Zelfvoorzienend leven

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Lelietje van dalen

Berichten: 2826
Lid geworden op: 07 mar 2008 00:45
Hobbies: Schilderen, fotografie
tag: Geen etiket nodig ;)

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Lelietje van dalen » 15 dec 2012 10:25

Mamamiekje schreef:Ik zou ook wel in zo'n earthship willen wonen [chat] Wauw!
Is mogelijk... [wink]; http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... -1.2949192" onclick="window.open(this.href);return false;
"Van alles dat men u ooit leerde geldt evenzeer het omgekeerde" (Charlotte Mutsaers)

Gebruikersavatar

Antje1973

Berichten: 2427
Lid geworden op: 14 dec 2010 12:59
Hobbies: Actievoeren
tag: Tiet Zat
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Antje1973 » 21 dec 2012 13:14

In Amsterdam is een actieve groep die een zelfvoorzienende wijk wil starten, Ekosofia. Ik vind ze erg sympathiek maar ze zitten ook nog erg in de droomfase... http://www.ekosofia.org" onclick="window.open(this.href);return false;.
Als je een paar weken per jaar zelfvoorzienend wilt leven, om eens te kijken hoe het is, kun je je aansluiten bij http://www.wwoof.org" onclick="window.open(this.href);return false;. Daarbij zijn veel (semi-)zelfvoorzienende boeren aangesloten die graag vrijwilligers verwelkomen!
Grappig dat dit leven als 'erg zwaar en onrealistisch' bestempeld wordt, in de geschiedenis en nog steeds in grote delen van de wereld leeft iedereen zo. Het is het 'normale' leven.
Wij denken er ook vaak over na en nemen inderdaad 'baby steps'. Maar ja, we wonen en werken in Amsterdam en alle vrienden en familie ook, dus om zomaar te vertrekken...
Anne, producent van F lip (2006), E milia (2011), TIET ZAT (2011) en Kohnlezingen (2013)

Gebruikersavatar

noek

Berichten: 2151
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:27
Hobbies: Kindjes kijken
Locatie: Deventer
It’s my birthday
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door noek » 21 dec 2012 21:07

Lelietje van dalen schreef:
Mamamiekje schreef:Ik zou ook wel in zo'n earthship willen wonen [chat] Wauw!
Is mogelijk... [wink]; http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... -1.2949192" onclick="window.open(this.href);return false;
De bouw van het aardehuiswijkje bij Deventer is al wat stappen verder dan dromen: http://www.aardehuis.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mama van B (juli '09) en E (okt '11)
Never ignore coincidence. Unless, of course, you’re busy. In which case, always ignore coincidence.

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door hmje » 25 dec 2012 20:29

Mocht een groepering willen starten rond Nijmegen, dan sluit ik me graag aan :)


Ukke

Berichten: 28
Lid geworden op: 27 nov 2012 12:48
Hobbies: Moestuin(ieren)
Locatie: Driel

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Ukke » 27 dec 2012 16:25

hmje schreef:Mocht een groepering willen starten rond Nijmegen, dan sluit ik me graag aan :)
Ja wij wonen in de buurt [wink]
[blij]

Gebruikersavatar

Sweetie0123

Berichten: 493
Lid geworden op: 08 okt 2010 14:59
Hobbies: dieren, lezen, fietsen
Locatie: België

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Sweetie0123 » 26 apr 2013 02:56

Zelfvoorzienend leven is een grote droom...geweldig die earthships [razz] !
Tablet, autocorrectie en 4 kleine handjes...mama van 2 prachtige meisjes

Stashje: Hopp Paris 7, Didymos standard red 7, Hopp Panama RS, Manduca brown, Tula toddler.

Gebruikersavatar

Lelietje van dalen

Berichten: 2826
Lid geworden op: 07 mar 2008 00:45
Hobbies: Schilderen, fotografie
tag: Geen etiket nodig ;)

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Lelietje van dalen » 26 apr 2013 08:47

Via een nieuwsbrief kwam ik net dit tegen: http://www.nooitmeerhaast.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; yurts/ger's die geschikt zijn voor een nat klimaat, lijkt me ook fijn om een zelfvoorzienend leven te beginnen :)

Ik vraag me af hoe het eigenlijk zit met de regelgeving voor zo'n yurt, mag je die gewoon zonder gezeur van gemeentes overal neerzetten (zolang het je eigen grond is)?

Ook vraag ik me af hoe het in de praktijk zal gaan, is een yurt echt geschikt als gezinswoning?, hoe doe je dat met sanitair?, is het in de winter niet te koud? Hoe zou je het beste aan (zelf geproduceerde) elecktriciteit kunnen komen? Zou het mogelijk zijn om er een soort afscheidingswand in te zetten om zo een afgesloten slaapgedeelte te creeren?
Voor ons zou het in de toekomst misschien wel een oplossing zijn aangezien we nooit een eigen woning zullen kunnen betalen, en ook tijdelijk zou het een oplossing zijn omdat het huis waar we nu in wonen (is een huis van familie) eigenlijk geheel verbouwd moet worden, ik zie het wel zitten... het is alleen de vraag of mijn vriend wel in een tent wil wonen [lol] .
"Van alles dat men u ooit leerde geldt evenzeer het omgekeerde" (Charlotte Mutsaers)


CsD

Berichten: 376
Lid geworden op: 16 apr 2013 23:38
Hobbies: Knutselen, tuin, dieren
Locatie: In de buurt van Zaltbommel
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door CsD » 28 apr 2013 09:06

Wat leuk dat er zoveel gelijkgestemden zijn! Wauw! Ook mij spreekt het zelfvoorzienend leven erg aan. Probleem wat snel om de hoek komt kijken is echter tijd. Want alles zelf maken.. Daar gaat een hoop tijd inzitten! Wij hebben wel kippen; had ik meer grond gehad dan zou ik heel graag van dir Dexters, minikoetjes, willen hebben :-). Enkele maanden geleden voor het eerst kaas gemaakt, http://www.brouwmarkt.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is een handige webwinkel voor aanschaf spullen :-). Fijn dat dankzij internet alles zo makkelijk te verkrijgen is. Als 16-jarige heb ik destijds geitenkaas gemaakt, we hadden geitjes bij m'n ouders, maar man, wat was het moeilijk om bv aan stremsel te komen!
Verder hebben we een tuin,( veel sier, fruitboompjes, etc, ) waar ik nu wederom ga proberen een moestuin in te starten. Oom hier is het netjes bijhouden nog weleen probleem. Voor je het weet is er weer een kudde slakken voorbij gekomen :-(. Aardappels hebben we ook een keet gedaan, zoontje van m'n vriend, destijds 8, vond dt schitterend om alles op te graven :-)
Eigen vlees lukt niet, ben een echte nepboerin, want laat zelfs een zieke haan inslapen bij de dierenarts [crazy] .
Paar weekjes geleden zeep en lotionbars gemaakt en dat 'smaakt ' naar meer! Genoeg plannen dus!! Maar geen stroom meer...
Moeder van Thomas (3 jaar) en Kate (1 jaar) en 'reservemoeder' van Manuel (12 jaar)

Gebruikersavatar

Maaike_vV

Berichten: 645
Lid geworden op: 02 feb 2013 22:32
Hobbies: -
Locatie: Groningen

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Maaike_vV » 28 apr 2013 09:39

Lelietje van dalen schreef:
Ook vraag ik me af hoe het in de praktijk zal gaan, is een yurt echt geschikt als gezinswoning?, hoe doe je dat met sanitair?, is het in de winter niet te koud? Hoe zou je het beste aan (zelf geproduceerde) elecktriciteit kunnen komen? Zou het mogelijk zijn om er een soort afscheidingswand in te zetten om zo een afgesloten slaapgedeelte te creeren? .
Mijn vriend droomt er ook van, maar voorlopig wonen we in de stad. Ik zou me geen zorgen mken over of je het wel wrm houdt in de winter hoor :). Wij zijn vorig jar eind april hier gewees in Wales: http://www.hiddenvalleyyurts.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;, waar het alles behalve warm was, en nog was het echt moeilijk om het niet te warm te krijgen (1 blokje hout op de kachel was wel genoeg). De yurt was namelijk bekleed met wollen dekens, isoleert als een dolle [cheesygrin].
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar

Gerdien

Berichten: 1977
Lid geworden op: 22 feb 2013 21:02
Hobbies: te veel ideeën, geen tijd
Locatie: Rockanje

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Gerdien » 28 apr 2013 09:51

Wij zijn nu bezig een boerderij zoveel mogelijk ( financieel en wettelijke obstakels)autarkisch te maken. We hebben geen riool, geen gas. We zijn nu dik aan het isoleren ( hennep en vlas) en bouwen een finoven, die in verwarming en warm tapwater gaat voorzien. Een zonneboiler en zonnepanelen moeten ervoor zorgen dat ook de electra eraf kan. De tuin wordt langzaam opgebouwd volgens de permacultuur.

Het is een meerjarenplan
niets zo veranderlijk als een ISO

Gebruikersavatar

Lelietje van dalen

Berichten: 2826
Lid geworden op: 07 mar 2008 00:45
Hobbies: Schilderen, fotografie
tag: Geen etiket nodig ;)

Re: Zelfvoorzienend leven

Ongelezen bericht door Lelietje van dalen » 28 apr 2013 20:07

Gerdien schreef:Wij zijn nu bezig een boerderij zoveel mogelijk ( financieel en wettelijke obstakels)autarkisch te maken.
Wauw echt gaaf, succes!

Deze pagina kwam ik tegen, veel handige tips m.b.t. autarkisch leven :)
http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/home" onclick="window.open(this.href);return false;
"Van alles dat men u ooit leerde geldt evenzeer het omgekeerde" (Charlotte Mutsaers)

Plaats reactie