haar met enkel water wassen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Kaar

Berichten: 560
Lid geworden op: 11 jun 2010 12:04
Hobbies: mijn zoontje, de natuur, koken
Locatie: DB

haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Kaar » 07 apr 2012 21:30

als reactie op het gebruik van shampoo bars (wat me niet zo goed beviel) heb ik iets gelezen over je haar wassen met alleen water. zie http://sarah-tennant.suite101.com/water ... ing-a61447" onclick="window.open(this.href);return false;

je haar ontwent dan het te veel vet aanmaken (talg) als reactie op wassen met zeep en na 6 weken ongeveer (je moet dus door een vette periode heen) wordt je haar veeeel gezonder, zeggen ze [biggrin]. Ik doe dit om uit de cyclus te stappen waar je afhankelijk bent van shampoo om je haar schoon te krijgen, maar waar je hoofdhuid dus ook weer extra vet aanmaakt als reactie op de shampoo.

ik ben daar nu ruim een week mee bezig en ik merk dat m'n haar nu al minder vet wordt. Er zit meer krul in en vandaag heb ik het nagespoeld met water met een druppel etherische olie (lavendel) voor de geur. Ik heb droog lang haar en had dus een snel vet wordende hoofdhuid. En na elke wasbeurt was m'n haar weer droger. Ook al gebruikte ik al een hele tijd een minimale hoeveelheid shampoo per keer.

Nu kam ik het elke dag met een borstel of kam van hoofdhuid tot haarpunt om de talg over m'n haar te verdelen. Ik draag het overdag in een paardenstaart, zodat het niet opvalt dat de hoofdhuid vet is. En dat gaat beter dan ik verwacht had.

Ik ga door met dit experiment en wie weet zijn er meer mensen die het willen proberen of al doen en hun ervaringen willen delen.
Laatst gewijzigd door Kaar op 07 apr 2012 21:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Mama sinds oktober 2010 van ZM

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Raja » 07 apr 2012 21:37

het linkje werkt niet, maar ik ben wel geïnteresseerd...
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Topic starter
Kaar

Berichten: 560
Lid geworden op: 11 jun 2010 12:04
Hobbies: mijn zoontje, de natuur, koken
Locatie: DB

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Kaar » 07 apr 2012 21:39

nu wel weer, dank je [smile]
Mama sinds oktober 2010 van ZM

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Angeldust » 07 apr 2012 21:44

Ik pas het alleen toe bij zl. :-) Zijn haren 'was' ik enkel met water en daarin etherische lavendel-olie. Zelfde geldt voor zijn huid.
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--

Gebruikersavatar

Oem 3isaa

Berichten: 10379
Lid geworden op: 26 sep 2009 13:20
Hobbies: breien wandelen muziek

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Oem 3isaa » 07 apr 2012 21:47

Angeldust schreef:Ik pas het alleen toe bij zl. :-) Zijn haren 'was' ik enkel met water en daarin etherische lavendel-olie. Zelfde geldt voor zijn huid.
Heeft ie weleens iets in zijn haar gesmeerd? Hoe deed jij dat toen? Ik was mijn oudsten ook alleen met water, maar mijn DD die wat langer haar heeft (zo lang als jouw DS in je avatar) heeft wel ooit vet haar doordat ze er wat in smeert [think]
mama van 3 jongens 2006/2007/2010 en 4 meisjes 2009/2012/2014/2020 en 💖 januari 2018

Gebruikersavatar

MamavS

Berichten: 5134
Lid geworden op: 17 aug 2009 11:21

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door MamavS » 07 apr 2012 22:16

In dit draadje kun je meer lezen over het wassen van haren zonder shampoo [smile]

Gebruikersavatar

safi

Berichten: 204
Lid geworden op: 19 nov 2011 15:38
Hobbies: teveel

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door safi » 07 apr 2012 23:15

Kaar schreef:
Nu kam ik het elke dag met een borstel of kam van hoofdhuid tot haarpunt om de talg over m'n haar te verdelen. Ik draag het overdag in een paardenstaart, zodat het niet opvalt dat de hoofdhuid vet is. En dat gaat beter dan ik verwacht had.
Gebruik je een speciale borstel?

Ik ben hier ooit mee begonnen, maar na 1 week was mijn haar zo vet (en voelde dus vies) dat ik gestopt ben. Maar miss had ik langer moeten wachten [dontknow] . Ik heb echt vaak problemen op mijn hoofdhuid, daar zou dit miss wel heel goed voor zijn.. Toch es overwegen (gebruik nu trouwens urtekram)
ZL (feb 2008) & DL (okt 2011)

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Raja » 08 apr 2012 09:36

misschien eerst eens een leuke pet/hoed/bandana oid aanschaffen voor ik hieraan begin, mijn haar is te kort voor vlechten en inderdaad voelt het heel onplezierig om met vet haar rond te lopen. Maar ik zie er wel wat in eigenlijk.
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Angeldust » 08 apr 2012 09:48

Oem 3isaa schreef:
Angeldust schreef:Ik pas het alleen toe bij zl. :-) Zijn haren 'was' ik enkel met water en daarin etherische lavendel-olie. Zelfde geldt voor zijn huid.
Heeft ie weleens iets in zijn haar gesmeerd? Hoe deed jij dat toen? Ik was mijn oudsten ook alleen met water, maar mijn DD die wat langer haar heeft (zo lang als jouw DS in je avatar) heeft wel ooit vet haar doordat ze er wat in smeert [think]
Ja hoor zo vaak. Van stroop tot zand. Dan spoel ik wat vaker. En wat misschien ook wel helpt is dan wij ook regelmatig zwemmen in het zwembad en hij het liefste onder dan boven water is. [cheesygrin]
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--

Gebruikersavatar

Oem 3isaa

Berichten: 10379
Lid geworden op: 26 sep 2009 13:20
Hobbies: breien wandelen muziek

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Oem 3isaa » 08 apr 2012 11:41

Angeldust schreef:
Oem 3isaa schreef:
Angeldust schreef:Ik pas het alleen toe bij zl. :-) Zijn haren 'was' ik enkel met water en daarin etherische lavendel-olie. Zelfde geldt voor zijn huid.
Heeft ie weleens iets in zijn haar gesmeerd? Hoe deed jij dat toen? Ik was mijn oudsten ook alleen met water, maar mijn DD die wat langer haar heeft (zo lang als jouw DS in je avatar) heeft wel ooit vet haar doordat ze er wat in smeert [think]
Ja hoor zo vaak. Van stroop tot zand. Dan spoel ik wat vaker. En wat misschien ook wel helpt is dan wij ook regelmatig zwemmen in het zwembad en hij het liefste onder dan boven water is. [cheesygrin]

Ok, je spoelt dus niet met citroen of zo [lol]
mama van 3 jongens 2006/2007/2010 en 4 meisjes 2009/2012/2014/2020 en 💖 januari 2018

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Angeldust » 08 apr 2012 15:04

Met citroen? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Zijn mooie blonde gouden lokken zijn van zichzelf he. [cheesygrin]
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--

Gebruikersavatar

Roosjepost

Berichten: 2820
Lid geworden op: 06 nov 2010 16:56
Hobbies: lezen, yoga
Locatie: Noord-Holland

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Roosjepost » 08 apr 2012 15:37

Krijg je geen jeuk op je hoofd dan? Ik was mijn haar niet zo vaak, één keer in de week ofzo, maar mijn hoofdhuid gaat jeuken na een week ofzo (en dan kan ik niet slapen). Ik vind het wel interessant.. alleen wassen met water. Ik ga je linkje ook eens lezen.

Past goed in het motto, wat je niet kunt eten moet je ook niet op je huid smeren.
zl1 mei 2011 en zl2 oktober 2013

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Raja » 08 apr 2012 15:41

nou staat er in het artikel ook iets dat je je haren schoon kunt borstelen met een borstel van varkenshaar... Als ik dat google kom ik voornamelijk borstels met varkenshaar voor dieren tegen. En één voor mensen voor een heleboel geld. Zou je niet gewoon een borstel voor dieren kunnen gebruiken? Gekke vraag misschien...
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

MamavS

Berichten: 5134
Lid geworden op: 17 aug 2009 11:21

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door MamavS » 08 apr 2012 18:56

Ja ik heb wel vaker gelezen dat mensen gewoon een borstel voor dieren gebruiken hoor [smile]

Ik ga meedoen, maar niet met alleen water. Ik ga proberen alleen nog baking soda en naspoelen met azijn. En dan borstelen met zo'n borstel van varkenshaar. En dan ga ik proberen steeds minder baking soda te gebruiken. Ben benieuwd...

Gebruikersavatar

Topic starter
Kaar

Berichten: 560
Lid geworden op: 11 jun 2010 12:04
Hobbies: mijn zoontje, de natuur, koken
Locatie: DB

Re: haar met enkel water wassen

Ongelezen bericht door Kaar » 08 apr 2012 20:44

hey leuk mama van s! [biggrin]

@raja: ik heb gewoon een normale borstel ( wel van echt haar meen ik) en een gewone kam en dan komt er ook behoorlijk wat uit. de eerste vier/vijf dagen vond ik inderdaad onplezierig, je bent het niet gewend, maar daar moet je even doorheen [biggrin]. Nee echt, aangezien mijn haar nogal droog is, en als ik het overtollige talg dan erdoor kam, lijkt het totaalplaatje dan helemaal niet zo vet meer na die week dus.
@roosje: nee hoor heb geen jeuk [smile]

update: m'n haar werd wel wat 'zwaarder' van het talg, niet vet om te zien, maar wel wat zwaarder en daardoor had ik alleen nog een slag erin. Vandaag had ik het idee om toch enkel m'n haar eens een beetje te gaan wassen, m'n hoofdhuid niet. Ook om zo het vet een beetje beter kwijt te raken en toch m'n hoofdhuid niet verder te activeren. Ik gebruik shampoo van urtekam en heb het niet laten schuimen.

Nu ik dat gedaan heb, is het wel weer wat opvallender dat m'n hoofdhuid vet is als het haar los hangt. Maar het haar zelf ziet er weer lekker schoon en luchtig uit. Ik blijf doorgaan en was het voorlopig weer met alleen water en m'n vingers om eens te zien welk effect dat heeft.
Mama sinds oktober 2010 van ZM

Plaats reactie