haar met enkel water wassen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


AvA

Berichten: 6349
Lid geworden op: 23 nov 2011 23:31
Hobbies: Internetten en whatnot
tag: Waarom niet?

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door AvA » 16 mei 2016 19:52

Ik gebruik eigenlijk alleen nog scheergel, tandpasta, deo en soms iets van crème of kokosolie op een droge huid.
Bevalt prima.

Al moet ik eerlijk zijn dat ik soms wel twijfel of vreemden het aan me kunnen ruiken. Misschien niet eens zozeer dat ik stink, maar meer het gebrek aan toegevoegde geurtjes, zeg maar. En dat ze dat dan alsnog vies/raar vinden.

Deo is hier wel een dingetje. Ik zweet van mezelf vrij veel/snel en heb echt deo nodig. Eigen gemaakte deo helpt niet afdoende en natuurdeo's uit het verleden ook niet. Maar eigenlijk wil ik van de Dove en consorten af.

Gebruikersavatar

Kathleenvg

Berichten: 460
Lid geworden op: 13 jul 2010 22:18
Hobbies: Beeldende kunst en muziek
Locatie: Antwerpen - Verkoper Bio & Eco: speelgoed, kledij wol biokatoen, cosmetica, kristallen enz.

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Kathleenvg » 17 mei 2016 08:42

Kan je aan de eigen gemaakte deo niet een paar druppeltjes etherische olie van Tea Tree toevoegen? Dat is anti bacterieel en het zijn bacteriën die voor geur zorgen. Tea Tree zit in een aantal merken natuurlijke deo als werkzaam bestanddeel. Wie weet kan je zo je eigen gemaakte deo versterken? Al dan niet met nog iets anders van etherische olie (lavendel, salie, bergamot, ...) als je er nog een geurtje aan wilt toevoegen.

Ik gebruik ook geen doucheproducten. Ik was me enkel met water, behalve bijvoorbeeld bij vuile voeten na een blote voeten wandeling ofzo (dan gebruik ik witte klei), of per uitzondering een beetje natuurlijke douchegel om benen eens te scheren. Verder geen zeep aan mijn lijf bij het douchen. Ik gebruik wel natuurlijke deo, ik probeerde eens bijna 2 maanden zonder, maar er zijn bepaalde perioden in de maand dat ik mezelf toch bijhoorlijk kon ruiken, dus sindsdien terug aan de deo. Een optie zou kunnen zijn om die periodes in kaart te brengen en enkel dan deo te gebruiken [think] .
Wat ik wel vrij veel gebruik is handzeep na het werken met voeding of werken met chemische producten (kunstatelier). Mijn zeeploze bestaan (behalve de natuurlijek handzeep) is gevolgd na het shampoo-loos gaan. Dat was een heel logisch vervolg eigenlijk.

Ik kleur mijn haar om de 8 à 10 weken met natuurlijke henna, en dat is net tegen dat het echt te vet wordt. Intussen was ik het een enkele keer met water. De kleuring spoel ik uit ook enkel met water, maar mijn haar voelt dan toch als fris gewassen aan zoals na een shampoobeurt. De henna functioneert dus als een shampoo bij mij. Tussendoor gebruik ik niets meer. Als ik per uitzondering toch eens zou moeten wassen (stof, zand, zweet ...) dan gebruik ik Rhassoul, wat mild reinigt maar de balans niet teveel verstoort.

Het haar van dochterlief (6 jaar in augustus) is nog maar 2 keer met natuurlijke shampoo gewassen. Ze heeft wel nog steeds berg, dat gaat op en af. Ik stoor me er niet aan, maar de kapper zei eens dat we het toch af en toe moeten verwijderen want dat er dan op die plaatsen niet veel haar kan groeien. Die berg plekken zijn inderdaad weinig begroeid en daardoor vrij goed zichtbaar. Ik ben er nog steeds niet uit of die berg nu iets nuttig is van de natuur (ik las ooit iets van prikkelbeschermend, of hoofdhuid beschermend) en we het dus moeten laten zitten of dat het het gevolg is van iets dat niet in balans is (flora op de hoofdhuid, eiwitvertering, ...) en dat er dus wel iets opgelost moet worden???

Ik gebruik voor haar enkel de combi gewone borstel (ontwarren) gevolgd door haren-borstel (talg verdelen). Ze heeft lang mooi, glanzend en gezond haar dat niet vet is, en dat zonder shampoo. De ene keer dat we bij de kapper gingen, vroeg die zelf welke conditioner we voor haar gebruikten [biggrin]
BIOTOOP Grimm's, Ostheimer, Engel, Manymonths, Disana, Maxomorra, Duns, Logona, Jackson Reece, Urtekram, en nog veel meer ... .http://web.biotoop.be/

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Geekess » 17 mei 2016 11:46

Ik was mijn haar nog altijd niet met shampoo. Dat is eh... 6 jaar ofzo? ik ben de tel kwijt :-)
Natuurlijk is er een enkele keer shampoo. Zoals bij een luizenuitbraak hier in huis, dan moeten we aan de dimethicone, en dat spoel je eigenlijk alleen maar uit met 'gewone' shampoo, anders krijg je die troep er gewoon niet van af.
Ik ga eens in het half jaar naar de kapper, en daar willen ze mijn haar persé wel wassen. Niet omdat ze het vies vinden (zeggen ze daar, maar daar geloof ik eigenlijk geen hout van), maar omdat het dan sluiker valt en voor hen makkelijker te knippen is. Nou ja, mijn haar herstelt daar redelijk snel van.
Ook ML en de kids wassen hun haren niet met shampoo. Mijn moeder deed het soms bij DL, met uitslag en jeuk bij het arme kind tot gevolg. Ik heb het haar nu echt verboden en DL op het hart gedrukt om het niet meer toe te staan, ook niet uit sociale dwang ("kijk, je nichtje die ook hier in bad zit durft wel haar haren met zeep te wassen"). Gelukkig begrijpt DL1 inmiddels donders goed dat het de shampoo is die haar ellende veroorzaakt :-)
DL2 heeft haar haren nog nooit met shampoo gewassen en heeft prachtig haar. En waar DL1 mijn berg (eczeem) en daarmee gepaard gaande eindeloze zee van schilfers heeft op haar hoofd en in haar haar, heeft DL2 daar geen last van. Daarmee bedoel ik niet dat gerelateerd is :-) Maar het is dus ook niet zo dat niet-wassen de schilfers en eczeem veroorzaken (wat mijn ouders beweren).
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


AvA

Berichten: 6349
Lid geworden op: 23 nov 2011 23:31
Hobbies: Internetten en whatnot
tag: Waarom niet?

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door AvA » 18 mei 2016 00:01

Geekess schreef:Ik ga eens in het half jaar naar de kapper, en daar willen ze mijn haar persé wel wassen. Niet omdat ze het vies vinden (zeggen ze daar, maar daar geloof ik eigenlijk geen hout van), maar omdat het dan sluiker valt en voor hen makkelijker te knippen is.
Maar dat is toch een extra reden om het juist niet te wassen voor het knippen?
Je wil toch een kapsel dat optimaal zit op de manier zoals jij het draagt?
Dat is ook waarom een goede krullen kapper droog knipt, want nat valt het heel anders.


Sarah-lynn

Berichten: 410
Lid geworden op: 26 nov 2011 14:45
Hobbies: onze 4 kinderen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Sarah-lynn » 26 aug 2016 21:36

9 weken shampoo Loos
Bevalt echt Super goed. Niet echt vet, krijg complimenten dat het zo 'vol' valt en mooi glanst. Eerst om de dag gewassen met water, toen om de 2 dagen, nu 2x per week.

Maar iedere keer heb ik wel een plek op mijn hoofd waar veel schilfers zitten. Eerst was het rechts, nu recht bovenop mijn hoofd. Geen jeuk maar als ik goed kijk zie ik het wel. Hopelijk gaat dat ook nog over en is het geen soort van schimmel [confused] had eerlijk gezegd gehoopt dat het na 6 weken toch wel minder zou zijn, maar het verplaatst zich dus.

Gebruikersavatar

eeyoor

Berichten: 7055
Lid geworden op: 17 jun 2011 14:14
Hobbies: lezen, wandelen, naaien

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door eeyoor » 26 aug 2016 21:57

Bij mij heeft het 5 mnd geduurd voordat het ok voelde. Nog steeds schilfers maar dat is bij mij psoriasis. Had ik al maar nu iets minder.

mama van smurf (2011) en turf (2014)
Ik ben soms wat kort door de bocht... Voel je dus niet beledigd, dat is nooit mijn bedoeling.
Mama van M. 01-02-2011 en P. 23-08-2014

Gebruikersavatar

LivadeBri

Berichten: 419
Lid geworden op: 19 mar 2016 10:01
Hobbies: Genieten en een goed gesprek
Locatie: Lunteren

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door LivadeBri » 12 sep 2016 21:28

Vanmorgen het laatste beetje shampoo gebruikt, ml en ook gaan het nu ook zonder proberen. DL heb ik nooit shampoo voor gebruikt, dus voor haar veranderd er niet zoveel.
Ik weet dat het de eerste weken doorzetten is en ik ben benieuwd wat het effect zal zijn. Ml heeft een vette huid en ik een droge, ben ook benieuwd of daar veel verschil in zal zitten.
Ik heb nu een gewone borstel met harde pinnetjes, maar ik krijg de indruk dat ik dan ook beter over kan gaan naar een borstel met haren?

Tapatalk
L (15-02-2015) & J (20-05-2018)
Wat je aandacht geeft groeit

Gebruikersavatar

Kathleenvg

Berichten: 460
Lid geworden op: 13 jul 2010 22:18
Hobbies: Beeldende kunst en muziek
Locatie: Antwerpen - Verkoper Bio & Eco: speelgoed, kledij wol biokatoen, cosmetica, kristallen enz.

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Kathleenvg » 12 sep 2016 21:45

Ik vond zelf die borstel met haren echt wel essentieel, waarbij een borstel met dierlijke haren veel beter werkt dan een borstel met synthetische haren.
De gewone borstel of kam met pinnetjes is om knopen te ontwarren. µ
De borstel met haren verdeelt de talg van op je hoofdhuid over het haar. Zo heb je minder ophoping van talg op het hoofd, en goed gevoed haar over de lengtes (geen conditioner nodig).
BIOTOOP Grimm's, Ostheimer, Engel, Manymonths, Disana, Maxomorra, Duns, Logona, Jackson Reece, Urtekram, en nog veel meer ... .http://web.biotoop.be/

Gebruikersavatar

eeyoor

Berichten: 7055
Lid geworden op: 17 jun 2011 14:14
Hobbies: lezen, wandelen, naaien

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door eeyoor » 12 sep 2016 23:04

Ik heb na ruim 7 mnd vandaag toch weer shampoo gebruikt. Laatste 2 weken vond ik dat het zo enorm muf ging ruiken, nou ja ik vond het stinken. Het droogde niet goed na het spoelen en een dagje zwembad hielp ook niet afdoende.

Het heeft bij mij denk ik 5 mnd geduurd voordat ik mijn haar weer helemaal los durfde. Eerste 2 mnd staartje, daarna een klein vlechtje/staartje in de bovenkant. Mijn haar vond ik raar voelen. Droog, net stro maar wel vet, plakkerig. Viel op dat het opeens wel netjes was nadat ik met DL was gaan zwemmen. Blijkbaar deed de toevoeging in het water iets met het vettige.

Haren borstel gebruiken vond ik zelf dus niet fijn. Vond het daarna plakkerig en stijf aanvoelen ipv soepel wat ik verwachtte.
Ik moet zeggen dat ik na 5mnd niet wassen wel tevreden was. Borstel zat altijd wel direct vol met vet en rotzooi als ik het gebruikte, ook als ik het dagelijks gebruikte. Tot 2 weken geleden dus.

Ik spoelde dus echt alleen met water. Geen andere toevoegingen.
Ik ben dus benieuwd naar tips voor het stinken.

Edit: verhaal aangepast, was te warrig.
Ik ben soms wat kort door de bocht... Voel je dus niet beledigd, dat is nooit mijn bedoeling.
Mama van M. 01-02-2011 en P. 23-08-2014

Gebruikersavatar

eeyoor

Berichten: 7055
Lid geworden op: 17 jun 2011 14:14
Hobbies: lezen, wandelen, naaien

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door eeyoor » 14 sep 2016 07:13

En nu jeukt mijn hoofdhuid verschrikkelijk.

Weet ik ook weer waarom ik gestopt was.


mama van smurf (2011) en turf (2014)
Ik ben soms wat kort door de bocht... Voel je dus niet beledigd, dat is nooit mijn bedoeling.
Mama van M. 01-02-2011 en P. 23-08-2014

Gebruikersavatar

AnnaMaria22

Berichten: 3821
Lid geworden op: 03 mei 2012 10:40
Hobbies: Te veel om op te noemen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door AnnaMaria22 » 17 sep 2016 21:38

Ik ben begonnen met een expiriment bij dl1 :-) ze is altijd zo in paniek met haren wassen. Ik heb besloten voorlopig het alleen uit te spoelen. Nu 3 weken geleden voor het laatst shampoo gebruikt en het gaat eigenlijk heel goed zo.
Ik bedenk me tijdens het schrijven dat ik dl2 dr haren ook maar af en toe was met shampoo... [think]
Mijn eigen haar wel, 2 x per week, ik zie erg op tegen het vette haha.

Eeyoor ik heb wel eens wat gelezen over spoelen met appelazijn? Maar ja als je daarna naar azijn ruikt...
J 2/2012 en V 7/2015

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door mirri » 18 sep 2016 11:40

Ik was dl haar vanaf geboorte alleen met water (enkele uitzonderingen daargelaten) en ik krijg alleen maar commentaar dat het zo mooi glanst.

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

LivadeBri

Berichten: 419
Lid geworden op: 19 mar 2016 10:01
Hobbies: Genieten en een goed gesprek
Locatie: Lunteren

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door LivadeBri » 18 sep 2016 13:22

DL heb ik op misschien 3x na enkel met water gewassen. Die paar keer shampoo begon ik mee omdat iedereen het doet en het lekker ruikt. Maar die geur was zo weer weg en ik vond t eigenlijk zo'n onzin :-)

Nu een week mn eigen haar ook met alleen water en speciale borstel besteld, die verwacht ik komende week. Mn haar voelt echt vet... Even doorzetten dus.

Tapatalk
L (15-02-2015) & J (20-05-2018)
Wat je aandacht geeft groeit

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Jessie824 » 18 sep 2016 13:27

Zl en dl2 zijn nooit met shampoo gewassen. Dl1 eerst ook niet maar die wil dat zelf heel graag (kind zou het liefst een badkamer vol flesjes hebben met allemaal verschillende "geurtjes" om zichzelf mee te wassen en insmeren) en zl en dl2 hebben echt heel mooi haar.
Nooit vet of vies ( behalve als ze er iets insmeert natuurlijk) ruikt ook lekker.
Maar voor mezelf ben ik een beetje bang voor wat eeyoor beschrijft. Ik lees dus weer even mee!


AvA

Berichten: 6349
Lid geworden op: 23 nov 2011 23:31
Hobbies: Internetten en whatnot
tag: Waarom niet?

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door AvA » 19 sep 2016 16:17

Ik waste voorheen met ghassoul, maar had de laatste tijd alsnog vaak jeuk op mijn hoofd.
Min of meer per ongeluk gestopt met wassen met spul en op zich bevalt het wel. Dat is nu een week of 4 geleden.
Mijn haar oogt meestal niet vet, maar het valt niet mooi, dus ik draag nu een stom staartje oid.

Ik heb wel een borstel met haren (vast geen dierlijke, want van de Hema oid), maar ik weet niet goed hoe ik die schoon moet maken.

Ik merk dat ik toch wel bedenkingen heb.
Aan de ene kant is er in de natuur geen shampoo (wel ghassoul :p) en zou het niet nodig moeten zijn.
Maar in de natuur zijn er ook geen varkensharenborstels, dus gevoelsmatig zouden die ook niet nodig moeten zijn.

Aan de andere kant is je borstel na 1x gebruiken meteen wel heel vies. En wat ik hier begrijp blijft dat zo. En dan vraag ik me af of alleen water wel echt genoeg is.

Maargoed, mijn hoofd jeukt vooralsnog niet. En dat is fijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie