haar met enkel water wassen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Mama_D » 04 mei 2017 20:30

Hmm, dan heb ik toch nog wel wat vragen. Wat bedoel je precies met 'laatste spoelbeurt met azijn'? Spoel je die azijn dan daarna nog uit je haar met gewoon water of laat je dat zitten?
Maakt het type conditioner nog iets uit? Behalve troep-vrij dan natuurlijk. Maar wat maakt van een conditioner een 'leave in' conditioner? Alleen het feit dat je het niet uitspoelt of is het echt een speciaal soort?
Olie als je haar droog lijkt: alleen in de punten, denk ik? Niet op de hoofdhuid dus.
Mag ik vragen welk haartype je hebt? Ik heb krullen als het vochtig weer is, en slag als het droog is. Vandaag dus een ontplofte bos krullen :-D Ik heb een soort buienradar op mijn hoofd.
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)

Gebruikersavatar

Pipolientje

Berichten: 2248
Lid geworden op: 25 aug 2008 22:42

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Pipolientje » 19 mei 2017 14:21

Leuk om de update van de to te lezen!
Ik probeer weinig te wassen, maar was zeker 1 x pw. Ik zou minder willen, maar ik sport veel en intensief en als ik niet was wordt mijn haar niet echt schoon. Heeft iemand tips voor sporters & no poo?
DL1 2008
DL2 2012
ZL 2016


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door suuske25 » 19 mei 2017 15:23

Wat voor 'vuil' krijg je niet weggewassen pipolientje? Is dat het vettige (talg dus)? Dat hoort erbij als je begint met no poo. Je hoofdhuid heeft een week of 8 nodig om te wennen aan no poo. Wassen met zeep ontvet en je huid compenseert dat met extra talgaanmaak. Na een week of 6- 8 is je huid gewend aan no poo. Tot die tijd had ik mijn haar altijd in een staart omdat het er vettig uitzag als het los hing.

Kaar bedankt voor de 'niet borstelen' tip. Ik was een tijd geleden begonnen met intensiever borstelen en idd werd het steeds vetter. Ik snapte er al niks van. Dus nu idd alleen kammen en zo min mogelijk spoelen, omdat dat ook ontvet. Mijn haar lijkt nu idd minder vet te worden. Nog even afwachten hoe het uit gaat pakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)


anniemiekie

Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2014 14:20
Hobbies: buiten, outdoor, fröbelen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door anniemiekie » 19 mei 2017 16:20

Grappig om hier van anderen te lezen dat er zelfs een naam voor is: no poo.
ik was mijn haar nu ongeveer 5 maanden niet meer met shampoo. Ik hou niet van douchen en haren wassen en bij een blog van Green Evelien dacht ik: dat ga ik ook doen. Ik doe sindsdien eigenlijk niets met mijn haar behalve 2x per week borstelen en 1x per 2 weken uitspoelen met water, allebei vrij willekeurig als het teveel pluist. Mijn haar is wel lang, maar ook dun. Het is alleen in het begin een weekje vet geweest, nu alleen regelmatig pluizig.
ik word regelmatig voor gek versleten, maar ik ben dus gelukkig niet de enige...

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door mamsie83 » 19 mei 2017 16:23

Goh, ik vind dat nog wel veel spullen en gedoe eigenlijk...
Hier ruim 2,5 jaar pooless, ik doe gewoon niets, behalve soms spoelen met water en verder probeer ik er dagelijks een borstel door te halen.
Aan het begin was het vooral vet bij de haarwortel, maar nu gewoon gezond haar. En geen gedoe :)

Edit: Crosspost :)

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Geekess » 19 mei 2017 16:54

Hier nu ook een paar jaar no-poo. Ik doe niet aan azijn enzo. Ik was met water, borstel niet meer maar kam. Gaat perfect, zit geweldig. Ml doet ook al paar jaar mee, en de kids ook (Dl2 heeft nooit shampoo gehad). Alleen kapper blijft lastig. Die willen toch altijd wassen en dan zit mijn haar een week niet. Maar daarna is het weer goed.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


Wintermama

Berichten: 1097
Lid geworden op: 04 feb 2013 12:25
Hobbies: Natuureducatie, koken, strand
Contacteer:

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Wintermama » 19 mei 2017 17:04

mamsie83 schreef:Goh, ik vind dat nog wel veel spullen en gedoe eigenlijk...
Hier ruim 2,5 jaar pooless, ik doe gewoon niets, behalve soms spoelen met water en verder probeer ik er dagelijks een borstel door te halen.
Aan het begin was het vooral vet bij de haarwortel, maar nu gewoon gezond haar. En geen gedoe :)

Edit: Crosspost :)
Hier van hetzelfde. Ik ben nu 2jaar zonder shampoo. En dagelijks borstelen met een goede borstel en af en toe met water spoelen is voor mij genoeg

Verstuurd vanaf mijn GT-S7275R met Tapatalk


Wintermama

Berichten: 1097
Lid geworden op: 04 feb 2013 12:25
Hobbies: Natuureducatie, koken, strand
Contacteer:

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Wintermama » 19 mei 2017 17:06

Geekess schreef:Hier nu ook een paar jaar no-poo. Ik doe niet aan azijn enzo. Ik was met water, borstel niet meer maar kam. Gaat perfect, zit geweldig. Ml doet ook al paar jaar mee, en de kids ook (Dl2 heeft nooit shampoo gehad). Alleen kapper blijft lastig. Die willen toch altijd wassen en dan zit mijn haar een week niet. Maar daarna is het weer goed.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Ik ben zo blij dat ik sinds een half jaar een kapper heb gevonden die zijn haar zelf ook niet wast met shampoo [emoji3]


Verstuurd vanaf mijn GT-S7275R met Tapatalk

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Rosalinde » 19 mei 2017 21:17

Toevallig besloot ik vandaag om weer te proberen shampooloos te worden. ML en ik gebruiken haarzeep, de kinderen alleen water (en die hebben het mooiste haar). Een week geleden gebruikte ik voor het laatst haarzeep en daarna nog 2x (onsuccesvol) zelfgemaakte shampoo van klimop.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Mama_D » 19 mei 2017 21:26

Ik heb het gisteren weer gewassen, voor het eerst in twee weken (met haarzeep). Daarvóór hield ik het niet langer dan een week vol. Mijn haar werd echt weer vet en dan verdwijnen mijn krullen. Ik lees hier dat het zo'n 6-8 weken duurt voordat je haar eraan gewend is? Ik hoop dat een keer vol te kunnen houden...
Probleem is ook wel een beetje dat mijn haar grijs wordt bij mijn slapen, en als ik mijn haar in een staart doe dan valt dat grijze zo op. Verven wil ik niet (meer).
Rosalinde, doen we het samen? Misschien lukt het me met wat sociale druk ofzo ;-)
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Rosalinde » 21 mei 2017 23:25

Goed, Mama_D, de komende 8 weken blijven we van de shampoo af ;)
Volgende week gaan we op vakantie, dus als mijn haar dan vet is, maakt het mij minder uit.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Pipolientje

Berichten: 2248
Lid geworden op: 25 aug 2008 22:42

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Pipolientje » 22 mei 2017 22:35

@suuske25: ik sport veel en intensief, dus het gaat met name om zweet. En dat krijg ik er niet uitgespoeld, het blijft vies en muf (ook na azijn, honing)[sad]
DL1 2008
DL2 2012
ZL 2016


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Mama_D » 16 jun 2017 14:09

Rosalinde schreef:Goed, Mama_D, de komende 8 weken blijven we van de shampoo af ;)
Volgende week gaan we op vakantie, dus als mijn haar dan vet is, maakt het mij minder uit.
Rosalinde, hoe gaat het nu na 4 weken? Mij bevalt het wel redelijk. Ik vind de vettigheid wel meevallen, maar het jeukt af en toe wel. Wordt dat minder na verloop van tijd? Of moet ik er iets tegen doen (en wat dan?).
Mijn haar lijkt wel veel voller en het pluist minder. Toch wel voorzichtig positief dus [emoji6]
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Rosalinde » 16 jun 2017 15:15

Mama_D schreef:
Rosalinde schreef:Goed, Mama_D, de komende 8 weken blijven we van de shampoo af ;)
Volgende week gaan we op vakantie, dus als mijn haar dan vet is, maakt het mij minder uit.
Rosalinde, hoe gaat het nu na 4 weken? Mij bevalt het wel redelijk. Ik vind de vettigheid wel meevallen, maar het jeukt af en toe wel. Wordt dat minder na verloop van tijd? Of moet ik er iets tegen doen (en wat dan?).
Mijn haar lijkt wel veel voller en het pluist minder. Toch wel voorzichtig positief dus [emoji6]
Tsja, mijn haar is vettig. Niet rampzalig, wel wat storend. Ik was het nu bijna dagelijks met enkel water en dat lijkt het weer een beetje ergens op. Een paar keer met appelazijn uitgespoeld, maar dat deed niet veel behalve stinken (naar overgeefsel [silenced] ). Ik merk eigenlijk niet zoveel verschil qua volume. Kortom, nog geen resultaten dat het de moeite waard is, maar wellicht over een paar weken wel. Op zich was ik wel tevreden over mijn haar, maar ik wil gewoon af van de shampoo. De kinderen gebruiken namelijk geen shampoo en ML erg weinig, dus ik zou ook mijn haar graag in de natuurlijke balans hebben.

Wel mooi dat het jou meevalt. Jeuk heb ik geen last van, misschien hebben anderen tips.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Mama_D » 16 jun 2017 15:21

Top dat je ook nog volhoudt!
Dat is het bij mij ook wel, die wens naar een natuurlijke balans. Logisch dat dat niet in een week lukt. Ik was verder ook wel tevreden, tenminste dat dácht ik. Maar ik vind het nu dus al wel mooier vallen, behalve een klein beetje vettig bij de wortels.
Als iemand nog tips heeft tegen jeuk (geen schilfers oid) dan hoor ik het graag!
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)

Plaats reactie