Het Grote Menstruatiecuptopic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door MamaRF » 12 feb 2018 14:13

Geen idee. Ik heb die van mij (Meluna Soft) nu zo'n 2,5 jaar, maar doet het gewoon goed, vorm is ook niet veranderd.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Malmana » 12 feb 2018 17:45

Het klinkt eerder dat Hara bekkenbodem sterker is geworden dan dat het aan de cup ligt. Maar dat is vanaf hier...

Volgens mij moeten ze zeker 5 jaar mee kunnen. Zelf nog niet zo lang ervaring mee (door andere problemen een jaar de cup niet gebruikt en nu niet nodig ;)). Ben benieuwd of ik hem straks nog pas.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Luna » 24 feb 2018 22:41

De meeste cups claimen wel langer dan een paar jaar mee te gaan. Behalve die ik heb, vanwege de rand geloof ik waar meer bacteriën kunnen groeien ofzo.

Ik ben inmiddels wel echt blij met mijn cup. Weer veel korter ongesteld geweest dan normaal en niet gevoeld of gelekt. De 1e dag een keer vaker geleegd en verder alleen ochtend en avond.

Hoe maken jullie de cup nadien schoon? Heb ik nu met gewone zeep gedaan, is het handig hier dettol ofzo voor te kopen? Ik bewaar hem daarna in een droge washand, deze was ik altijd op 60, dus lijkt me schoon genoeg.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Mammalous » 25 feb 2018 12:07

Geen idee hoelang ze mee kunnen gaan, ik heb er nu 2, de ene is zeker 4 jaar oud, en de andere kocht ik op de ONbeurs vorig jaar. Ik was vergeten dat ik ongesteld zou worden, dus degene die ik heb nogmaals gekocht.
Ik zie geen verschil tussen beide meluna's ((bijna) de zelfde kleur, zelfde maat & knopje)
Ze worden tijdens het gebruik ovaler, met inbrengen vouw ik dan het "uitstekendenste" puntje naar binnen voor het inbrengen (Ik vouw mijn cup in Cvorm), geen idee of dat helpt met weer ronder maken, maar voor mijn gevoel wel 😁
Schoonmaken; ik spoel hem onder de koude kraan leeg en schoon en ergens die dag kook ik hem uit, soms gooi ik die 2e erbij zodat ze beide zeker te weten recentelijk uitgekookt zijn. En dan bewaar ik ze in het bijgeleverde zakje. En eigenlijk wil ik ze ook uitkoken voor ik ongesteld word, maar ik vergeet dus best vaak dat het al weer 4 weken verder is 😬
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


Pien Pinda

Berichten: 2509
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 25 feb 2018 13:41

Ik maak schoon met antibacteriele zeep, goed naspoelen en aan het einde steriliseer ik hem in de magnetron met fopspeen-steriliseer-ei van d ifrax die ik speciaal hiervoor heb. Ideaal.
Geen idee hoe lang deze meegaat.. ik hoop wel langer dan een jaar ofzo want anders lijkt me de duurzaamheid ervan nog wat dubieus. Ander heb ik al aantal jaren maar niet heel veel gebruikt wegens lange periode geen menstruatie.

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Malmana » 25 feb 2018 14:06

Volgens mij zeggen ze over wasbaar maandverband 5 jaar en over cup 10 jaar.

Ik spoel goed uit onder de kraan, zorg dat de gaatjes schoon zijn. Dan gaat-ie daarna in de magnetron voor ontsmetten. Ook een keer in de pan gedaan, maar dat was geen succes...
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


ikbennellie

Berichten: 7611
Lid geworden op: 11 mar 2010 15:29

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door ikbennellie » 25 feb 2018 16:46

Hebben jullie ervaring met haarscheurtjes in de cup?
Mijne is van meluna, ik denk een dik jaar oud, en het siliconen materiaal zit over de hele cup vol haarscheurtjes. Goed te zien na gebruik (lichte kleur cup) .
Ik doe er niets bijzonders mee, behalve gebruiken en eens per maand uitkoken. Zou het kwaad kunnen?

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Geekess » 28 feb 2018 11:04

Vinden jullie het goed als ik de titel van dit topic aanpas naar "Het Grote Menstruatiecuptopic" oid? Het gaat nl. niet alleen over de eerste keer cup (en dat is prima) :-)

Na mijn ongesteldheidsperiode was ik de cup grondig met heet water en een milde zeep en maak de gaatjes schoon. Dan gaat hij in het bewaarzakje. Zodra ik hem weer moet gaan gebruiken, kook ik hem uit in de magnetron zodat hij weer helemaal fris en fruitig is voor een nieuwe ronde.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


Jessie7491

Berichten: 9099
Lid geworden op: 22 nov 2008 21:43
Hobbies: .

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Jessie7491 » 28 feb 2018 11:14

Ik heb een ladycup en een meluna.

De ladycup gebruik ik al 5 jaar elke menstruatie. Ik reinig hem met heet water en een zachte zeep, met extra aandacht voor de gaatjes. Ik kook hem denk ik om de keer uit. Geen enkel teken van slijtage. Wat ik niet meer zou doen is het steeltje afknippen, dat heb ik destijds gedaan en dat stukje is lastig te reinigen. Nou zit het aan de buitenkant dus ik ben niet zo bang voor problemen. De soepelheid van het materiaal is nog net zo als toen hij nieuw was. Ik bewaar hem na drogen in het bijgeleverde zakje.

De meluna zit niet lekker, te stug voor mij. Die heb ik hooguit 3x gebruikt dus die zal nog wel heel lang mee gaan. Die zit in mijn werktas voor als ik eens onverwacht ongesteld word.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Luna » 28 feb 2018 11:53

Geekess schreef:
28 feb 2018 11:04
Vinden jullie het goed als ik de titel van dit topic aanpas naar "Het Grote Menstruatiecuptopic" oid? Het gaat nl. niet alleen over de eerste keer cup (en dat is prima) :-)
[thumbright]
Had ik ook al zitten denken.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Sara11 » 28 feb 2018 11:59

Ik vind het ook prima hoor. Er is volgens mij ook nog een ander cup-draadje, misschien dat dan ook meteen samenvoegen?

Ik heb trouwens geprobeerd de cup zo in te brengen dat hij niet meteen aan mijn bmm "vastzuigt", maar dat lukt bijna niet, en als het wel lukt gaat hij draaien en lek ik door. Maar ik blijf er tevreden mee! Alleen de laatste druppeldagen gebruik ik maandverband of een tampon en 's nachts maandverband.


Nehalennia

Berichten: 2796
Lid geworden op: 04 aug 2009 09:04
Hobbies: Duiken, LOTUS en geocaching
Locatie: Grou

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Nehalennia » 28 feb 2018 12:26

Ik heb mijn lunette sinds 2007 (geloof ik - kan een jaartje korter of langer zijn). Nog steeds geen last van vormverlies of haarscheurtjes. De kleur is inmiddels wel iets veranderd, iets geler geworden in de loop der tijd.
Moeder van Lisa (2010) en Eva (2011) en Alianne (2021)

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Geekess » 28 feb 2018 15:14

Opmerking moderator Geekess

Sara11 schreef:
28 feb 2018 11:59
Ik vind het ook prima hoor. Er is volgens mij ook nog een ander cup-draadje, misschien dat dan ook meteen samenvoegen?
Topics samengevoegd en hernoemd.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


Mumof2

Berichten: 734
Lid geworden op: 19 mar 2013 20:12
Hobbies: Speksteen, katten, fotografie
Locatie: Prov. Noord Brabant
Contacteer:

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Mumof2 » 05 jun 2018 15:06

Inmiddels enkele keren de Organicup gebruikt. Zeker in mijn heftige dagen moet ik 'm overdag een keer legen. Geen probleem maar liefst doe ik dat wel thuis. Maar ook als dat nog niet nodig is lekt de cup iets. Ik voel het zelfs...niet echt geruststellend ;)
De cup is op de lichtere dagen lastiger in te brengen vind ik. Ik krijg 'm er dan ook lastiger weer uit omdat ik het vacuüm niet doorbroken krijg.

Dit is mijn eerste menstruatie cup maar ik ben van dit merk nog niet overtuigd...moet ik dit de tijd geven of toch eens iets anders gaan proberen?
Ik zag volgens mij hier eens een linkje naar een online test? Die zal ik nog eens proberen. (Ik ben tot die keuze gekomen mbv cute cotton trouwens ;) )
"Life isn't something you try on for size" ~ Natasha Bedingfield
DL1: 07-2010 DL2: 09-2012 DL3: 11-2014

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Het Grote Menstruatiecuptopic

Ongelezen bericht door Nelster » 05 jun 2018 17:40

Gister was een collega doorgelekt en ik zei dat ik dat nooit meer had sinds ik mijn cup gebruik. Is ze direct gaan googlen en vroeg ze me waarom ik deze info niet eerder met het hele team (alleen vrouwen) had gedeeld. Zij heeft direct 3 collega's enthousiast vertelt over de cup 😁
Hopelijk gaat ze na gebruik ook nog zo enthousiast zijn.
Ik wil iig nooit meer terug naar tampons! Ik denk er over om een extra cup te kopen zodat ik er altijd een in mijn tas zit ipv de backuptampons. Hoe doen jullie dat?
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Plaats reactie