haar met enkel water wassen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Breriky

Berichten: 1680
Lid geworden op: 20 mar 2008 00:03
Hobbies: te veel...
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Breriky » 16 jun 2017 18:14

Ik draag het expres niet meer in een paardenstaart omdat de talg zich dan juist achterop mijn hoofd zich ophoopt en daar een voelbare vette plak vormt... Terwijl als ik mn haar los of in een vlecht draag dat niet zo is.
Ik borstel het wat vaker (met mijn vingers) alleen niet bij mn hoofdhuid omdat dat de aanmaak van talg juist stimuleert.

Ik krijg regelmatig complimenten over hoe goed mn haar zit en toch heb ik al eens ruim 3 maanden geen shampoo aangeraakt...

Onlangs had ik mijn haren weer eens gewassen en het is meteen heel dun en licht, kriebelt over mijn gezicht en het is al zeker 2 weken als touw zo droog. Ik heb t al eens ingemasseerd met kokosolie want ik werd er echt gek van die coupe vogelverschrikker... en t begint nu eindelijk weer een beetje normaal te voelen... (maar t zit nog niet helemaal goed...)Dat doe ik dus niet nog eens...

Dus alleen water voor mij... geen shampoo meer...
Brenda, mv Rianne (29-07-03) en Kyra (06-07-07)
~Waar zonnestralen regendruppels strelen en het licht het donker kust~

Gebruikersavatar

Topic starter
Kaar

Berichten: 560
Lid geworden op: 11 jun 2010 12:04
Hobbies: mijn zoontje, de natuur, koken
Locatie: DB

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Kaar » 28 jan 2018 16:27

Mama_D schreef:
04 mei 2017 20:30
Hmm, dan heb ik toch nog wel wat vragen. Wat bedoel je precies met 'laatste spoelbeurt met azijn'? Spoel je die azijn dan daarna nog uit je haar met gewoon water of laat je dat zitten?
Maakt het type conditioner nog iets uit? Behalve troep-vrij dan natuurlijk. Maar wat maakt van een conditioner een 'leave in' conditioner? Alleen het feit dat je het niet uitspoelt of is het echt een speciaal soort?
Olie als je haar droog lijkt: alleen in de punten, denk ik? Niet op de hoofdhuid dus.
Mag ik vragen welk haartype je hebt? Ik heb krullen als het vochtig weer is, en slag als het droog is. Vandaag dus een ontplofte bos krullen :-D Ik heb een soort buienradar op mijn hoofd.
Een griekse yoghurt emmertje, klein scheutje appelazijn erin (dus nog geen bodem), daarna aanvullen met het water waarmee je aan het wassen bent of douchen en dat er helemaal doorspoelen als laatste spoelbeurt, dan niet meer uitspoelen. Je past dan de zuurgraad aan van de hoofdhuid (minder roos) en voor je haar. Je moet even zoeken naar een troepvrije leave in conditioner, ik weet verder het antwoord niet. Olie doe ik niet op de hoofdhuid, maar wel van boven naar beneden of in elk geval waar het droog is. Ik heb van nature een snel vette hoofdhuid en verder vochtarm (zegt de kapper) haar. Ja, bij mij is het ook erg snel kroezig bij nat weer, ik heb grof krullend haar en slag.

Ik doe het met de azijn omdat helaas bij mij no poo niet betekent dat het haar niet meer vet wordt. Onder invloed van hormonen wordt het toch nog vet op de hoofdhuid, vooral aan de zijkant van mijn hoofd. Dit is dus niet voor iedereen hetzelfde en een kwestie van uitproberen [biggrin]

Succes allemaal!
Mama sinds oktober 2010 van ZM


Jojor

Berichten: 618
Lid geworden op: 10 feb 2016 04:55
Hobbies: Lezen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Jojor » 28 jan 2018 21:28

Ben nieuw in dit topic. Kwam het toevallig tegen. Heb jaar of 2 geleden ook een poging gedaan om zonder shampoo door het leven te gaan. Maar na een week of 2 kreeg ik echt last van mijn hoofdhuid. Jeukte enorm. Kreeg dikke plakken vet ofzo op mn hoofdhuid.
Vroeger had ik lang haar in een paardenstaart en tot ik mn haar afgeknipte en minder een petje droeg (lucht) had ik eczeem op mn hoofdhuid.

Misschien omdat ik begon met niet wassen toen ik al wel haar producten in mn haar Had? Ik heb echt vettigheid nodig in mn haar anders heb ik coupe ontploft. Ga echt niet over straat zonder.

Toch spreekt het idee me wel aan. Ik heb zo droog haar en hou niet van chemische troep enzo. Lees shampoo. Hmmm ik volg dit topic even. Heb eerste paar pagina gelezen maar 60 zijn er iets teveel.

Gebruikersavatar

irmajo

Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 feb 2012 13:51
Hobbies: tuin/keuken/kind/kajak
Locatie: in de tuin

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door irmajo » 29 jan 2018 11:33

ik was hier zo'n vier jaar geleden mee begonnen, nav inspiratie uit dit draadje. Uiteindelijk heb ik het zo'n twee jaar 'volgehouden', tussen aanhalingstekens inderdaad, want als je de eerste moeilijke fase gehad hebt, wordt het steeds makkelijker. De truc bij mij was dat ik mn haar Alleen Met Water moest wassen, dus geen azijnspoeling/olijfzeep/etc wat hier ook aan tips gegeven wordt.
Water en Borstelen. Borstelen. Borstelen.
Water elke twee dagen en borstelen twee keer per dag.
Echt, als je de eerste moeilijke fase eenmaal door bent, is het heerlijk. Nooit meer de gebruikelijke fases van wassen-slap haar- goed haar- vet haar- en weer opnieuw wassen. Nooit meer uitgedroogde huid doordat je met het shampoo wassen je hele lichaam bij het uitspoelen een shampoobeurt geeft onder de douche.
Waarom ben ik er uiteindelijk toch niet meer mee doorgegaan zou je denken, dat was toch omdat ik de discipline water/borstelen niet goed volgde en steeds vaker voor ' even een keertje' voor de snelle shampoo-oplossing koos. Maar het kan dus echt! Niemand die ooit een opmerking over mn haar maakte, dat het vet of vies zou zijn ofzo (en ik heb echt wel kritische vriendinnen die dat zouden doen als het zo was). Ik heb het ook nooit tegen iemand verteld.
Trotse moeder van W 1-8-11 en V 22-11-13 en S* 12-10-15

Gebruikersavatar

femme80

Berichten: 6406
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:29
Hobbies: koken, bakken, lezen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door femme80 » 29 jan 2018 12:16

Ik vind het ideaal. Hou het nu al 3,5 jaar vol. Al is het al lang geen volhouden meer. M'n haar zit prima, ik spoel het 2x per week met water. Wel echt goed spoelen en met de handen wassen. Borstel iedere ochtend. En verder niks. Als ik te lang wacht wordt het vettig en weet ik dat ik moet spoelen maar met shampoo had ik dat veel erger. M'n haar was altijd droog en pluizig en na 2 dagen werd het vet. Nu is m'n haar echt mooier en zit beter.

Intussen is de balans zo goed dat ik een enkele keer best kan wassen zonder w weer helemaal opnieuw te beginnen. Ik doe dat als ik m'n haar kleur. Heb het 1x zonder wassen gedaan maar kreeg het niet uitgespoeld en het bleef een vieze plakkerige boel . Dat doe ik nu niet meer. Dan was ik het een enkele keer met Weleda shampoo. Ik spoel verder nooit met azijn of iets. Echt alleen water. Er heeft nog nooit iemand iets van gezegd. Voor mij werkt het dus echt heel goed
mama van een bende wilde apen. 2009, 2012, 2015

Gebruikersavatar

Marij1987

Berichten: 1124
Lid geworden op: 02 jul 2011 23:48
Hobbies: Haken&Breien
Locatie: Friesland

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Marij1987 » 29 jan 2018 15:02

Alleen water lukte bij mij helaas niet. Hard water en erg dun haar is lastig. Ik was het nu 1 of 2 keer in de week met klei en hibiscus. Van beide poeders een eetlepel en dan een papje maken. Paar minuten inwerken en dan uitspoelen.
Afbeelding Afbeelding


deeh

Berichten: 2348
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door deeh » 29 jan 2018 15:14

Een vraagje; wat te doen met knopen? Haar wat makkelijk knoopt? Nu gebruik ik crèmespoeling, maar wat zou een alternatief zijn?
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door ReneeLM » 29 jan 2018 16:44

Ik heb geprobeerd het helemaal niet te wassen, dit heb ik zes weken gedaan. Ik vond het uiteindelijk toch niet prettig. maarrr ik ben wel veel minder gaan wassen. Eerst waste ik het iedere dag, (waarom weet ik niet, een gewoonte vooral). Mijn haar was ontzettend droog en een pluizebol doordat het zo snel brak. mijn haarlengte werd ook niet meer langer dan mijn schouders. Nu was ik het ongeveer één keer in de 10 dagen met shampo . Het is zoveel mooier geworden. ik draag het los zonder dat het pluist of warrig wordt. en als het vettig wordt steek ik het op, ideaal want ik hoef dus geen haarlak/gel/mousse meer te gebruiken.
Tegen knoopjes in mijn haar gebruik ik olie, alleen in de punten en wat hoger, maar niet tegen de hoofdhuid. Ik spoel wel om de dag met water ongeveer, maar hoe minder ik spoel met water, hoe langer het mooi blijft. (ik ben alleen lui en tijdens het douchen wordt het nou eenmaal nat als je geen douchemuts gebruikt [whistle] )
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/

Gebruikersavatar

Juffie

Berichten: 2215
Lid geworden op: 02 nov 2013 06:47
Hobbies: Creatief bezig zijn, naaien
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Juffie » 02 feb 2018 07:10

Bij mij ging het wel ruiken.
Dus nu was ik het twee keer per week met een beetje shampoo (echt heel weinig) en verder gewoon met water.

Gebruikersavatar

Littlemuf

Berichten: 162
Lid geworden op: 24 nov 2015 18:19
Hobbies: haha, ik ben een mama! slapen?

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Littlemuf » 05 feb 2018 14:48

ik ben net een week of 3 begonnen en kan wel wat advies gebruiken. Ik heb heel vet haar, redelijk lang (tot onder mijn shouderblad). Ik had het al een jaar lang natuurlijk aan kleuren laten ontwennen, wel paar keer met henna geverfd.
Nu dus gestopt met shampoo en conditioner, eerste week om de dag met water gewassen. Daarna gelezen over baking soda, dus vanaf tweede week daarmee gewassen. Het is alleen nog steeds best vettig. Ik borstel 2x per dag (ochtend/avond). En ik merk dat mijn puntjes heel droog zijn en niet mooi om te zien, terwijl ze helemaal niet in zo een slechte conditie waren. Ik ga proberen een beetje olie daarop te doen en zien of dat helpt.

Nou goed, dus mijn vragen:
hoe vaak wassen? Ik doe nu ongeveer elke 3 dagen, grofgezegd 2-3 keer per week. Het haar blijft vettig. Heb verder geen enorm ongemak, maar vlecht het nu bijna elke dag omdat ik het niet mooi vind (is ook heel steil, dus hangt anders maar).
Wanneer wordt het nou minder vet? Het lijkt niet te minderen.
Geur - stinkt niet, maar kan ik iets toevoegen zodat het aangenamer is? Het zuigt wel geuren op van de keuken etc. kan ik een spray maken met essentiele olie of iets? of maak ik het dan weer vetter?

Alvast bedankt!
A good question for people considering parenthood might be 'Have you ever put pants on a person who is running away'?

Gebruikersavatar

femme80

Berichten: 6406
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:29
Hobbies: koken, bakken, lezen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door femme80 » 05 feb 2018 17:41

Met 3 weken was het hier echt nog drama. Vreselijk vet en jeuk :(
Ik denk dat het 3 maanden duurde voor het echt duidelijk beter werd. Was flink doorbijten en lang m'n haar vast gehad. Het duurde ook echt nog langer voor de vettigheid zich beter ging verdelen en ik niet meer van die droge punten had.
Qua geur heb ik geen idee.
mama van een bende wilde apen. 2009, 2012, 2015

Gebruikersavatar

Littlemuf

Berichten: 162
Lid geworden op: 24 nov 2015 18:19
Hobbies: haha, ik ben een mama! slapen?

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Littlemuf » 06 feb 2018 11:22

Bedankt Femme80, dan ga ik gewoon lekker doorzetten! ga misschien een beetje lavendelolie aan de olie voor in de puntjes toevoegen, misschien dat dit wat helpt :)
A good question for people considering parenthood might be 'Have you ever put pants on a person who is running away'?

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Suuz » 10 feb 2018 12:07

Baking soda is wel heel heftig voor je haar.
Ik kom later even terug met tips.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Pipolientje

Berichten: 2248
Lid geworden op: 25 aug 2008 22:42

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Pipolientje » 12 mar 2018 14:37

Ik ben weer bezig! Ik was mijn haar nu zo'n 3 weken niet. Heb alleen max. 1 keer p.w. droogshampoo gebruikt en verder spoel ik met water.
Eerste week: heel veel jeuk. Nu: beter!
DL1 2008
DL2 2012
ZL 2016

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15924
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Geekess » 22 mar 2018 19:54

Ik heb gisteravond voor het eerst in tijden mijn haar gewassen. Ik wilde het niet, maar het moest van het ziekenhuis, anders zouden de electroden echt niet plakken. En dus heb ik mijn haren drie keer grondig in de shampoo moeten zetten voor het vetvrij was. Ik haat het. Het voelt akelig aan en het is totaal onhandelbaar. Pluizig touw. Klitten van hier tot Tokyo. Frizz-gallore.
Ik ben al wat, 7 jaar ofzo, shampooloos. Ik wilde eens in het jaar nog wel een beetje wassen voor de kapper (één keer shampoo). Maar dat voldeed nu niet.
Ik hoop dat mijn haar zich snel weer herstelt van dit trauma :-)
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Plaats reactie