haar met enkel water wassen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

MMarjolein

Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jul 2011 12:06
Hobbies: natuurlijk ouderschap
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door MMarjolein » 22 mar 2018 23:21

Mijn ervaring is dat het snel hersteld van de wasbeurten. En sla meteen je slag, doe nu alles waarvoor je zgn schoon haar voor moet hebben zoals naar de kappen :)
DL 05/2011 en ZL 01/2015

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door mirri » 23 mar 2018 08:21

De kapper merkt het niet eens bij mijn dochter dat ze geen shampoo gebruikt. Het tegendeel zelfs, we krijgen constant complimenten over haar haar.

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

Marij1987

Berichten: 1124
Lid geworden op: 02 jul 2011 23:48
Hobbies: Haken&Breien
Locatie: Friesland

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Marij1987 » 23 mar 2018 10:12

Vervelend Geekess! Bij mij werkt wassen met ghassoul klei erg ontvettend. Misschien is dat een optie als je beslist moet wassen?
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar

Littlemuf

Berichten: 162
Lid geworden op: 24 nov 2015 18:19
Hobbies: haha, ik ben een mama! slapen?

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Littlemuf » 02 apr 2018 14:21

ik ben terug met een vraag... Ik zit nu op bijna 3 maanden zonder shampoo. De vettigheid is niet erger geworden, zelfs - durf ik het te zeggen - minder. maar nu wel een vraag: ik lijk weer last te krijgen van roos.
Voorheen was ik een echte head&shoulders verslaafde, en toen ik met poo stopte, leek de roos weg te zijn (mogelijk ook door dieet switch). maar nu begint het terug te komen - jeuk, shilvers, beh.
iemand tips hiervoor? zelfs een paar uur na het wassen al begin ik te krabben, yakkes.
A good question for people considering parenthood might be 'Have you ever put pants on a person who is running away'?

Gebruikersavatar

Marij1987

Berichten: 1124
Lid geworden op: 02 jul 2011 23:48
Hobbies: Haken&Breien
Locatie: Friesland

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Marij1987 » 02 apr 2018 15:09

Ik heb ergens gelezen dat aloe vera helpt tegen roos. Maar hoe en wat precies weet ik niet meer.
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar

femme80

Berichten: 6406
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:29
Hobbies: koken, bakken, lezen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door femme80 » 02 apr 2018 15:12

Oh bah geekess:(
Mijn ervaring is ook dat het snel herstelt als je al lange tijd shampooloos bent.

Littlemuf ik heb helaas geen tips voor je.
mama van een bende wilde apen. 2009, 2012, 2015

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15924
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Geekess » 02 apr 2018 19:56

Ik merk idd dat het snel herstelt. Maar de jeuk en de eczeem die dan direct terugkomt... zo vervelend. Maar goed, ik doe nu echt al vele jaren zonder, en het moest écht ivm het anders niet plakken van de electroden, dus nou ja, vooruit.

@Littlemuf : drie maanden is nog echt kort. Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor de roos, maar ik zou even afwachten met er iets aan doen. Je kan wel af en toe een verdunde azijnspoeling (flink verdund!) gebruiken om je hoofdhuid tijdens het 'wassen' mee te masseren.
Maar het kan gewoon zijn dat je lichaam echt nog aan het wennen is om de juiste hoeveelheid talg aan te maken, soms te droog wordt of schilferig...
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Pipolientje

Berichten: 2248
Lid geworden op: 25 aug 2008 22:42

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Pipolientje » 03 apr 2018 20:33

Ik ben weer een tijdje verder! Sinds eind feb shampooloos. Daarna heb ik drie weken lang 1x per week droogshampoo gebruikt en een enkele keer gespoeld. Deze week vond ik het wat onverzorgd/vettig/draderig en heb ik gespoeld met azijn en honing. Het ziet er nu onverzorgd/vettig/draderig uit. Geen verschil dus.
Kunnen we op een rijtje zetten wat de opties voor spoelen mét zijn? Ik las iets over klei...? Tips zijn welkom!!
DL1 2008
DL2 2012
ZL 2016

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15924
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Geekess » 04 apr 2018 10:09

Je bent nu nog maar twee maanden bezig, maar hebt daarin nog een droogshampoo gebruikt, daardoor schiet het nu nog niet op :-) Geef het minimaal twee maanden zonder enige vorm van shampoo. Spoel je haar gedurende die tijd af en toe met water, of heel af en toe als je echt gek word van het vette haar met een milde azijnverdunning. Dus klein beetje appelazijn ofzo in veel meer water, en dat gebruiken als soort shampoo. Maar dat niet te vaak doen.
Realiseer je dat je hoofdhuid moet wennen aan normale hoeveelheden talg produceren, en hoe snel dat gebalanceerd gaat, kan van persoon tot persoon verschillen én is hormonaal bepaald: tijdens je menstruatie zal je haar verschrikkelijk vet kunnen worden. Maar dat is ook weer persoonlijk.
Zeker tijdens de eerste maanden is kammen of borstelen ook heel erg belangrijk. Daarmee verdeel je de talg gelijkmatiger over je haar én kam je het surplus er makkelijker uit. Borstelen wordt aangeraden, en en dan vooral met een haar-vriendelijke, dus varkensharen, borstel. Het klopt dat dat beter werkt, maar eerlijk? Dan kan je je luxe borstel na iedere borstelbeurt gaan schrobben. Want je borstel/kam wordt zeker in het begin heel erg vet :-D
Ik ben dus al snel een kam gaan gebruiken. Wanneer je niet voldoende kamt, zal je haar er vettiger uitzien.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Suuz » 04 apr 2018 19:34

Als ik echt niet meer anders kan omdat het recht omhoog blijft staan van vettigheid, dan spoel ik mijn haar met koud water - was het met rauw ei - laat het 10 min zitten - spoel het uit - spoel het met sterk verdunde appelazijn - spoel dat uit en klaar.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Littlemuf

Berichten: 162
Lid geworden op: 24 nov 2015 18:19
Hobbies: haha, ik ben een mama! slapen?

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Littlemuf » 07 apr 2018 15:49

Ik heb alleen nog met soda gespoeld (en probeer dat nu af te bouwen naar eens per 1-1,5 week), lijkt totaal niet van invloed te zijn op mijn roos-beleving. Zal inderdaad even azijn speoling proberen, bedankt Geekess!
A good question for people considering parenthood might be 'Have you ever put pants on a person who is running away'?

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Suuz » 08 apr 2018 09:37

Ik neem de roos voorlopig even voor lief.
Ik heb een nieuwe start gemaakt. Ik borstel mijn haar nu minimaal 1x per dag en dat lijkt wel verschil te maken. Het is nu wel vet, maar minder etg en gelijkmatiger. Misschien dat op deze manier (schone start na wassen met en ei en spoelen met azijn en nu dagelijks borstelen) mijn haar/ hoofdhuid leert minder vet aan te maken. Ik was het tussendoor nu met water en spoel het een enkele keer met azijn.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Pipolientje

Berichten: 2248
Lid geworden op: 25 aug 2008 22:42

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Pipolientje » 10 apr 2018 14:40

Geekess, dankjewel. Ik zie in dat ik wat ongeduldig ben! Ik ben nu op een twee keer per dag kam-regime. :)
DL1 2008
DL2 2012
ZL 2016


Bloem09

Berichten: 3201
Lid geworden op: 08 okt 2014 15:54
Hobbies: Nvt

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Bloem09 » 12 apr 2018 05:41

Gebruiken jullie naast geen shampoo ook geen wax of gel enzo?

Ik ben me aan het inlezen over geen shampoo gebruiken, heb snel vet haar en veel roos.

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Suuz » 12 apr 2018 22:42

Ik ben shampooloos gegaan toen ik mijn haar lang liet groeien en geen stylingsproducten meer nodig had om het in model te houden (ik ging van een asymetrisch kapsel waarvan 1 kant gemillimeterd was naar lang haar).
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Plaats reactie