uit dan de Keeper die van (bruin) natuurrubber gemaakt is.
Gniffel. Hoe lang heb jij je Diva-Cup al?
Na verloop van tijd gaat het siliconen wel verkleuren. Ik denk dat je na een paar jaar eerder zou zeggen: de Keeper ziet er netter uit.
Rachel
mv Melle, Douwe en Wynke

Gebruikersavatar

Delice

Berichten: 6658
Lid geworden op: 05 jul 2008 23:17
Hobbies: Breien!

Ongelezen bericht door Delice » 20 feb 2009 10:10

Ik heb een Keeper gebruikt. Na mijn 2e bevalling zat die echter niet meer zo goed als daarvoor. Dus heb ik nu een Divacup. Nog niet gebruikt maar ik hoop dat deze net ff wat beter aansluit. Die paar mm verschil schijnen echt wel uit te kunnen maken.

Hier staat heel veel info op een rijtje.


Chrisje

Ongelezen bericht door Chrisje » 20 feb 2009 10:19

Anne-Rachel schreef:
Chrisje schreef:De DivaCup is gemaakt van ciliconen en ziet er wat "netter" uit dan de Keeper die van (bruin) natuurrubber gemaakt is.
Gniffel. Hoe lang heb jij je Diva-Cup al?
Na verloop van tijd gaat het siliconen wel verkleuren. Ik denk dat je na een paar jaar eerder zou zeggen: de Keeper ziet er netter uit.
Euhm... ik heb hem nu een jaar of 3 denk ik, maar nog geen 3 jaar gebruikt want er zat nog een zwangerschap van 9 maanden en een BV-periode van 15 maanden tussen. Dus eigenlijk maar een klein jaartje écht gebruikt.

Hij ziet inderdaad al een beetje licht roze/bruin maar ik vind het nog altijd netter dan de écht bruine variant de Keeper [wink]
Ik leg hem (haar? [wink] ) soms ook te week in een water-azijn sopje, dat ontgeurt... maar ontkleurde dat nu ook [think] dat ben ik even kwijt...


Anne-Rachel

Berichten: 857
Lid geworden op: 17 jul 2008 14:59
Hobbies: wat niet?
Locatie: Texel

Ongelezen bericht door Anne-Rachel » 20 feb 2009 10:22

Chrisje schreef:maar ik vind het nog altijd netter dan de écht bruine variant de Keeper
Ik moet even lachen om ons: lekker belangrijk hoe dat ding er uit ziet. "Niemand" die hem te zien krijgt [lol]

Maareh: weken in azijn/water doe ik ook, maar dan om schimmels tegen te gaan.
Rachel
mv Melle, Douwe en Wynke


Chrisje

Ongelezen bericht door Chrisje » 20 feb 2009 10:29

Anne-Rachel schreef:
Chrisje schreef:maar ik vind het nog altijd netter dan de écht bruine variant de Keeper
Ik moet even lachen om ons: lekker belangrijk hoe dat ding er uit ziet. "Niemand" die hem te zien krijgt [lol]
[lol] Tja, eigenlijk... [rolleyes] [wink]

Het is netter als ie op het wasbakje staat te drogen [cool] [wink]


Anne-Rachel

Berichten: 857
Lid geworden op: 17 jul 2008 14:59
Hobbies: wat niet?
Locatie: Texel

Ongelezen bericht door Anne-Rachel » 20 feb 2009 10:34

Chrisje schreef:Het is netter als ie op het wasbakje staat te drogen [cool] [wink]
Oei... ik heb een beetje (= HELEBOEL) mijn twijfles of Manlief dat ok zo ziet... [lol]
Rachel
mv Melle, Douwe en Wynke


Chrisje

Ongelezen bericht door Chrisje » 20 feb 2009 10:43

Anne-Rachel schreef:
Chrisje schreef:Het is netter als ie op het wasbakje staat te drogen [cool] [wink]
Oei... ik heb een beetje (= HELEBOEL) mijn twijfles of Manlief dat ok zo ziet... [lol]
Hij zou blij moeten zijn dat je geen fortuinen meer uitgeeft aan maandverband [wink]

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caroline » 20 feb 2009 10:55

En ik heb de Mooncup, ook een siliconenvariant. Gekozen om dezelfde reden als de andere dames: ziet er "beter" uit dan de bruine rubberen Keeper en is uit te koken (wat ik overigens wel doe na elke menstruatieperiode, ben ik nou raar? [confused] )
Het gebruik is even oefenen, maar daarna wil je nooit meer anders.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Plaats reactie