Het Grote Menstruatiecuptopic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Tarpan » 28 nov 2017 09:53

Ik heb maandverband al na mijn derde menstruatie als tienertje afgezworen, ben er nooit vriendjes mee geweest [wink]. Enkel tijdens de kraamperiode omdat het moest. Maar ik ben wel van plan om wat wasbaar aan te schaffen voor de laatste dagen, als mijn laatste pak dat nog dateert van de kraamperiode van DL3 helemaal op is. Intussen een classic shorty besteld (de L, dat lijkt perfect van diameter en een cm korter dan de Ladycup zou moeten volstaan). Hopelijk gaat dat beter en heb ik geen soft nodig.

Voor lastige steeltjes kreeg ik trouwens van verkoopster de tip om de cup binnenste buiten te draaien, dan heb je daar geen last van.
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Phileine04 » 28 nov 2017 11:09

Ik heb een gewone meluna voor de eerste 2 à 3 dagen, daarna gebruik ik een shorty. Dan heb ik minder bloedverlies en zit de gewone echt heel naar. Zo werkt het voor mij prima.
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Tarpan » 01 dec 2017 11:16

Shorty aangekomen, waarschijnlijk eind volgende week testen [biggrin]
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Tarpan » 15 dec 2017 22:43

Heel blij met mijn Shorty, zit perfect overdag en voor 's nachts gewoon mijn ladycup.
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Luna » 16 dec 2017 09:47

Sara11 schreef:
17 jun 2017 08:21
Charlotte, ik heb er ook drie gebruikt en had het punt bereikt waar jij nu bent. Toen ontdekte ik de femmycycle (https://www.menstruatiecup.nl/FemmyCycl ... pLowCervix). De eerste keren durfde ik nog niet zonder extra maandverband, maar ik gebruik hem nu z'n beetje 9 maanden en het enige bloedverlies was toen ik hem verkeerd geplaatst had (moest het nog leren) of een drupje bloed wat er langs gepiept is tijdens het verschonen.
Ik ben zo blij met deze cup! Wie weet is het voor jou ook wat...
Ik heb het al gevonden (vroeg in ander topic welke cup je gebruikt). Gezocht op deze cup en lijkt me wel wat. Maar best duur qua aanschaf... dus ik twijfel nog wel.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Sara11 » 16 dec 2017 10:01

@Luna Ik heb hiervoor 3 cups geprobeerd en die werkten niet voor mij. Deze wel en daardoor is hij zijn geld meer dan waard voor mij. Het enige nadeel is ook zijn voordeel: hij zuigt zich als het ware vacuum om je bmm. Daardoor geen lekkages en vgaat hij niet van zijn plek (en komt dus ook niet naar buiten ivm lox cervix). Als hij vol zit is het vacuum er automatisch af. Op de zware dagen is hij dus heerlijk. Maar op de dagen dat ik maar weinig bloed verlies zit hij heel lang "vacuum". Daardoor krijg ik een afdruk in mijn bmm (zoals je een striem hebt van een elastiekje om je pols. Ik weet niet of dat erg is, maar het is wel de reden dat ik hem 's nachts bijv niet gebruik en dat ik de laatste dag toch een tampon of maandverband gebruik (wanneer een inlegkruisje net niet genoeg is).


Pien Pinda

Berichten: 2509
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 16 dec 2017 10:21

Ik heb de low cervix variant van femmycycle, maar kan soms wel meer last hebben van verzakkingspijn/zwaar gevoel door die cup. Meer dan met mijn meluna cup.
Maar inderdaad: wel veel minder lekkages ermee. (Meluna zit niet vacuum bij mij, en deze wel.)

Gebruikersavatar

janse

Berichten: 1440
Lid geworden op: 26 mar 2012 11:45
Hobbies: apple
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door janse » 25 dec 2017 19:33

Tarpan schreef:
28 nov 2017 09:53
Voor lastige steeltjes kreeg ik trouwens van verkoopster de tip om de cup binnenste buiten te draaien, dan heb je daar geen last van.
[think] dan zou ik zeggen dat dat steeltje toch in je baarmoedermond zit te prikken?
Ik heb het steeltje er gewoon afgeknipt, voor mij een prima oplossing.
:)

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Tarpan » 03 jan 2018 15:25

janse schreef:
25 dec 2017 19:33
Tarpan schreef:
28 nov 2017 09:53
Voor lastige steeltjes kreeg ik trouwens van verkoopster de tip om de cup binnenste buiten te draaien, dan heb je daar geen last van.
[think] dan zou ik zeggen dat dat steeltje toch in je baarmoedermond zit te prikken?
Ik heb het steeltje er gewoon afgeknipt, voor mij een prima oplossing.
Bij een grotere cup heb je nog wel wat overschot denk ik? Maar bij mijn ladycup dus eerst afgeknipt en dan nog binnenste buiten gedraaid voor het laatste restje steel, ter aanvulling op wat ik hierboven schreef.
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Luna » 07 jan 2018 22:04

Ok, na wikken en wegen toch besteld en nu net ingedaan (dag 5 menstruatie). Ik voel hem niet zitten [cheer] lig nu al in bed, dus verder niet mee gelopen ofzo, maar in de douche wat heen en weer gedanst en het voelde goed. Als ik met mijn vingers voel, zit het ringetje om hem eruit te trekken wel tussen mijn schaamlippen, dus misschien knip ik die er nog wel af, maar ook die voelde ik nu nog niet zitten. Vooralsnog tevreden dus. Ook nu, zittend in bed en mijn bekkenbodemspieren aanspannend, voel ik het niet.

Klopt het dat deze cup niet helemaal ontvouwt na het inbrengen? Ik voel nog deuken in de cup, maar hij zit wel echt heel goed om mijn baarmoedermond heen (die is zo laag, dat ik de cup rondom kan controleren of hij goed zit). We zullen het morgen zien, als bloed ik nu, dag 5 natuurlijk niet zo erg meer.

We waren afgelopen weekend bij mijn schoonouders en daar had ik nog een vreselijk gênant tampon moment met de nodige vlekken tot gevolg [redface] gelukkig gelijk mijn broek kunnen schoon spoelen en in de droger ook weer op tijd schoon, maar gatver, wat baalde ik van die tampon zeg!!!
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Sara11 » 08 jan 2018 08:24

Dat niet ontvouwen klopt, hij trekt als het ware vacuum om je bmm. Daardoor lekt hij ook minder, hij zit echt 'vastgezogen'. Uitdoen wanneer er nog vacuum op zit was bij mij wel even oefenen, want een paar keer deed het echt pijn aan mijn baarmoeder, omdat ik die meetrok. Ik heb net zo'n lage cervix, dus ik kan nu met mijn vinger het randje lostrekken, waardoor het vacuum er af gaat en dan de cup verwijderen. Ik gebruik altijd het ringetje, ook omdat je dus wat meer moet trekken dan bij andere cups, dus ik zou even wachten met knippen.
Als hij bij mij heel laag zit, zo dat ik het ringetje voel, dan duw ik zachtjes en dan gaat alles net genoeg naar boven om hem niet meer te voelen.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Luna » 08 jan 2018 11:10

Wauw! Ik ben nog altijd enthousiast. Vanmorgen ermee naar peutergym en niks geen last. Ondanks dat de ring echt laag zit, voel ik hem niet en de cup blijft mooi op zijn plek [thumbright] dus ringetje zakt niet lager. Uitdoen was wel even een ding, inderdaad met mijn vinger vacuüm verbroken en daarna aan de ring getrokken, dus die knip ik er maar niet af. Mijn baarmoedermond voelde wel anders, uitgerekter ofzo, maar deed geen pijn ofzo. Ik had geen druppel gelekt en er zat toch wel nog best wat in de cup. Zal ik nu echt een cup gevonden hebben die werkt voor mij?!
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Sara11 » 08 jan 2018 11:29

Leuk he? Dat had ik precies zo. Ik had me er eigenlijk al bij neer gelegd dat cups niet werken voor mij... [smile]

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Luna » 08 jan 2018 22:30

Ik heb hem nu 2x 12 uur achter elkaar in gehad en ik ben echt heel tevreden. Niks geen lekkage en in heb hem ook totaal niet gevoeld. Zelfs mee gezwommen vanavond en wat een genot dat ik niet daarna een vieze doorweekte tampon had (sorry voor de details). Vanmorgen voelde mijn baarmoedermond wel anders dan anders en nu nog meer. Ik had er geen pijn aan, maar het voelde wel gek, alsof het echt de cup ingezogen had gezeten. En dat natuurlijk 12 uur lang. Is dat wel goed? Verder ben ik echt heel blij en tevreden en zolang ik geen pijn heb, kan het me weinig schelen hoe mijn baarmoedermond eruit ziet, maar ik ga nu toch maar even zonder cup slapen. @Sara11 jij had dat ook al eens beschreven dat het voelt als een sok te strak om je been. Zo voelt het bij mij niet, mee alsof het een soort van te lang uitgerekt is geweest. Hmmm... beetje vaag, maar ik vraag me dus wel af of dit niet erg is.

Op hun website staat dat de cup de baarmoedermond niet mag raken als hij ingebracht is, maar dat is bij mij onmogelijk...

Ik lees nu dat deze cup niet geschikt is voor vrouwen met een zeer lage baarmoedermond... volgens de meetwijze heb ik dat niet (dat zou 1 vingerkootje zijn), maar twijfel er nu toch echt over of hij wel geschikt is voor mij... en ik was er toch zo blij mee [nopompom]
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door tante Toos » 09 jan 2018 07:26

Ik heb ook het idee dat de cup mijn bmm wat naar beneden uitrekt.
Hij zit bij mij vacuüm om de bmm, en de bmm zit er ook echt in. Ik heb de meluna shorty. Ook niet de officiële 1 kootje, maar wel zo laag dat een gewone cup uitsteekt.

Ik heb er nooit over na gedacht dat het niet goed zou zijn dat hij echt aan de bmm hangt, draag hem nu bijna 4 jaar..
Hij is ook wel toe aan vervanging geloof ik. Ik zat ook te kijken naar de zelfde als jullie.

Ik zou zeggen in jouw geval. Werkt het? Houwe zo! ;)
Zl 12-2012

Plaats reactie